Koronavirus Suomessa

Jaa, että Alkot kiinni ? Jokainen ostaisi sitten sen oman perjantaipullonsa ravintolan takeaway -palvelusta. Mutta saako sen koko pullon heti, vai täytyykö ostaa ravintola-annoksina ? Hankaloittaisi kyllä kotikalsarikännien vetämistä.


No baarihinnoillahan se kossu pitäisi myydä. Mitä se hyödyttää myydä sisäänostohinnoilla.

Äkkiä tulee 0,5l kossupullolle hintaa 70e/kpl. Mutta vanhan kansan mukaan vittu ja viina on hintansa väärttejä
 
Ei tarvetta, enää, aika moni on jo saanut...

Veikkaan että juristeilla, syyttäjillä ja poliiseilla tulee jatkossakin riittämään töitä, kun ruvetaan tutkimaan työterveyshuoltolain, tartuntatautilain ja siihen liittyvien rkoslain kohtien sisältöä noihin molemmissa linkeissä mainittuihin asioihin liityen. Halu saada suuri osa terveydenhuollon henkilökunnasta immuniteettisuojan piiriin ennen epidemian huippua ei silloin ole mitään muuta kuin raskauttava asianhaara. Mikäli oikeasti haluttaisiin asian olevan toisin se olisi edellyttänyt pikaisia uudistuksia voimassaolevaan lainsäädäntöön 1-2 kuukautta sitten. Veikkaan myös että joistain asioista tullaan jättämään poliisille tutkintapyyntöjä samoihin asioihin liittyen.
EDIT: lisätään aiemman postauksen asiaan kuulunut linkki, jotta asiayhteys tulee näkyviin:
 
Olen kyllä tiettyjen rajoitusten ja erityisesti yksilövastuun kannalla, mutta ymmärrän tätäkin puolta.

Tämä on kyllä joillekin oikeasti pottumainen tauti, sitä ei oikein voi kiistää.

Toimien tietysti soisi olevan hyödyllisiä, mutta vaikuttaa siltä, että järki on kateissa. Se että ulkosuomalaiset tuotiin ja epidemia-alueilta palattiin ilman ohjeita, viimeisestä Malagan koneestakin sukkana marketin kautta juniin ja ympäri Suomea, on hölmöä, kun sitten mäkätetään lillukanvarsista ja säädetään sen mukaan, mitä lehtien pääkirjoituksessa vaaditaan.

Puhoksen ja Itiksen kälätyspöydille ei kukaan uskalla ehdottaa mitään, koska rasismi. Samalla joku täti kysyy somessa, voiko ulkona käydä lenkillä, jos ei tapaa ketään.

Tässä ei ole hitonkaan järkeä. Mutta ei HUS kolmatta koronasairaalaa ole avaamassa turhan päiten. Eli tässä totuus menee jossain välimaastossa. Ehkä.

Täytyy vain toivoa, että hallitus toimii ihan kylmien faktojen pohjalta, eikä poliittisesta paineesta. Suuri ero on sillä, miltä toiminta näyttää, ja mikä on sen todellinen vaikutus.
 
Toimien tietysti soisi olevan hyödyllisiä, mutta vaikuttaa siltä, että järki on kateissa. Se että ulkosuomalaiset tuotiin ja epidemia-alueilta palattiin ilman ohjeita, viimeisestä Malagan koneestakin sukkana marketin kautta juniin ja ympäri Suomea, on hölmöä, kun sitten mäkätetään lillukanvarsista ja säädetään sen mukaan, mitä lehtien pääkirjoituksessa vaaditaan.
Vastaukset ovat yksinkertaisia.
Miksi kukaan ei ollut vastassa kotiin palaavia ulkosuomalaisia?
Kuka ihme sinne olisi mennyt? Ei ministeriöissä, tai THL:llä ole ketään joka kykenisi mihinkään käytännön toimiin, virkamiehet saavat aikaiseksi vain pari taulukkoa ja PP-esityksen asiasta. Kaikki suorituskyky on jossain muualla. Nythän lentokentän neuvonta ongelma on korjattu, mutta kieltämättä hiukan myöhään. Toki vain neuvonta piste.
 
