Koronavirus Suomessa

Tottakai on, käytin sitä nyt vain havainnollistamaan sitä, että tässä tapauksessa vauhti on vähän päivittäisestä kiihtynyt.

Yhden maan yhdessä maakunnassa mahdollisesti on. Missään muualla ei ole.

Suhteutan asiaa. Suomessa on virallinen kansallinen hätätilanne. Presidentti puhuu, hallitus pitää tiedotustilaisuuden ilman toimittajia jotta tartunnat eivät leviä. Maa on karanteenissa. Jotkut haluavat armeijaa kaduille.

Tosiasiat: 2-10 ihmistä on sairaalahoidossa. Noin 500 ihmisellä on influenssa. Tämä on tapahtunut viime päivinä.

Arvauksena: Kuinka monta hoidon keskeyttämispäätöstä tai päätöstä olla hoitamatta jotain sairautta arvioit tehdyn kuluneen viikon aikana suomessa?

En irvaile tai viisastele kysymykselläni. Vaan yritän saada asiaa suhteutettua. Omasta mielestäni se on tärkeää. Jokainen menehtynyt on tietenkin arvokas ihmisenä. Mutta aivan samoin kuin maahanmuutossa me emme voi pelastaa kaikkia, valitettavasti sama pätee sairaaloissa.

Minä olen aina vastustanut rajatonta maahanmuuttoa koska se ei ole mahdollista resurssien osalta vaikka yksilötasolla se olisi kuinka kaunista tahansa. Samoin vastustan pyrkimystä lisätä jokaisen syöpään tai muuhun sairauteen menehtyvän perussairaan ihmisen elinaikaa kuukaudella hinnalla millä hyvänsä. Ei sen takia että se ihminen olisi arvoton vaan siksi, että joku muu hyötyy niistä resursseista enemmän. Ja osittain (myönnän) että jossain vaiheessa elämä ei ole enää sen arvoista. Tämä on sitten oma juttunsa mistä ei tässä enempää.

Itse kukin miettiköön oman kantansa asiaan tuolta näkökannalta. Minun näkemykseni on helpo tyrmätä samoin kuin maahanmuuton vastutajien näkökanta on helppo tyrmätä yksilön näkökulmasta. Mutta mieti hetki mitä tarkoitan. En väitä olevani oikeassa.
 
Missä on muuten tämän sodan teollinen liikekannallepano? Tämä sota kestää kuukausia. Onko kotimainen tuotanto suojausvälineissä ja hengityskoneissa alkamassa? Ensimmäiset hengityskoneet tehtiin 1950-luvulla. Ei voi olla mitään hankalaa teknologiaa.

Hengityssuojainten osalta Suomessahan tehdään esim. vaippoja, Kiinassa vaippatehtaat on laitettu tekemään hengityssuojaimia.

Jenkeissä.

 
Jos sattuu vessapaperi loppumaan... ei tunnu olevan myyjällekään selvää mitä muuta käyttöä näille löytyisi (vähän kevennystä ensimmäisen karanteeni-viikon pe-iltaan, reserviläiset!)

"We have no idea who made these, when and most importantly, why. Judging from the stench, these might originate from the mystical East bloc, made probably between the 50's and 70's and manufactured solely for the purpose of making people's lives a bit more miserable."

Patruunabandolierihan tuo on.
 
Yhden maan yhdessä maakunnassa mahdollisesti on. Missään muualla ei ole.

Suhteutan asiaa. Suomessa on virallinen kansallinen hätätilanne. Presidentti puhuu, hallitus pitää tiedotustilaisuuden ilman toimittajia jotta tartunnat eivät leviä. Maa on karanteenissa. Jotkut haluavat armeijaa kaduille.

Tosiasiat: 2-10 ihmistä on sairaalahoidossa. Noin 500 ihmisellä on influenssa. Tämä on tapahtunut viime päivinä.

