Koronavirus Suomessa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hmmm… näitä kahta jos halutaan tuoda esiin jonain muuna, kuin demari johtajina jotka kykenivät muuhunkin kuin Suomen sosialisoimiseen, niin molemmilta löytyy suuren kriisin ja/tai muutoksen edessä erittäin pahaa työjälkeä mitä tulee kykyyn nähdä lähitulevaisuuteen ja päätöksentekoon.

Historian puhtaaksipesu mainitsemiesi demareiden kohdalla on ollut varsin järjestelmällistä. Tanner loi käsitteen suomettuminen jo Tarton rauhan neuvotteluissa ja vältti maanpetos syytteet vain ja ainoastaan vapaussodan aikaisilla asioillaan, sekä kansakunnan pakottavalla tarpeella nousta jaloilleen yhdessä. Tämän johdosta Tannerin amatöörimäinen sooloilu sabotointi ja toimiminen bolsevikkien pussiin 100%:sesti sivutettiin vähin äänin. Mitä nyt B. Siven tappoi itsensä protestiksi. Merkille pantavaa on että tästä maanpetoksellisesta ajanjaksosta muistelee vain Tanner itse myöhemmin kuritushuoneessa, ei puhtaaksipesijät kuten Lasse Lehtinen.

Talvisodan lähestyessä Tanner oli yksi pahimpia pään pensaaseen työntäjiä ja suojeluskunnan sabotöörejä. Vaatimus että ay-liikkeeseen kuuluva ei voi kuulu suojeluskuntaan ja loputon usko siihen ettei sosialistinen neuvostovaltio ikinä aloita sotaa olkoot muutamia esimerkkejä näistä. Ymmärrän toki sen miksi on hyödyllistä nostaa Tanner työväenliikkeen merkkipaaluksi mutta jotta tämä toimisi kansaa yhdistävällä tavalla on luonnollisesti tarpeen siivota maanpetoksellinen toiminta maton alle ajatuksella ”sattuuhan näitä”.

Aiheesta, ”päätä pensaaseen”, Koiviston osalta en tässä litjassa viitsi edes aloittaa. VTT Seppinen on aiheesta kirjoittanut 465 sivuisen kirjan , Suomettumisen syövereissä, jossa on pääpaino juurikin Koiviston taipumus päätöksen teon vaikeuteen ja yliampuva itseohjautuminen Kremliin.

Ei liity koronaan mutta kun nyt tässä langassa ole jo toistamiseen maininnut Tannerin, ja tämä on kuitenkin myös maanpuolustus forum, niin siksi.

Vahva OT, mutta Tannerin voi nähdä toisellakin tavalla

Esim. sen, minkä joku näkee maanpetoksellisuutena Tarton neuvottelussa, joku toinen voi nähdä viisautena. Samoin kuin esim. Sivenin voi nähdä isänmallisena sankarina tai vaarallisena fanaatikkona.

Vaikea arvioida ihmisiä ajalta, jolloin ääriajattelu oli enemmänkin normia. Jos esimerkiksi olisi menty jääräpäisesti Holstin ajatusten mukaan rauhaa ei olisi syntynyt ja olisimme saaneet todennäköisesti kuokkaamme jo 20-luvulla jonka seuraukset olisivat voineet olla nuorelle Suomen valtiolle tuhoisat kun maa oli muutenkin sisällissodan jälkeen sekaisin.

OT off.
 
Tuollaiseen ei tosiaan tarvita uutta lainsäädäntöä vaan ohjeistusta ja olemassa olevien valmiussuunnitelmien toimeenpanoa. Ja lentokentälläkin oli taatusti valmiiksi olemassa joku jonka olisi pitänyt asia ymmärtää sekä hoitaa. Nyt on yhteydet pätkineet ihan liikaa.

Valmiusasioiden koordinointi on Aino-Kaisa Pekosen (vas.) vastuulla ja tartuntatautien torjunta Krista Kiurun (sdp) vastuulla. Kaipa tohon voisi halutessaan ottaa liikenne- ja viestintäministeri Harakankin (sdp) mukaan. Ilmeisesti kenellekkään heistä ei tullut mieleen soittaa Finnavialle...

tapu-tapu, hyvin te lapset vedätte...
 