Näkökulma: Armeija ei rauhan aikana kuulu katukuvaan ihmisiä pysäyttämään - Uudenmaan sulku mittaa yhteiskunnan sivistyksen tason

Tänään klo 19:20
Lauri Nurmi


Koronakriisissä suomalainen yhteiskunta on vaarassa ajautua hybrikseen, jossa kansalaiset alkavat kääntyä toisiaan vastaan, kirjoittaa Lauri Nurmi.

Koronakriisissä suomalainen yhteiskunta on vaarassa ajautua hybrikseen, jossa kansalaiset alkavat kääntyä toisiaan vastaan ja jossa armeijaa huudetaan maanteille pysäyttämään väkivalloin joltakin maantieteelliseltä alueelta toiselle liikkuvia suomalaisia.
Liikkumisen rajoittaminen Uudeltamaalta muualle maahan on tarpeellista - kuten olen itsekin kirjoittanut - mutta armeijan näkyvä tuominen maanteille jättäisi yhteiskuntaan vakavan jäljen.

Puolustusvoimien tehtävä on turvata Suomen alueellinen koskemattomuus.
Sotilasasuisten ihmisten tehtäviin ei rauhan aikana pidä sisällyttää sitä, että he kyttäävät, kuka matkustaa vanhempiensa, lastensa tai puolisonsa luokse kaupungista toiseen.

Suomen perustuslaissa on 131 pykälää.
Kansalaisten perusoikeudet on lueteltu heti perustuslain alussa, valtiojärjestyksen perusteiden jälkeen.
Liikkumisvapaus - kirjaimellisesti tällä nimellä - on perustuslain yhdeksäs pykälä eli perustuslain pyhintä osaa.
Pykälän alku kuuluu seuraavasti:
”Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.”

Perustuslaissa on erillinen pykälä perusoikeuksista poikkeusoloissa.
”Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.”

Koronavirus on vakava uhka suomalaisten terveydelle - mutta onko se koko kansakuntaa vakavasti uhkaava asia?

Perustuslain kuudennessa pykälässä säädetään myös kansalaisten yhdenvertaisuudesta.
”Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella”, perustuslaissa on kirjoitettu.

Jos uusmaalainen ihminen ei saa matkustaa lähiomaisensa luokse esimerkiksi Tampereelle, mutta tamperelainen saa matkustaa lähiomaisensa luokse esimerkiksi Turkuun, on kyse sekä kansalaisten yhdenvertaisuuden loukkaamisesta että liikkumisvapauden rajoittamisesta.

Sotilaspoliisi vartioi. Arkistokuva.
Sotilaspoliisi vartioi. Arkistokuva.

Sotilaspoliisi vartioi. Arkistokuva. KARI MANKONEN

Julkisessa keskustelussa ja sosiaalisessa mediassa on jo havaittavissa jyrkkiä asenteita ja vihamielisyyttä uusmaalaisia kohtaan. Puhe koronaa levittävistä hesalaisista on yleistynyt nopeasti.
Kun hallitus päättää liikkumisen rajoittamisesta Uudeltamaalta, se voi toteuttaa asian kahdella eri tavalla: ihmisten vastuuseen luottaen tai valtion väkivaltakoneistoon tukeutuen.
Ensimmäisessä vaihtoehdossa sallittaisiin lähisukulaisten eli vanhempien, lasten ja puolisoiden luokse matkustaminen ja suositeltaisiin karanteenin kaltaisissa oloissa uudella alueella olemista.
Poliisi valvoisi liikennettä Uudeltamaalta pois satunnaisvalvonnalla. Poliisi pystyy tarkistamaan nopeasti väestötietojärjestelmästä, asuuko uusmaalaisen lähiomainen maakunnassa, johon tämä on matkalla.

Liikenne Suomessa on jo valmiiksi hiljentynyt. Se hiljentyisi entisestään, kun liikkumisrajoitus säädettäisiin.

