Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
"Tähän asti positiivisen testituloksen saaneita ihmisiä ovat Suomessa jäljittäneet lähinnä THL:ssä kymmenkunta ihmistä sekä ylityöllistetyt infektiolääkärit. "

Ei ihme että epidemian ykkösvaiheesta siirryttiin kakkosvaiheeseen nopeasti... Tätäkään ei voinut mitenkään ennakoida. Tästä ei voi syyttää hallitusta, vaan STM:ää ja THL:ää.

Viimeksi muokattu:
Tässä maassa ei osata näköjään improvisoida. Ollaanko liian kiinni kaikenaisissa säännöissä ja säädöksissä?

Oletko huomannut että Valtioneuvoston tiedotustilaisuudessa asiaa on 10 minuuttia. Seuraavat 1,5 h toimittajat kysyvät tyhmiä. Kysymysten sisältönä on yleensä terveellä järellä ratkottavia asioita, mutta 5 ministeriä ja 3 kansliapäällikkö tarvitaan neuvomaan kansaa

Tässä maassa ei osata näköjään improvisoida. Ollaanko liian kiinni kaikenaisissa säännöissä ja säädöksissä?

Julkisella puolella improvisointi on ilmeisesti kielletty ja johonkin "yliaktuaarin" virkaan ei ilmeisesti pääse kuin tiukasti sääntöjä lukevat munattomat nillittäjät, joiden vastaus jokaiseen ongelmaan on ulkomuistista opittu vastaus säädöksen numerosta, sen pykälästä ja momentista alaviitteineen...

Virheiden pelko on suuri, ja jos voit välttää virheen sillä ettet päätä tai ota vastuuta, niin sitten ei päätetä taikka oteta vastuuta...

Oletko huomannut että Valtioneuvoston tiedotustilaisuudessa asiaa on 10 minuuttia. Seuraavat 1,5 h toimittajat kysyvät tyhmiä. Kysymysten sisältönä on yleensä terveellä järellä ratkottavia asioita, mutta 5 ministeriä ja 3 kansliapäällikkö tarvitaan neuvomaan kansaa
Enpä ole noita lähetyksi viitsinyt katsoa. Luen sitten yhteenvedot uutisista.

Julkisella puolella improvisointi on ilmeisesti kielletty ja johonkin "yliaktuaarin" virkaan ei ilmeisesti pääse kuin tiukasti sääntöjä lukevat munattomat nillittäjät, joiden vastaus jokaiseen ongelmaan on ulkomuistista opittu vastaus säädöksen numerosta, sen pykälästä ja momentista alaviitteineen...

Virheiden pelko on suuri, ja jos voit välttää virheen sillä ettet päätä tai ota vastuuta, niin sitten ei päätetä taikka oteta vastuuta...

Olin joskus vajaan vuoden kunnalla hommissa. Toki kehitysprojekti, jossa olin piilossa kaikesta arjesta.

Mutta normi duuneissa on tottunut sanomaan että minun käskystäni ja minun vastuulla, jos tarve on vaatinut. Sitten oon hyväksyttänyt toimitusjohtajalla jälkikäteen päätöksiä.

Olin joskus vajaan vuoden kunnalla hommissa. Toki kehitysprojekti, jossa olin piilossa kaikesta arjesta.

Mutta normi duuneissa on tottunut sanomaan että minun käskystäni ja minun vastuulla, jos tarve on vaatinut. Sitten oon hyväksyttänyt toimitusjohtajalla jälkikäteen päätöksiä.

Minä en ole vielä ehtinyt unohtaa parinkymmenen vuoden takaista työtehtävää jossa KELAlle vaihdetaan vähän ATK-kalustoa... en vieläkään tiedä miten he ajattelivat sen verkkotulostimen jakaa, mutta verkkoon sitä ei saanut kytkeä taikka jakaa. Tai olisi saanut, sitten kun on tehty uusi sopimus, pilotti ja kokeiltu. Aika-arvio olisi ollut 6 viikkoa - 6 kuukautta. Antoi herra Virkamies ihan pykälätkin siitä miten asia menee...

