Koronavirus Suomessa

Kuulostaa aika eksoottiselta jo... ja mikäli pitää paikkaansa, aika brutaalilta eläinrääkkäykseltä. :cry:

Yhden elävän olennon kärsimys voi auttaa lukemattomia muita. Monet sinänsä arveluttavat kokeet ovat tuottaneet arvokasta tietoa.


Sodan jälkeen tehtiin kaikenlaisia vastenmielisiä kokeita. Tuo koira liittyi johonkin sähkön hyödyntämiseen.

No ei, vaan elinsiirtoon. Minusta se on yksi parhaita syitä eläinkokeille.
 
Työpuhelimeen kilahti tekstari: Hyvä helsinkiläinen, Bästa helsingforsare, Dear Helsinki citizen.. ja ohjeet toiminnasta tautiepäilyssä.

Tässä varmaan kyse siitä, että työpuhelin on helsinkiläisen firman nimissä.
 
Viimeksi muokattu:

Kotimaa
Väitös: Suomen sisäisen turvallisuuden hallinta ei ole ajan tasalla
Ensi perjantaina väittelevän tohtori Juhani Kivelän mukaan Suomi on varautunut puutteellisesti erilaisiin häiriötilanteisiin

Juhani Kivelä on tehnyt eläkkeellä ollessaan jo kaksi väitöskirjaa. Tuoreinta tutkimustaan varten hän haastatteli yli sataa turvallisuusalan ihmistä ympäri Suomea. Kuva: Juhani Niiranen HS
Jarmo Huhtanen HS
Julkaistu: 21.2.2016 19:08, Päivitetty 22.2.2016 7:09

1585579903446.png
Suomi on varautunut puutteellisesti erilaisiin häiriötilanteisiin, ilmenee Helsingin yliopistossa perjantaina tarkastettavasta väitöskirjasta.
”Kaikki meidän varautumisjärjestelymme eivät ole ajan tasalla”, sanoo väitöstutkimuksen tekijä, hallintotieteiden tohtori Juhani Kivelä.
”Kyseenalaistan tutkimuksellani arvovaltaisen Hallbergin komitean johtopäätöksen. Sen johtopäätös oli, että kaikki on kunnossa ja kaikki on hienosti. Niin onkin varsinkin sotilaiden kannalta, mutta kaikki ei ole kunnossa sisäisen turvallisuuden ja siviilihallinnon kannalta.”

Valtioneuvoston asettama ja korkeimman hallinto-oikeuden presidentin Pekka Hallbergin johtama komitea jätti mietintönsä viisi vuotta sitten. Komitean tehtävänä oli tehdä kokonaisvaltainen selvitys yhteiskunnan varautumisesta. Komitean yksimielisen raportin mukaan Suomen varautumisjärjestelyt ovat pääosin kunnossa.


”Jos katsotaan säädöksiä, niin valmiuslaki ei ole häiriötilanteiden hallinnan näkökulmasta ajan tasalla”, Kivelä sanoo.


”Toinen hyvin merkittävä asia on se, että meillä ei ole ollut alueellista turvallisuuden hallinnan johtojärjestelmää sen jälkeen, kun lääninhallitukset lopetettiin.”

Kivelä erottaa toisistaan kriisinhallinnan ja häiriötilanteen hallinnan. Hän valaisee niiden eroa maahanmuuttotilanteella.
”Häiriötilanteet ovat alueellisella ja paikallisella tasolla hallittavissa, mutta kun ne nousevat kriisiksi, niin ne ovat valtiollista toimintaa. Maahanmuuton hallinta on tällä hetkellä valtiollista toimintaa, mutta sen seuraukset aiheuttavat paikallisesti ongelmia. Kriisin ja häiriötilanteen ero on siinä.”


Eläkkeellä oleva Juhani Kivelä on aiemmin työskennellyt muun muassa valtiovarainministeriön hallinnollisena alivaltiosihteerinä ja valmiuspäällikkönä sekä Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtajana. ”Kun aloitin tutkimustani vuonna 2011, niin silloin meillä elettiin aika auvoisessa maailmassa. Tällä hetkellä oleellinen asia on Venäjän harjoittama hybridipainostus. Olemme olleet aikamoisen hybridipainostuksen alaisina Ukrainan kriisin alkamisen jälkeen. Viimeisin esimerkki on maahanmuuton käyttö painostuksen keinona”, Kivelä sanoo.


