Koronavirus Suomessa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Juu tämä on mielestäni ihan selvä juttu. Joskus tulevaisuudessa tiedämme kumpi kannatti. Jos nimittäin käy ilmi, että talous tuhottiin Suomessa turhan takia.

Rajoituksillahan on pyritty terveydenhuoltojärjestelmän tasaisempaan kuormitukseen, epidemiaahan se ei enää estä on kun virus on tullut jäädäkseen väestön keskuuteen. Ehkä on sitten parempi tuhota ihmisten toimeentulo kuin käyttää kasa hätäeuroja terveydenhuoltojärjestelmän boostaamiseen.

Ei tästä asiasta ikinä tulla yksimielisyyttä saavuttamaan.

Jos kuolleisuus jää vähäiseksi (200-300k globaalisti) tiukkojen toimenpiteiden vaatijat sanovat sen johtuneen toimenpiteistä ja talouden olevan toissijainen. Kevyiden toimenpiteiden kannattajat huutavat toimenpiteitä turhiksi ja ylimitoitetuksi.

Jos kuolemien määrä kasvaa isoksi (600k+) kovien toimenpiteiden vaatijat sanovat että olisi pitänyt olla paljon kovempia toimenpiteitä ja kevyiden toimenpiteiden kannattajat sanovat että toimenpiteet eivät auttaneet mitään ja talous tuhottiin turhaan.

Niin tai näin, ei kumpikaan puoli mieltään muuta koska sellaisia tosiasioita ei ole eikä tule joilla voitaisiin absoluuttisesti sanoa jonkun olleen oikeassa. Ja vaikka tulisi, ei se mitään muuttaisi. Hävinnyt osapuoli vain ohittaisi ne faktat ja jatkaisi eri mieltä olemista.

Ihmisluonto nyt vain on sellainen:).
 
Tuommoista seurantaa eräs tekee.Huonomminkin voisi olla. ""
Kauhujuttuja on kiva kertoa ja käyriä piirrellä. Tilastotietoa on hirmuisesti.

Keskityn kuitenkin vertailumaihin, jotka sijaitsevat lähistöllä, ovat kulttuuriltaan yleisesti aika samankaltaisia ja erityisesti sellaisia, joihin palataan talvilomilta Italiasta, Itävallasta ja Espanjasta.

Seuraan seitsemää maata parin päivän välein. Luetellaan ne nyt väkilukujärjestyksessä. Tilanne 31. maaliskuuta:

Saksa
tapauksia/miljoona: 800; kuolleita/miljoona: 8

Britannia
tapauksia/miljoona: 326; kuolleita/miljoona: 21

Ruotsi
tapauksia/miljoona: 399; kuolleita/miljoona: 14

Tanska
tapauksia/miljoona: 486; kuolleita/miljoona: 13

Suomi
tapauksia/miljoona: 250; kuolleita/miljoona: 2

Norja
tapauksia/miljoona: 824; kuolleita/miljoona: 6

Viro
tapauksia/miljoona: 562; kuolleita/miljoona: 3

Jotkut aika arvoitukselliset ihmiset ovat arvelleet, että Suomi on pärjännyt tähän mennessä huonosti. Millään järkevällä vertailuperusteella näin ei ole, mutta jatketaan seuraamista hellittämättä.
 
Niin tai näin, ei kumpikaan puoli mieltään muuta koska sellaisia tosiasioita ei ole eikä tule joilla voitaisiin absoluuttisesti sanoa jonkun olleen oikeassa.
Absoluuttisesti ei tietty voida osoittaa mitään. Mutta laskelmia ja tietokonemallinnuksia voidaan tehdä ja myöhemmin kun erilaisia tilastoja valmistuu (1–2 vuoden päästä), voidaan vaikutuksia arvioida tutkimusteitse jollain kohtalaisella luotettavuudella.