Jälkimmäisessä vaihtoehdossa hallitus marssittaa armeijan katkaisemaan kaikki Uudeltamaalta muualle maahan johtavat maantiet ja luo byrokraattisen poikkeuslupamenettelyn tai kieltää yksiselitteisesti lähes kaiken matkustamisen rajan yli.

Tämän vaihtoehdon käyttäminen viiltäisi yhteiskuntaan haavan, jonka arpeutuminen kestäisi pitkään. Sotilasasuisilla pysäyttäjillä kuuluu olla sivistysvaltiossa aivan muita tehtäviä kuin sen kyttääminen, kuka matkustaa perheenjäsenensä luokse kotirauhan piirissä olevaan osakehuoneistoon tai kiinteistöön.

Jos korona on peruste marssittaa sotilaat katukuvaan perusoikeuksia tiukasti rajoittamaan, kynnys loukata Suomen perustuslain syvintä ydintä ja pyhintä tarkoitusta laskee monien silmissä huolestuttavan alas.

Uudellamaalla asuu 1,7 miljoonaa ihmistä. Heidän perusoikeuksiensa loukkaaminen viikkojen ajaksi armeijaan tukeutumalla on omiaan synnyttämään stigman, häpeäleiman.

Mökeillä tehtävät kevättyöt ovat kymmenille tuhansille ihmisille tärkeä arkiseen elämään kuuluva asia. Onko korona peruste kieltää ihmistä matkustamasta omistamalleen kiinteistölle?

Kiellon ei ainakaan pitäisi olla kevein perustein voimassa useiden viikkojen ajan, puhumattakaan kuukausista.

Kevätasumiseen kelpaavia mökkejä omistavat enimmäkseen varakkaat ihmiset. Heistä tuhannet ovat jo siirtyneet vapaa-ajan asunnoilleen. Koronakriisi eriarvoistaa räikeällä tavalla kansalaisia, jos toiset ovat virukselta lähes suojassa samaan aikaan, kun pienempituloisten kansalaisten liikkumista estämään kutsutaan armeija.

Perusoikeuksien järeissä loukkauksissa pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen pitäisi luottaa paljon ihmisten harkintakykyyn ja vähän sotilaspukuisten miesten ja naisten virka-apuun.

Hybriksessä vaarana on, että osa sotilasasuisista ihmisistä alkaa suhtautua tehtäväänsä yli-innokkaasti ja kokee oman maan kansalaiset uhaksi, joka on pysäytettävä tiesululla.

Korkeakoulutettu ja asiakaspalveluhenkinen poliisi pysäyttäjänä on paljon inhimillisempi asia kuin sotilasasuinen kantaupseeri, varusmies tai satunnainen reserviläinen.

Koronaviruksen uhatessa ihmisten henkeä Suomi elää myös valtio-opillista ja perustuslaillista kiirastulta. Siihen on suhtauduttava myös erittäin kriittisesti, jos ja kun alkaa näyttää siltä, että suuri osa suomalaisista unohtaa muutamassa viikossa perusoikeuksien merkityksen.

Merkittävä osa suomalaisista elää avoliitossa.

Jos uusmaalaiselta kielletään kuukausiksi matkustaminen seurustelukumppanin luokse toiselle paikkakunnalle, kyse on perusoikeuden loukkauksesta, jolle koronavirusepidemia ei välttämättä ole riittävä peruste.

Ihmisten mielenterveydelliset ongelmat pahenevat poikkeusoloissa ja eristyksissä nopeasti. Perusoikeuksien rajoittamisen tavalla on vaikutusta siihen, miten pahaksi koronakriisin seuraukset äityvät.

Sekin sopii muistaa, että perusoikeuksien loukkaamisella hallitus ja viranomaiset paikkaavat osittain aiempia virheitään.

Koronakriisin jälkeen on edessä keskustelu siitä, miksi helmikuussa ja maaliskuun alussa epidemia-alueilta ja muualta ulkomailta palanneille suomalaisille ei suositeltu edes vapaaehtoista kotikaranteenia ja miksi lennot alueilta saivat jatkua vapaasti viikkojen ajan.