Emmehän ole vielä lähelläkään ennustettua huippua? :unsure: Se on viikkojen päässä.

Tässä vaiheessa kannattaa jo pohtia sitäkin mahdollisuutta että yhden normaalijakauman muotoisen huipun sijaan edessä voi olla vaimeneva usean erikorkuisen huipun sini- tai sahanteräkäyrä.

Tää pöpö vaikuttaa aika taitavalta piiloutujalta. Kun se on levinnyt laajalle, niin sen uusia aaltoja on vaikea estää.
 
Tuossa entisen päättäjän näkemyksiä.Suomessa ei mikään hallitus olisi voinut pistää poikkeuslakia voimaan kuukausia sitten......
SUOMEN OLTAVA OIKEUSVALTIO KORONAKRIISISSÄKIN!

Koronatartuntojen kasvun kanssa kilpailee voitokkaasti vain jälkiviisaus. Hallitusta on syytetty siitä, että Suomea ei pantu kiinni jo tammikuussa tai viimeistään helmikuussa. Nyt näyttävät roskalehdetkin pyrkivän häiritsemään kohujutuillaan hallituksen työskentelyä.

Arvostelijat unohtavat tai eivät tiedä, että hallitus joutuu tekemään päätöksensä perustuslain nojalla säädetyssä lainsäädäntökehikossa. Siksi pyrin lyhyesti kuvaamaan noita rajoituksia.

1. Poikkeusolojen toteaminen

Poikkeusolojen toteamisen tekevät hallitus ja tasavallan presidentti yhdessä ja sen vahvistaa eduskunta perustuslakivaliokunnan lausunnon pohjalta. Poikkeusolojen toteaminen edellyttää aina valmiuslaissa ja sen perusteluissa mainittujen edellytysten täyttymistä.

Näiden edellytysten valossa valmiuslain käyttöönottoa ei olisi voinut tehdä tammi- tai helmikuussa. Käsitykseni on, että sen käyttöönottoa olisi voinut aikaistaa korkeintaan muutamalla päivällä jos sitäkään.

2. Valmiuslain käyttöönoton menettely

Valmiuslakia ei voi ottaa käyttöön kerralla kaikessa laajuudessaan, vaan sieltä voidaan aktivoida vain se tai ne pykälät, joita tosiasiallinen tilanne vaatii eli tässäkin edellytykset on täytyttävä.

Myös tämän tarkistaa eduskunta perustuslakivaliokunnan tarkastuksen pohjalta. Eduskunta voi joko hyväksyä kokonaan tai osittain tai hylätä sen.

3. Toteuttamisasetukset

Valmiuslain pykälän käyttöönottoon liittyen on annettava toteuttamisasetus, jossa määritellään käytännön toteutus ja tällekin on saatava eduskunnan hyväksyntä perustuslakivaliokunnan tarkastuksen jälkeen.

4. Oikea-aikaisia ja oikeasuhtaisia

Kaikkien edellä mainittujen asetusten ja toimenpiteiden on valmiuslain mukaan oltava oikea-aikaisia ja oikeasuhtaisia. Toisin sanoen niitä ei saa antaa liian aikaisin eivätkä toimenpiteet saa olla ylimitoitettuja vaan kuhunkin tilanteeseen sopivia.

5. Oikeusvaltioperiaatetta kunnioitettava

Suomi on oikeusvaltioperiaatetta noudattava demokratia. Nyt sovelletaan ensimmäisen kerran nykyistä vuonna 2012 voimaantullutta valmiuslakia.

Hallituksen ja perustuslakivaliokunnan on tarkoin perusteltava päätökset, koska ne toimivat ennakkotapauksina mahdollisia tulevia tulkintoja varten. Vain näin säilytetään perustuslakimme legitimiteetti.

6. Lopuksi

Meillä on ollut ennen poikkeusolojen toteamista käytössä tartuntatautilaki, jonka perusteella kukin vastuuviranomainen voi tehdä rajoituspäätöksiä, mutta valtioneuvosto ei voi määrätä koko maassa noudatettavaa yhtenäistä menettelyä. Senkään perusteella kansalaisia ei voida panna karanteeniin ennen kuin henkilöllä on tartuntatauti tai sen epäily.