Itse pidän suurena heikkoutena, että tähän mennessä on laskettu julkaistuissa tutkimuksissa vain epidemian suoria uhreja eri rajoitusskenaarioissa. Kaikille on tiedossa, että rajoitukset aiheuttavat myös kuolleisuutta ja sairastuvuutta, mutta tätä puolta on tutkittu vähemmin tai ainakaan tutkimuksia ei ole valmistunut julkaistavaksi asti. Kuitenkin karanteenipäätöksiä tehtäessä pitäisi olla käytettävissä myös arvioita eristyksen haitoista. Montako vaikeahoitoista masennusta, montako itsemurhaa, montako lähisuhdeväkivaltatapausta, montako liian myöhään diagnosoitua syöpätapausta jne. Lisäksi ruttokansantuotteen muutosten vaikutus eliniänodotteeseen ja terveydenhuollon kokonaissuorituskykyyn osataan kyllä laskea jollain tarkkuudella, mutta paljonko tulee tämän tai jopa ensi vuoden GDP laskemaan per kuukausi puoli valtakuntaa käyttökiellossa?

Laskelmia näistä on oltava, vaikka sitten tasoltaan norttiaskin kanteen raapusteltuja (nykyaikana lähinnä jonkun ministeriön X-osaston analyytikon tai valtiosihteerin ylläpitämässä Excel-taulukossa). Julkaiseminen tiedelehdessä onkin sitten eri asia. Minusta sen puolen tutkimiseen pitäisi panostaa julkisella tiedepuolella huomattavasti tämän hetkistä enemmän. Onkin omituista, että vaikuttavuusarvioita penätään jokaisesta perähikiän siltarummun siirtämisestä, mutta vastaavia laskelmia ei kukaan keksi pyytää julkiseksi kun kyse on miljoonien elämään ja kansantalouteen vakavalla tavalla vaikuttavista poikkeustoimista.
 
Tuommoista seurantaa eräs tekee.Huonomminkin voisi olla. ""
Kauhujuttuja on kiva kertoa ja käyriä piirrellä. Tilastotietoa on hirmuisesti.

Keskityn kuitenkin vertailumaihin, jotka sijaitsevat lähistöllä, ovat kulttuuriltaan yleisesti aika samankaltaisia ja erityisesti sellaisia, joihin palataan talvilomilta Italiasta, Itävallasta ja Espanjasta.

Seuraan seitsemää maata parin päivän välein. Luetellaan ne nyt väkilukujärjestyksessä. Tilanne 31. maaliskuuta:

Saksa
tapauksia/miljoona: 800; kuolleita/miljoona: 8

Britannia
tapauksia/miljoona: 326; kuolleita/miljoona: 21

Ruotsi
tapauksia/miljoona: 399; kuolleita/miljoona: 14

Tanska
tapauksia/miljoona: 486; kuolleita/miljoona: 13

Suomi
tapauksia/miljoona: 250; kuolleita/miljoona: 2

Norja
tapauksia/miljoona: 824; kuolleita/miljoona: 6

Viro
tapauksia/miljoona: 562; kuolleita/miljoona: 3

Jotkut aika arvoitukselliset ihmiset ovat arvelleet, että Suomi on pärjännyt tähän mennessä huonosti. Millään järkevällä vertailuperusteella näin ei ole, mutta jatketaan seuraamista hellittämättä.

Se onneksi tiedetään jo nyt että kävi niin tai näin niin THL oli ja on väärässä ja hallitus perseestä ;)

THL:n osalta voi tietysti olla samaa mieltä koska myöntävät asiaa jo itsekin
 
Nyt on hyvä huomioida Suomen mallissa, että emme voi tehdä tätä loputtomiin. Kesällä ja viimeistään loppukesästä rajoituksia on purettava ja arjen taas alettava. Päättäjät laskevat, että nyt tehty eristys auttaa säästämään hoitotarpeen huippumäärässä ja näin ihmishengissä kun taas myöhemmin tätä strategiaa ei enää ole. Suljemme talouden hanat muutamaksi kuukaudeksi sen sijaan, että liruttaisimme tämän kriisin ajan vain todetaksemme, että virta taantuu kuitenkin.
 