Kivelä arvostelee väitöstutkimuksessaan voimakkaasti muun muassa sisäministeriötä, koska siltä puuttuu häiriötilanteiden hallinnan strateginen ja operatiivinen johtorakenne. ”Rakenteiden pitäisi tukea toimintaa. Sisäministeriön hallinnonalan rakenteet on 2000-luvulla hajotettu niin, että kaikki ovat erillisiä. Ne on tehty osaoptimoiden. Toisin sanoen ne eivät tue toimintaa.” Kivelän tutkimuksen mukaan esimerkiksi aluehallintovirastojen toiminta-ajatus on jäänyt lähtökohtaisesti epäselväksi.


”Uudistuksissa on syntynyt sisäisen turvallisuuden hallintajärjestelmään aluetason aukko, ja yhdelläkään viranomaisella ei näyttänyt olevan selkeää kuvaa, miten tilanne pitäisi korjata”, Kivelä kirjoittaa. Kivelän mukaan kunnat ovat häiriötilanteessa oleellisia toimijoita, mutta nyt ne on sivuutettu. ”Vapaaehtoisjärjestöjen ja kuntapuolella kansalaisten osuus on keskeinen. Niitä koulutetaan sotaan, muttei varauduta häiriötilanteisiin.”


Kivelä muuttaisi alueellisia maanpuolustuskursseja. ”Ne pitää uudistaa alueellisiksi kokonaisturvallisuuskursseiksi, jossa siviilipuoli tulee keskeiseksi. Niitä pitäisi vetää sisäministeriön, ja puolustusministeriön pitäisi olla sivussa.”

Mannerheim-ristin ritarin pojan toinen väitös
■ Vuonna 1934 syntynyt Juhani Kivelä väittelee nyt jo toisen kerran.
■ Kivelä on Mannerheim-ristin ritarin Eero Kivelän poika.
■ Tutkimuksen nimi on Hiljainen hälytys: Yhteiskunnan häiriötilanteiden hallinnan tila vuosina 2012–2014.
■ Väitöstilaisuus alkaa perjantaina Helsingin yliopiston päärakennuksen pienessä juhlasalissa (Fabianinkatu 33) kello 12.



**************


Tästä puhuin joku aika sitten
 
Journalistiliitto paheksuu: ”PunaMustan omistajille superosingot – työntekijöille lomautukset”

27.03.2020 OTSIKOISSA NYT, UUTISET

Sanomalehti Karjalaista ja seitsemää muuta lehteä kustantava PunaMusta Media Oyj ilmoitti tiistaina 24.3. koko henkilöstöä koskevien yt-neuvottelujen aloittamisesta. Suunnitelmissa on 650 työntekijän lomautus enintään 90 päiväksi.

Yhtiö vetoaa lomautussuunnitelmissaan koronaviruksen aiheuttamiin talousvaikutuksiin.

Kolme päivää myöhemmin, tänään perjantaina 27.3., PunaMusta Media päätti yhtiökokouksessaan jakaa omistajilleen yli kolmen miljoonan euron osingot.

Osingonjako on neljä kertaa suurempi kuin konsernin viime vuoden liiketulos.

”Päätös on vastuuton ja lomautettavien työntekijöiden kannalta törkeä”, kommentoi yhtiön osingonjakoa Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho.

”Samalla yhtiö jakaa jättiosingot tyhjentäen monena vuonna syntyneen taloudellisen puskurin, jota juuri nyt olisi järkevää käyttää.” ’PunaMusta Median voitonjakokelpoiset varat ovat yli 26 miljoonaa euroa. Tämä vastaa suunnilleen konsernin kaikkien työntekijöiden yhden vuoden palkkoja.

”Lomautusten alla ei voi jakaa superosinkoja. Myös koronakriisi tekee päätöksestä täysin vastuuttoman. Osakeyhtiön tulisi huolehtia siitä että se kykenee jatkamaan toimintaansa normaalisti osingonmaksun jälkeenkin. Nyt tulevaisuus on sumuinen”, Aho kummeksuu.

”Samaan aikaan sadat yhtiön työntekijät kohtaavat vakavaa epävarmuutta työstään ja toimeentulostaan.”Myös muut mediayhtiöt ovat varoittaneet lomautuksista. Journalistiliitto on vedonnut mediayhtiöihin, jotta nämä kantaisivat kriisitilanteessa oman osansa vastuusta.

