Koronavirus Suomessa

Jos tyypillinen foorumilainen jonka kokemus aiheesta rajoittuu lukemiseen, on asiantuntija, niin millaisia lääketieteen ylijumalia me mahdamme olla?

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

30 FPS * 60s/min * 10 min video koronavideo * 1000 sanaa/per frami = 18 000 000 sanaa. Sanotaan että yhdellä sivulla on 500 sanaa ja sivuja 300 per keskimääräinen lääketieteen kirja, joten kirjoihin suhteutettuna tämä on noin 120 kirjaa. Päätin julistautua epidemiologian tohtoriksi.
 
Teenpä vielä selväksi pari asiaa.

1. Se, että linkittää uutisen joka kertoo MIT:n hengityskoneprojektista, ei tarkoita, että alkaa itse rakentamaan hengityskonetta

2. Se, että linkittää uutisen asiasta, ei tarkoita, että ajattelee olevansa asiantuntija

Pahoittelen. Minulla on välillä tapana olettaa liikaa joiltain keskustelijoilta, ja pidin näitä asioita itsestään selvyyksinä. Ilmeisesti ne eivät kuitenkaan olleet itsestään selvyyksiä kaikille.

Jos joku ihmettelee, että miksi sitten linkittää tuollainen uutinen jos et itse ala rakentamaan tuollaista vekotinta, niin minusta on hyvin mielenkiintoista, että yhdessä maailman arvostetuimmista yliopistoista aletaan kehittämään halpaa ja yksinkertaista hengityskonetta. Normaalisti hengityskoneet ovat kalliita ja monimutkaisia, varmaan ihan hyvästä syystä, joten on kyse hyvin poikkeuksellisesta asiasta.
 
Hoidossa olevien potilaiden kuljettaminen on hankalaa. Ranskassa käytetään nyt sairaalajunia. Sinänsä maalaisjärjellä ajateltuna junassa on vähemmän tärinää kuin autossa, matkanteko on nopeampaa ja mukavampaa kuin autokyydillä. Lentokoneiden nopeuteen ei päästä, mutta toisaalta ei tule rasitusta nousussa ja laskussa. Tämä siis mp.net lääkärikokemuksella.

Lentokoneen paineistuksesta huolimatta happivajeesta kärsivälle matkalentokorkeudessa koneessa oleva matalampi hapen osapaine lienee nousuja ja laskuja suurempi ongelma. Jos olet lähes kuollut happivajeeseen merenpinnan tasolla, matkalentokorkeudessa, The End.
 
Teenpä vielä selväksi pari asiaa.

1. Se, että linkittää uutisen joka kertoo MIT:n hengityskoneprojektista, ei tarkoita, että alkaa itse rakentamaan hengityskonetta

2. Se, että linkittää uutisen asiasta, ei tarkoita, että ajattelee olevansa asiantuntija

Pahoittelen. Minulla on välillä tapana olettaa liikaa joiltain keskustelijoilta, ja pidin näitä asioita itsestään selvyyksinä. Ilmeisesti ne eivät kuitenkaan olleet itsestään selvyyksiä kaikille.

Jos joku ihmettelee, että miksi sitten linkittää tuollainen uutinen jos et itse ala rakentamaan tuollaista vekotinta, niin minusta on hyvin mielenkiintoista, että yhdessä maailman arvostetuimmista yliopistoista aletaan kehittämään halpaa ja yksinkertaista hengityskonetta. Normaalisti hengityskoneet ovat kalliita ja monimutkaisia, varmaan ihan hyvästä syystä, joten on kyse hyvin poikkeuksellisesta asiasta.

Minäkin pidin sitä mielenkiintoisena ja monissa maissa tuo tulee vielä tarpeeseen.
Samoin Suomessa kyettäisiin tarvittaessa tuollaisia nopeastikin tuottamaan kaikki terveyskeskukset ja palvelutalot täyteen sekä kouluttamaan henkilökuntaa niiden valvontaan jos hätä olisi niin suuri.
 
