Koronavirus Suomessa

Poliisin kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä miksi siellä on niin tolkuttomat jonot.

Miten olisi raakasti lisää konstaapeleita ja checkpointiin kaistoja?

Eiku vika on tietysti jonottajissa, kun eivät käytä kimppakyytejä ja mitäs eivät pysy kotonaan..
Tarttiskohan nyt niitä RESERVEJÄ??? (poliisi tai jotain?)
 
Nyt kun näyttää, että olemme selviämässä tässä vaiheessa ihan hyvin myöhäisestä heräämisestä huolimatta, herää kysymys miksi?
Jos johonkin pitää nojata tässä kysymyksessä, niin lyhyesti voi sanoa että "sivistys loppuu Alppeihin".
Perinteisesti on voinut luottaa siihen että Alpeista pohjoiseen kansoilla on jonkinlainen taju järjestyksestä ja Välimeren rannoilla on se "manana"-meininki.
Yhdentyvässä Euroopassa tosin käsite "saksalainen täsmällisyys" saattaa sekin olla jo hieman mennen ajan muistoja, eikä sellainen täsmällisyyden ihanne enää ole joka maassa itsestään selvyys.
Meillä Suomessa kuitenkin ollaan vielä hyvinkin täsmällisiä ja lainkuuliaisia.

Tuollainen saattaisi auttaa ja olla syynä, mikäli voidaan pikaisesti todeta korona-epidemian hellittävän Suomessa.
.
 
Ordnung muss sein

Händewaschen, Händewaschen sollte jedes Kind
Händewaschen, Händewaschen
Geht nicht so geschwind
Jetzt sind die Hände sauber zwar,
doch leider ist kein Handtuch da.
Da müssen wir sie schütteln,
schütteln, schütteln, schütteln,
da müssen wir sie schütteln
bis sie wieder trocken sind.
 
Jos johonkin pitää nojata tässä kysymyksessä, niin lyhyesti voi sanoa että "sivistys loppuu Alppeihin".
Perinteisesti on voinut luottaa siihen että Alpeista pohjoiseen kansoilla on jonkinlainen taju järjestyksestä ja Välimeren rannoilla on se "manana"-meininki.
Yhdentyvässä Euroopassa tosin käsite "saksalainen täsmällisyys" saattaa sekin olla jo hieman mennen ajan muistoja, eikä sellainen täsmällisyyden ihanne enää ole joka maassa itsestään selvyys.
Meillä Suomessa kuitenkin ollaan vielä hyvinkin täsmällisiä ja lainkuuliaisia.

Tuollainen saattaisi auttaa ja olla syynä, mikäli voidaan pikaisesti todeta korona-epidemian hellittävän Suomessa.
.
Tanskassa vasta saa ruisleipää hotelliaamiaisella.
 
Eihän hallitus näitä itse mieti. Koordinaatioryhmän puutekaan ei ole ongelma koska sellainen perustettiin jo kuukausi sitten ministeriöiden kanslia- ja valmiuspäälliköistä. Ongelma lienee se että ryhmässä on vääriä ihmisiä ( liian vähän kapiaisia? ;) ) sekä siinä että eri viranomaiset eivät ole tehtäviensä tasalla tai tunne edes omia valmiussuunnitelmiaan.

Niin.. Nyt tarkoitin siis ihan seuraavankin kriisin hallintomallia.

Mutta jostain syystä Niinistö kaipaa tällaista mallia.
 
Mitä uutta koordinaatioryhmä toisi? Siinähän istuisivat samat virkamiehet, jotka ovat jo töissä. Kuulostaa laatikkoleikiltä. Kriisitilanteessa kansliapäällikön pitää uskaltaa ja osata soittaa naapuriministeriöön vaikka pelottaa että voi joutua vastuuseen jälkikäteen.

Turvallisuuskomitean tyyppistä treenattua organisaatiota tarkoitan.
Turvallisuuskomitea on kokonaisturvallisuuden alalla toimiva varautumisen pysyvä yhteistoimintaelin ja tarvittaessa häiriötilanteissa asiantuntijaelin. Käytännössä Turvallisuuskomitea on poikkihallinnollinen yhteensovittava elin, joka toimii puolustusministeriön yhteydessä.

Turvallisuuskomitean toiminta perustuu asetukseen 77/2013 Valtioneuvoston asetus turvallisuuskomiteasta. Asetus määrittää turvallisuuskomitean tehtävät ja kokoonpanon.