 
Ainakin kolmessa hoivakodissa on todettu koronavirustartuntoja Suomessa – uusimmat tiedot ovat HUSin alueelta
Emmi Korhonen

Myös hoivakodeissa on todettu koronavirustartuntoja. Kuvituskuva.
Myös hoivakodeissa on todettu koronavirustartuntoja. Kuvituskuva.

Koronavirustartuntoja on Suomessa jo ainakin kolmessa hoivakodissa.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Husin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoi maanantaina iltapäivällä Uutissuomalaiselle, että tartuntoja on kahdessa hoivakodissa Husin alueella.
– Minulla on sellainen tieto, että Husin alueella olisi kahdessa hoivakodissa todettu (koronavirustartuntoja). Sen enempää en tiedä, Mäkijärvi sanoi.

Mäkijärvi kertoi, ettei hänellä ole tietoa koronavirustapausten määrästä hoivakodeissa. Hänen tietääkseen Husin alueella hoivakodeista ei ole tuotu potilaita sairaalaan koronaviruksen aiheuttamien oireiden vuoksi.

Uutissuomalainen kertoi aiemmin maanantaina, että Pohjois-Savossa on varmistunut viikonloppuna ainakin kolme koronavirustartuntaa samassa yksityisessä hoivakodissa.
Siellä selvitetään parhaillaan, mistä tartunnat ovat peräisin, omaiselta vai hoitohenkilökuntaan kuuluvalta.

Uutissuomalaisen tiedossa ei ole, onko Pohjois-Savon hoivakodin koronavirustartunnan saaneita joutunut sairaalahoitoon tai missä kunnossa he ovat.

 
Satunnaisluontaisesti sopii vallan mainiosti hallitukselle.
 
Työpuhelimeen kilahti tekstari: Hyvä helsinkiläinen, Bästa helsingforsare, Dear Helsinki citizen.. ja ohjeet toiminnasta tautiepäilyssä.

Tässä varmaan kyse siitä, että työpuhelin on helsinkiläisen firman nimissä.
Minä sain myös nuo 3 erillistä viestiä. Ei ole työpuhelin.
En tiedä miten nuo saajat on arvottu, mutta esim. vaimolle ja pojalle ei ole noita tullut
 
Arvoisa pääministeri, hyvät ministerit

Pahoittelen, että vaivaan teitä jälleen. Toivon, että aikaa riittäisi lukaista tämä ennen huomista tputvaa. Paha on vasta edessä ja pahin seuraa sitä. Teiltä vaaditaan kovia päätöksiä ja niitä on myös tehty. Kovat päätökset eivät kuitenkaan yksin riitä, on johdettava myös operatiivisesti ja huolehdittava, että kokonaistilanne on vähintään tiedossa, mieluiten hallittavissa.

Toteamus, että viranomaiset virkavastuulla hoitavat päätösten tavoitteet toteen, ei riitä. Operatiivinen puoli vaatii ennakkotyötä, jotta jo päätöstä tehtäessä tiedetään mihin käytännön toimiin koneisto ryhtyy.

Toistan moneen kertaan esitetyn ajatuksen operatiivisen ”nyrkin” käyttämisestä. Hyvin koottu kriisiryhmä kartoittaa ongelmat, hankkii tiedot, kerää julkisen ja yksityisen osaamisen ja esittää sitten maan hallitukselle tilannekuvaa ja ehdottaa toimenpiteitä. Ryhmä siis omistautuisi kokonaan koronan käsittelyyn.

Tämä ajattelu ei ole mitenkään hallitukselta pois, vaan lisää. Operatiiviset toimet etenevät nopeasti ja hallitusti sitten kun hallitus on linjannut saamistaan punnituista vaihtoehdoista.

Tilanteen kehittyminen tuo tullessaan varmasti haasteita, joita emme osaa ennakoida. Hallituksella on valtavasti töitä lainsäädännön ja yleisten määräysten kehittelyssä. Tiiviisti käytännön asioissa työskentelevä ryhmä takaisi, että rattaat pyörivät säädettyyn tahtiin.