Tapahtunut virhe on suuri syy siihen, miksi Suomessa nyt joudutaan loukkaamaan ihmisten syvimpiä perusoikeuksia.

Jo helmikuussa hallitukselta niin ikään kysyttiin, riittääkö tehohoidon kapasiteetti Suomessa. Silloin sitä ei alettu nopeasti lisätä eri puolilla Suomea, vaan konkreettisista toimista kerrottiin vasta viikkoja myöhemmin.

Tätä taustaa vasten hallituksella on poikkeuksellisen suuri vastuu tavasta, jolla se toteuttaa liikkumisrajoituksen Uudeltamaalta pois.

Uudenmaan sulun toteuttamisen tapa mittaa suomalaisen yhteiskunnan sivistyksen syvyyden.

Hallituspuolueiden poliitikoista etenkin joiltakin keskustalaisilta on löytynyt halua Uudenmaan tiukkaan eristämiseen.

Keskustalla ei juuri ole äänestäjiä pääkaupunkiseudulla, ja myös keskustalaisten kannattaa kysyä itseltään, miten he itse suhtautuisivat asuinmaakuntiensa tiukkaan eristämiseen.

Oikeus elämään on ihmisen oikeuksista tärkein. Sen turvaamisen tavalla on demokratiassa paljon merkitystä.

Hallituksella on oltava suunnitelma siitä, miten poikkeustila puretaan.

Sitäkin on pohdittava, onko liikkumisrajoituksille perusteita, jos väkilukuun suhteutettu koronatapausmäärä on jossain päin Suomea yhtä korkea kuin Uudellamaalla.

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson on aiheellisesti muistuttanut, että huutokaupan käyminen perusoikeuksien loukkauksista on demokratiassa vaarallista peliä.

Lauri Nurmi kirjoitti:
Koronavirus on vakava uhka suomalaisten terveydelle - mutta onko se koko kansakuntaa vakavasti uhkaava asia?
On, eikä asiassa ole mitään epäselvää.
Perustuslain kuudennessa pykälässä säädetään myös kansalaisten yhdenvertaisuudesta.
”Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella”, perustuslaissa on kirjoitettu.
Jos uusmaalainen ihminen ei saa matkustaa lähiomaisensa luokse esimerkiksi Tampereelle, mutta tamperelainen saa matkustaa lähiomaisensa luokse esimerkiksi Turkuun, on kyse sekä kansalaisten yhdenvertaisuuden loukkaamisesta että liikkumisvapauden rajoittamisesta.
Väärin.
Jos uusmaalainen ihminen ei saa matkustaa lähiomaisensa luokse esimerkiksi Tampereelle, mutta tamperelainen saa matkustaa lähiomaisensa luokse esimerkiksi Turkuun, ei siinä mitenkään asetata ketään eri asemaan:
1) sukupuolen,
2)iän,
3)alkuperän,
4)kielen,
5)uskonnon,
6)vakaumuksen,
7)mielipiteen,
8)terveydentilan,
9)vammaisuuden tai
10)muun henkilöön liittyvän syyn perusteella,
vaan asuinpaikkaan liittyvän syyn perusteella, mikä ei ole henkilöön liittyvä syy, toisin kuin kohdat 1...9 ovat.
Mihinhän luetelluista lain mainitsemista syistä kirjoittaja Lauri Nurmi oikein kuvittelee kiellon liittyvän?
Hän on ilmeisesti lukenut lakia päättäen jo etukäteen mitä siinä itse haluaisi lukevan, sen sijaan että olisi yrittänyt ymmärtää mitä siinä tosiasiallisesti sanotaan.

Henkilö voidaan myös määrätä karanteeniin terveydentilaan liittyvän syyn eli kohdan 7 perusteella, eikä se riko yhdenvertaisuuslakia koska sille on silloin hyväksyttävä syy, vaikka Lauri Nurmi ehkäpä luulee sen rikkovan.
 
