Koronavirus Suomessa


Presidentin piti olla valmiuslain käyttöönotossa täysin sivuroolissa, mutta toisin kävi: Sauli Niinistö on ollut aivan keskiössä
Valmiuslain käyttöönotto on historiallinen päätös, jonka myötä nähdään, miten valtiosääntöoikeuden teoriat toimivat todellisuudessa.
Presidentti Sauli Niinistö.

Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva
Marko Junkkari HS
Julkaistu: 16:41, Päivitetty 18:01
”Suvereeni on se, joka päättää poikkeustilasta.”
Näillä sanoilla alkaa maineikkaan saksalaisen valtiosääntöteoreetikon Carl Schmittin klassikkoteos Politische Theologie, poliittinen teologia.

Suomi on nyt poikkeustilassa.
Valtioneuvosto totesi maanantaina yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa maassa vallitsevan poikkeusolot. Poikkeusolojen toteaminen on lain mukaan edellytys sille, että valtioneuvosto voi antaa eduskunnalle valmiuslain käyttöönottoasetuksen.

Sen valtioneuvosto sitten tiistaina antoi, jonka jälkeen eduskunta ryhtyi käsittelemään asetusta.
Tiistai 17. maaliskuuta 2020 oli yksi Suomen valtiosääntöhistorian keskeisimmistä päivistä, arvioi julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiainen kirjoituksessaan Perustuslakiblogissa.

Rautiainen on kirjoittanut blogiin ansiokkaita ja selkeitä katsauksia valmiuslaista. Tiistain bloggaus oli kuitenkin poikkeuksellisen kiehtova. Siitä paistoi valtiosääntöoppineen into. Nyt päästäisiin tositoimiin.

”Valtiosääntöoikeuden opetuksessa teoreettisina ja etäisinä pidetyistä Agambenin ja Schmittin poikkeustila-ajatuksista on tullut hetkessä käytännöllisen laintulkinnan kysymyksiä”, Rautiainen kirjoitti.

Italialainen oikeusfilosofi Giorgio Agamben taitaa olla vieläkin teoreettisempi kuin Carl Schmitt. Nyt päästäisiin joka tapauksessa katsomaan, miten etäiset tai vielä etäisemmät teoriat toimivat todellisuudessa.

”Poikkeustila ei ole enää jossain toisaalla: muissa maissa tai kirjojen sivuilla. Se on jo osa arkeamme. Elämme sen keskellä”, Rautiainen kirjoittaa.
Ja kieltämättä tilanne on historiallinen. Viimeksi Suomi asetettiin poikkeustilaan talvisodan sytyttyä vuonna 1939.

Valmiuslaki on todella järeä väline, joka rajaa ihmisten oikeuksia ja vapauksia. Se keskittää valtaa maan hallitukselle ja lisää viranomaisten valtuuksia.
Lain käyttöönotto on historiallinen päätös. Vuonna 1991 säädettyä valmiuslakia ei ole koskaan ennen käytetty.

Prosessi on edennyt nopeasti. Maanantaina valtioneuvosto siis totesi yhteistoiminnassa presidentin kanssa Suomen olevan koronaviruksen takia poikkeusoloissa. Tiistaina hallitus antoi valmiuslain käyttöönottoasetuksen.

Asetuksesta pidettiin lähetekeskustelu eduskunnassa tiistai-iltana. Kaikki eduskuntapuolueet kannattivat lain käyttöönottoa. Laki vietiin käsiteltäväksi perustuslakivaliokuntaan, joka tekee siitä mietinnön.

Eduskunta käsittelee valmiuslain käyttöönottomietintöä tänään keskiviikkona.

Jo tässä vaiheessa voi sanoa, että tasavallan presidentti ei ole valmiuslakiprosessissa jäänyt mopen osaan.

Ei ole jäänyt, vaikka juuri presidentin vallan leikkaamisesta vuonna 2008 nykyistä valmiuslakia uudistettaessa riideltiin oikein kunnolla.