Arvauksena: Kuinka monta hoidon keskeyttämispäätöstä tai päätöstä olla hoitamatta jotain sairautta arvioit tehdyn kuluneen viikon aikana suomessa?

En irvaile tai viisastele kysymykselläni. Vaan yritän saada asiaa suhteutettua. Omasta mielestäni se on tärkeää. Jokainen menehtynyt on tietenkin arvokas ihmisenä. Mutta aivan samoin kuin maahanmuutossa me emme voi pelastaa kaikkia, valitettavasti sama pätee sairaaloissa.

Minä olen aina vastustanut rajatonta maahanmuuttoa koska se ei ole mahdollista resurssien osalta vaikka yksilötasolla se olisi kuinka kaunista tahansa. Samoin vastustan pyrkimystä lisätä jokaisen syöpään tai muuhun sairauteen menehtyvän perussairaan ihmisen elinaikaa kuukaudella hinnalla millä hyvänsä. Ei sen takia että se ihminen olisi arvoton vaan siksi, että joku muu hyötyy niistä resursseista enemmän. Ja osittain (myönnän) että jossain vaiheessa elämä ei ole enää sen arvoista. Tämä on sitten oma juttunsa mistä ei tässä enempää.

Itse kukin miettiköön oman kantansa asiaan tuolta näkökannalta. Minun näkemykseni on helpo tyrmätä samoin kuin maahanmuuton vastutajien näkökanta on helppo tyrmätä yksilön näkökulmasta. Mutta mieti hetki mitä tarkoitan. En väitä olevani oikeassa.
Ymmärrän toki, mutta edelleen ongelmana on tämä mahdollinen ruuhkapiikki tehohoidossa. Jos tartunnat etenevät tasaisesti ja sitä ei synny, niin eikai siinä sitten isompaa ongelmaa synny. Sehän tässä kait se koko keskustelun pointti on ollut. Iranista tuli tietoa, että joka 10 minuutti kuolee 1 koronaan ja joka tunti vähintään 50 sairastuu. Silloin kun hoitopaikat loppuvat, joudutaan tekemään sitä kovempaa ja kuluttavampaa arviointia ja en haluaisi, että se koskee esim.omia vanhempiani.
 
Meikäläisen monisairas äitimuori pääsi äskettäin kotiin Lappeenrannan keskussairaalasta. Koronavarautuminen oli siellä täydessä käynnissä. Äitee sai ehdottoman ohjeen pysyä kotona ja välttää kaikkea ylimääräistä kontaktia muiden ihmisten kanssa. Kuulostaa ihan fiksulta ohjeistukselta.
 
Taas kerran todiste siitä, että maailma olisi parempi jos twitturista ja feispuukista vetästäisiin töpseli irti. Voisivat höpönassut vouhkata perinteiseen tapaan Nesteen baarissa, muuta vahinkoa ei tulisi kuin vatsahaava kaffista ja peräpukamat liiasta istumisesta.

Varsinkaan nykytilanteessa ei mielestäni ole hyväksyttävää vouhkata Nesteen tai muidenkaan baareissa. Erittäin harvoilla on myöskään tarvittavaa asiantuntemusta moderoida koronakeskusteluista pois väärä asiasisältö. Nyt on mielestäni syytä koota aivoriihimenetelmällä ideoita tartuntojen välttämiseen. Ilman sosiaalista mediaa tilanne saattaisi olla vielä huonompi kuin nyt, jos kansainvälinen liikenne olisi kuitenkin ollut sallittua sillä tavoin kuin se on ollut. Hallitus ja virkamiehet ovat tässä asiassa vakavasti erehtyneet. Sitten kun tämä pandemia on ohi, niin sosiaalista mediaa osataan todennäköisesti käyttää viisaammin.
 
"Tässä on kysymys siitä että meillä on nopeasti ja helposti leviävä nuoruuden voimissaan uhoava pöpö, johon ihmisillä ei ole vielä vastustuskykyä."

