Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Huomaa että se toinen kierros tulee tilanteeseen missä meillä on tietoa, hoitomuotoja, dataa ja muita asioita. Eli tiedämme mitä tehdä ja mahdollisesti homma sujuu niin että laajamittaisia eristyksiä ei tarvitse tehdä. Eristäminen on kuitenkin suojautumismuoto tässä tilanteessa ja on hyvä että tämä tauti muuttaa yhdyskunnan toimintatapoja. Kyllä me tästä selviämme.
Toki selviämme. Selviääkö talous ja sitä myöten nykyinen yhteiskunta, jää nähtäväksi. Virus voi myös mutatoitua nopeastikin.

Toinen syy on se, että tuollainen laskelma haastaisi hallitsevan diskurssin (julkisen totuuden) jossa korona on absoluuttinen pahuus ja sen torjunnassa mikään uhraus ei ole liian suuri. Tuollainen pohdinta asettaisi tämän lähtökohdan kyseenalaiseksi ja se ei mahdu tällä hetkellä julkiseen keskusteluun/tilaan. Tästä tullaan tekemään vielä paljon tutkimusta esimerkiksi viestinnän alalta mutta vanha totuus on, että julkiseen keskusteluun tällaisessa tilanteessa ei mahdu kuin yksi asia ja näkökulma. Se muuttuu ajan mittaan mutta nyt sen yleisen "totuuden" haastaminen on vielä mahdotonta ja se haastaja teilattaisiin julkisuudessa totaalisesti.
Talouskurimuksen seurauksista varoittelevia äänenpainoja julkisessa keskustelussa on, vähemmän yllättävästi talousasiantuntijoilta. Teilaamisesta en tiedä, vaikeneminen kuoliaaksi taitaa olla enemmänkin reaktio. Tosin jotain EVA-laisten kannanottoja taitaa ainakin keltaisessa lehdistössä ollutkin.

Virus voi myös mutatoitua nopeastikin.

Niin on. Islannin tutkimuksissa he olivat löytäneet 50 eri lajia ja he olivat pystyneet seuraamaan sen perustaalle mistä se oli tullut. Se ei kuitenkaan tarkoita että se mutatoituu pahempaan suuntaan. Sen virus tekee itse, ja jos kyse olisi Ebolan tapauksesta, niin se kuolleisuus on iso auttava asia, vaikka se pahana asiana nähdään.

Salmela kuvailee tilannetta järkyttäväksi ja mahdottomaksi. Hampurilaispatruuna vaatii Sanna Marinin (sd) hallitukselta kokonaisvaltaista ravintolayritysten pelastamispakettia, jossa tuki kohdistuu nimenomaan virustilanteesta kärsineisiin firmoihin.

– Ihan kylmästi käteistä. Luulen, että valtio tarvitsee tässä 15-20 miljardia euroa velkaa. Sillä kuitataan kaikki yritysten tappiot, jotta ne voivat kriisin jälkeen jatkaa normaalisti.
..

Näkisin jotenkin valtiososialismina tuollaista, että yrittäjien menot pitäisi kuitata valtion puolesta. Vastineeksi pitäisi saada omistusosuutta, muutaman vuoden kuluttua sitten pörssiin jolla saataisiin takaisin edes osa tukisummasta. 1990-luvun valtiososialismiin ei pitäisi lähteä.

Tutkimusta kuolleisuusluvuista. Muutamia havaintoja:

Kuolleisuus olisi 0,66% tutkimuksen oletuksilla.

Kuolleisuus voi olla matalampi jos oletus taudin tasaisesta jakautumisesta ikäryhmien kesken ei pidäkkään paikkansa (johtuu laskentamallista).

Kuolleisuus on matalampi jos levinneisyys on suurempi kuin mallissa on oletettu.

Jos levinneisyys on huomattavan paljon oletettua laajempaa (mihin uskon) ja nämä piiloon jääneet tapaukset huomioiden paljastuisi enemmän sairastuneita, kuolleita, väliaikaisesti tai pysyvästi vammautuneita, sairaspoissaoloja jotka johtuvat koronasta jne. (mihin uskon) niin taudin kokonaisvaikutushan olisi silloin lievimpiä arvioita vakavampi.