Suomessa tuli vuonna 2000 voimaan uusi perustuslaki, jossa leikattiin merkittävästi presidentin valtaa. Perustuslakiuudistuksen pohjalta Matti Vanhasen (kesk) hallitus päätti sittemmin uudistaa myös valmiuslakia.
Tarkoitus oli pienentää presidentin roolia.
Vanhan valmiuslain mukaan presidentti antaisi asetuksen, jonka myötä valtioneuvosto saisi oikeuden käyttää laajempia toimivaltuuksia. Tämä asetuksen anto-oikeus haluttiin uudistuksessa siirtää presidentiltä valtioneuvostolle.

Se ei miellyttänyt silloista tasavallan presidenttiä Tarja Halosta.

Halonen ilmaisi vastustavansa lakimuutosta, mutta siitä huolimatta Matti Vanhasen hallitus vei sitä eteenpäin ja antoi muutoksesta vuonna 2008 lakiesityksen.

Presidentti Halonen kirjautti lakiesitykseen eriävän mielipiteensä, mikä oli hyvin poikkeuksellista.

Esitys ei Halosen mielestä ollut ”eräiltä osin loppuun asti harkittu eikä oikein ajoitettu”.

”Uusi esitys kaventaa olennaisesti presidentin toimivaltaa ulkopolitiikan johtajana ja ylipäällikkönä juuri yhteiskuntamme vaikeimpina aikoina ja jättää lisäksi yhteistoimintamallin juridisesti epämääräiseksi”, Halonen totesi lausumassaan.

Vanhasen hallitus ei Halosen kritiikistä hätkähtänyt vaan vei lakiesityksen eduskuntaan.

Eduskunnassa oppositiopuolue Sdp vastusti kiivaasti presidentin roolin heikentämistä.
Hallituksen esityksen mukaan valmiuslain käyttöönottoasetuksen antaisi yksin valtioneuvosto. Sdp esitti, että sen antaisi presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.

Sdp:n argumentti lähti siitä, että kansakunnan ollessa kriisissä kaikkien valtion ylimpien johtoelinten – presidentin, hallituksen ja eduskunnan – tulee olla näkyvästi mukana asioista päätettäessä. Toisaalta Sdp:n mukaan oli ongelmallista, että valtioneuvosto antaisi asetuksen, jossa nimenomaan sille itselleen annetaan mahdollisuuksia puuttua kansalaisten perusoikeuksiin.

Se päättäisi siis itse omien valtaoikeuksiensa kasvattamisesta. Toki asetus vaatisi myös eduskunnan siunauksen.

Eduskunnan täysistunnossa vuonna 2010 Sdp:n kansanedustaja Jacob Söderman veti jopa Hitler-kortin esiin.
Söderman totesi että Adolf Hitler nousi aikoinaan valtaan laillisin keinoin hyödyntäen poikkeuslaissa ollutta menettelyä. Södermanin mukaan presidentin asetusoikeuden vieminen jättäisi samanlaisen porsaanreiän.

”Eduskunnassa ääriliikkeiden esiintulo on mahdollista ja voi tulla kaikenlaisia kriisejä ja ikävyyksiä – niin tämä on laki, jolla viisi ministeriä, vaikkapa samasta puolueesta, voi laillisesti ottaa kaikki valtaoikeudet valtaansa ilman sen kummempaa kontrollia”, Söderman sanoi eduskunnassa.

Södermanin Hitler-vertauksesta nousi kohu.
Keskustan kansanedustaja Oiva Kaltiokumpu sanoi täysistunnossa olevansa tyrmistynyt Södermanin puheista.

”Häpeän, että Suomen eduskunnassa voi näin kokenut parlamentaarikko puhua Hitleristä ja rinnastaa häntä suomalaisiin poliittisiin ryhmiin, jotka ehkä tulevat tämän valmiuslain nojalla kaappaamaan vallan tai nousemaan valtaan”, Kaltiokumpu sanoi.