Näin on vuorollaan ollut jokaisella koronavirusperheen versiolla ja muillakin hengitystieinfektiota aiheuttavilla viruksilla.
Se mikä tällä kertaa on huonoa on tämä valtaisa huhumylly asian ympärillä, joka on pitänyt kyllä ihmiset tietoisina tästä epidemiasta,
mutta joka samalla on levittänyt pelkoa ja hysteriaa ennennäkemättömällä tavalla.
Lisäksi negatiiviset taloudelliset seuraukset ovat jättimäiset verrattuna vaikapa sikainfluessaan tai mainittuun SARSiin.

Pöpö ryyppää ja rällää kunnes asettuu sinne mihin muukin perhe.

Taloudelliset seuraukset ovat karmeat ja se kierre on jo alkanut.

Hysteriaakin on ilmassa...huomasin sen kun sattui paskapaperi ihan sattumalta loppumaan mahdollisimman huonoon aikaan :ROFLMAO:

Media elää ja nauttii juurikin tämän tyyppisistä kriiseistä ja ruokkii niitä enemmän kuin mielellään aina kun tulee pienikin tilaisuus.

Todellinen ongelma on kuitenkin terveydenhuollon resurssit ja niiden riittämättömyys, jos pöpö pääsee iskemään ihan täydellä voimalla. Oletan että Suomi on toistaiseksi varautunut siihen kovimpaan piikkiin ihan hyvin ja niitä järeimpiä toimia ei ole otettu vielä käyttöön, kun niitä ei vielä tarvita. Valmiudet nopeaan reagointiin on kuitenkin olemassa, eikä siitä voi kaikkein vähiten Niinistöä syytellä tai kiitellä.

Kalliiksi tämä tulee ja voihan siinä käydä vielä niinkin että Moskovassa bailataan ja poksautellaan samppakaljaa, kun väestörakenne on nuorentunut ja vahvistunut ihan silmissä ja samaan aikaan länsimaissa ollaan konkurssin partaalla, kun piru on perimässä saataviaan...aika näyttää.

Ei tämä ihan yksinkertainen ja helppo yhtälö ole.
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisella otannalla onneksi ei vielä kovinkaan monta. Mutta eiköhän se tarkoitus ole juuri siinä että isketään nyt kun maaperä on otollinen (THL:n kämmit ym. taustalla epäluuloa luomassa), niin mikä tahansa scheisse saattaa nyt mennä läpi.

"Otollinen maaperä" ja miten sellainen syntyy tai sen kehittymistä hieman edistetään. Mietin joskus just tuota että liittyykö samaan mahdollisesti taustalla tapahtunut kommunistiprofessoreilta saatu konsultaatio (helmikuun loppu?). Se tulee vielä ilmi jos sellaista on sattunut.

Se on selvää että ns. vaihtoehtomediat eivät ainakaan tällä hetkellä juurikaan juhli. Suurin osa ihmisistä hankkii tietonsa YLE:ltä, iltapäivälehdistä, hesarista ja maakuntien omista lehdistä.

Jos tiedottamisen kanssa alkaa tulla ongelmia niin se luo tietysti alueellisia somehuhuja, kun ei tiedetä missä virusta on ja mikä on tilanne. Syypää viranomaiset vaiko media? Kumman uskottavuudessa näkynee eniten, tällä kertaa.

Mutta Putkosen "facebook-ryhmät", muutamien satojen yleisö? Niille havainnoille voisi tosiaankin tehdä oman ketjunsa. Ei niistä uutta MV-lehteä tule kun sellaiselle ei ole tilaa. Ei ole kysyntää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä feissari on hyödyllinen myös. Paljon vanhoja kuvia Kokkolasta yhdessä ryhmässä jossa olen jäsen. Saa muistella nuoruuden näkymiä ja nähdä millainen kaupunki olin ennen minun maailmaantuloa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kuuntelin WHO:n kaverin tiedotustilaisuuden ja nyt ymmärrän WHO:n järjettömiä näkemyksiä paljon paremmin.