Nyt on hyvä huomioida Suomen mallissa, että emme voi tehdä tätä loputtomiin. Kesällä ja viimeistään loppukesästä rajoituksia on purettava ja arjen taas alettava. Päättäjät laskevat, että nyt tehty eristys auttaa säästämään hoitotarpeen huippumäärässä ja näin ihmishengissä kun taas myöhemmin tätä strategiaa ei enää ole. Suljemme talouden hanat muutamaksi kuukaudeksi sen sijaan, että liruttaisimme tämän kriisin ajan vain todetaksemme, että virta taantuu kuitenkin.

Jos oli aloittaminen vaikeaa niin lopettaminen se vasta onkin. Ei kuulosta hyvälle että vaikkapa juhannuksena avataan portit ja koko kansaa pörrää kyläilemään ja kuleksimaan ympäri maita ja mantuja. Epidemia paisuisi äkkiä ihan uusiin sfääreihin.
 
Jos oli aloittaminen vaikeaa niin lopettaminen se vasta onkin. Ei kuulosta hyvälle että vaikkapa juhannuksena avataan portit ja koko kansaa pörrää kyläilemään ja kuleksimaan ympäri maita ja mantuja. Epidemia paisuisi äkkiä ihan uusiin sfääreihin.
Sanoisin, että juhannuksen jäljeen voisi ryhtyä toimenpiteitä purkamaan. Ei kaikkia kerralla, että koko homma ei räjähdä käsiin ja ihmiset riennä epidemian levittelyyn toreille, vaan että asteittain luovuttaisiin toimenpiteistä syksyyn mennessä.
 
Jos tämä kovin monta kuukautta kestää niin kyllä täälläkin ruvetaan kapinoimaan kuten Italiassa.
 
Ja mitenköhän vuoden päästä, kun silloin pitäisi se toinen aalto tulla. Tuleeko toiset karanteenit, liikkumis - ja kokoontumisrajoitukset sitten ensi vuoden keväälle?
 

Salainen harjoitus paljasti puutteita presidentin ja hallituksen vastuunjaossa - kriisilain käyttöönotossa epäselvyyksiä

02.03.2017 klo 6:07
Virkamiehet korjaavat kiireesti valmiuslain käyttöohjeita, jotka toteutuessaan vahvistaisivat presidentin asemaa.

  • Salainen harjoitus paljasti virheen valmiuslaissa.
  • Eduskunta ei ole määritellyt säntillistä menettelytapaa siitä, miten hallitus ja presidentti toteavat poikkeuksellisten olojen vallitsevan.
  • Valtioneuvoston kanslia on ryhtynyt päivittämään valmiuslain käyttöohjeita.
Iltalehden saaman uuden ohjeluonnoksen perusteella tasavallan presidentin valta on omiaan kasvamaan.
Iltalehden saaman uuden ohjeluonnoksen perusteella tasavallan presidentin valta on omiaan kasvamaan.