Turvallisuuskomitealla on neljä tehtävää:

1) avustaa kokonaisturvallisuuden hallintaan tähtäävässä varautumisessa ja varautumisen yhteensovittamisessa;

2) seurata ja arvioida Suomen turvallisuus- ja puolustuspoliittisen ympäristön ja yhteiskunnan muutosten vaikutuksia kokonaisturvallisuuden järjestelyihin;

3) seurata hallinnon eri alojen ja tasojen toimia kokonaisturvallisuuteen liittyvien varautumisjärjestelyjen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi;

4) sovittaa tarvittaessa yhteen laajoja ja tärkeitä varautumista koskevia asiakokonaisuuksia, kuten valtakunnallisen varautuisen yhteensovittaminen sekä yhteistyömuotojen, toimintamallien, tutkimusten ja harjoitustoiminnan kehittäminen. [9]

Komitea voi tehtävänsä toteuttamiseksi antaa lausuntoja ja tehdä aloitteita kokonaisturvallisuuteen liittyvissä asioissa ennakoivaa varautumista koskevien laajojen ja tärkeiden asiakokonaisuuksien yhteensovittamista koskevista kysymyksistä.

Turvallisuuskomitea on vastaa Yhteiskunnan turvallisuusstrategian laatimisesta ja sen päivittämisestä, sekä kyberturvallisuusstrategista, sen toimeenpano-ohjelmasta, ja niiden päivittämisestä ja tulosten seuraamisesta. Lisäksi Turvallisuuskomitea järjestää valtionhallinnon varautumis- ja valmiusharjoituksia (VALHA-harjoituksia). Turvallisuuskomitea on myös mukana hybridiuhkien määrittelyssä.

Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
Yhteiskunnan turvallisuusstrategia on valtioneuvoston joulukuussa 2010 hyväksymä periaatepäätös, joka muodostaa yhteisen varautumisen ja kriisijohtamisen perustan yhteiskunnan kaikille toimijoille. Se konkretisoi valtioneuvoston antaman turvallisuus- ja puolustuspoliittisten selontekojen tavoitteita ja periaatteita. Strategia on jatkoa vuonna 2003 laaditulle ja vuonna 2006 päivitetylle valtioneuvoston periaatepäätökselle yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen strategiasta (YETT). Vuoden 2010 päivityksen yhteydessä sen nimi muutettiin asiakirjan sisältöä paremmin kuvaavaksi. Yhteiskunnan turvallisuusstrategia on laadittu yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen näkökulmasta. Elintärkeät toiminnot ovat yhteiskunnalle välttämättömiä toimintakokonaisuuksia, joiden jatkuvuus on turvattava kaikissa turvallisuustilanteissa. Strategiassa määritetään

- yhteiskunnan elintärkeät toiminnot ja niiden tavoitetilat,

- elintärkeitä toimintoja vaarantavat uhkamallit ja niihin liittyvät häiriötilanteet,

- toimintojen turvaamisen edellyttämät ministeriöiden strategiset tehtävät,

- kriisijohtamisen perusteet häiriötilanteiden hallitsemiseksi,

- strategian toimeenpanon seurannan ja kehittämisen sekä

- varautumisen ja kriisijohtamisen harjoittelun periaatteet.

Lähde Wikipedia.
 
Yhdentyvässä Euroopassa tosin käsite "saksalainen täsmällisyys" saattaa sekin olla jo hieman mennen ajan muistoja, eikä sellainen täsmällisyyden ihanne enää ole joka maassa itsestään selvyys.

Saksalaisesta täsmällisyydestä tai sen puutteesta tuli mieleen tämä...

Vahvistettuja tartuntoja Saksassa on reilut 50 000, mutta kuolonuhreja on ”vain” noin neljäsataa. Kuolleisuusaste jää Saksassa siis alle prosenttiin tartunnan saaneista, kun Espanjassa se on tällä hetkellä lähes 8 prosenttia ja Italiassa yli 10 prosenttia.

 
Nytkun näyttää, että olemme selviämässä tässä vaiheessa ihan hyvin myöhäisestä heräämisestä huolimatta, herää kysymys miksi? Parempi perusterveys, harva-asutus, sosiaalinen rajoittuneisuus? Vai pomppaako tällä viikolla käyrä nousuun?

Tartuntaketjujen katkaiseminen.

Suomessa on myös pitkät perinteet talvisesta d-vitamiinitankkaamisesta + maitotuotteista (joissa on paljon d-vitamiinia). Hedelmät ja pakastetut marjat ovat monissa perheissä vakio-ohjelmaa.

Ja vaikka saunaa ja saunomista on jatkuvasti käsitelty tahallisen tai typeryyslähtöisen väärinkäsittämisen läpi (eli desinfiointimenetelmänä) niin lämmin kostea ilma auttaa keuhkoja käsittelemään sitä niihin kertyvää ylimääräistä mössöä + heikentää pöpöä + vahvistaa immuunijärjestelmän toimintaa.

Lisänä tietenkin Suomessa tyypilliset pitkät sosiaaliset etäisyydet.

Syitä lienee kymmenittäin, mutta tartuntaketjujen katkaiseminen painaa varmaan tuplaten enemmän kuin kaikki muut syyt yhteensä. Silti niitäkään ei pidä vähätellä tai väärinkäsittää tahallaan vähättelyvarkoituksessa.
 