Söderman vastasi, että ei ollut Hitleristä puhuessaan tarkoittanut sillä Kaltiokumpua. Eikä hän uskonut Kaltiokummun tukevan Hitleriä.

”Minun tarkoitukseni oli vaan sanoa se, että aikoinaan Hitler tuli laillisesti valtaan, laillisesti valtaan sillä, että oli jätetty Weimarin tasavaltaan tämmöinen aukko, joka koskee nimenomaan kriisinhallintaa”, Söderman sanoi.

Valmiuslain muutokset kuitenkin jumahtivat perustuslakivaliokuntaan. Valiokunta arvioi valmiuslain muutosten olevan niin merkittäviä, että ne pitää säätää perustuslain säätämisjärjestyksessä.
Niinpä valmiuslain muutokset piti jättää lepäämään vaalien yli, jotta toinenkin eduskunta hyväksyy ne.

Vuoden 2011 eduskuntavaalien jälkeen Sdp pääsi Jyrki Kataisen (kok) johtamaan hallitukseen. Mutta yllättäen Sdp ei enää vastustanutkaan presidentin vallan vähentämistä valmiuslaissa.

Sdp:lle sopikin ihan hyvin, että valtioneuvosto antaa yksin asetuksen valmiuslaista.

Sdp:n täyskäännökseen saattoi vaikuttaa se, että Tarja Halonen oli juuri tulossa toisen presidenttikautensa loppuun ja kokoomuksen Sauli Niinistöä pidettiin hänen todennäköisenä seuraajanaan.

Valmiuslain muutokset hyväksyttiin eduskunnassa 2011.

Nykyisen lain mukaan valtioneuvosto antaa valmiuslain käyttöönottoasetuksen eduskunnalle itsenäisesti ilman presidenttiä.

Presidentin vallan kaventamista on kuitenkin pehmennetty maininnalla, että ennen valmiuslain käyttöönottoa hallituksen tulee todeta poikkeusolojen olemassaolo yhteistoiminnassa presidentin kanssa.

Tämä presidentin ja hallituksen yhteinen toteaminen tapahtui siis maanantaina.

Kuten Pauli Rautiainen Perustuslakiblogissa kirjoitti, tähän asti valmiuslakia on jouduttu Suomessa käytännön esimerkkien puutteen vuoksi tarkastelemaan teoreettisena valtiosääntöoikeudellisena kysymyksenä.
Mutta nyt se on kuitenkin täyttä totta.
Miten keskeisten valtioelinten keskinäinen työnjako ja valtasuhteet ovat valmiuslain säätämisprosessissa toimineet?
Hyvin. Näin uskaltaa ainakin tässä vaiheessa arvioida.

Pääministeri Sanna Marin (sd) on selvinnyt vaikeassa koronatilanteessa erittäin hyvin. Hän on ollut tiedotustilaisuuksissa varma ja selkeä.

Mutta myös presidentti Niinistö on ollut valmiuslakiprosessissa hyvin keskeisessä roolissa. Ulkopuolisen silmiin on näyttänyt, että presidentti on jopa patistellut hallitusta etenemään nopeammin valmiuslain käyttöönoton kanssa.

Presidentti Niinistö aloitti julkisen keskustelun aiheesta ensimmäisenä.

Presidentti kutsui 9. maaliskuuta eduskuntapuolueiden puheenjohtajat luokseen Mäntyniemeen. Aiheena oli koronavirusepidemiaan valmistautuminen.

Sittemmin presidentti Niinistö on pitänyt valmiuslain käyttöönottoa useaan otteeseen esillä. Hän puhui siitä muun muassa Ylen A-talkin haastattelussa 12. maaliskuuta.

Vaikka pääministeri Sanna Marin on esiintymisissään ollut vakuuttava, kansakunnan varsinaisen hengenluojan rooli on ollut Niinistöllä.
”Kyllä tästä selvitään”, Niinistö on toistuvasti vakuuttanut suomalaisille.