Iltalehden saaman uuden ohjeluonnoksen perusteella tasavallan presidentin valta on omiaan kasvamaan. LAURA KOTILA VALTIONEUVOSTON KANSLIA
Pelot Venäjää kohtaan ovat hallituksessa kasvaneet jo siihen pisteeseen, että virkamiehet ovat pyyhkineet pölyt valmiuslaista. Valtioneuvoston kanslia on ryhtynyt päivittämään valmiuslain käyttöohjeita.
Valmiuslaki kuuluu kansallisiin kriisilakeihin ja nyt virkamiehet ovat valmistelleet valmiuslain uudet soveltamisohjeet. 36-sivuinen ohjeluonnos on parhaillaan kommentoitavana eri viranomaisissa.
Ohjeluonnos neuvoo liki kädestä pitäen kuinka poikkeusolojen toimivaltuudet otetaan käyttöön ja kuinka lakia sovelletaan. Poikkeusoloissa valtioneuvosto voi antaa viranomaisille lisätoimivaltuuksia, joita niillä ei ole normaalioloissa.
Poikkeusvaltuuksien nojalla viranomaiset voivat esimerkiksi ryhtyä säännöstelemään energiaa, määrätä autoja pakkoluovutettaviksi sekä käskeä Suomessa asuvia tekemään viranomaisten osoittamia tehtäviä.
Poikkeusvaltuudet saadaan ottaa käyttöön kuitenkin vasta sen jälkeen, kun hallitus ja presidentti ovat ensin todenneet, että Suomessa vallitsee kriisi eli poikkeusolo.
Laissa valuvika
Kun eduskunta kuusi vuotta sitten sääti nykyisen valmiuslain, siihen jäi harmillinen valuvika. Eduskunta ei määritellyt säntillistä menettelytapaa siitä, miten hallitus ja presidentti toteavat poikkeuksellisten olojen vallitsevan. Perustuslakivaliokunta oli aikanaan sitä mieltä, että pääministeri ja presidentti sopikoot asian keskenään miten parhaaksi näkevät.
Suomalainen hallinto ahdistuu ja alkaa tapella keskenään, jos valta- ja vastuukysymykset on laissa kuitattu tuolla tavalla hutiloiden. Tämä tuli konkreettisesti ilmi viime syksynä, kun hallitus ja presidentti testasivat kriisilakien käyttöönottamista harjoitustilanteessa. Käyttöönotto ei mennyt ihan putkeen.
Harjoitus oli osa erittäin laajaa, koko valtakunnan kattanutta valtionhallinnon valmiusharjoitusta, jonka nimi oli Valha 15-16.
Luonnos valmiuslain mukaisesta toimeenpanoasetuksesta. Kuva on valmiuslain uudesta käyttöohjeluonnoksesta, jossa on malliesimerkkejä siitä, kuinka virkamiesten pitää kirjoittaa poikkeusvaltuusasetukset. Tässä esimerkissä asetetaan rajoituksia liikkumiseen ja määrätään autoja pakkoluovutettavaksi.
Luonnos valmiuslain mukaisesta toimeenpanoasetuksesta. Kuva on valmiuslain uudesta käyttöohjeluonnoksesta, jossa on malliesimerkkejä siitä, kuinka virkamiesten pitää kirjoittaa poikkeusvaltuusasetukset. Tässä esimerkissä asetetaan rajoituksia liikkumiseen ja määrätään autoja pakkoluovutettavaksi.

Luonnos valmiuslain mukaisesta toimeenpanoasetuksesta. Kuva on valmiuslain uudesta käyttöohjeluonnoksesta, jossa on malliesimerkkejä siitä, kuinka virkamiesten pitää kirjoittaa poikkeusvaltuusasetukset. Tässä esimerkissä asetetaan rajoituksia liikkumiseen ja määrätään autoja pakkoluovutettavaksi. IL
Kesäkuussa 2015 alkaneen harjoituskokonaisuuden yksityiskohdat ovat salaisia, mutta Turvallisuuskomitean antaman ylimalkaisen tiedon mukaan valtionhallinto treenasi kykyjään hybridiuhkia vastaan. Näillä tarkoitetaan tavallisesti tietoverkkoihin, liikenteeseen, kriittiseen infrastruktuuriin, sairaaloihin sekä sotilaallisen hyökkäyksen valmisteluun kuuluvia uhkia.
Kimmoke uudistukseen
Harjoitus antoi kimmokkeen valmiuslain käyttöohjeen uusimiseen. Iltalehden saaman uuden ohjeluonnoksen perusteella tasavallan presidentin valta on omiaan kasvamaan.
Luonnos on valmisteltu nopeasti mutta huolellisesti, sillä kyseessä on herkkä valtiosääntöasia. Ohjetta sorvasi työryhmä, jota johti alivaltiosihteeri Timo Lankinen.