Sauli Niinistö


 

Kotimaa
Väitös: Suomen sisäisen turvallisuuden hallinta ei ole ajan tasalla
Ensi perjantaina väittelevän tohtori Juhani Kivelän mukaan Suomi on varautunut puutteellisesti erilaisiin häiriötilanteisiin

Juhani Kivelä on tehnyt eläkkeellä ollessaan jo kaksi väitöskirjaa. Tuoreinta tutkimustaan varten hän haastatteli yli sataa turvallisuusalan ihmistä ympäri Suomea. Kuva: Juhani Niiranen HS
Jarmo Huhtanen HS
Julkaistu: 21.2.2016 19:08, Päivitetty 22.2.2016 7:09

Katso liite: 38824
Suomi on varautunut puutteellisesti erilaisiin häiriötilanteisiin, ilmenee Helsingin yliopistossa perjantaina tarkastettavasta väitöskirjasta.
”Kaikki meidän varautumisjärjestelymme eivät ole ajan tasalla”, sanoo väitöstutkimuksen tekijä, hallintotieteiden tohtori Juhani Kivelä.
”Kyseenalaistan tutkimuksellani arvovaltaisen Hallbergin komitean johtopäätöksen. Sen johtopäätös oli, että kaikki on kunnossa ja kaikki on hienosti. Niin onkin varsinkin sotilaiden kannalta, mutta kaikki ei ole kunnossa sisäisen turvallisuuden ja siviilihallinnon kannalta.”

Valtioneuvoston asettama ja korkeimman hallinto-oikeuden presidentin Pekka Hallbergin johtama komitea jätti mietintönsä viisi vuotta sitten. Komitean tehtävänä oli tehdä kokonaisvaltainen selvitys yhteiskunnan varautumisesta. Komitean yksimielisen raportin mukaan Suomen varautumisjärjestelyt ovat pääosin kunnossa.


”Jos katsotaan säädöksiä, niin valmiuslaki ei ole häiriötilanteiden hallinnan näkökulmasta ajan tasalla”, Kivelä sanoo.


”Toinen hyvin merkittävä asia on se, että meillä ei ole ollut alueellista turvallisuuden hallinnan johtojärjestelmää sen jälkeen, kun lääninhallitukset lopetettiin.”

Kivelä erottaa toisistaan kriisinhallinnan ja häiriötilanteen hallinnan. Hän valaisee niiden eroa maahanmuuttotilanteella.
”Häiriötilanteet ovat alueellisella ja paikallisella tasolla hallittavissa, mutta kun ne nousevat kriisiksi, niin ne ovat valtiollista toimintaa. Maahanmuuton hallinta on tällä hetkellä valtiollista toimintaa, mutta sen seuraukset aiheuttavat paikallisesti ongelmia. Kriisin ja häiriötilanteen ero on siinä.”


Eläkkeellä oleva Juhani Kivelä on aiemmin työskennellyt muun muassa valtiovarainministeriön hallinnollisena alivaltiosihteerinä ja valmiuspäällikkönä sekä Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtajana. ”Kun aloitin tutkimustani vuonna 2011, niin silloin meillä elettiin aika auvoisessa maailmassa. Tällä hetkellä oleellinen asia on Venäjän harjoittama hybridipainostus. Olemme olleet aikamoisen hybridipainostuksen alaisina Ukrainan kriisin alkamisen jälkeen. Viimeisin esimerkki on maahanmuuton käyttö painostuksen keinona”, Kivelä sanoo.


Kivelä arvostelee väitöstutkimuksessaan voimakkaasti muun muassa sisäministeriötä, koska siltä puuttuu häiriötilanteiden hallinnan strateginen ja operatiivinen johtorakenne. ”Rakenteiden pitäisi tukea toimintaa. Sisäministeriön hallinnonalan rakenteet on 2000-luvulla hajotettu niin, että kaikki ovat erillisiä. Ne on tehty osaoptimoiden. Toisin sanoen ne eivät tue toimintaa.” Kivelän tutkimuksen mukaan esimerkiksi aluehallintovirastojen toiminta-ajatus on jäänyt lähtökohtaisesti epäselväksi.


”Uudistuksissa on syntynyt sisäisen turvallisuuden hallintajärjestelmään aluetason aukko, ja yhdelläkään viranomaisella ei näyttänyt olevan selkeää kuvaa, miten tilanne pitäisi korjata”, Kivelä kirjoittaa. Kivelän mukaan kunnat ovat häiriötilanteessa oleellisia toimijoita, mutta nyt ne on sivuutettu. ”Vapaaehtoisjärjestöjen ja kuntapuolella kansalaisten osuus on keskeinen. Niitä koulutetaan sotaan, muttei varauduta häiriötilanteisiin.”