Vaikka Sdp aikoinaan pelkäsi presidentin jäävän valmiuslain käyttöönotossa täysin sivurooliin, näin ei ole käynyt. Pikemminkin kävi päinvastoin.

Presidentti näyttää olleen aika lailla kuskin paikalla.

Kyse ei ole lakipykälistä. Valmiuslain osalta niissä on varmasti toimittu kirjausten mukaan.

Presidentti Sauli Niinistöllä tuntuu kuitenkin olevan huomattavan paljon vaikutusvaltaa, joka ei perustu lakikirjaan ja valtiosäännön kirjauksiin.

Valtiosääntöteoreetikko Carl Schmittiä mukaillen voisi sanoa:
Suvereeni on se, joka toteaa poikkeustilan yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.
Oikaisu kello 17.43. Jutussa sanottiin aiemmin, että eduskunta äänestää tänään valmiuslain käyttöönottoasetuksesta. Asetuksesta ei kuitenkaan äänestetä.


********

Uusi perustuslaki on monessa asiassa hyvä, mutta maallikkona olen saarnannut näitä poikkeusolojen lakijuttuja vastaan jo silloin kun näistä päätettiin.
 
Olisiko kyse mökkikuntien terveydenhuollon resursseista, jos sattuisivat sairastumaan vakavasti

Nyt lähimmän kuukauden parin ajan toimenpidettä voisi perustella. Lähiviikkojen ajan varsin hyvin vahvoja perusteita - erityisesti maan sisäisen henkilöliikenteen rajoittamiselle. Pitäis toteuttaa huomenna tai ennen viikonloppua. Mutta että se jatkuisi kesään, no se olisi city-Vihreän sisäministerin kosto maalaiskunnille. Loppuu se saastuttelu kerta kaikkiaan, autoilu ja saunat.

Sanovat että maatalouden kausityöntekijöiden puuttumisen kanssa tulee ongelmia. Mutta kaippa tämä "maailma tuli kylään" festari on ohi mansikka-aikaan. Jos ei ole niin sen jälkeen kansa ei todennäköisesti halua kuulla sanaakaan "ilmastosta". Talkoita nimittäin tehdään ja hyvin kunnianhimoisia. Jos se ei riitä niin monien kuppi tulee kaatumaan.

Ilmastoministerin sijaan olisi tarvittu poikkeusolojen ministeri.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tosiaan oli näin että pääministeripuolue SDP:lle ja hallituskumppani vasemmistoliitolle oli vaikeata päätyä tekemään poikkeusajan päätöksiä kun isänmaa on selvässä poikkeustilassa, niin huh ! Herää minullakin mieleen ajatus, että oliko väärin supistaa tasavallan presidentin valtuuksia ? Jos meni näin kuten mediassa kerrottiin että viime viikonlopun kuluessa TP oli yhteydessä ministereihin ja puolueisiin ja kehotti pikaiseen päätöksentekoon.
 
Jos nyt vaikka jaettaisiin vappuviisikymppinen? Taitaa olla sen verran pieni raha, ettei vaikuta melkein mihinkään tukiin pienuutensa takia?
Veronpalautuksessa muistaakseni ottavat vasta sen 50€ ylimenevän osuuden huomioon toimeentulotuessa.
 
Vanhusten jatkuva seikkailu muiden joukossa johtuu siitä että heitä on paria eri sorttia:
  • Ryhmä joka ei niin tarkalleen piittaa "suosituksista" koska ainahan nämä omat asiat on itse hoidettu. Saa mennä kun ei kukaan ole selkeästi kieltänyt.
  • Ryhmä joka ei tajua tilanteen vakavuutta. Näille ei voi mitään, eikä puhe auta.
Perustan analyysini siihen mitä havaitsen naapurustossa ja lähipiirissä.
.
 
