Koronavirus Suomessa

Pekka Juntin kolumni: Koronatoimet näyttävät kuinka diktatuurit syntyvät
Ruotsi on näyttänyt pehmeältä koronasodassa, mutta mitä jos se haluaakin suojella demokratiaansa, pohtii Pekka Juntti
Poikkeusolot
31.3.2020 klo 06.45
Kolumnisti Pekka Juntti

Pekka Tynell / YLE
17-6372357f4a79a13ed3.png

Yle

Kolumni

Maaliskuussa
Suomi sai oppitunnin, jonka läksyt vasta harvat ovat hoksanneet.

Luiskahdimme yhdestä maailman vakaimmasta ja vapaimmasta demokratiasta pakkolakien tilaan hetkessä, ilman vastalauseita.
Meitä ei pakotettu. Me suorastaan vaadimme perusoikeuksiemme rajoittamista. Kansa huusi niiden perään, osa mediasta(siirryt toiseen palveluun) vaati heti valmiuslain käyttöönoton jälkeenkin vieläkin tiukempaa kuria. Kerrottiin, että eräs toimittaja olisi jopa valmiuslain säätämisen jälkeisessä haastattelussa kiitellyt pääministeri Sanna Marinia siitä, että poikkeustila oli julistettu.

Vallan vahtikoira siis kiitti, että hänen perusoikeuksiaan oli niin komealla tavalla rajoitettu.

Jopa pääoppositiopuolueet, perussuomalaiset ja kokoomus, vaativat päästä demarijohtajan komentoon. Ainoa nurina mitä oppositiosta nettikeskusteluissa kuului, oli epäily siitä, että Marin viivyttelee, koska hänessä ei ole riittävästi johtajaa toimimaan, ja että itsensä presidentti Niinistön piti ojentaa hallitusta ennen kuin vallan keskittäminen hallitukselle lähti kunnolla etenemään.

Sanottakoon, että minäkin kannatin valmiuslain käyttöönottoa. Virus on niin pirullinen ja kokonaisvaikutukset edelleen niin vaikeasti arvattavia, että tiukat toimet tuntuivat hyvältä.
On mahdollista, että Ruotsi vain pelaa koronapeliä rohkeammin kuin muut.
Kotimaani Ruotsi on lähtenyt tautia päin toisenlaisella strategialla. Se hidastelee, toimii maltilla. Se suosittelee ja valmistautuu, eikä halua ruveta koviin toimiin, vaikka tauti kaataa jo kansaa. Ruotsalaiset saavat huutia Suomessa, heille nauretaan, että kylläpä ovat pullan pehmeitä jälleen kerran, kun on kova paikka. Syynet siellä vain diskuteraavat, vaikka vihollinen on jo maassa!

Lällätyksessä voi olla perääkin, sillä yksi syy hidasteluun voi olla Ruotsin lainsäädäntö, jossa ei ole edes olemassa valmiuslain kaltaista poikkeusolojen lainsäädäntöä vaan poikkeustoimet on määritelty jokaisella sektorilla erikseen. Lain puutteet ovat herättäneet keskustelua Ruotsissa.(siirryt toiseen palveluun)

On myös arvioitu, että Ruotsi pelaa koronapeliä rohkeammin kuin muut. Se pitää talouden pyörimässä, ihmiset työpaikoillaan ja lapset kouluissa, ja luottaa, että suositukset riittävät hillitsemään pahimmalta katastrofilta.

On mahdollista, että Ruotsi katsoo asiaa pidemmällä perspektiivillä. Siinä missä muut torjuvat pelkkää tautia, Ruotsi miettii tarkkaan millaisia vaikutuksia ihmisten lukitsemisella kotiin(siirryt toiseen palveluun) on, entä paljonko maan seisauttaminen vaatii kärsimystä ja uhreja pitkällä aikavälillä.

Kukaan ei lopulta tiedä, miksi Ruotsin linja on ollut löysempi kuin muiden, mutta heitä vielä yhden arvauksen. Mitä jos Ruotsi suojelee demokratiaansa? Mitä jos se on jahkaillut siksi, että se punnitsee meitä tarkemmin, mitä poikkeustila tarkoittaa maalle?

Jospa sodasta on niin kauan ja kelpo demokratiaa kestänyt jo sellainen tovi, että poikkeuslait tuntuvat heistä melkein yhtä kammottavilta kuin tuo hurja virus?