Kivelä muuttaisi alueellisia maanpuolustuskursseja. ”Ne pitää uudistaa alueellisiksi kokonaisturvallisuuskursseiksi, jossa siviilipuoli tulee keskeiseksi. Niitä pitäisi vetää sisäministeriön, ja puolustusministeriön pitäisi olla sivussa.”

Mannerheim-ristin ritarin pojan toinen väitös
■ Vuonna 1934 syntynyt Juhani Kivelä väittelee nyt jo toisen kerran.
■ Kivelä on Mannerheim-ristin ritarin Eero Kivelän poika.
■ Tutkimuksen nimi on Hiljainen hälytys: Yhteiskunnan häiriötilanteiden hallinnan tila vuosina 2012–2014.
■ Väitöstilaisuus alkaa perjantaina Helsingin yliopiston päärakennuksen pienessä juhlasalissa (Fabianinkatu 33) kello 12.



**************


Tästä puhuin joku aika sitten

Presidentti yritti tätä strategista ja operatiivista johtoa luoda ehdottamallaan nyrkillä mutta asiaan olisi voitu herätä tämänkin väitöksen pohjalta.
Nyt meillä on maahanmuutto ja korona kriisit ryssitty sisäisen turvallisuuden puolella, syynä todennäköisesti hiekkalaatikkoleikit.

Ei ole puolustusvoimain vika että heidän varautumisensa, suunnittelunsa, tutkimuksensa, koulutuksensa sekä järjestämänsä maanpuolustuskurssit ovat parasta mitä valtakunnasta löytyy.
Väitän että syy on organisaation epäpoliittisuus ja ansioihin perustuva virkakierto.
 
Toimittajat nostavat omaa häntäänsä. Jos ei olisi kyse toimittelijoiden palkoista, niin ei olisi uutisissa mitään.

Punamusta on autokauppiassuku Laakkosen bisneksiä. Veljekset perijöineen kyllä ottavat rahansa.

Veikkaan että autokauppa ei oikein käy nyt joten otetaan mistä saadaan.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Journalistiliitto paheksuu: ”PunaMustan omistajille superosingot – työntekijöille lomautukset”

27.03.2020 OTSIKOISSA NYT, UUTISET

Sanomalehti Karjalaista ja seitsemää muuta lehteä kustantava PunaMusta Media Oyj ilmoitti tiistaina 24.3. koko henkilöstöä koskevien yt-neuvottelujen aloittamisesta. Suunnitelmissa on 650 työntekijän lomautus enintään 90 päiväksi.

Yhtiö vetoaa lomautussuunnitelmissaan koronaviruksen aiheuttamiin talousvaikutuksiin.

Kolme päivää myöhemmin, tänään perjantaina 27.3., PunaMusta Media päätti yhtiökokouksessaan jakaa omistajilleen yli kolmen miljoonan euron osingot.

Osingonjako on neljä kertaa suurempi kuin konsernin viime vuoden liiketulos.

”Päätös on vastuuton ja lomautettavien työntekijöiden kannalta törkeä”, kommentoi yhtiön osingonjakoa Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho.

”Samalla yhtiö jakaa jättiosingot tyhjentäen monena vuonna syntyneen taloudellisen puskurin, jota juuri nyt olisi järkevää käyttää.” ’PunaMusta Median voitonjakokelpoiset varat ovat yli 26 miljoonaa euroa. Tämä vastaa suunnilleen konsernin kaikkien työntekijöiden yhden vuoden palkkoja.

”Lomautusten alla ei voi jakaa superosinkoja. Myös koronakriisi tekee päätöksestä täysin vastuuttoman. Osakeyhtiön tulisi huolehtia siitä että se kykenee jatkamaan toimintaansa normaalisti osingonmaksun jälkeenkin. Nyt tulevaisuus on sumuinen”, Aho kummeksuu.

”Samaan aikaan sadat yhtiön työntekijät kohtaavat vakavaa epävarmuutta työstään ja toimeentulostaan.”Myös muut mediayhtiöt ovat varoittaneet lomautuksista. Journalistiliitto on vedonnut mediayhtiöihin, jotta nämä kantaisivat kriisitilanteessa oman osansa vastuusta.