Mielestäni Suomen suoritus on parantunut jatkuvasti. Uskon, että selviämme epidemiasta eurooppalaisittainkin sangen hyvin. Olen ollut ärhäkkä kritisoimaan, koska paremminkin olisi voinut käydä, mutta veikkaan että nyt järki on voittamassa.

Suurin haaste ei tule olemaan pandemia, vaan pandemian jälkeinen talouden remontti maailmassa jossa monet pelisäännöt ovat menneet uusiksi. Uhkia ovat niin kaverikapitalistit kuin himoverottajat.

Nyt pitäisi miettiä, miten Suomi hyötyy palvelurakenteen muutoksesta. Rahaa on turha lapioida kauppakeskuksiin tai ravintoloitsijoille. Pitäisi suojella yrittäjyyttä ja työntekijöitä, ei yrityksiä ja työpaikkoja. Vaikka koronakriisiä ei olisi tullutkaan, olisi verkkokauppa räjäyttänyt kaupan alan täysin muutaman vuoden sisällä. Muutosta ei kannata jarruttaa.

Mielestäni Suomen suoritus on parantunut jatkuvasti. Uskon, että selviämme epidemiasta eurooppalaisittainkin sangen hyvin. Olen ollut ärhäkkä kritisoimaan, koska paremminkin olisi voinut käydä, mutta veikkaan että nyt järki on voittamassa.

Suurin haaste ei tule olemaan pandemia, vaan pandemian jälkeinen talouden remontti maailmassa jossa monet pelisäännöt ovat menneet uusiksi. Uhkia ovat niin kaverikapitalistit kuin himoverottajat.

Itse olen täällä toistellut sitä että nyt kun voidaan käyttää poikkeuksellisia keinoja talouden ja yritysten suojelemiseksi sekä tervehdyttämiseksi niin tulisi tehdä.
Muissa maissa näin tehdään 100% varmuudella, nyt ei ole aika jankata kansainvälistä sopimuksista, yhteisvaluutan säännöistä ja pykälistä, nyt taistellaan siitä miten markkinat jaetaan kun tämä loppuu.

Viimeksi muokattu:

Korona saattaa iskeä kovaa myös Suomen hävittäjähankintaan

Analyysi: Hävittäjähankinnan valmistelijat joutuvat pohtimaan tarkasti etenkin Boeingin mahdollisuuksia vastata Suomen vaatimuksiin.

Kriisi voi johtaa suuriin muutoksiin Boeingin sotilaspuolen tuotannossa. Jos yhtiön on pakko karsia ja keskittyä ydinhankkeisiinsa, Super Hornet voi hyvinkin joutaa mennä. Sen jälkeen suomalaisten edellyttämä vuosikymmenien tuotetuki olisi pahasti uhattuna.

Tämä luvattu tuki ei tosin ole toiminut edes käytöstä poistuvan Boeingin kaluston eli Hornetien kohdalla. Kun konetyyppiä valittiin kovalla kiireellä keväällä 1992, korostettiin, miten tärkeää on valmistajan tuki koneiden pitämiseksi ajan tasalla koko niiden 30 vuoden käyttöiän ajan.

Valmistajan tuella tehtiin lopulta kaksi, yhteensä noin miljardi euroa maksanutta ns. MLU-päivitystä. Niistä jälkimmäinen oli asennettu kaikkiin koneisiin jo 2016 ja siis suunniteltu valmiiksi paljon sitä aikaisemmin.

Viimeiset 14 vuotta eli lähes puolet Hornetien käyttöajasta koneisiin tehdään enää lentoturvallisuuteen, ei siis sotilaalliseen suorituskykyyn, liittyviä välttämättömiä päivityksiä.