Minusta on myös hyvä muistaa, että Aasiasta aiemmin lähteneet koronatyyppiset virukset tai lintuinfluenssa eivät levinneet juurikaan Suomeen. Esimerkiksi toimiessani valtioneuvoston jäsenenä vv. 2003-2007 ostimme 20-30 miljoonalla eurolla virusrokotetta ennakkoon, mutta niitä ei onneksi tarvinnut käyttää. Tuo virus oli koronatyyppinen.

Mielestäni hallitus on kokonaisuudessaan toiminut hyvin. Vain lentokentän tapahtumat antavat aihetta kritiikkiin, mutta täydellisyyttä on harvoin, jos koskaan mahdollisuutta saavuttaa.

Kokonaan toinen asia on, minkä verran nykyisessä valmiuslaissa on korjattavaa. Muistettakoon kuitenkin, että muutoksetkin on säädettävä perustuslain edellyttämässä vaikeutetussa järjestyksessä.

PS.
Ministereiden nuoruutta arvostelleille muistutan kreikkalaisen filosofi Demokritoksen mietelmästä:” Toisinaan nuoret ymmärtävät asioita paremmin kuin vanhat, sillä ajattelua ei opeta aika, vaan oikea kasvatus ja luontainen taipumus”.

29.03.2020
Hannes Manninen
 
Valmiusasioiden koordinointi on Aino-Kaisa Pekosen (vas.) vastuulla ja tartuntatautien torjunta Krista Kiurun (sdp) vastuulla. Kaipa tohon voisi halutessaan ottaa liikenne- ja viestintäministeri Harakankin (sdp) mukaan. Ilmeisesti kenellekkään heistä ei tullut mieleen soittaa Finnavialle...

tapu-tapu, hyvin te lapset vedätte...

Vai olisiko Finavian henkilön pitänyt soittaa ministerille katsottuaan uutiset? Tai toimia etupainotteisesti ja pyytää anteeksi jälkikäteen. Ei kriisitilanteessa voi odottaa mikromanagerointia, alaistenkin pitää osoittaa oma-aloitteisuutta vaikka ministeri olisi väärästä puolueesta. Edelleen, en ole Marinin fani, mutta kyllä tämä paljon puhuttu suomalaisten virkamiesten kriisivalmiuden uskottavuus on ottanut pahasti hittiä. Kampaviinereitä pitäisi saada syödäkseen toiminnan sijaan.
 
Valmiusasioiden koordinointi on Aino-Kaisa Pekosen (vas.) vastuulla ja tartuntatautien torjunta Krista Kiurun (sdp) vastuulla. Kaipa tohon voisi halutessaan ottaa liikenne- ja viestintäministeri Harakankin (sdp) mukaan. Ilmeisesti kenellekkään heistä ei tullut mieleen soittaa Finnavialle...

Voisi kuvitella että on hyvin stressaavaa ja hankalaa kyseisille ministereille. Toivottavasti harkitaan sitä että hallitusta vahvistettaisiin tietyiltä osin uusilla henkilöillä. Kyllä sekä SDP:ssä, vasemmistoliitossa ja vihreissäkin on piileviä vahvuuksia. Jopa alansa ammattilaisia enkä tarkoita politiikkaa.
 
Muistanette, silloin kun Al-Holin leiriltä tuotiin niitä ISIS-lapsia. Silloinhan Helsinki-Vantaalla oli joku harjoitus, joka liittyi johonkin epidemia-tyyppiseen juttuun. Näin nyt kun tätä korona-epidemian sekoilua on seurannut... Niin herääkin kysymys mikähän se harjoitus oikein oli ja mitähän siellä sitten on harjoiteltu?

Ei ainakaan johtamista!

Hallitus halusi kansaa kusettamalla tuhota pysyvästi sen kunnioituksen ja luottamuksen johon siihen olisi rehellisesti toimimalla ollut mahdollisuus.

Nyt tarvittaisiin luotettavaa ja arvovaltaa omaava hallitus, mutta ikävä kyllä hallitus itse päätti ettei halua olla sellainen.
 