Jotta demokratiat voivat muuttua diktatuureiksi, ensimmäiseksi on luotava paha. On luotava sellainen täydellinen pahan ilmentymä, joka uhkaa kansakunnan olemassaoloa ja jota vastaan on taisteltava kovimmin käytettävissä olevin keinoin.

Tuo toinen voi olla poliittinen vastustaja kotimaassa, joka on kaadettava komealla vaalivoitolla tai vallankumouksella, tai muuten me suistumme kuiluun. Paha voi olla joku kansanryhmä, joka on syyllinen kaikkiin ongelmiimme työttömyydestä erektiohäiriöihin.

Se voi olla naapurimaa, kammottava ja likainen verivihulainen, joka uhkaa raiskata meidän naiset, tappaa meidän lapset ja ulostaa isiemme haudoille.

Paha kasvaa mieliimme systemaattisella, väsymättömällä propagandalla, jonka viesti on: Nuo ovat niitä, jotka uhkaavat. Nuo ovat niitä, jotka vievät elämisen mahdollisuutemme. Juuri nuo likaiset valehtelijat vievät meidät tuhoon, jos emme saa tähän jotakin rotia, kuria ja järjestystä!

Kun diktaattorikandidaatin tähdet ovat kohdallaan, eli maailma sopivasti epävakaa ja kansa sulokkaasti peloissaan, hän saa haluamansa – poikkeuslait, ensiaskeleen kohti absoluuttista valtaa.

Sitten voikin tapahtua mitä vain. Eurooppa on täynnä hassuja esimerkkejä.

Koronan kohdalla vihollista ei tarvinnut kauaa luoda. Riitti kun katsoi uutisia Italiasta ja Espanjasta. Absoluuttinen paha oli nopeasti totta kaikille.

Tiedämme, että Sanna Marin on hyvän asialla, tiedämme, että hän seuraa tarkasti lainsäädäntöä ja käyttää pakkokeinoja niin vähän kuin mahdollista.
Mutta tiedätkö, niin ne seuraavatkin poikkeuslakien käyttöönottajat väittävät.

Osaammeko silloin olla kriittisiä vai vaadimmeko jälleen, että vapautemme viedään?

Pekka Juntti
Kirjoittaja on Ruotsin Haaparannalla asuva, Lapissa työskentelevä vapaa toimittaja ja tietokirjailija.

 
...Kyse on siis ihan tavanomaisesta puoluepolitiikasta, mitä hallituspuolueet tekevät, jopa tässä tilanteessa. Siellä on politrukit laskeneet niin että kyllä tästä selvitään jollain tavalla, mutta kunhan puolueen/puolueiden/hallituspuolueiden vaikutusvalta ei kärsi. Uudet vaalit syystä x tässä tilanteessa olisi nykyhallinnolle täysi katastrofi.

Jos järjellä ajettelee niin Ylipäällikön ehdotushan olisi pitänyt hyväksyä sellaisenaan ja runnoa se läpi saman tien. Niinistö osaa ajatella joko itse, tai saamansa informaation avulla (veikkaan että PV on tässä läsnä) laajempia kuvioita, mutta puolueet sotkeutuvat vielä tässäkin tilanteessa politikointiin.

Minä näen ns. tavalliseen puoluepolitikointiin sortumisen erittäin halveksuttavana moraalittomuutena ja vastuuttomuutena silloin kun on kyse koko valtiota ja kansaa koettelevasta kriisistä joka tulee vaatimaan kuolonuhreja. Vähän sama kuin jos palo- ja pelastuslaitos toimisi suuronnettomuudessa puoluepolittisista lähtökohdista.

Samaa mieltä. Niinistön ehdotus olisi pitänyt hyväksyä ja toteuttaa nopeasti.

Kornia asiassa on se, että hallitus lisää ennenaikaisen kaatumisensa riskiä arvovaltanäpertelyllään tilanteessa jossa pitäisi keskittyä toimeenpanoon ja sen valmisteluun.

Edit: @Pihatonttu loistavaa analysointia, jäi mainitsematta.

Kiitos kehuista.
 
