Koronavirus Suomessa

Toista näkökulmaa:

Taloudessa, koulutuksessa, kaavoituksessa, asepalveluksessa, aluepolitiikassa, työllisyyspolitiikassa, nettikulttuurissa... on menty vanhan totutun kaavan mukaan vaikka teknologinen, kulttuurillinen jne. muutos on tuottanut globaalia rakennemuutosta.

Tuosta rakennemuutoksesta on poimittu pieniä irtopaloja - esim kännyköiden roolin kasvaessa ja monipuolistuessa. Isompi trendi sen sijaan on torjuttu.

Nyt ei voi torjua.

Pandemia pakottaa siirtymään etäopiskeluun, -työhön, -sosiaalisuuteen, tutkimaan liiketoimintamallien joustavuutta, oman elämän mukautumiskykyä, keskeneräisyyden- ja stressinsietokykyä, uudistamaan sotealan toimintaa...

Tässä uudessa on myös mahdollisuuksia.

Monet yritykset kuolevat. Jotkut kuitenkin nousevat tuhkasta uudistuneina ja laajenevat sen jälkeen nopeasti. Jotkut toimintamallit jatkuvat mutta saavat rinnalleen nopeasti laajenevia uusia toimintamalleja. Jotkin poliittiset ja kulttuurilliset trendit ottavat siipeensä. Joku uusi trendi nousee...

Jos Suomi - muukin kuin ns. virallinen Suomi - tajuaa tarttua tähän luovuutta, sopeutumiskykyä ja uudelleenkonseptoimista vaativaan vaiheeseen, niin seurauksena saattaa olla talouden täystuhon sijaan talouden ja toimintakulttuurin rakennemuutos.

Muutoksessa ei nyt ole pakko valita juuri häviäjien puolelle joutumista.

Tämä on ihan totta. Tämän vuoksi pitää harkita, kannattaako tukea yrityksiä vai työntekijöitä ja yrittäjiä? Esimerkiksi ravintola-alalle on noussut kupla, jonka ei ole realistista paisua samoihin mittoihinsa lähivuosina jo ihan ihmisten tapojen muuttumisen vuoksi. Kauppakeskuksia on rakennettu viimeiset kymmenen vuotta, vaikka sokea Reettakin on nähnyt kauppakeskusten kuolevan verkkokaupan vuoksi.

Tehdään iso virhe, jos tuetaan olemassa olevia rakenteita uskotellen että syynä vaikka kauppakeskus Kvintetin huonoon tulokseen on korona..

Tärkeää olisi, että nyt vaikka konkurssin tekevä yrittäjä ei joudu loppuelämäkseen velkahelvettiin. Siinä menetetään elinvuosia ja yritteliäisyyttä joka pandemian jälkeisenä aikana voisi suuntautua toiselle alalle.
 
Salminen on päättänyt tosiasiallisesti Suomen linjasta. Että se testaamisesta, sanottu mikä sanottu ja siitä ei livetä.

Se, että poliittinen johto antaa käytännössä poliittisen päätösvallan muutamalle vailla vastuuta olevalle virkamiehelle ei vapauta poliittista johtoa vastuusta.

Päättämättä jättäminenkin on päätös. Vastuu ei vähene vastuunpakoilun kautta. Valmistelu- ja määrittelyvaltakin kuuluvat poliittisen vallan piiriin joten ne kuuluvat myös poliittisen ja muun vastuun piiriin.
 
Kaikki ei oikeasti mennyt niin kuin julkisuuteen on annettu ymmärtää – IS paljastaa, miksi koronakriisi pääsi yllättämään Suomen
Kuvituskuva

Kuva: Lehtikuva

Julkaistu: 6:02

Hallituksessa ja virkakoneistossa on kulissien takana ristivetoa, ”kilahduksia” ja tiuskintaa. Uusia uhkakuviakin on jo nousemassa.

Tulin Espanjan Aurinkorannikolta Torremolinoksesta viime lauantain ja sunnuntain välisenä yönä noin klo 24 KLM:n lennolla, muistaakseni lento oli KL 1171.


Vielä Amsterdamissa piti pitää vähintään 1,5 metrin välimatka lähimpään kanssamatkustajaan, mutta Suomessa kaikki muuttui.


(Kursivoitu teksti on lukijan kertomus, joka julkaistaan kertojan luvalla.)


VIRANOMAISET, erityisesti Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja ministeriöt, kuten sosiaali- ja terveysministeriö (STM), ovat ilmoittaneet varautuneensa koronaan tammikuusta alkaen, kun tilanne Kiinassa alkoi pahentua.