Dodii.... näinhän se pitää toimia:unsure: vai eikö sittenkään? Kaikkien ei siis tarvitse osallistua muuten kuin puheissaan tähän kriisiin.
Miten tällaisille tahoille voisi viestiä ettei ole ihan viisasta touhua?
 
Näinpä.

Salen ehottama koordinaatioryhmä kuulostaa tehokkaalta. Siellä kootaan listat mitä pitää huomioida ja kenen toimivaltaan se kuuluu.

Sen jälkeen listat ja esittelijät Valtioneuvoston kokoukseen. Jotka päättää mitä päättää.

Eikä niin että Valtioneuvosto ite kokeilee miettiä mitä pitää tehdä.

Turvallisuuskomitea miettii sodan varalle koko yhteiskunnan kannalta näitä samoja asioita. Ei Suomen kokosessa maassa ole järkeä koota Valtioneuvostolle omaa yksikköä. Vaan sama tiimi hoitaa molemmat uhat

Vuoden 2000 perustuslakiuudistus teki meistä hiukan hampaattomia kriisinhallinnan suhteen. Tavallaan TP-utva on sen korvaaja, mutta pääministeri Marin ei halua koordinaatioelintä, jossa on asiantuntemus kaikilta sektoreilta.
 
Tasavallan presidentin viesti pääministerille 26.3.2020

Esitettyjen tietopyyntöjen johdosta julkaisemme tasavallan presidentti Sauli Niinistön pääministeri Sanna Marinille torstaina 26. maaliskuuta 2020 lähettämän viestin koronavirustilanteeseen liittyen.
* * *
Arvoisa pääministeri, hyvät ministerit

Pahoittelen, että vaivaan teitä jälleen. Toivon, että aikaa riittäisi lukaista tämä ennen huomista tputvaa.

Paha on vasta edessä ja pahin seuraa sitä. Teiltä vaaditaan kovia päätöksiä ja niitä on myös tehty. Kovat päätökset eivät kuitenkaan yksin riitä, on johdettava myös operatiivisesti ja huolehdittava, että kokonaistilanne on vähintään tiedossa, mieluiten hallittavissa.

Toteamus, että viranomaiset virkavastuulla hoitavat päätösten tavoitteet toteen, ei riitä. Operatiivinen puoli vaatii ennakkotyötä, jotta jo päätöstä tehtäessä tiedetään mihin käytännön toimiin koneisto ryhtyy.

Toistan moneen kertaan esitetyn ajatuksen operatiivisen ”nyrkin” käyttämisestä. Hyvin koottu kriisiryhmä kartoittaa ongelmat, hankkii tiedot, kerää julkisen ja yksityisen osaamisen ja esittää sitten maan hallitukselle tilannekuvaa ja ehdottaa toimenpiteitä. Ryhmä siis omistautuisi kokonaan koronan käsittelyyn.

Tämä ajattelu ei ole mitenkään hallitukselta pois, vaan lisää. Operatiiviset toimet etenevät nopeasti ja hallitusti sitten kun hallitus on linjannut saamistaan punnituista vaihtoehdoista.
Tilanteen kehittyminen tuo tullessaan varmasti haasteita, joita emme osaa ennakoida. Hallituksella on valtavasti töitä lainsäädännön ja yleisten määräysten kehittelyssä. Tiiviisti käytännön asioissa työskentelevä ryhmä takaisi, että rattaat pyörivät säädettyyn tahtiin.

Sauli Niinistö


 
Koordinaatioryhmän puutekaan ei ole ongelma koska sellainen perustettiin jo kuukausi sitten ministeriöiden kanslia- ja valmiuspäälliköistä.
Keskeisimmät ovat kaikki poliittisesti valittuja, ja heitä johtamassa on pelkästään poliittisesti meritoitunut henkilö, noh, toiminut SAK:n koulutuspäällikkönä.

Ai miten niin lentoasema unohdettiin :rolleyes: No me saadaan anteeksi kyllä kun sanotaan että me voidaan tehdä virheitä.

Oikaisin ketjun loppuun, joten luultavasti Tasavallan Presidentin kirje pääministerille on täällä jo käsitelty. Se, josta pääministeri tuohtui, että hallituksen pitää saada tehdä omat virheensä ja vasta siinä vaiheessa, kun tappiot lasketaan, saa arvostella.