Nytkun näyttää, että olemme selviämässä tässä vaiheessa ihan hyvin myöhäisestä heräämisestä huolimatta, herää kysymys miksi? Parempi perusterveys, harva-asutus, sosiaalinen rajoittuneisuus? Vai pomppaako tällä viikolla käyrä nousuun?
Emmehän ole vielä lähelläkään ennustettua huippua? :unsure: Se on viikkojen päässä.
 
Poikittaisen verkostoitumisen ja osaamisen toimiala- ja vastuualueiden yli eli juuri sitä, mitä olisi tarvittu esim. lentokentän läpikulkuliikenteen stoppaamiseen.

Poikittainen verkostoituminen on tehty jo lukemattomissa työryhmissä, maanpuolustuskursseilla, rotareissa ym. Jos ei uskalla soittaa naapuriministeriöön ilman perustettavaa uutta työryhmää kampaviinereineen on vain kyvytön johtamaan. Vaikka Marinia ja hallitusta voi syyttää ja syystä, on myös virkamieskoneisto epäonnistunut pahoin. Oma-aloitteisuus, ennakoivuus on puuttunut. En usko että mikään nyrkki tai nyrkkikyllikki -ryhmä vaikuttaisi positiivisesti tässä, kyse on lähinnä virkamiesten käsienpesusta, maineenhallinnasta etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Poikittainen verkostoituminen on tehty jo lukemattomissa työryhmissä, maanpuolustuskursseilla, rotareissa ym. Jos ei uskalla soittaa naapuriministeriöön ilman perustettavaa uutta työryhmää kampaviinereineen on vain kyvytön johtamaan. Vaikka Marinia ja hallitusta voi syyttää ja syystä, on myös virkamieskoneisto epäonnistunut pahoin. Oma-aloitteisuus, ennakoivuus on puuttunut. En usko että mikään nyrkki tai nyrkkikyllikki -ryhmä vaikuttaisi positiivisesti tässä, kyse on lähinnä virkamiesten käsienpesusta, maineenhallinnasta etukäteen.

Meillä on varmasti kaikki tarvittavat toimijat olemassa. Nyt pitää vain saada virkamiehet tehtäviä myöten.
 
Niin.. Nyt tarkoitin siis ihan seuraavankin kriisin hallintomallia.

Mutta jostain syystä Niinistö kaipaa tällaista mallia.

Tämä on sellainen harjoitus että isojakin muutoksia tulee melko varmasti. Siinä kohdin pitää katsoa valtiosäännöstä lähtien kaikenlaisia asioita läpi.

Odotan edelleen mielenkiinnolla jälkilöylyjä nyt kun eri maissa on vielä sovellettu erilaisia lähestymistapoja. Pureskeltavaa riittää vuosiksi.
 
Emmehän ole vielä lähelläkään ennustettua huippua? :unsure: Se on viikkojen päässä.
Olen ymmärtänyt, että tartuntakäyrän pitäisi olla jyrkempi jo tässä vaiheessa?
 
Muistanette, silloin kun Al-Holin leiriltä tuotiin niitä ISIS-lapsia. Silloinhan Helsinki-Vantaalla oli joku harjoitus, joka liittyi johonkin epidemia-tyyppiseen juttuun. Näin nyt kun tätä korona-epidemian sekoilua on seurannut... Niin herääkin kysymys mikähän se harjoitus oikein oli ja mitähän siellä sitten on harjoiteltu?

Ei ainakaan johtamista!
 
Tämä on sellainen harjoitus että isojakin muutoksia tulee melko varmasti. Siinä kohdin pitää katsoa valtiosäännöstä lähtien kaikenlaisia asioita läpi.

Odotan edelleen mielenkiinnolla jälkilöylyjä nyt kun eri maissa on vielä sovellettu erilaisia lähestymistapoja. Pureskeltavaa riittää vuosiksi.

Tämä on monessa suhteessa toimintaa muuttava tapahtumasarja. Tuossa olen jutellut yhten johtamistietokirjalilijan kanssa, Samoin viestinnän ammattilaisten kanssa. Pelkästään noilta puolilta on varmasti tulossa oppikirjaesimerkkejä. Samoin kuin varmasti näihin varautumiskysymyksiin.

Sekä isoin muutos varmaan tulee perustuslain ja komentosuhteiden korjaamiseen. Vaikka perustuslaista on tehty jo Sipilän hallituksen aikana pyhälehmä joka estää toiminnan. Eikä voida puhua edes perustuslain muuttamisesta.
 
Muistanette, silloin kun Al-Holin leiriltä tuotiin niitä ISIS-lapsia. Silloinhan Helsinki-Vantaalla oli joku harjoitus, joka liittyi johonkin epidemia-tyyppiseen juttuun. Näin nyt kun tätä korona-epidemian sekoilua on seurannut... Niin herääkin kysymys mikähän se harjoitus oikein oli ja mitähän siellä sitten on harjoiteltu?

Ei ainakaan johtamista!
Ei kai siinä mitään oikeasti harjoiteltu, pelkkä sumutus terroristien maahantuonnille.
 
Back
Top