Nyt alkaa paljastua, että varautuminen on jäänyt lähinnä seuraamiseksi.

Pitkään koko asiaa vähäteltiin. THL vertasi koronaa kausiflunssaan.


Uudenmaan eristäminen muusta Suomesta kertoo viimeistään, millaisen katastrofin keskellä elämme.


ILTA-SANOMAT keskusteli asiasta useiden lähteiden kanssa. Keskustelut osoittavat, että viranomaiset ja hallitus ovat lähinnä THL:n johdolla eläneet ”ruususen unta” varautumisen suhteen, kuten yksi valtioneuvoston edustaja tiivistää.

IS:n käyttämät lähteet eivät esiinny artikkelissa omilla nimillään tilanteen herkkyyden takia.

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (vas.), perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru ja pääministeri Sanna Marin hallituksen tiedotustilaisuudessa keskiviikkona 25. maaliskuuta.

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (vas.), perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru ja pääministeri Sanna Marin hallituksen tiedotustilaisuudessa keskiviikkona 25. maaliskuuta.
Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
THL on tullut koko ajan todella pahasti jälkijunassa, mikä on vienyt siltä pahasti uskottavuutta, kuuluu yleinen arvio.

Nyt on käynyt ilmi, etteivät THL ja hallitus osanneet varautua siihen, että jopa noin 200 000 ulkomailta palannutta suomalaista tekee pahan tilanteen entistä pahemmaksi.


Antti Rinnettä ei ole todellakaan ikävä, mutta Rinteen valtiosihteeriä Raimo Luomaa alkaa olla.
Kolme tärkeää kysymystä
  1. Miksi ulkomailta palaavien suureen joukkoon ei ollut mitenkään varauduttu?
  2. Miksi suojavarusteista on annettu julkisuuteen kahta viestiä? Esimerkiksi hengityssuojien luvattiin ensin riittävän, eikä niistä ole edes hyötyä. Ne loppuivat silti jo alkuun, koska varastot sairaaloissa olivat liian pienet. Nyt kysytään, riittävätkö edes huoltovarmuuskeskuksen varastot. Viranomaiset antavat ymmärtää, että hengityssuojia voi tilata ulkomailta, vaikka globaali kysyntäpiikki kasvaa koko ajan. Vielä maanantaina huoltovarmuuskeskuksella piti olla miljoonia hengityssuojia. Nyt niitä yritetään tilata kuitenkin lisää.
  3. Miksi lentoaseman vastaanotto on ollut sekavuuden tilassa pitkään, viime keskiviikkoon saakka? Lentoaseman osalta vastuuta on palloteltu taholta toiselle. Se, että viranomaiset eivät osanneet varautua suureen paluumäärään, kertoo valmistautumisen heikosta tasosta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MAINOS PÄÄTTYY
VALMIUSLAKEIHIN päädyttiin, kun presidentti Sauli Niinistö patistelullaan sai vauhtia aikaan.

Niinistön ”isällinen” näkyvyys on herättänyt ministereissä myös ärtymystä.

– Onneksi sentään pääministeri on järjissään, Sanna Marinia kehutaan.

– Onneksi sentään pääministeri on järjissään, Sanna Marinia kehutaan.
Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva
IS:n tietojen mukaan hallitukselle ja pääministeri Sanna Marinille (sd) oli suositeltu jo pari viikkoa, että hallituksen tulee muodostaa koronakriisiä vastaan virkamiehistä ja politiikoista erikoisryhmä, joka hoitaisi tilannetta. Valtionhallinnon kulisseissa uskotaan, että se olisi todennäköisesti estänyt koronakriisin hoidossa esiintynyttä hallinnollista sekavuutta.

– Nyt on syntynyt vaikutelma, että tätä ei johda kukaan, sanotaan IS:lle.


– Näyttää, että THL on määritellyt myös operatiiviset toimet koronan ympärille, sama lähde ihmettelee.


Kun Anna-Maja Henrikssonille todettiin, ettei häntä tarvita tiedotustilaisuudessa, Henriksson ”sai kilarit”.
Hänen mukaansa Ruotsissa koronavalmistelu on hoidettu vielä huonommin, mutta se ei lohduta, sillä Suomessa varautuminen ei ole ollut juurikaan parempaa.