Viimeksi muokattu:
Järki voittaa. Ei totalitarismi tai @RDF eugeniikka, vaan se malli joka toimii. Ja mikä tulee Saksaan, voi tulla Suomeen. Nyt on vain kognitiviinen dissonanssi kun perinteiset referenssimaat Ruotsi ja Saksa toimivat eri tahdissa. Me voitetaan tämä.


Etelä-Korean malli esillä myös Saksassa
Saksassa on jo alettu miettiä keinoja pitää tartuntamäärät alhaalla siten, että samaan aikaan yhteiskunnan elämää voidaan edes jollain tavalla palauttaa normaaliksi.
Yksi Süddeutsche Zeitungin jutussa esitelty skenaario on aaltoliike, jossa rajoituksia lievennettäisiin ja kiristettäisiin terveydenhoitokapasiteetin mukaan. Kun tehohoitopaikat alkavat loppua, sosiaaliset kontaktit ajettaisiin taas minimiin. Tässä mallissa on vaarana tilanteen ryöstäytyminen käsistä. Ja tartuntojen lisääntyminen aaltoina tarkoittaisi myös kuolonuhreja.
Toinen esitetty vaihtoehto on altistuneiden jäljittäminen sairastuneilta kerättyjen teletunnistetietojen avulla ja laaja testaaminen.
Etelä-Koreassa tartuntapiikki on saatu painettu alas jäljittämällä paikkatietojen avulla sairastuneiden kanssa kontaktissa olleet. Heitä on testattu ja laitettu karanteeniin. Saksassa tämä vaatisi uutta lainsäädäntöä.
Saksassa terveysministeri Jens Spahn on esitti jo viikonloppuna lainsäädännön muuttamista niin, että teletunnistetietojen käyttäminen olisi sallittua. Tämä tarkottaisi radikaalia muutosta yksityisyydensuojaan, ja esitys herätti kiivasta vastustusta.
Esitys on vedetty pois pöydältä, mutta vain toistaiseksi.
Saksan terveysviranomainen, koronatartuntoja seuraava Robert Koch -insituutti varautuu jo malliin, jossa tartunnalle altistuneet jäljitettäisiin, testattaisiin ja laitettaisiin karanteeniin.
Viime viikolla instituutti julkaisi työpaikkailmoituksen, jossa etsitään työntekijöitä Containment Scout -tehtävään eli rajauspartiolaisiksi.
Työtehtäviin kuuluu yhteydenotot puhelimitse koronapotilaiden mahdollisiin kontakteihin.
Vielä tiedot kontakteista perustuvat vapaaehtoisuuteen. Jos lainsäädäntöä muutetaan, jatkossa ne voidaan kerätä teletunnistetiedoista lupaa kysymättä.
 
Järki voittaa. Ei totalitarismi tai @RDF eugeniikka, vaan se malli joka toimii. Ja mikä tulee Saksaan, voi tulla Suomeen. Nyt on vain kognitiviinen dissonanssi kun perinteiset referenssimaat Ruotsi ja Saksa toimivat eri tahdissa. Me voitetaan tämä.