Jos tosiaan oli näin että pääministeripuolue SDP:lle ja hallituskumppani vasemmistoliitolle oli vaikeata päätyä tekemään poikkeusajan päätöksiä kun isänmaa on selvässä poikkeustilassa, niin huh ! Herää minullakin mieleen ajatus, että oliko väärin supistaa tasavallan presidentin valtuuksia ? Jos meni näin kuten mediassa kerrottiin että viime viikonlopun kuluessa TP oli yhteydessä ministereihin ja puolueisiin ja kehotti pikaiseen päätöksentekoon.

Jutun perusteella lähde ei ainakaan ollut demari eikä vassari. Jollain tasolla Lauri Nurmella lienee kuitenkin toimitteluhomma hanskassa. Niin vihaisesti Niinistö häntä mulkoili itsestään kertovan kirjan julkistuksen jälkeen.
 
Tämä koko yhteiskuntaamme koskeva stressitesti näyttäisi siis tosiaan paljastavan, että monta perusprinsiippiä ei olekaan sitä mitä luulemme. Huoltovarmuuteen tulee epäilemättä suuria tiukennuksia.

Mietitäänkö jo nyt sitä miten pitäisi varautua hankalampaan tilanteeseen. Etelässä oli poikkeava talvi kun ei tullut varsinaista talvea. Entä jos kesäkin on poikkeuksellinen? Kehno sato Euroopassa ja virus vielä muuntautuu.
 
Jutun perusteella lähde ei ainakaan ollut demari eikä vassari. Jollain tasolla Lauri Nurmella lienee kuitenkin toimitteluhomma hanskassa. Niin vihaisesti Niinistö häntä mulkoili itsestään kertovan kirjan julkistuksen jälkeen.

Kunhan tautiepidemia on jossain vaiheessa talttunut niin voidaan käydä jälkipyykkiä. Mutta siltähän tämä vaan näyttää että hallituksessa vapaa liikuvuus on ollut todellinen kyseenalaistamaton pyhä lehmä siinäkin vaiheessa kun koko Italia oli kaaoksessa. H*lvetin hyvä että presidentti alkoi kyseenalaistamaan istuvan hallituksen strategiaa ja pani oman lusikkansa soppaan. Vaikka hänellä ei enää suoraa käskyvaltaa olekaan, niin TP voi sentään käyttää arvovaltaansa. Ja onneksi Niinistö oli tätä pahan päivän varalle kartuttanut.
 
Osa kansasta ei selvästi käsitä että valtio on ottanut hallintaansa koko muun yhteiskunnan, toki hyvin pehmeästi tähän asti.
Näin minustakin tuntuu että osa ei tajua kuinka vakavassa tilanteessa ollaan. Minä olen verranut tätä sodanaikaan. Meidän isovanhemmat pärjäsivät pakosta monta vuotta joten eiköhän meiltäkin suju muutama viikko/kuukausi. Meitä ei sentään ammuta tai pommiteta.
 
Toivotaan että Sauli tekee kun Putin ja jää Kultarantaan vuoteen 2036 :ROFLMAO:

Kekkonen asui Tamminiemessä kuolemaan saakka, joten miksei sitten Sale Kultarannassa, jos samaan jamaan menee. Toivottavasti ei kuitenkaan.
 
Silti aika ikävää pakottaa pitää lomat istumalla kotona nyt, kun ollaan muutenkin etätöissä istumassa kotona. Itselläni on tarpeeksi vaikea keksiä tekemistä kotona edes illaksi töiden etäpäivän jälkeen saati sitten, että ei olisi edes sitä työpäivää, vaan olisi koko päivä aikaa tappaa

Koko päivä aikaa tappaa... :oops: Pitäisikö minun huolestua?
 