VIIME PÄIVINÄ eniten ihmetystä on herättänyt se, että Helsinki-Vantaan lentoasemalta on puuttunut ohjeistus kotimaahan palaavia varten. Mahdollisia taudinkantajia ei ole opastettu lainkaan, vaan heidät on pakattu täpötäysiin lentokenttäbusseihin ja kotimatkalle virusta levittämään.

Ensiksi piti koneesta poistua odottavaan bussiin takakautta, sitten mielestäni ainoa bussi ahdettiin täyteen matkalaisia. Sitten seurasi passintarkistus, jossa oltiin yhtenä kasana, ja viimeksi noudettiin vielä laukut (tilapäistiloista). Kantoiko Finavia vastuuta matkalaisistaan ja näyttikö Suomi hyvää esimerkkiä? Kuka tai mikä taho vastasi matkustajien kuljetuksesta?

Finavia on sysännyt vastuuta THL:lle: ohjeistusta ei ole ollut. Keskiviikon A-Studiossa THL:n johtaja Mika Salminen puolestaan sysäsi vastuuta takaisin Finavialle.

– Tässä on ollut monta päivää ja viikkoja hoitaa asia kuntoon. Lentoasemalla olisi pitänyt olla, ja pitäisi olla viranomaisia, jotka komentaisivat palaajat suoraan kotiin ja karanteeniin, IS:lle todetaan valtioneuvostolähteistä.


– Timo Harakan (sd) johtaman liikenne- ja viestintäministeriön olisi pitänyt gonahtaa tässä jo aika päiviä sitten.


Harakan osalta ihmetellään myös sitä, että juuri hän toivotti ulkosuomalaiset kotiin.


Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) meni sanomaan samaa turvapaikan hakijoiden osalta.

Kummankaan ulostulosta ei ollut sovittu hallituksessa, vaan ne tulivat muille yllätyksenä.


Onneksi sentään pääministeri on järjissään.
VARSINAISTA OPERATIIVISTA toimintaa johdetaan valtioneuvoston kanslian tilannehuoneesta, jota vetää pääministerin valtiosihteeri Mikko Koskinen (sd).

Aiemmin Koskinen on työskennellyt Sdp:n poliittisen valmistelun päällikön tehtävässä, SAK:n koulutuspäällikkönä sekä ministerin erityisavustajana. Hän oli Marinin valtiosihteeri myös liikenne- ja viestintäministeriössä.


– Pääministerin kabinetti on kokematon, ja se on luonut omat ongelmansa, sanoo ministeri.


– Kokemattomuus näkyy. Valmius on rakentunut hitaasti valtioneuvoston kansliassa, sanoo erityisavustaja.


– Ei Koskista voi yksin syyttää, muistuttaa kolmas ja mainitsee myös valtioneuvoston turvallisuusjohtajan, eversti Ahti Kurvisen nimen.


Ulkoministeriön kokenut virkamies kehuu pääministeri Marinin otetta varsinkin julkisuuteen, mutta hänkin ihmettelee hitautta, joka valtioneuvoston kansliaa on vaivannut.


– Antti Rinnettä (sd) ei ole todellakaan ikävä, mutta Rinteen valtiosihteeriä Raimo Luomaa (sd) alkaa olla.


RAIMO LUOMA toimi pääministerin valtiosihteerinä Rinteen hallituksen aikana.

Hänellä on pitkä virkamiestausta työ- ja elinkeinoministeriössä. Ennen Rinteen valtiosihteeriaikaa Luoma oli huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja.


Siis saman viraston, jonka ovet avattiin nyt historiallisesti ja josta toimitetaan suojausvälineitä mm. sairaaloille.


– Luoma olisi tiennyt heti, mitä tulee tehdä, virkamies arvioi.


Samaan arvioon yhtyvät myös muut IS:n haastattelemat virkamiehet.


Valtiovarainministeriössä vedettiin nopeasti johtopäätökset ja pyydettiin, että kansliapäällikkö Martti Hetemäki jatkaa kriisitilanteen takia ainakin kesään saakka, vaikka hänen piti alun perin jättää tehtävänsä jo tammikuussa.


VALMISTAUTUMISEN heikko taso koskee koko hallitusta, mutta erityisesti sosiaali- ja terveysministeriötä (STM).

Krista Kiuru ei saa kriisin hoidosta kiitosta. – Kyllä Kiuru saa asian kuin asian sekaisin, hallituksen sisältä sanotaan.

Krista Kiuru ei saa kriisin hoidosta kiitosta. – Kyllä Kiuru saa asian kuin asian sekaisin, hallituksen sisältä sanotaan.
Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
– Tämä projekti on ollut totaalisen STM-vetoinen. Se on ollut virhe. Linjajohtaminen ei ole toiminut, valtioneuvoston jäsen sanoo ja suuntaa moitteet ministerikollegalleen, perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurulle (sd).