Tässä pitää nyt huomata se, että kyse ei ole Marinista tai Niinistöstä. Kyse on ihan puoluepolitiikasta. Ei Marin, Ohisalo, Andersson, Kulmuni sano yhtään mitään jos päätökset eivät ole hyväksyttyjä puolueiden hallintoelimien tai harmaiden eminenssien taholta. Kyse on siis ihan tavanomaisesta puoluepolitiikasta, mitä hallituspuolueet tekevät, jopa tässä tilanteessa. Siellä on politrukit laskeneet niin että kyllä tästä selvitään jollain tavalla, mutta kunhan puolueen/puolueiden/hallituspuolueiden vaikutusvalta ei kärsi. Uudet vaalit syystä x tässä tilanteessa olisi nykyhallinnolle täysi katastrofi.

Jos järjellä ajettelee niin Ylipäällikön ehdotushan olisi pitänyt hyväksyä sellaisenaan ja runnoa se läpi saman tien. Niinistö osaa ajatella joko itse, tai saamansa informaation avulla (veikkaan että PV on tässä läsnä) laajempia kuvioita, mutta puolueet sotkeutuvat vielä tässäkin tilanteessa politikointiin.

Edit: @Pihatonttu loistavaa analysointia, jäi mainitsematta.

Mutta ketkä olisivat nuo Nyrkin huippuasiantuntijat? Pitäisi rekrytoida joko uudet, tai sitten käyttää olemassa olevia kansliapäälliköitä ym. joiden toimintakyky on ollut todistettavasti kehno tässä kriisissä. Lisäksi olemassa olevien virkamiesten siirto aivan uuteen elimeen voisi päin vastoin hidastaa toimeenpana.

Marin on tässä tilanteessa sotapäällikkö, ja ihan Mannerheimin tapaan nyt pitää olla rohkeutta potkia pois niitä johtajia joiden toimintakyky kriisissä on ollut kehno. Ei voi turvautua maakuntatason asiantuntijoihin, pitää hakea asiantuntemusta sieltä mistä sitä saa, yritysmaailmasta, yliopistomaailmasta, kansainvälisesti. En rehellisesti sanottuna usko, että nyrkkimiehet kampaviinereineen olisivat tätä. Vai miltä kuulostaisi nyrkki, jonka kokoonpanona olisivat vaikkapa Nerg-Salmela-Varhila?

Tilanne olisi sama, olipa pääministerinä Orpo tai Halla-Aho. Tästä kolmikosta Marinilla ja Halla-Aholla lienee parhaat valmiudet potkia epäpätevät syrjään - de facto tai de jure. Orpon kaverijohtajuus olisi tässä tilanteessa Rinteen vertainen katastrofi.

Epäilen, että seuraavaksi hallitus laajentaa kuultavaa asiantuntijapohjaansa ja epäpätevät virkamiehet syrjäytetään de facto, jos ei de jure. Toisin sanoen vaikkapa THL jatkaa tiedottamista, mutta tiedot päätöksenteon tueksi haetaan laajapohjaisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
On Marin kyllä kova luu.Moni olisi tuossa tilanteessa sanonut Niinistölle kyllä ilman muuta...

Kovapäinen ja itsekeskeinen se on.

Hukkaa aikaa ja ihmishenkiä voidakseen ylikorostaa omaa arvovaltaansa.

Jos se toteuttaa omakseen naamioimansa version Niinistön ehdotuksesta viiveellä, niin sitten sen itsekeskeisyys on jo täysin sairaalloista luokkaa, samalla tasolla kuin psykopatiassa.

Aika on nyt ihmishenkiä. Ajan eli ihmisten uhraaminen oman arvovallan, suosion ja niiden saaman valokeilan vuoksi on mahdollista lähinnä vain psykopaateille. Terve ihminen ei kykene tappamaan muita omaa kilpeään kiillottaakseen - ei suoraan eikä epäsuorasti.
 
Jos tyypillinen foorumilainen jonka kokemus aiheesta rajoittuu lukemiseen, on asiantuntija, niin millaisia lääketieteen ylijumalia me mahdamme olla?

Tää kirjoitus kannattaa muistaa, kun taas alamme kommentoida talouspolitiikkaa, taisteluhävittäjien ominaisuuksia ja suorituskykyjä, Venäjän tulevaisuutta, panssari-iskujen syvyyksiä ja paljon muuta.:cool:
 
Teenpä vielä selväksi pari asiaa.

1. Se, että linkittää uutisen joka kertoo MIT:n hengityskoneprojektista, ei tarkoita, että alkaa itse rakentamaan hengityskonetta

2. Se, että linkittää uutisen asiasta, ei tarkoita, että ajattelee olevansa asiantuntija

Pahoittelen. Minulla on välillä tapana olettaa liikaa joiltain keskustelijoilta, ja pidin näitä asioita itsestään selvyyksinä. Ilmeisesti ne eivät kuitenkaan olleet itsestään selvyyksiä kaikille.