THL:n Mika Salminen: Koronaepidemiaa voidaan yhä seurata, testit eivät Suomesta lopu

Koronakonsteihin skeptisyyttä

Erilaisista koronavirukseen tehoavista lääkkeistä ja muista konsteista on nyt paljon huhuja liikkeellä. Tänään on uutisoitu muun muassa japanilaisesta favipiravir-nimisestä flunssalääkkeestä, jonka väitetään toimivan tehokkaasti viruksen hoidossa. Salminen ei ole tuotteesta koskaan kuullutkaan

https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset...n-mennessa-359-koronavirustartuntaa-1.4078555


Toisaalla

Vihdoin hyviä koronauutisia! Suomalaislääkäri: ”Yksi lääke löytynyt, muitakin tulossa”

Sensuroimaton Päivärinta -ohjelmassa vieraillut mikrobiologian erikoislääkäri ja Helsingin yliopiston professori Olli Vapalahti vahvisti, että Kiinasta tullut uutinen on totta.
– Se on yksi niistä lääkkeistä, minkä on ajateltu voivan estää koronan kasvua

https://www.iltalehti.fi/iltv-paivarinta/a/5636c760-00c1-4b8c-bf20-a5cd816b08e4
 
Näin minustakin tuntuu että osa ei tajua kuinka vakavassa tilanteessa ollaan. Minä olen verranut tätä sodanaikaan. Meidän isovanhemmat pärjäsivät pakosta minta vuotta joten eiköhän meiltäkin suju muutama viikko/kuukausi. Meitä ei sentään ammuta tai pommiteta.
Näin on. Ja minä vähän luulen, että silloisen yhteiskunnan luiskahtaminen kriisimoodiin ei sekään sujunut kivuttomasti. Paljon mokia tehtiin. Ne ovat vain jääneet myöhempien tapahtumien varjoon.
Sama kriisimoodiin meno on parhaillaan menossa tällä hetkellä. Vanhojen hyvien aikojen tavoista ja toimintamalleista on vaikea päästää irti.
Kyllä se siitä. Talvisodassa kriisimoodin omaksumista vauhdittivat pommitukset, ja kunhan tänä aikana alkaa sairaaloissa tulla koronakuolemia, niin nahanvaihto alkaa olla lähellä valmista.
 
Olisiko kyse mökkikuntien terveydenhuollon resursseista, jos sattuisivat sairastumaan vakavasti

Meinasitko, että terveyskeskuksen keikkalääkäri ja kesäkandi hoitavat vakavasti sairastuneet paikkakuntalaiset kahden kesken? Kyllä siinä on edessä ambulanssikyyti kaupunkiin, jos tulee mitään yhtään vakavampaa.

Potilaslogistiikka ei ole ihanteellinen asia, mutta sitä jouduttaneen harjoittamaan joka tapauksessa. Tautitapausten maantieteellinen jakautuminen lienee etenkin alkuvaiheissa epätasaista, jolloin potilaita joudutaan siirtämään ylikuormittuneista sairaanhoitopiireistä sellaisiin, joissa vapaita resursseja vielä on.

Jos mökille eristäytymisellä myös perheen lapset saadaan eristäytymään ja jättämään skeittipuisto väliin, niin mökkeily voi olla kokonaisuudessaan positiivinen siirto tässä tilanteessa.
 
Kunhan tautiepidemia on jossain vaiheessa talttunut niin voidaan käydä jälkipyykkiä. Mutta siltähän tämä vaan näyttää että hallituksessa vapaa liikuvuus on ollut todellinen kyseenalaistamaton pyhä lehmä siinäkin vaiheessa kun koko Italia oli kaaoksessa. H*lvetin hyvä että presidentti alkoi kyseenalaistamaan istuvan hallituksen strategiaa ja pani oman lusikkansa soppaan. Vaikka hänellä ei enää suoraa käskyvaltaa olekaan, niin TP voi sentään käyttää arvovaltaansa. Ja onneksi Niinistö oli tätä pahan päivän varalle kartuttanut.

Mutta pitää huomenna alkaa tonkia tuota THL juttua enemmän. Virkamiehenhän pitäisi kyetä tuottamaan ajantasainen tieto valtion johdolle.

Nyt Iltalehti vihjaili muutosjohtajista.
 
Back
Top