– Sähellystä ja säheltämistä on ollut, sanoo toinen lähde, viitaten niin ikään Kiuruun.


Lopulta päästiin junaan, jossa matka sujui onneksi rauhallisesti. Espanjassa ulos pääsi vain kauppaan, roskista viemään ja jos olisi ollut koira, sitä ulos kävelyttämään tai esim. tarvittaessa sairaalaan. Mutta kauppaankin sai mennä vain yksi kerrallaan ja apteekissakin oli viivat lattiassa, miten lähelle sai mennä edellä olevaa sekä palvelutiski nauhalla rajattu.


SUURIN ONGELMA on ollut se, että THL toimii Stm:n varassa, ja STM toimii THL:n suositusten varassa.

Sulkeutunut ympyrä on pyörittänyt itseään.


Tiuskimista on ollut. Sen ymmärtääkin, kaikilla on pinna tiukalla.
THL:stä on tullut välillisesti operatiivinen johtaja, kiitos STM:n, IS:lle arvioidaan. Sama tilanne on myös Ruotsissa THL:ää vastaavan terveysviranomaisen suhteen.


Maanantaina Stm:n ylijohtaja Päivi Sillanaukee kertoi A-Studiossa, että huoltovarmuusvarastot avataan:

– Tämä päivä on historiallinen päivä. Tämä määräys on annettu, ja sosiaali- ja terveysministeriön määräys tarvitaan siihen, että nämä huoltovarmuusvarastot aukeavat. Nyt rekat lähtevät liikkeelle, Sillanaukee sanoi.


Miksi myöhästyttiin?
– Sosiaali- ja terveysministeriö ei antanut määräystä huoltovarmuuskeskuksen varastojen avaamisesta, koska se luotti THL:n ennustuksiin. STM ei ollut itse aktiivinen, eikä tehnyt mitään huoltovarmuuskeskuksen avaamisen suhteen, vaikka tarve oli nähtävissä ja siitä myös puhuttiin, valtioneuvoston jäsen arvioi.


IS:lle ihmetellään myös THL:n ja STM:n puheita siitä, että uusien hengityskoneiden valmistaminen veisi vuoden.


Samaan aikaan Ruotsissa toimii yritys, jolla on lisenssi valmistaa hengityskoneita. Tuotanto voisi alkaa 6–7 viikossa. Parhaillaan selvitetään Ruotsin kanssa, olisiko mahdollista tehdä yhteinen konsortio, jotta tuotanto saataisiin nopeasti käyntiin.


KUN TILANNE on kriisiytynyt, hallituksen sisällä on kinasteltu myös siitä, kuka ministereistä saa pitää tiedotustilaisuuksia, kuka ei. Se on aiheuttanut noloja tilanteita myös julkisuuteen.

Kun Anna-Maja Henrikssonille ilmoitettiin, ettei häntä tarvita tiedotustilaisuudessa, Henriksson ”sai kilarit”, IS:lle kerrotaan.

Kun Anna-Maja Henrikssonille ilmoitettiin, ettei häntä tarvita tiedotustilaisuudessa, Henriksson ”sai kilarit”, IS:lle kerrotaan.
Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
Uuttamaata koskevista rajoituksista keskiviikkona kertoi julkisuuteen ministerijoukko, joka toisti samaa sanomaa toinen toisensa perään. Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk) ei toistanut samaa, mutta hän kertoi vain puolustusvoimia koskevista kysymyksistä.


Merkille pantiin tosin myös se, ettei oikeusvaltioperiaatteita korostaneen vasemmistoliiton edustajista yksikään tullut juuri keskiviikon tilaisuuteen puolustamaan hallituksen päätöstä ja linjaa.


Joku saattaa vetää siitäkin johtopäätöksiä hallituksen yhtenäisyydestä.


Viime viikon torstaina tiedotuslinjasta syntyi ministerien kesken suukopua, kun oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonille (r) todettiin Kesärannassa illalla, ettei häntä tarvita perjantain tiedotustilaisuudessa.


Henriksson ”sai kilarit”, joten koko puoluejohtoa edustava ministeriviisikko oli mukana perjantaina tiedotustilaisuudessa.


Henrikssonin osalta kerta ei ollut ainoa.

– Eihän tämä ole mikään vaali- tai puheenjohtajakampanja, vaan historiallinen kriisi ja katastrofi, yksi erityisavustaja puuskahtaa.