Lankisen mukaan uudistuksen tärkein asia on presidentin ja hallituksen toimivaltajaon ratkaiseminen poikkeusolojen toteamistilanteessa.
Valmiuslain mukaan valtioneuvosto toteaa poikkeusolojen olemassaolon yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa.
Uuden ohjeluonnoksen mukaan presidentti on mukana poikkeusolojen toteamisessa myös sellaisissa tilanteissa eli lakikielellä perusteissa, jotka eivät välttämättä sivua lainkaan ulkopolitiikkaa. Tällaisia perusteita voivat olla esimerkiksi suuronnettomuudet tai erittäin vakava tartuntatautiepidemia.
Toisaalta hybriuhat ovat usein niin sumeita, ettei aina ota selvää, ovatko ne ulko- vai sisäpolitiikkaa. Tälläkin hetkellä Suomen sähköverkkoon kohdistuu jokin toistuva häiriö.
Jos kriisi koskee sodan uhan kaltaista tilannetta, presidentti ja hallitus toteaisivat ohjeluonnoksen mukaan poikkeusolon hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan ja tasavallan presidentin yhteisessä kokouksessa, jota kutsutaan lyhenteellä TP-utva.
Muut poikkeusolot presidentti ja hallitus voisivat todeta luonnoksen mukaan vapaammin. Pääministeri ja presidentti voisivat esimerkiksi hoitaa asian keskenään puhelimitse.
Lankisen johtama virkamiestyöryhmä on saanut pääasiassa suopeaa palautetta ehdotuksistaan. Sisäministeriö kuitenkin marmattaa.
Poikkeusoloissa Suomi voi laskea mereen vaikkapa suojamiinoitteen. Presidentti Sauli Niinistö tarkasti miinalaivan miinakannella kosketusmiinoja toukokuussa 2014, kun hän tutustui merivoimiin.
Poikkeusoloissa Suomi voi laskea mereen vaikkapa suojamiinoitteen. Presidentti Sauli Niinistö tarkasti miinalaivan miinakannella kosketusmiinoja toukokuussa 2014, kun hän tutustui merivoimiin.

Poikkeusoloissa Suomi voi laskea mereen vaikkapa suojamiinoitteen. Presidentti Sauli Niinistö tarkasti miinalaivan miinakannella kosketusmiinoja toukokuussa 2014, kun hän tutustui merivoimiin. TASAVALLAN PRESIDENTIN KANSLIA
Kansliapäällikkö Päivi Nergin allekirjoittamassa lausunnossa sisäministeriö vaatii, että ministeriön pitää päästä presidentin ja pääministerin pakeille päättämään ainakin silloin, kun kyseessä on suuronnettomuudesta johtuva poikkeustila.
Tietoja pihdataan
Presidentin valta on vahvistumassa myös uusien tiedusteluvaltuuksien myötä, jos niitä koskevat lait tulevat voimaan. Presidentti pääsee käytännössä päättämään tiedustelun suuntaamisesta.
Nämä sotilas- ja siviilitiedustelua koskevat lait vaativat eduskunnassa perustuslain säätämisjärjestyksen. Hallitus haluaa lait voimaan pikaisesti, joten sen on saatava niiden taakse suuri 5/6-osan enemmistö eli pääministeri Juha Sipilän (kesk) pitää taivutella oppositiopuolueita.
Lakiluonnokset julkistetaan noin kolmen viikon kuluttua.
Tiedustelupakettia ennakoiden hallitus on jo ehtinyt antaa eduskunnalle lakiesityksen valtioneuvoston tilannekuvakeskuksesta. Salaisen, vuonna 2007 perustetun viraston toiminta on takkuillut, koska muut viranomaiset ovat pihdanneet siltä tarkkailu- ja tiedustelutietoa.
Käytännössä on ollut tilanteita, joissa on ollut epäselvyyttä esimerkiksi siitä, onko poliisilla ollut oikeus antaa tilannekeskukselle tietoja merkittävistä tapahtumista.
Uudella lailla määrätään muut viranomaiset antamaan tilannekeskuksen tarvitsemat tiedot.
 