Kuten tuolla porukka aikaisemmin kirjoittaa, niin eniten tässä on alkanut huolestuttaa miten talouden käy. Jos talous toimii jotenkin, niin on aina ite selvinnyt.

Nyt on vähän kaiki omien osaamisalojen hommat jäissä. Joten ei ole oikein nopeaa siirtymistä minnekkään luvassa.

Ihan ensin voidaan aloittaa peruuttammalla kaikki supistukset ja heikennykset huoltovarmuuteen, täytetään varastoja, palautetaan kriittistä tuotantokykyä, tuetaan maataloutta.
Trump aloitti infran korjaamisen, tehdään samoin ja eikä yksityistetä niitä.

Katsoin tiedotustilaisuuden ministerien osalta ja sitten sieltä täältä.

Marin saanut ohjeet joltakin konsultilta - sanojen välissä puolen sekunnin tauko, virkkeiden välissä sekunti ja ennen lauseen viimeistä sanaa puolitoista sekuntia. Sitten tehostetauko. Naama punottaa kilpaa koltun kanssa ja silmät kuin mopon lamput. Vaikeissa kohdissa kädet mukaan apuja hakemaan.

Kehottaisin johtajuutta kehuvia käyttämään kaksi minuuttia kohtien 29:10 ja 28:10 välin katsomiseen alla olevasta linkistä. Joskus se on vaikeampaa kuin aina.

Yle yhtyy kehujien kaanoniin kohdassa 1:19:00 ja kertoo, että vihdoinkin on elin joka voi reagoida kun asiat menee pieleen.

Kun testaus on laiskan puoleista, niin ei näitä tilastoja kannata liikaa tuijotella. Antavat ne kuitenkin jonkinlaista suuntaa ja siitä herääkin kysymys, että kun Uusimaa on suljettu niin miksi hitossa Pirkanmaa ei ole? Onko se mansesterilaiselle pääministerille liian vaikea rasti? Tuo 100 tartuntaa on ihan varmasti vain jäävuoren huippu...tartuntoja on ihan varmasti moninkertainen määrä ja ne ovat edelleenkin rajussa nousussa.

Varsinais-Suomi on kirimässä ihan odotetusti Pirkanmaan rinnalle, mutta muissa maakunnissa tilanne on toistaiseksi jopa yllättävän hyvä, jos niitä piilosairaita ei ole ihan tolkuttomasti, mikä on toki mahdollista sekin.
TAYS
1585748693058.png

Kotimaa|Rajoitukset
Kotiväkivalta lisääntynyt koronaviruksen aikana Suomessa: poliisi pelkää tilanteen pahenevan pääsiäisenä
Sama ilmiö toistuu eri puolilla maailmaa: ”Koti on joillekin tällä hetkellä vaarallinen paikka”, sanoo poliisitarkastaja Pekka Heikkinen.

Turvakotien asiakkaiden määrä on kasvanut viime vuoden vastaavasta ajasta. Kuvassa espoolaisen turvakoti Pellaksen asiakashuone. Kuva: Sami Kero / HS
Lasse Kerkelä HS, Jukka Huusko HS
Julkaistu: 16:08

Kotimaa|Rajoitukset
Kotiväkivalta lisääntynyt koronaviruksen aikana Suomessa: poliisi pelkää tilanteen pahenevan pääsiäisenä
Sama ilmiö toistuu eri puolilla maailmaa: ”Koti on joillekin tällä hetkellä vaarallinen paikka”, sanoo poliisitarkastaja Pekka Heikkinen.

Turvakotien asiakkaiden määrä on kasvanut viime vuoden vastaavasta ajasta. Kuvassa espoolaisen turvakoti Pellaksen asiakashuone. Kuva: Sami Kero / HS
Lasse Kerkelä HS, Jukka Huusko HS
Julkaistu: 16:08

Mutta minkäs teet, kun Alkoa ei saa laittaa kiinni, sehän olisi pyhäinhäväistys, olisi ihan liian suuri uhraus olla kuivilla pari kuukautta...

Back