– Henriksson lukee jotakin työmarkkinapaperia varttitunnin monotonisesti, Rkp voisi pitää omat infonsa, kansanedustaja ihmettelee.


– Tiuskimista on ollut. Sen ymmärtääkin, kaikilla on pinna tiukalla.


– Kyllä Kiuru saa asian kuin asian sekaisin, hallituksen sisältä kerrotaan.


– Onneksi sentään pääministeri on järjissään, Marinia kehutaan.


MAANANTAINA aamupäivällä tiedotustilaisuuden järjestivät puolestaan kuntaministeri Sirpa Paatero (sd), opetusministeri Andersson ja oikeusministeriön kansliapäällikkö Pekka Timonen.

Maanantaina aamupäivällä tiedotustilaisuudessa esiintyivät kuntaministeri Sirpa Paatero ja opetusministeri Li Andersson. IS:n tietojen mukaan ministereille yritettiin kertoa etukäteen, että tilaisuus pitäisi perua. Neuvoa ei kuunneltu.

Maanantaina aamupäivällä tiedotustilaisuudessa esiintyivät kuntaministeri Sirpa Paatero ja opetusministeri Li Andersson. IS:n tietojen mukaan ministereille yritettiin kertoa etukäteen, että tilaisuus pitäisi perua. Neuvoa ei kuunneltu.
Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
Ministereillä ei ollut mitään uutta kerrottavaa.

Tilaisuus oli myös hallituksen muiden jäsenten mielestä kiusallinen. IS:n tietojen mukaan ministereille yritettiin kertoa etukäteen, että tiedotustilaisuus pitäisi perua. Taivuttelu ei onnistunut.


Tiistaina Sanna Marin ja työministeri Tuula Haatainen (sd) pitivät ad hoc -tiedotustilaisuuden ravintoloiden sulkemisesta Säätytalon ulkorappusilla, mikä toimi.


MYÖS ULKOMINISTERIÖ on toiminut kriisiolosuhteissa. Ulkoministeri Pekka Haaviston (vihr) näkymättömyyttä moni on ihmetellyt, eilen ministeri Haavisto kuitenkin astui julkisuuteen kertomaan suomalaisten tilanteesta ulkomailla.


Mielenkiintoista onkin, että ulkoministeriössä koronan ympärille rakennettua tilanneorganisaatioita johtaa nyt Pasi Tuominen, jonka Haavisto yritti savustaa konsulipäällikön paikalta.


– Mutta meillä tämä homma toimii. Tätä on harjoiteltu, ulkoministeriöstä kerrotaan.


Ulkoministeriö on kovassa paineessa, sillä samalla kun se seuraa suomalaisia ulkomailla, sen on seurattava myös oman henkilökunnan terveyttä eri asemamaissa.


KUN IS keskusteli useiden lähteiden kanssa, kävi ilmi, että valtion johdossa riittää nyt myös liki painajaismaisia näkyjä, joita nimellä ei uskalleta julkisuuteen edes esittää.

Esiin nousivat seuraavat kaksi uhkakuvaa:

1. Ruotsissa asuvat ulkosuomalaiset.

2. Venäjällä asuvat siirtotyöläiset.

Esimerkiksi Ruotsissa asuu ”pilvin pimein” kaksoiskansalaisia. Mitä jos he tulevat Suomeen? Esimerkiksi autolla Tornion kautta, mihin heillä on täysi oikeus?

Suomessa ei taatusti odota nyt sellainen paratiisi, josta on jäänyt mukavat lapsuus- ja kesälomamuistot. Jos tai kun kriisi pahenee, hoitopaikat loppuvat käsiin ihan paikallistenkin asukkaiden takia.


Myös Venäjän tilanne huolestuttaa.

Venäjä vartioi tiukasti Suomen rajaa. Mutta jos tai kun tilanne myös Venäjällä pahenee, Suomessa pelätään, että viranomaiset joutuvat keskittymään maan sisäiseen tilanteeseen, ja rajavalvonta voi herpaantua.


Kukaan ei tiedä, paljonko esimerkiksi Pietarin alueella on muualta Venäjälle tulleita siirtotyöläisiä. Heitä on joka tapauksessa paljon.


Mitä jos he vyöryvät kohti Suomea? Vastaavaa kauhunäkyä on jouduttu miettimään viimeksi, kun Neuvostoliitto hajosi 1991.



Artikkeliin on haastateltu useita poliitikkoja, avustajia ja virkamiehiä.