Absoluuttisesti ei tietty voida osoittaa mitään. Mutta laskelmia ja tietokonemallinnuksia voidaan tehdä ja myöhemmin kun erilaisia tilastoja valmistuu (1–2 vuoden päästä), voidaan vaikutuksia arvioida tutkimusteitse jollain kohtalaisella luotettavuudella.

Itse pidän suurena heikkoutena, että tähän mennessä on laskettu julkaistuissa tutkimuksissa vain epidemian suoria uhreja eri rajoitusskenaarioissa. Kaikille on tiedossa, että rajoitukset aiheuttavat myös kuolleisuutta ja sairastuvuutta, mutta tätä puolta on tutkittu vähemmin tai ainakaan tutkimuksia ei ole valmistunut julkaistavaksi asti. Kuitenkin karanteenipäätöksiä tehtäessä pitäisi olla käytettävissä myös arvioita eristyksen haitoista. Montako vaikeahoitoista masennusta, montako itsemurhaa, montako lähisuhdeväkivaltatapausta, montako liian myöhään diagnosoitua syöpätapausta jne. Lisäksi ruttokansantuotteen muutosten vaikutus eliniänodotteeseen ja terveydenhuollon kokonaissuorituskykyyn osataan kyllä laskea jollain tarkkuudella, mutta paljonko tulee tämän tai jopa ensi vuoden GDP laskemaan per kuukausi puoli valtakuntaa käyttökiellossa?

Laskelmia näistä on oltava, vaikka sitten tasoltaan norttiaskin kanteen raapusteltuja (nykyaikana lähinnä jonkun ministeriön X-osaston analyytikon tai valtiosihteerin ylläpitämässä Excel-taulukossa). Julkaiseminen tiedelehdessä onkin sitten eri asia. Minusta sen puolen tutkimiseen pitäisi panostaa julkisella tiedepuolella huomattavasti tämän hetkistä enemmän. Onkin omituista, että vaikuttavuusarvioita penätään jokaisesta perähikiän siltarummun siirtämisestä, mutta vastaavia laskelmia ei kukaan keksi pyytää julkiseksi kun kyse on miljoonien elämään ja kansantalouteen vakavalla tavalla vaikuttavista poikkeustoimista.

Olet oikeassa. Mutta.

Näin ei tehdä kahdesta syystä. Ensinnäkin tuollainen laskelma on niin vaikea tehdä että kukaan ei ole vielä yrittänyt. Varmasti niitä jossain vaiheessa tulee.

Toinen syy on se, että tuollainen laskelma haastaisi hallitsevan diskurssin (julkisen totuuden) jossa korona on absoluuttinen pahuus ja sen torjunnassa mikään uhraus ei ole liian suuri. Tuollainen pohdinta asettaisi tämän lähtökohdan kyseenalaiseksi ja se ei mahdu tällä hetkellä julkiseen keskusteluun/tilaan. Tästä tullaan tekemään vielä paljon tutkimusta esimerkiksi viestinnän alalta mutta vanha totuus on, että julkiseen keskusteluun tällaisessa tilanteessa ei mahdu kuin yksi asia ja näkökulma. Se muuttuu ajan mittaan mutta nyt sen yleisen "totuuden" haastaminen on vielä mahdotonta ja se haastaja teilattaisiin julkisuudessa totaalisesti.
 
Ja mitenköhän vuoden päästä, kun silloin pitäisi se toinen aalto tulla. Tuleeko toiset karanteenit, liikkumis - ja kokoontumisrajoitukset sitten ensi vuoden keväälle?
Se toinen kierros voi tulla jo tämän vuoden syksyllä tai alkutalvesta. Siinä tapauksessa on vitsit vähissä, kun eristäminen ja sulkeminen on jo kertaalleen tehty.
 