Tuo kuolleisuusprosenttia laskeva laajempi levinneisyys voisi tarkoittaa 0.66 prosentin kuolleisuudella 20 000 hengen nousua kokonaiskuolleisuudessa. Sitä voi mielessään verrata määränä vaikka Talvisodan tappioihin.

Tuo kuolleisuusprosenttia laskeva laajempi levinneisyys voisi tarkoittaa 0.66 prosentin kuolleisuudella 20 000 hengen nousua kokonaiskuolleisuudessa. Sitä voi mielessään verrata määränä vaikka Talvisodan tappioihin.

Eikö se kuitenkin pienennä muuta kuolleisuutta, jos ja kun uhreista merkittävä osa on heikoimmassa kunnossa olevia ihmisiä. Siis jotka kuolo korjaisi lähiaikoina muutoinkin.

Vähän karusti sanottu, mutta tilastonikkarit ovat omaa lajiansa.

Absoluuttisena määränä suuri ja aiheuttaa suurta surua sadoille tuhansille ihmisille. Siitä ei pääse mihinkään tilastoja pyörittelemällä.

"Kuten pitkäaikaiset lukijani varmasti tietävät, olen työkseni epidemiologi ja tutkijatohtori. Olen myös pohjakoulutukseltani molekyylibiologiaan erikoistunut biokemisti. Perustutkintooni on kuulunut mikrobiologiaa, genetiikkaa ja patologiaa. Osana väitöskirjatyötäni olen tehnyt satoja tunteja PCR-pohjaista analytiikkaa laboratoriossa. Sieltä olen siirtynyt väestötutkimuksen pariin kouluttautumalla käytännössä kokonaan uudestaan.

Koronavirusepidemian etenemistä mallinnetaan matemaattisesti siihen sovelletuilla työkaluilla. Itse virusta testataan PCR-menetelmällä. Luen päivittäin koronavirukseen liittyvää kirjallisuutta ja tartuntatautien asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta. Sitä voisi siis kuvitella, että minulla on jokseenkin hyvä pohja toimia yhtenä koronavirusepidamian asiantuntijana.

Olen kuitenkin todennut olevani tästä asiasta niin pihalla, ettei pokka riitä juuri minkäänlaisten kommenttien antamiseen."

Minä olen muutamia päiviä seurannut ruohonjuuritasolta tätä hommaa. Ihmiset eivät kokoonnu, kaupoissa säilytetään säädylliset välit, missään ei ole mitään hässäkkää. Kärsivällisyys näyttäisi riittävän. Hyvä suomalaiset!
Valitettavasti oma kauppareissuni tänään sujui vähän toisenlaisissa merkeissä. Oli "mukavaa" tehdä vihannesostoksia, kun ohi kulkee täysin avoimesti ilmaan yskivää porukkaa. Myöskään kaupan jonossa ei ollut mielestäni mitään erityisempää lisäväljyyttä. Tai jos oli, niin ehkä puolisen metriä extraa.

Vaikka tiedottamisessa on painotettu varsinkin käsienpesun merkitystä, olen itse esim. sen tähän ketjuun aiemmin postatun Etelä-Korean virusekspertin haastattelun pohjalta kallistunut siihen suuntaan, että etenkin ilmateitse tapahtuvalta tartunnalta suojautuminen on avainasemassa. Esim. Etelä-Koreassa uskontokultin kokoontumissa tapahtuneet "massatartunnat" liittynevät nimenomaan ilmateitse leviämiseen.

"Kuten pitkäaikaiset lukijani varmasti tietävät, olen työkseni epidemiologi ja tutkijatohtori. Olen myös pohjakoulutukseltani molekyylibiologiaan erikoistunut biokemisti. Perustutkintooni on kuulunut mikrobiologiaa, genetiikkaa ja patologiaa. Osana väitöskirjatyötäni olen tehnyt satoja tunteja PCR-pohjaista analytiikkaa laboratoriossa. Sieltä olen siirtynyt väestötutkimuksen pariin kouluttautumalla käytännössä kokonaan uudestaan.