Kaveri puhui vakuuttavasti. Hänellä on laaja kokemus tartuntataudeista. Nimenomaan Ebolasta.

Tämän kaverin puheesta tulee lause "parhaan vihollinen on hyvä". Hän haluaa kovia toimenpiteitä jne.

Jos me puhuisimme Ebolasta olisin 100% samaa mieltä. Aikanaan huusin raivosta kun kuulin, että Ebolaan sairastuneita tuodaan eurooppaan hoitoon. Hulluutta!! Yksi virhe ja seuraukset ovat valtaisat.

Mutta tämä tauti ei ole Ebola.

Piru kun en saa linkattua tänne!
 
Mun on pakko todeta että joissain asioissa meidän näkemykset ovat olleet kaukana toisistaan. Ja välillä ärsyttää inttämisesi ja toistamisesi. Mutta silti...

Palsta tarvitsee kaltaistasi valtavirtaa vastaan taistelevaa, eri mieltä olevaa ja näkemystään perustelevaa. Me pakotamme sinut parempaan argumentointiin. Sinä pakotat meidät parempaan argumentointiin. Kellään ei ole varaa löperöön todellisuuspakoisuuteen kun tiukka vastapuoli iskee heti kiinni.

Tässä nähdään rakentavan ja asiallisen erimielisyydeen valtava luova ja tuottava voima.

Näistä syistä esitän omat kiitokseni sitkeälle opponentille. Ja toivon että tässä tunteessa on edes vähän molemminpuolisuutta.

Tämä on kommentti, josta voin pitää ja allekirjoittaa, vaikka en olisi kirjoittajan kanssa muuten samaa mieltä mistään asiasta

Mikä ei ole sinänsä asiantila:)..
 
Meikäläisen monisairas äitimuori pääsi äskettäin kotiin Lappeenrannan keskussairaalasta. Koronavarautuminen oli siellä täydessä käynnissä. Äitee sai ehdottoman ohjeen pysyä kotona ja välttää kaikkea ylimääräistä kontaktia muiden ihmisten kanssa. Kuulostaa ihan fiksulta ohjeistukselta.
Kuka hänelle hoittaa ruokatoimituksen?Hyvä jos äiti hoitaa ruokatilaukset itse netin kautta. Minä tunnen yhden vanhuksen joka käyttää vähintäin 2 ihmisen apua, plus sairaanhoito apua.Ei osa käyttää nettia, eikä koskaan halunnut oppia, vaikka hyvin moni saman ikäinen oppinut ja huoltaa itseään kaiken puolin, eivät edes pyytää lapsilta apua koskaan. Ja on näitä mummoja jotka juoksuttaa koko talon vuorollaan.


Nyt on kuulemma joku Tiimi niminen sair.palvelu, maksaa n 20 e vuorokaudessa - ne käy siihen hintaan niin paljon kun tilanne vaati. Pitääkö paikkansa?
 
Mitä isot edellä niin suomi perässä. Eli ulkonaliikkumiskiellot. Miten meinaatte että asiaa valvotaan?
Poliisin vähillä resursseilla?
Sakkoja?


Ennen pääsiäistä on sotilaita kadulla, sanon mä. Tai sitten lepsuillaan ja vesitetään koko homma
 
Mitä isot edellä niin suomi perässä. Eli ulkonaliikkumiskiellot. Miten meinaatte että asiaa valvotaan?
Poliisin vähillä resursseilla?
Sakkoja?


Ennen pääsiäistä on sotilaita kadulla, sanon mä. Tai sitten lepsuillaan ja vesitetään koko homma
Ei välttämättä. PV voi sanoa, nöy kän do. Maanpuolustus eka, hoitakaa pottinne.
 
Kyseistä laitosta tuntien niin tuskin luuria lyödään korvaan. Ehkä koko maata ei miehitetä mutta isoimmat kaupungit missä poliisin paukut ei riitä..
 
Back
Top