Se toinen kierros voi tulla jo tämän vuoden syksyllä tai alkutalvesta. Siinä tapauksessa on vitsit vähissä, kun eristäminen ja sulkeminen on jo kertaalleen tehty.

Huomaa että se toinen kierros tulee tilanteeseen missä meillä on tietoa, hoitomuotoja, dataa ja muita asioita. Eli tiedämme mitä tehdä ja mahdollisesti homma sujuu niin että laajamittaisia eristyksiä ei tarvitse tehdä. Eristäminen on kuitenkin suojautumismuoto tässä tilanteessa ja on hyvä että tämä tauti muuttaa yhdyskunnan toimintatapoja. Kyllä me tästä selviämme.
 
^ Torjuntavoitto on aina ongelmallinen. Toiset ei huomaa mitään ja toiset huutaa, että "mitäs läksit".
Valkovenäjästä näyttää tulevan esimerkki koronan vastaanottamisesta ilman yhteiskunnan pysäyttämistä. Suomen talous on valtaosin pysähtynyt kotoperäisten rajoitusten johdosta ja merkittävästi myös turismin sekä ulkomaan kaupan sakattua. Ken elää tämän jälkeen voi jälkiviisaana todeta, kumpi valtioista sammuti väärin. Valtiomme on lupaillut koronan hoitoon 15.000.000.000 euroa. Jos koronan vastatoimilla vältetään 30.000 suomalaisen menehtyminen, yhden hengen hinnaksi tulisi 500.000 euroa. Ihmishenkeä ei juuri rahassa arvoteta henkivakuutusta lukuunottamatta muulloin kuin henkirikoksessa, jolloin korvaukseksi on tuomittu luokkaa 50.000 - 70.000 euroa. Ennen koronaa yhden potilaan sairauden hoito on saattanut maksaa jopa 2.000.000 euroa. Tuolla tasolla koronaan voisi upottaa 60 miljardia euroa, vai voisiko?
 
Valkovenäjästä näyttää tulevan esimerkki koronan vastaanottamisesta ilman yhteiskunnan pysäyttämistä.
Ei taida tulla. Merkittävä kauppakumppani Venäjä sulki rajansa ja kauppa loppui siihen. Samoin on tilanne muihin kauppamaihin kysynnän niissä tyrehtyessä. Varastoon voi tavaraa hetken tehdä mutta kyllä tämä globaali maailma käsittää Valkovenäjänkin.
 
Valkovenäjästä näyttää tulevan esimerkki koronan vastaanottamisesta ilman yhteiskunnan pysäyttämistä. Suomen talous on valtaosin pysähtynyt kotoperäisten rajoitusten johdosta ja merkittävästi myös turismin sekä ulkomaan kaupan sakattua. Ken elää tämän jälkeen voi jälkiviisaana todeta, kumpi valtioista sammuti väärin. Valtiomme on lupaillut koronan hoitoon 15.000.000.000 euroa. Jos koronan vastatoimilla vältetään 30.000 suomalaisen menehtyminen, yhden hengen hinnaksi tulisi 500.000 euroa. Ihmishenkeä ei juuri rahassa arvoteta henkivakuutusta lukuunottamatta muulloin kuin henkirikoksessa, jolloin korvaukseksi on tuomittu luokkaa 50.000 - 70.000 euroa. Ennen koronaa yhden potilaan sairauden hoito on saattanut maksaa jopa 2.000.000 euroa. Tuolla tasolla koronaan voisi upottaa 60 miljardia euroa, vai voisiko?

Ei meillä ole valkovenäläisiä vaihtoehtoa valittavana. Olemme osa läntisiä markkinoita ja niillä on nyt sulku päällä aivan Suomesta riippumatta.

Emme elä missään luontaistaloudessa tervaa poltellen.
 
Back
Top