Koronavirusepidemian etenemistä mallinnetaan matemaattisesti siihen sovelletuilla työkaluilla. Itse virusta testataan PCR-menetelmällä. Luen päivittäin koronavirukseen liittyvää kirjallisuutta ja tartuntatautien asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta. Sitä voisi siis kuvitella, että minulla on jokseenkin hyvä pohja toimia yhtenä koronavirusepidamian asiantuntijana.

Olen kuitenkin todennut olevani tästä asiasta niin pihalla, ettei pokka riitä juuri minkäänlaisten kommenttien antamiseen."

Kyllä, tämän epidemian aikana hyvä nyrkkisääntö on noudattaa THL:n ohjeita ja infoa JA sen lisäksi vilkuilla mitä WHO ja Taiwanin CDC sanoo, eli lukea maailman parhaiden viranomaisorganisaatioiden tiedotusta. Pelkästään THL:n ja Suomen viranomaisten ohjeistusta noudattaen varautuminen olisi ollut merkittävästi huonommalla tasolla. Esimerkiksi kotivaraa ei olisi hankittu, olisi hankittu hiihtolomamatka Italiaan, ei olisi tehty varautumisjärjestelyjä etätyöhön ym.

Koulutetun, keskituloisen ihmisen vastuu ei ole noudattaa vain yhteiskunnan minimivaatimuksia vaan olla myös vastuussa itsestään ja lähimmäisistään. Aivan kuten jos mennään varusmieheksi, ei mietitä miten päästään hommasta helpoimmalla vaan miten voi parhaiten hyödyttää sekä puolustusvoimia että itseään. Tällä säästetään myös yhteiskunnan resursseja niille, jotka sitä todella tarvitsevat.

Sen lisäksi, Keep Calm and stay home!

Viimeksi muokattu:
...säännöllisesti saunassa kävijät aiheuttavat itselleen keinotekoisin kuumeen, joka puolestaan aktivoi kehon vasta-aine kapasiteetin eliminoimaan pöpöjä...

Kun keho nostaa lämpötilaa asteella, niin hapen ja energian kulutus kasvaa 10%. Jos elimistö kärsii hapen saannin ongelmista, niin tämä on hankala tilanne. Saunoessa tilapäinen ja pääosin alueellinen lämmön nousu tuotetaan käyttämättä elimistön tarvitsemaa happea.

Lämmön nousu haittaa pöpöä ja hyödyttää immuunijärjestelmää.

Kaikki saunakritiikki, mihin olen törmännyt perustuu sen näkemyksen torjuntaan että sauna desinfioisi kuumuudella - siis polttaisi karrelle - viruksen. Tätä näkemystä taas eivät esitä ketkään muut kuin ne jotka haluavat kumota sen.

Koko saunakritiikki lähti isosti liikkeelle Joe Roganin ohjelmasta ja sen jälkilöylyistä. Ja siellä joku selkeästi saunomisesta ja saunakulttuurista mitään tajuamaton asiantuntija pyrki kumoamaan nimenomaan kenenkään esittämätöntä näkemystä, että sairastuneet keuhkot voisi desinfioida sisäisesti saunan kuumuudella.

Koko saunakritiikki tuntuu lähteneen liikkeelle sellaisesta oletuksesta että saunojat ovat vajaaälyisiä jotka eivät elinikäisellä kokemuksella voi tietää miten elimistö reagoi saunomiseen - toisin kuin joku itsetärkeilijä joka ei ole tainnut edes nähdä saunaa kuin kuvissa.

Laitetaanpa Trumpmainen ehdotus mikä ei toki voi onnistua käytännössä - Entäpä jos palvelualojen elvytys suoritettaisiin antamalla jokaiselle suomalaiselle 3000 euron lahjakortti jonka voisi käyttää kotimaisiin palvelualojen yrityksiin? Tälloin kapitalismi hoitaisi sopivien kohteiden tukemisen.

Palvelualojen pienyrityksistä tuli mieleen, mitenhän diilereillä mahtaa sujua juuri nyt? Entä heidän Instagram-tyttöystävillään?