Minäkin pidin sitä mielenkiintoisena ja monissa maissa tuo tulee vielä tarpeeseen.
Samoin Suomessa kyettäisiin tarvittaessa tuollaisia nopeastikin tuottamaan kaikki terveyskeskukset ja palvelutalot täyteen sekä kouluttamaan henkilökuntaa niiden valvontaan jos hätä olisi niin suuri.
Tämän päiväisessä FT:ssä oli mielenkiintoinen juttu hengityskonetuotannon lisäämisestä. Sofistikoitunut teho-osastolla käytettävä hengityskone voi maksaa yli 20 000 puntaa, kun taas ambulansseissa käytössä oleva hengityskone voi maksaa alle 5 000 puntaa. Komponenttien puute voi muodostua merkittäväksi pullonkaulaksi tuotannon lisäämisessä. Osa muiden alojen yrityksistä (esim. jotkut autovalmistajat) on alkanut suunnittelemaan hengityskonetuotantoa, mutta fiksumpaa voi olla se, että nämä muiden alojen yritykset toimittavat osia hengityskonevalmistajille. Osa näistä ei-hengityskonevalmistajista on suunnitellut omia hengityskoneita, osa taas ryhtyy tuottamaan jo käytössä olevia hengityskoneita. Oli myös maininta, että CPAP-koneiden kaltaisia laitteita voidaan tarvita enemmän kuin teho-osastojen hengityskoneita. Mutta kiinnostuneet etsikööt jutun.
 
Ugrilaiset suhteellisesti terveempiä

Seuraavaksi Bätmän kertoo Venäjältä että tämä koko juttu on osa Ugrilaisten salaliittoa, Kiinakin päätettiin Venäjän vierestä eliminoida koska Ugrit ovat tykästyneet Aasian hiekkarantoihin ja rantabaareihin.
Tiedustelu ja valmistelu-osastot on Pattaya-Phuket tasalla, kärkikomppaniat asemissaan Kaakonkulmalla.
 
Seuraavaksi Bätmän kertoo Venäjältä että tämä koko juttu on osa Ugrilaisten salaliittoa, Kiinakin päätettiin Venäjän vierestä eliminoida koska Ugrit ovat tykästyneet Aasian hiekkarantoihin ja rantabaareihin.
Tiedustelu ja valmistelu-osastot on Pattaya-Phuket tasalla, kärkikomppaniat asemissaan Kaakonkulmalla.
Tuo kaikkihan on ihan totta, ja mikä parasta meidän ei tarvi tehdä mitään, ne hoitaa sen ihan itse :cool: . Mutta ajattelehan jos meihin ei tauti tartu yhtä herkästi, kuka tietää :)
 
Toivottavasti käyrä ei lähde jyrkkään nousuun lähipäivinä vaan jatkaa tuollaista suht tylsän näköistä menoaan täällä meillä.

Toivottavasti jatkuu loiva nousu...

Koska Suomen koronatilanne on viikosta puoleentoista viikkoa muita Pohjoismaita jäljessä, lähestytään kuolinluvuissa tilannetta, jossa muissa Pohjoismaissa koronaan kuolleiden määrä on lähtenyt lisääntymään joko dramaattisesti tai vähemmän dramaattisesti.


Suomessa on suurin piirtein yhtä paljon kuolleita kuin muissakin Pohjoismaissa, jos lukuja suhteutetaan asukaslukuun ja epidemian vaiheeseen.

Toinen mielenkiintoinen seikka on se, että suurin piirtein tässä vaiheessa epidemiaa kuolinluvut ovat Tanskassa ja Ruotsissa alkaneet kasvaa eksponentiaalisesti. Norjassa käyrä on ollut huomattavasti matalampi kuin kahdessa muussa maassa. Islannin luvut eivät ole muihin maihin verrattuna vertailukelpoisia maan pienen koon vuoksi.

– Näyttää siltä, että Suomen kehitys on samanlainen kuin muissa Pohjoismaissa. Jos ottaa sieltä Ruotsin ja Tanskan datat, niin kyllä se näyttää, että aika lailla samassa mennään.

Ruotsissa koronaan kuolleita oli maanantaihin mennessä 146, Tanskassa 77, Norjassa 32 ja Islannissa kaksi.
 
Minä olen muutamia päiviä seurannut ruohonjuuritasolta tätä hommaa. Ihmiset eivät kokoonnu, kaupoissa säilytetään säädylliset välit, missään ei ole mitään hässäkkää. Kärsivällisyys näyttäisi riittävän. Hyvä suomalaiset!

Kunhan turnauskestävyys riittää, kyllä me handlataan tää!
 
Minä olen muutamia päiviä seurannut ruohonjuuritasolta tätä hommaa. Ihmiset eivät kokoonnu, kaupoissa säilytetään säädylliset välit, missään ei ole mitään hässäkkää. Kärsivällisyys näyttäisi riittävän. Hyvä suomalaiset!

Kunhan turnauskestävyys riittää, kyllä me handlataan tää!

Keskiverto suomalainen ei halua olla häirikkö ja poiketa yhteisesti sovitusta linjasta eikä ei aio henkisesti murtua ennen naapuria, jotta pääsee toteamaan aina tienneensä näin käyvän
 
Back
Top