Timo Haapala


 
Tässä uudessa on myös mahdollisuuksia.

Mielestäni rustasit yhden tämän saitin merkittävimmistä kirjoituksista tässä kohtaa. On erinomaisen tärkeää huomata, että time crisis PAKOTTAA opettelemaan myös uutta. Ja jos tämä kohdalle osunut aikakausi opettaa meille jotain -parempaa lähimmäisyyttäkin- niin ei paha, ei paha. Pidän terveellisenä myös sitä oppia, kun -ehdoton talous edellä- kausi katkeaa. Kiistatta nyt ei mennä -talous edellä- vaan hyväksytään jollain tasolla se, että naarmua tulee.

Ja ei kannata pahoittaa mieltään minun kirjoituksestani, ei minusta ole kivaa, että erityisesti pienyrittäjät ovat nyt kusessa tai että sote-väki saa raataa niskat märkänä ja suikka viistossa. Mutta näin nyt vaan on.

Käsittääkseni myös -globaali- tullaan jatkossa käsittämään hieman eri tavalla kuin aiemmin....ei ole paha sekään. Ja varsin terveellistä on ollut sekin, että vihervasen on joutunut palaamaan kansallisasioiden alkuhämäriin. Pakko paras opettaja.

Löysäläisliikenteen kuihtuminen tilapäisesti ei tee kesää ei talvea, voi olla vain terveellistä sekin.

Kansallisvarautumisen ethos palannee taas tiukemmin keskiöön, turhanpäiväinen lapsenomainen luottelu johonkin ylikansalliseen ratkaisumekanismiin sai nyt terveellisen naarmun.

EU on näköjään sellainen juna, että sen poliittistaloudelliset agendat eivät pysähdy koronakaudellakaan, paisuvaiskomissaarit vetävät suikka märkänä paria todella oivallista uutta jäsentä mukaan yhteiseen projektiin. Kuka piittaa -yhteisistä arvoista- jne. ehhei, juna menee vaan.
 
Yllätys? Firmat reagoivat nopeasti matkustusohjeilla, etätyökäytännöillä ja omaehtoisilla karanteeneilla ennen julkista sektoria.


Teimme soittokierroksen Suomen yksityisiin hoivakoteihin ja tiedustelimme suojavarustetilannetta. Yleisenä linjauksena vaikuttaisi olevan se, että yksityisissä hoivakodeissa koronatilannetta osattiin ennakoida huomattavasti paremmin kuin julkisella puolella.
- Onneksemme teimme hengityssuojaustilauksen ennen tätä koronatilanteen laukeamista, Attendon Hedvig Sofian hoivakodin johtaja Johanna Börman sanoo. Börmanin mukaan heillä kävi tuuri myös käsidesien suhteen, sillä edellinen käsidesitilaus lähti matkaan juuri ennen koronatilanteen eskaloitumista.
Helsinkiläistä hoivakotia johtavan Börmanin kanssa samaan kuoroon liittyivät ivalolaisen hoivakoti Anna ja Aapelin johtaja Tiitu Kemppainen, Espoon Eläkekotisäätiön toiminnanjohtaja Irene Valo sekä porilaisen dementiahoivakoti Dagmaarian johtaja Taru Anttila.
– Osasimme ennakoida tilannetta ja tilasimme hengityssuojaimia ja hanskoja jo kuukausi sitten. Tukkumme lähetti lisää käsidesiä vielä viikko sitten, kertoo Kemppainen.
 
Tämä on ihan totta. Tämän vuoksi pitää harkita, kannattaako tukea yrityksiä vai työntekijöitä ja yrittäjiä? Esimerkiksi ravintola-alalle on noussut kupla, jonka ei ole realistista paisua samoihin mittoihinsa lähivuosina jo ihan ihmisten tapojen muuttumisen vuoksi. Kauppakeskuksia on rakennettu viimeiset kymmenen vuotta, vaikka sokea Reettakin on nähnyt kauppakeskusten kuolevan verkkokaupan vuoksi.

Tehdään iso virhe, jos tuetaan olemassa olevia rakenteita uskotellen että syynä vaikka kauppakeskus Kvintetin huonoon tulokseen on korona..