Tässä muuten Salmelan visioita neljän vuoden takaa

Kaikki yritystuet ja monet muutkin tuet ja avustukset joutaisivat Salmelasta romukoppaan.
Koko suomalainen järjestelmä perustuu erilaisiin tukiin, ja se on älyttömintä, mitä olla saattaa. Kaiken lisäksi tämän tukisysteemin pyörittäjiä on kymmeniätuhansia. Ihmisiä tuetaan, yrityksiä tuetaan, kaikkea tuetaan, hän päivittelee.

Yritystuet eivät kuulu markkinatalouteen. Yrittäjät eivät tarvitse euroakaan julkista rahaa. Markkinatalouden kannattaja ei voi kannattaa yritystukia.
Salmela huomauttaa, että yritystukienkin ympärille on kasvanut turha virkamies- ja konsulttiarmeija.

Mitä vähemmän valtio puuttuu yrityselämään, sitä parempi.
Salmelan mielestä suomalainen järjestelmä on tehnyt ihmisistä "kädettömiä".

Viimeksi muokattu:
Ei tästä asiasta ikinä tulla yksimielisyyttä saavuttamaan.
...
Ihmisluonto nyt vain on sellainen:).
Niinhän se on. Koronaviruksen vuoksi tehtävistä toimista päättäminen on pitkälti poliittinen päätös, ja sehän tiedetään, ettei politiikassa löydy paljoakaan sellaisia asioita, mistä saavutettaisiin yksimielisyyttä. Yksi selvä taustasyy on, että tehtiin lähes millainen päätös tahansa, se vaikuttaa eri tavoin eri ihmisiin. Omakohtaisesti koronaviruksen riskiryhmiin kuuluvat lienevät tyytyväisiä voimakkaisiin rajoituksiin. Firmansa konkurssia pelkäävät ravintoloitsijat tai lomautetut työntekijät voisivat taas toivoa kevyempiä toimia. Etätöihin kykenevät työläiset, joiden palkka ainakin toistaiseksi jatkuu normaaliin tapaan, voivat olla jopa melko välinpitämättömiä suuntaan tai toiseen (tyytyvät viranomaisten ratkaisuihin ilman vahvaa tunnelatausta). Ja niin edelleen.

Laitetaanpa Trumpmainen ehdotus mikä ei toki voi onnistua käytännössä - Entäpä jos palvelualojen elvytys suoritettaisiin antamalla jokaiselle suomalaiselle 3000 euron lahjakortti jonka voisi käyttää kotimaisiin palvelualojen yrityksiin? Tälloin kapitalismi hoitaisi sopivien kohteiden tukemisen.

Palvelualojen pienyrityksistä tuli mieleen, mitenhän diilereillä mahtaa sujua juuri nyt? Entä heidän Instagram-tyttöystävillään?
Hyvä ja kannatettava ajatus. Niiden yritysten vaan pitäisi pysyä pystyssä siihen asti että voivat taas avata ovensa, jotta voin sitten aikanaan käyttää tuota lahjakorttia heidän palveluihinsa.

Maskien vastainen informaatiosota :D

Valitettavasti oma kauppareissuni tänään sujui vähän toisenlaisissa merkeissä. Oli "mukavaa" tehdä vihannesostoksia, kun ohi kulkee täysin avoimesti ilmaan yskivää porukkaa. Myöskään kaupan jonossa ei ollut mielestäni mitään erityisempää lisäväljyyttä. Tai jos oli, niin ehkä puolisen metriä extraa.

Ja suositukset on että ei maskia. Sinne vaan rohkeasti sekaan yskimään ja vastaanottamaan viruksia. Ei helvetti sentään. Miksi ihmeessä maskien käyttöä yritetään oikein tiedotuksella vähentää?

Viimeksi muokattu:
Kokeilkaa; aivastakaa kadulla. Tänää varmaa viiden metrin päässä oleva äiti pienen tytön kanssa, meitsi aivasti päin vastaseen suuntaan kun he ja matkaa edelleen se 5metrii niin se äiti otti tytärtään kädestä kiinni ja joku pari metrii veti viel sivuun. Olo oli ku spitaalisella.

Aivastin katupölyn ja auringon takia.

Back