Meidän taloyhtiön hallituksen kanssa karanteeniakaan voi pitää kunnolla. Olin varma että ne siirtää ne kirotut kylpyhuoneremontit 3 asuntoon (ei minun), mutta ei, lappu ilmestyi, alkaa 9.4. Rakennusmiehet alkaa levittää pölyn lisäksi mahdollista virusta, ja kaikki kenelle remontit tulevat ovat iäkkäät ihmiset, yksi on yli 80 v. ja toisenkaan asunnon mies pitkälle yli 60 v. Ihmiset halua kuitenkin olla asunnoissa remontin aikana, näin moni teki aikaisemminkin. Asukkaat tulevat käyttämön kuten aikasemminkin remontin aikana sauna/kerhohuone vessoja ja pesutiloja. Vaikka ajemmin oli ilmoitus että koronaviruksen takia yleissaunatilan käyttö on nyt mahdoton.

Kylppäreiden remontit karanteenin aikana tuntuu järjettömältä. Ajemmin oli ilmoitus ettei karanteenin aikana ihmisille ei tehdä huoltoyhtiön toimeesta mitään kiiretöntä jne vain avainpalvelut ja hätätapaukset.
Nyt laittaavat karanteeniaikana oiken työmään taloon! Trafiikkia luvattu 4-5 viikoksi. Mikä ihmeen karanteenista voi enää puhua..Kyllä mielestäni tälläisen nyt pitää siirtää kunnes tilanne rauhoituu.
Onko tälläinen edes karanteeniohjeiden mukaista nyt? Foorumilaiset, kertokaa minulle.
Tuntuu että ei ajatella ihmisten henkeä eikä terveyttä vaan rakennusfirman tuloja. Mitään remppoja ei saa tehdä toisten hengen kustannuksella karanteeniaikana.
 
Viimeksi muokattu:
Ootteko samaa mieltä jos väitän, että kyllähän suomi on onnistunu tässä ihan hyvin. Ei täydellisesti, mutta ei surkeestikkaan. Joitain virheitä tehty mut nekin pyritty korjaamaan. Mikäli se pitää paikkansa, että sairastuneiden ja kuolleiden käyrä ''pitäs'' olla jyrkempi, mikäli homma ei toimis.

Suuressa mitassa.
 
Pelisilmääkin voi käyttää. Esimerkiksi Helsingin lentoaseman tapauksessa soitot VR:lle ja HSL:lle olisivat riittäneet lentokentän joukkoliikenteen lopettamiseen, SPR:lle valistuksen jakamiseen ym. Jos ystävällistä pyyntöä ei olisi noudatettu, vuoto mediaan. Hallituksen poliittinen tahdonilmaisu oli selvä. Pelisilmä on puuttunut, nyrkkikyllikkiryhmä kampaviinereineen ei olisi auttanut tässä mitään.

Kuten tuolla mediassa joku sanoi ettei maanpuolustuskurssilla olisi unohdettu Helsinki-Vantaan kenttää
 
Kuten tuolla mediassa joku sanoi ettei maanpuolustuskurssilla olisi unohdettu Helsinki-Vantaan kenttää

Maanpuolustuskursseilla olleet virkamiehet ja tiettyjen yritysten johtohenkilöt ovat ilmeisesti unohtaneet, kun eivät ole toimineet tahdonilmauksesta huolimatta. LVM, STM, Finavia, Finnair, VR ja HSL omaavat riittävästi maanpuolustuskurssitettua henkilökuntaa. Vai lieköhän siellä keskitytty verkostoitumiseen ja kurssihengen luomiseen, kuten uskon valtaosan tekevän? Tulevia kampaviinereitä odotellessa...
 
Ootteko samaa mieltä jos väitän, että kyllähän suomi on onnistunu tässä ihan hyvin. Ei täydellisesti, mutta ei surkeestikkaan. Joitain virheitä tehty mut nekin pyritty korjaamaan. Mikäli se pitää paikkansa, että sairastuneiden ja kuolleiden käyrä ''pitäs'' olla jyrkempi, mikäli homma ei toimis.