Jos joku ihmettelee, että miksi sitten linkittää tuollainen uutinen jos et itse ala rakentamaan tuollaista vekotinta, niin minusta on hyvin mielenkiintoista, että yhdessä maailman arvostetuimmista yliopistoista aletaan kehittämään halpaa ja yksinkertaista hengityskonetta. Normaalisti hengityskoneet ovat kalliita ja monimutkaisia, varmaan ihan hyvästä syystä, joten on kyse hyvin poikkeuksellisesta asiasta.

Hyvin sanottu.

Silti uskon että tuuleen on turha huutaa.

Jatka vain kaikkea uuden, hyvän, mielenkiintoisen tai ajatuksia herättävän postaamista.

Possut haukkuu ja karavaani kulkee vai miten se sanonta nyt menikään.
 
Kappas, eilen illalla justi tätä pähkäilin. Jäikö hoitokapasiteetin lisääminen vaiheeseen vai eteneekö se kaikessa hiljaisuudessa kuin kiskobussi pakkasella?
Aika kovia liikkuja ainakin ruohonjuuritasolla tehdään paikallisissa arvauskeskuksissa, sen verran suvun hoitohenkilökunnalta kuullut juttuja. Lähikaupungin arvauskeskuksesta on käytännössä tyhjätty osastot mahdollisimman tyhjiksi ja sitä kuuluisaa "valmiutta" on nostettu kiivaasti ottaa hoitoon liki 150 potilasta (iso luku tuolle tk:lle). Toki pitää muistaa että ei siellä mitään tehohoitoa anneta, mutta hoitoa kuitenkin. Ja onpahan tänne raukoille rajoille riittänyt niitä paljon murehdittuja suojavarusteitakin ja ihan sen verran että pitäisi pärjätä. Ja niin, sitä koulutusta on nyt pidetty jo toista viikkoa, eli kyllä terveydenhuollon puolella töitä tehdään (y)

Se nyt sitten on toinen tarina kun tk:n osastoilta tyhjätään muutenkin loppua lähellä olevat vanhukset ja dementikot vanhainkoteihin tms. Käytännössä nyt tehdään sitä priorisointia.
 
Tästä tulikin mieleen Laumasuoja 2.0:

Kehitetään SARS-COV-2:sta ärhäkämmin (aerosolina) leviävä, mutta vähemmän vaarallinen kanta, joka antaa suojan myös SARS-COV-2:a vastaan. Sitten vain tämä kilpaileva pöpö kiertoon ja homma on hoidossa.
Pahkasiassa oli aikanaan strippi, jossa palopäällikkö moitti noloja palomiehiä:

- Menitte sitten sytyttämään vastavalkean laivapalossa
 
Kappas, eilen illalla justi tätä pähkäilin. Jäikö hoitokapasiteetin lisääminen vaiheeseen vai eteneekö se kaikessa hiljaisuudessa kuin kiskobussi pakkasella?
Se mitä tiedetään hoitokapasiteetin suhteen tehdyksi on mm kiireettömien hoitojen siirtäminen, tehohoitopaikkojen lisäys, poikkeuslain suoma mahdollisuus sote-henkilöiden sijoittamiseen ja tätä pohjustavat kyselyt ja kartoitukset mm tehohoidon työkokemuksista, samaten kuntien valmistelut soteväen uudelleen sijoitteluun.

Sen sijaan ihmettelyä tuottaa, että edelleen vastaanotoilla, neuvoloissa, terveysasemilla jne ollaan asiakastyössä ilman hengityssuojaimia ja visiirejä.
 
Korona yllätti Suomen pahaan aikaan – asiantuntijoiden mukaan säästöt ja leikkaukset riisuivat THL:n aseista


Edit

Tässä on ainakin se onni onnettomuudessa että leikkuria heiluttivat yhtälailla Kataisen ja Sipilän hallitukset. Yksikään merkittävä puolue ei näin pääse pesemään käsiään asiasta. Ehdottomasti mielenkiintoinen jälkitarkastelun paikka tämäkin. Kuinka monen miljardin vahinko mahdollisesti aiheutettiin muutaman miljoonan säästöllä?
 