Tärkeää olisi, että nyt vaikka konkurssin tekevä yrittäjä ei joudu loppuelämäkseen velkahelvettiin. Siinä menetetään elinvuosia ja yritteliäisyyttä joka pandemian jälkeisenä aikana voisi suuntautua toiselle alalle.
Samaa mieltä. Suomessa menee joka vuosi tuhansia yrityksiä konkurssiin. Nyt oli taantuma tulossa jo ennen koronaa ja monet yritykset olivat jo vaikeuksissa. Näkisin itse järkevänä, että nyt helpotettaisiin yrittäjien ja kotitalouksien selviämistä maksuvaikeuksien/konkurssin jälkeen. Mahdollistettaisiin vaikka henkilökohtainen konkurssi. Yrittäjä pääsisi konkurssista oppineena uudelleen yrittämään ja kuluttaja jaloilleen. Nyt pahimmillaan velkavankeus on pidempi mitä murhasta saatu elinkautinen. Ei hyvä juttu.

Joka tapauksessa jos yrityksiä tuetaan täysi hyvin tarkkaan katsoa ettei arvokkaita resursseja heitetä hukkaan tukemalla yrityksiä joiden ns. pitääkin kaatua tai jotka olisivat kaatuneet ilman koronaakin. Tämän päälle sitten vielä se, että yrittämiseenkin kuuluu tietynlaiset riskit jotka on hyväksyttävä. Näitä riskejä voidaan vähentää, poistaa, siirtää tai hyväksyä suunnittelulla.
 
Kaikki ei oikeasti mennyt niin kuin julkisuuteen on annettu ymmärtää – IS paljastaa, miksi koronakriisi pääsi yllättämään Suomen

Vaikka iltapäivälehtien juttuihin kannattaa yleensä suhtautua tietyllä varauksella ja vaikka jutun toimittaja on Twitterissäkin välillä aika omituisia houraileva Timo Haapala, ei kai liene kahta sanaa siitä, että tämän pandemian jälkeen THL ja STM pitäisi pöyhiä juuriaan myöten. Samalla voisi heittää pihalle myös kaikki omia ideologioitaan ja vakaumuksiaan tyrkyttävät öykkärit, kuten raittiustaannuttajat ja muut sen linjan huru-ukot.
 
Jotakin statistiikkaa pneumoniaan kuolleista (Global Burden of Disease Collaborative Network. Global Burden of Disease Study 2017 (GBD 2017) Results. Seattle, United States: Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME), 2018).

Suomi 5.06/100 000
Ruotsi 11.21/100 000
Norja 15.28/100 000
Saksa 11.42/100 000

Muistinvaraisesti, rokotuskattavuus (kausi-influenssaan) ei ole selittävä tekijä. Verrokkimaissa Suomi kattavuudeltaan hännillä. Mitä merkitystä tuolla tulee olemaan väestötason kuolleisuudessa Covid-19 tartunnan saaneissa, on itselleni kysymysmerkki.

Tuttavapiiriin kuuluu tutkijatohtori (bakteerit), hänen kauttaan olen pyrkinyt itseäni riskiarvioinnissa sivistämään. Akateeminen status (yksittäisellä tieteilijällä) - kuten aina - ei tosin (pahimmillaan) ole juuri sivistynyttä arvausta validimpi. Varmin tieto yleensä kuitenkin löytyy alan spesialistien konsensuksen tietämiltä.

Tälläiselle autismikirjon piiriin todennäköisesti kuuluvalle henkilölle, tämä on kaikesta inhimillisestä hädästä huolimatta, jonkinlaista intensiiviseen seurantaan lukittautumisen kulta-aikaa.

Anekdoottina henkilökohtaisesta elämästä; välit vuosikymmeniä tiiviinä jatkuneeseen ystävyyteen merkittävästi viilentyneet, kohmeessa. Syynä se, että olen tuonut julki näkemykseni tämän henkilön moraalin olemuksesta kriisiytyvässä ajassa. Valtaisa määrä hänellä puhetta, puhetta, ihmisarvon perustavaa laatua olevasta itseisarvosta etc. Kannatettavien asioiden edistämisestä, joita yhteiskunnalta odottaa, vaatii.
Nyt, kun sosiaalietuuksista päässyt vuosia nauttimaan on suunnitelma kontribuutiosta järjestelmälle tasan nolla. Koulutustausta antaisi mahdollisuuden osallistua todennäköiseen tarpeeseen toimimisesta terveydenhoidon piirissä. Vaan ei. Suu puhuu, kädet tekee. Ensin mainitulla ei ole mitään merkitystä ilman jälkimmäistä.

Ruotsin valittua linjaa - ellei sitten tule lähentymään muuta eurooppaa - on erittäin mielenkiintoista seurata. Populaatiotason kokeet käynnissä. Tuloksen saamiseen vielä pitkä tovi tullee menemään.
 