Tehokas menetelmä, kun nelivuotiasta opetetaan ajamaan ilman apupyöriä. Tehkööt virheensä, se oppii niistä. Itse laittaisin nyt puikkoihin mielummin vaikka jonkun verran RR-ratoja kiertäneen tyypin. Osaa pystyssä pysymisen lisäksi ehkä ennakoida jarrupaikkoja ja suunnitella ajolinjoja.
 
Dodii.... näinhän se pitää toimia:unsure: vai eikö sittenkään? Kaikkien ei siis tarvitse osallistua muuten kuin puheissaan tähän kriisiin.
Miten tällaisille tahoille voisi viestiä ettei ole ihan viisasta touhua?

Laakkosten rahaa se kummassakin tapauksessa on, olipa Punamustan kassassa tai osinkona jaettuna.

Osakkeenomistajat kun omistavat firman ja sen kassan. Ei se kenenkään muun rahaa ole, vaikka Journalistiliitto nyt jotain sellaista väittää.
 
Laakkosten rahaa se kummassakin tapauksessa on, olipa Punamustan kassassa tai osinkona jaettuna.

Osakkeenomistajat kun omistavat firman ja sen kassan. Ei se kenenkään muun rahaa ole, vaikka Journalistiliitto nyt jotain sellaista väittää.
Näin käytetään "pelisilmää"
 
Tehokas menetelmä, kun nelivuotiasta opetetaan ajamaan ilman apupyöriä. Tehkööt virheensä, se oppii niistä. Itse laittaisin nyt puikkoihin mielummin vaikka jonkun verran RR-ratoja kiertäneen tyypin. Osaa pystyssä pysymisen lisäksi ehkä ennakoida jarrupaikkoja ja suunnitella ajolinjoja.

Kiitos luottamuksesta, mutta kai me @YliKoo taidamme pysyä kirjaimellisesti tässä lestissämme? :p
 
Orpo vaatii koronatestien ripeää ja rajua lisäämistä: ”Mikä täällä on sellainen viisaus, mitä kukaan muu ei noudata”
Petteri Orpo vaatii aktiivisempaa testaamista.

Petteri Orpo vaatii aktiivisempaa testaamista.
Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
Jaa
Julkaistu: 18:35

Kokoomusjohtajan mukaan testaamisen lisäämisellä voitaisiin helpottaa talouskurimusta. Hän ei ymmärrä, miksi testauslinjaa ei muuteta. – Se on täysin mystinen asia ja nyt viimeistään tehtävä.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo vaatii, että Suomessa ihmisille ryhdytään tekemään massiivisesti enemmän koronatestejä nykyisiin määriin verrattuna.


– Moninkertaistetaan testejä niin paljon kuin rahkeista irti lähtee. Jos se maksaa jotain, niin se tulee eksponentiaalisesti takaisin siinä, miten säästetään työpaikkoja puhumattakaan ihmishengistä, Orpo sanoo IS:lle.


Testaamisen lisäämisellä voitaisiin oppositiojohtajan mukaan vaikuttaa kahteen ihmisille keskeiseen asiaan.
Ensinnäkin ihmisillä on oikeus tietää ja heidän pitää saada tietää, sairastavatko he tai ovatko he mahdollisesti sairastaneet koronaviruksen.


Toiseksi testaamisella voidaan vaikuttaa siihen, että ihmiset pääsevät nopeammin takaisin työhön kiinni.

– Jos on todettu, että ihminen on sairastanut taudin tai he tietävät, etteivät kanna tautia, he voivat olla tai mennä töihin. Pystyttäisiin siis palaamaan jo tämän taudin aikana sen sairastaneiden osalta palvelujen pariin ja töihin. Silloin vahingot eivät olisi taloudelle niin suuria.

Orpo painottaa, että testimääriä lisäämällä pystytään myös eristämään tehokkaammin taudinkantajia.

– Tällä tavalla toimimalla maailmalla on saatu erinomaisia tuloksia. Esimerkiksi Etelä-Koreassa testejä tehtiin aggressiivisesti ja siellä on samalla myös tartunnan ohittamisen jälkeen pystytty pitämään talous pystyssä, Orpo sanoo.