Etelä-Korean malli esillä myös Saksassa
Saksassa on jo alettu miettiä keinoja pitää tartuntamäärät alhaalla siten, että samaan aikaan yhteiskunnan elämää voidaan edes jollain tavalla palauttaa normaaliksi.
Yksi Süddeutsche Zeitungin jutussa esitelty skenaario on aaltoliike, jossa rajoituksia lievennettäisiin ja kiristettäisiin terveydenhoitokapasiteetin mukaan. Kun tehohoitopaikat alkavat loppua, sosiaaliset kontaktit ajettaisiin taas minimiin. Tässä mallissa on vaarana tilanteen ryöstäytyminen käsistä. Ja tartuntojen lisääntyminen aaltoina tarkoittaisi myös kuolonuhreja.
Toinen esitetty vaihtoehto on altistuneiden jäljittäminen sairastuneilta kerättyjen teletunnistetietojen avulla ja laaja testaaminen.
Etelä-Koreassa tartuntapiikki on saatu painettu alas jäljittämällä paikkatietojen avulla sairastuneiden kanssa kontaktissa olleet. Heitä on testattu ja laitettu karanteeniin. Saksassa tämä vaatisi uutta lainsäädäntöä.
Saksassa terveysministeri Jens Spahn on esitti jo viikonloppuna lainsäädännön muuttamista niin, että teletunnistetietojen käyttäminen olisi sallittua. Tämä tarkottaisi radikaalia muutosta yksityisyydensuojaan, ja esitys herätti kiivasta vastustusta.
Esitys on vedetty pois pöydältä, mutta vain toistaiseksi.
Saksan terveysviranomainen, koronatartuntoja seuraava Robert Koch -insituutti varautuu jo malliin, jossa tartunnalle altistuneet jäljitettäisiin, testattaisiin ja laitettaisiin karanteeniin.
Viime viikolla instituutti julkaisi työpaikkailmoituksen, jossa etsitään työntekijöitä Containment Scout -tehtävään eli rajauspartiolaisiksi.
Työtehtäviin kuuluu yhteydenotot puhelimitse koronapotilaiden mahdollisiin kontakteihin.
Vielä tiedot kontakteista perustuvat vapaaehtoisuuteen. Jos lainsäädäntöä muutetaan, jatkossa ne voidaan kerätä teletunnistetiedoista lupaa kysymättä.

Meillä uhkakuvat tehdään resursseihimme sopiviksi. Aina.
 
Aika ahdasmielinen kirjoitus siitä kuinka armeijaa saisi käyttää. Suurelle osalle kansaa kurkkusalaatti onneksi edustaa yleistä hyvää eikä sitä yhden ahdasmielisen toimittajan mielipide pysty pilaamaan.
Sotilaita on käytetty aiemminkin lukuisia kertoja liikenteen ohjaamiseen ja/tai rajoittamiseen suomessa rauhan aikana. Esimerkiksi metsäpaloissa ja urheilukilpailujen (katumaratonit) yhteydessä. Kyse ei siis ole vain siitä miten armeijaa saisi käyttää, vaan siitä miten sitä on jo käytetty.
 
Sotilaita on käytetty aiemminkin lukuisia kertoja liikenteen ohjaamiseen ja/tai rajoittamiseen suomessa rauhan aikana. Esimerkiksi metsäpaloissa ja urheilukilpailujen (katumaratonit) yhteydessä. Kyse ei siis ole vain siitä miten armeijaa saisi käyttää, vaan siitä miten sitä on jo käytetty.

Käytetään noin 500 kertaa vuodessa. Eli tuonkin toimittajan oletetun elämän aikana noin 20 000 kertaa.
 
Ne serologiset testit, joista on täällä höpisty...

"Pienimmillä talouden vahingoilla päästään, mikäli mahdollisimman suuri osa väestöstä voi tehdä normaalisti töitä. Tätä tukisi laaja testaaminen.

Jotta tietäisimme, kenellä immuniteetti on, koronan mahdollisesti sairastaneet pitäisi testata. Tämä voidaan tehdä sairauden jälkeen paljon nyt käytettyjä koronatestejä yksinkertaisemmalla ja edullisemmalla testillä.
...

Kun tiedämme jokaisen ihmisen kohdalla riittävällä varmuudella onko hän sairastanut koronan, tiedämme ketkä voivat turvallisesti palata normaaliin arkeen ja esimerkiksi tavata ja hoitaa riskiryhmiä. "


Häkämieskö tietää immuniteetistä, tietääköhän varmasti miten koronaan muodostuu immuniteetti. Olisko nyt vaan pitänyt olla hissukseen ja aivan hiljaa.:facepalm:.
 
Laurin, Vasara-Lauran ja muiden sananvapaus ja oikeusvaltio ritarien täytyy nyt vain hyväksyä että heidän mielipiteensä on yhtä merkittävä kuin anus keskimäärin.
 
Back
Top