Nyt ei kamakaan pääse Uudeltamaalta liikkumaan niin hyvin muualle Suomeen, joten koska maakuntien varastot tyhjenee ja täydennystä pitää hakea apteekeista ym?
 
Nyt ei kamakaan pääse Uudeltamaalta liikkumaan niin hyvin muualle Suomeen, joten koska maakuntien varastot tyhjenee ja täydennystä pitää hakea apteekeista ym?
Tuskin rahtiliikenteeseen tulee mitään pahempaa häiriötä. Helppoa olisi esim. moottoriteillä päästää kuorma-autot toista kaistaa sukkana läpi vähän vaan hidastaen kohdalla ja toisella kaistalla sitten pysäytellään henkilöautot.
 
Tuskin rahtiliikenteeseen tulee mitään pahempaa häiriötä. Helppoa olisi esim. moottoriteillä päästää kuorma-autot toista kaistaa sukkana läpi vähän vaan hidastaen kohdalla ja toisella kaistalla sitten pysäytellään henkilöautot.
No joo, tarkemmin mietittynä tuskin paljoa tosiaan vaikuttaa, koska pysäytykset ovat niin nopeita ja osittain kokemattomien varusmiesten tekemiä.No ehkä se on parempi yhteiskuntarauhan kannalta.
 
Rahtiliikenteeseen näillä rajoituksilla ei vaikuteta millään tavoin hidastavasti.

EU Komission on myös paimentanut jäsenmaita sujuvoittamaan rahdin rajaliikenteitä sekä vapauttanut kokonaan viikonloppujen ajokiellot koko EU:n alueella.

Tavaroiden kuljettamisen osalta ei siis mitään ongelmaa. Huomion voi siirtää valmistavien yritysten toimintamahdollisuuksiin.
.
 
Salminen on päättänyt tosiasiallisesti Suomen linjasta. Että se testaamisesta, sanottu mikä sanottu ja siitä ei livetä.

Ihmettelen nyt taas vähän tätä Salmisen haukkumista. Tuossahan hän juuri sanoo ettei ole tarkoitus että laitetaan yhteiskunta kokonaan kiinni, samoja asioita mitä täälläkin on peräänkuulutettu.
On Suomessakin selvitetty tartuntaketjuja, mutta sellainen massatestaus mitä peräänkuulutetaan vaatii paljon henkilöstöä jolle olisi muutakin käyttöä. Isossa maassa jossa on suhteellisen vähän tartuntoja on mahdollista keskittää resursseja (Kiinassa Wuhaniin tuotiin muusta maasta valtavat määrät hoitohenkilökuntaa). Lisäksi jokainen testi altistaa hoitohenkilöstön virukselle. Salminen luottaa siihen että sairailla lieväoireisilla on tarpeeksi järkeä että älyävät pysyä itse eristyksissä kunnes eivät enää tartuta. -Tämä voi tietysti olla liikaa pyydetty. Pikatestit taas eivät ole välttämättä kovin luotettavia. Taannoin uutisoitiin että äkkiä kehitetyn Covid-pikatestin luotettavuus oli 30%, sellaisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Ihmettelen nyt taas vähän tätä Salmisen haukkumista. Tuossahan hän juuri sanoo ettei ole tarkoitus että laitetaan yhteiskunta kokonaan kiinni, samoja asioita mitä täälläkin on peräänkuulutettu.
On Suomessakin selvitetty tartuntaketjuja, mutta sellainen massatestaus mitä peräänkuulutetaan vaatii paljon henkilöstöä jolle olisi muutakin käyttöä. Isossa maassa jossa on suhteellisen vähän tartuntoja on mahdollista keskittää resursseja (Kiinassa Wuhaniin tuotiin muusta maasta valtavat määrät hoitohenkilökuntaa). Lisäksi jokainen testi altistaa hoitohenkilöstön virukselle. Salminen luottaa siihen että sairailla lieväoireisilla on tarpeeksi järkeä että älyävät pysyä itse eristyksissä kunnes eivät enää tartuta. -Tämä voi tietysti olla liikaa pyydetty. Pikatestit taas eivät ole välttämättä kovin luotettavia. Taannoin uutisoitiin että äkkiä kehitetyn Covid-pikatestin luotettavuus oli 30%, sellaisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.


Kyseessä oli kiinalaisten testi jota oli myyty Espanjaan.

Saksassa testataan tällähetkellä noin 500 000 viikossa.
 
Back
Top