On sellainen tilanne menossa että mistä me tiedämme onnistumisesta. Kuukauden kuluttua voidaan sanoa jo jotain. Se tässä maassa on hyvä asia että mm. lääkärit voivat kertoa yleisellä tasolla mielipiteensä vapaasti ja asiat tulevat julki.
Niin onnistumiset kuin epäonnistumisetkin.
 
Tuollaiseen ei tosiaan tarvita uutta lainsäädäntöä vaan ohjeistusta ja olemassa olevien valmiussuunnitelmien toimeenpanoa. Ja lentokentälläkin oli taatusti valmiiksi olemassa joku jonka olisi pitänyt asia ymmärtää sekä hoitaa. Nyt on yhteydet pätkineet ihan liikaa.

Periaatteessa enemmän harjoittelua, ja ennalta sovittua toimintaa.

Lainsäädännön muokkaamis ehdotuksella kokeilen sanoa, että tehtäisiin muutaman ammattilaisen tiimi joka työkseen miettii. Yhteiskunta monimutkaistuu kokoajan. Ja valtion firmoja yksityistetään jne.

Mistä tulikin mieleen, että kun jotkut on ihmetelleet miksi valtio roikkuu kiinni Finnairissa. Niin kriisiajan jälkeen voi olla hyvä, että on valtion omistajaohjauksessa firma joka saahaan ilmaan.
 
Vai olisiko Finavian henkilön pitänyt soittaa ministerille katsottuaan uutiset? Tai toimia etupainotteisesti ja pyytää anteeksi jälkikäteen. Ei kriisitilanteessa voi odottaa mikromanagerointia, alaistenkin pitää osoittaa oma-aloitteisuutta vaikka ministeri olisi väärästä puolueesta. Edelleen, en ole Marinin fani, mutta kyllä tämä paljon puhuttu suomalaisten virkamiesten kriisivalmiuden uskottavuus on ottanut pahasti hittiä. Kampaviinereitä pitäisi saada syödäkseen toiminnan sijaan.

Kyllä minäkin katsoisin ensin sinne lentokentän suuntaan ja vasta sen jälkeen hallitukseen. Tarvittavat rajoitustoimet lentokentällä ovat aivan perusasioita joiden pitäisi aktivoitua jokseenkin itsestään kun homma hiukankin haiskahtaa sille. Se on sitten toinen juttu jos valmiussuunnittelu on vuodelta luoja yksin tietää ja henkilökunnan perehdytys sen jälkeen laiminlyöty. Koulutus ja harjoittelu eivät käy laatuun koska niistä tulee kustannuksia.
 
Maanpuolustuskursseilla olleet virkamiehet ja tiettyjen yritysten johtohenkilöt ovat ilmeisesti unohtaneet, kun eivät ole toimineet tahdonilmauksesta huolimatta. LVM, STM, Finavia, Finnair, VR ja HSL omaavat riittävästi maanpuolustuskurssitettua henkilökuntaa. Vai lieköhän siellä keskitytty verkostoitumiseen ja kurssihengen luomiseen, kuten uskon valtaosan tekevän? Tulevia kampaviinereitä odotellessa...

Tai sitten kurssilla on puhuttu että kun tarve tulee, niin valtionhallinnossa on kaveri joka tietää kertoa koska toimitaan.
 
Tai sitten kurssilla on puhuttu että kun tarve tulee, niin valtionhallinnossa on kaveri joka tietää kertoa koska toimitaan.

Tuollainen unilukkari olisi varmasti paikallaan ihan kaiken varalta. Saataisiin varmistettua ja valvottua että valmiussuunnitelmat ovat ajan tasalla ja että niitä ymmärretään myös noudattaa. Kukaan ei pääsisi unohtamaan omaa osuuttaan.
 
Eipä tässä näytä viimeiseen viikkoon mitään ihmeellistä tapahtuneen, kaikesta pelkopornosta huolimatta. Vainajia tulee about 400-1400, ja nekin niitä joilla aika alkaisi olla muutoinkin täysi. Kesä tulee ja tauti lähtee. Maailmanloppu peruttu mutta lama tilattu ja itse aiheutettu.
 
Back
Top