SAKSA aikoo nostaa testausmääriä 300 000–500 000 viikossa. Tavoitteena on testata kaikki, joiden epäillään sairastuneen koronavirukseen ja myös ne, jotka ovat olleet siihen sairastuneen kanssa läheisesti tekemisissä.

– Mennään siis koko ajan tartuntaketjuihin.

Suomessa testejä tehdään nyt yhteensä noin 1 500 päivässä julkisella ja yksityisellä puolella kahdeksassa laboratoriossa. Määrää ollaan nostamassa jonkin verran.

Testejä tehdään nyt vain tietyille ryhmille, kuten terveydenhuollon henkilökunnalle. Ei siis kaikille, joilla taudin epäillään olevan.


Orpo ei lainkaan ymmärrä, miksi Suomi on valinnut WHO:n suosituksista poikkeavan tien. Hän ei ole saanut viranomaisilta tai hallitukselta selvää vastausta siihen, miksi valittua testauslinjaa ei muuteta.

– Minusta se on täysin mystinen asia. Se on ollut alusta lähtien meidän viranomaisten näkemys, eikä testaamista ole lähdetty ajamaan ylös. Minusta se on nyt viimeistään tehtävä.

WHO on suositellut kaikkia maita pyrkimään testaamaan kaikki koronavirusepäilyt ja jäljittämään tartuntaketjuja aktiivisesti.

– Millä muulla se onnistuu kuin testaamalla? Mikä täällä nyt sitten on sellainen viisaus, mitä kukaan muu ei noudata, Orpo kysyy tiukasti.


Orpo ottaa esiin myös yksityisen puolen terveyspalvelut. Niillä on omia projektejaan koronatestauksen suhteen vireillä. Orpon mukaan teknologiaa ja kapasiteettia olisi sitäkin kautta saatavilla, jos siihen tartuttaisiin kunnolla.


KOKOOMUSJOHTAJAA
huolettaa Suomen selviytyminen korona-ajan jälkeen.

– Jotain meidän täytyy tehdä, että selviämme tästä. Pelastetaan talous ja käydään tautiin kiinni. Testaaminen on siihen ylivoimaisesti paras keino.


Jos Suomi yrittää taistella koronavirusta vastaan suurelta osin vain rajaustoimilla, Orpo ennakoi, että niiden pitäisi olla voimassa puolisen vuotta.


– Se aiheuttaa kymmenien miljardien vahingot, työpaikkojen menetystä ja myös peruuttamatonta vahinkoa Suomelle.


Hallitus määräsi tänään ravintolat, kahvilat ja yökerhot suljettavaksi toukokuun loppuun asti. Myös muita rajaustoimia jatkettaneen tänään toukokuun loppuun. Hallituksella on järeille rajaustoimille kaikkien eduskuntapuolueiden tuki.


Niiden vaikutukset taloudelle ovat kuitenkin jättiläismäiset ja vaikuttavat vielä pitkään sen jälkeen, kun koronaepidemia päättyy.


– Kun kaikki on kiinni, se on täyssulku silloin ja talous on vapaassa pudotuksessa. Konkursseja tullaan näkemään tuhansia.

Yt-neuvottelujen piirissä Suomessa on jo 200 000 ihmistä ja huomattavasti suuremman määrän ihmisiä työpaikat ovat vaarassa.


– Jos testaaminen todella suurilla määrillä aloitetaan, niin silloin alkaa myös tulla ihmisiä jo ennen puolen vuoden täyskieltoa takaisin töihin. Ja samalla tulee usko ja toivo tulevasta, Orpo sanoo.


Orpo painottaa ihmisten tarvitsevan näkymän ulos poikkeusoloista.

– Toivoa. Se auttaa jaksamaan karanteenissa kotona tai yrittäjää tyhjässä liikehuoneistossaan, Orpo päättää.

 
Itsekin olen ollut jo konttoriväkeä, mutta jotenkin naureskelin, kun bongasin kavereita, jotka istuvat lukemassa koronauutisia ja viestittelevät somessa ja tänään huomasivat jopa jakaa uutista ensi vuoden veroilmoituksen työhuonevähennyksestä.

Eli kun se on ktonakin työskenteleville ammattilaisille normaalisti 450 euroa, niin nyt jos menee vuoden aikana yli 50% työpäivistä, saa kokonaiset 900 vähentää.
 
Back
Top