Korona yllätti Suomen pahaan aikaan – asiantuntijoiden mukaan säästöt ja leikkaukset riisuivat THL:n aseista


Voi olla näin tahi ei. Vai olisiko vahvempi THL vieläkin vahvemmin linnoittautunut omaan erinomaisuutensa Ruotsin FHM:n tapaan? Voisiko tässä tärkein opetus olla, että tiede on kansainvälistä, ei kansallista. Asiantuntemus kannattaa hankkia sieltä, mistä on taudista kokemusta. WHO, Taiwan ym.
 
Voi olla näin tahi ei. Vai olisiko vahvempi THL vieläkin vahvemmin linnoittautunut omaan erinomaisuutensa Ruotsin FHM:n tapaan? Voisiko tässä tärkein opetus olla, että tiede on kansainvälistä, ei kansallista. Asiantuntemus kannattaa hankkia sieltä, mistä on taudista kokemusta. WHO, Taiwan ym.

Ei voi tietää. Tuo on arvatenkin värittynyt mielipide ja taatusti jälkiviisautta. Yksi ulottuvuus kokonaisuudessa joka tapauksessa.
 
Korona yllätti Suomen pahaan aikaan – asiantuntijoiden mukaan säästöt ja leikkaukset riisuivat THL:n aseista


Edit

Tässä on ainakin se onni onnettomuudessa että leikkuria heiluttivat yhtälailla Kataisen ja Sipilän hallitukset. Yksikään merkittävä puolue ei näin pääse pesemään käsiään asiasta. Ehdottomasti mielenkiintoinen jälkitarkastelun paikka tämäkin. Kuinka monen miljardin vahinko mahdollisesti aiheutettiin muutaman miljoonan säästöllä?
Ainahan se markan seppä tekee satasen vahingon. Ja silloin kun päästään osaoptimoinnin huumaan jossa suomalainen insinööri on taitava on meno kylmää. ;)
 
Last edited by a moderator:
Se mitä tiedetään hoitokapasiteetin suhteen tehdyksi on mm kiireettömien hoitojen siirtäminen, tehohoitopaikkojen lisäys, poikkeuslain suoma mahdollisuus sote-henkilöiden sijoittamiseen ja tätä pohjustavat kyselyt ja kartoitukset mm tehohoidon työkokemuksista, samaten kuntien valmistelut soteväen uudelleen sijoitteluun.

Sen sijaan ihmettelyä tuottaa, että edelleen vastaanotoilla, neuvoloissa, terveysasemilla jne ollaan asiakastyössä ilman hengityssuojaimia ja visiirejä.

Yksi osa koronatappioita tulee olemaan tuo sivuun priorisoitujen menetetyt elinvuodet, alkoholismi, mielenterveysongelmat, kiireettömien hoitojen viivästyminen, vaikkapa syöpähoitojen viivästyminen ym. Eivät ne sairaalat tyhjyyttään kumise normaalitilanteessakaan.

Suomalainen suojaamattomuusfetissi on ihmeellinen. Tässä asiassa kannattaisi varmaan ottaa mallia Aasiasta. Vaikka sitten kangassuojin, jos ei muita tähän hätään saa. Isoa vahinkoa ei tulisi, jos teho olisi marginaalinen, pitää miettiä myös psykologista vaikutusta.
 
Toivottavasti käyrä ei lähde jyrkkään nousuun lähipäivinä vaan jatkaa tuollaista suht tylsän näköistä menoaan täällä meillä.

Kyllä karanteenitoimet purevat leviämiseen.

Leviäminen jatkuu yhä lähiverkostoissa (perheet, työpaikat, laitokset...) joten muutos voi näyttää pienemmältä kuin se on. Myös jo tartunnan saaneiden sairauksien eteneminen pitää tilastoja yllä varsinaisen käänteen jälkeen.

Mahdollinen globaali (?) toinen aalto on nyt se iso arvoitus mistä tiedetään aika vähän ja mihin on vaikea vaikuttaa.
 
Mahdollinen globaali (?) toinen aalto on nyt se iso arvoitus mistä tiedetään aika vähän ja mihin on vaikea vaikuttaa.

Globaaliin toiseen aaltoon voi vaikuttaa. Jopa nykyhallitus on osoittanut ryhdikkyyttä henkilöliikenteen rajoittamiseen. Odottaisin seuraavan aallon tulleen serologisia testejä ja kontaktien jäljitystä. Toinen aalto ei tule olemaan samanlainen ongelma kuin tämä ensimmäinen.
 
Back
Top