Koronavirus Suomessa

Kyllähän hengityssuojaimilla on tarkat speksit, jotka niiden pitää täyttää. Kun sen mukaisia valmistaa niin kysyntää on tällä hetkellä rajattomasti.

Jokin only in finland -versio kuulostaa UKK/YYA-ajan viritykseltä ja sillä varmistetaan, ettei ainakaan vientimarkkinoita ole.

Toki osa tämänkin palstan keskustelijoista kaihoisasti muistelee niitä aikoja, kun ei ollut direktiivejä, mutta eipä ollut vientiäkään - paitsi Neukkulaan.
Mitä muuta kuin Toivotaan toivotaan suojaimien valmistusta ollaan aloittamassa? Kotihoitoon ja palvelutaloihin kelpaa liki mitään tekemättömätkin..

 
Varmuusvaraston lisäksi suojaimia olisi pitänyt olla kaikilla toimijoilla. Valmiussuunnitelmien mukaan kunnilla 3-6 kk pitäisi kaikilla olla tuo omatoimisuus. Mutta ei, Varmuusvarasto auki. Ei riitä. Kunnat vaativat ja ihmettelevät eioota.
 
Vieläkö joku hamstraa vessapaperia, vai onko yhteisöllinen pelko siirtynyt muihin aspekteihin?
 
Varmuusvaraston lisäksi suojaimia olisi pitänyt olla kaikilla toimijoilla. Valmiussuunnitelmien mukaan kunnilla 3-6 kk pitäisi kaikilla olla tuo omatoimisuus. Mutta ei, Varmuusvarasto auki. Ei riitä. Kunnat vaativat ja ihmettelevät eioota.
Eiks Vapaavuorellakaan oo..?
 
Missä maakunnassa Suomessa on eniten maahanmuuttajalähiöitä?
Uudellamaalla. Mutta kyllä tämä meillä on elintasosairaus alun perin: sen toivat meille Alpeille menneet hiihtoloman viettäjät. Tuollainen lomailu vaatii pätäkkää ja Suomen oloissa sitä suhteellisesti on eniten pääkaupunkiseudulla. Maahanmuuttajia voi koittaa monesta asiasta syyttää, mutta Suomen koronaepidemiaan he ovat syyttömiä.
 
Uudellamaalla. Mutta kyllä tämä meillä on elintasosairaus alun perin: sen toivat meille Alpeille menneet hiihtoloman viettäjät. Tuollainen lomailu vaatii pätäkkää ja Suomen oloissa sitä suhteellisesti on eniten pääkaupunkiseudulla. Maahanmuuttajia voi koittaa monesta asiasta syyttää, mutta Suomen koronaepidemiaan he ovat syyttömiä.

Siellä on eniten väkeä. Siinä kaikki.

Maahanmuuttajia taas olisi voinut valistaa ja tiedottaa nopeammin. Mutta kun ei tarvitse osata suomea, eivät olleet sillä tavalla median varassa, vaan pitivät kuppilakokouksiaan aika pitkään ainakin vielä pari viikkoa sitten.
 
Lupa painaa rahaa...

Orpolta ehdotus suojavälinepulaan: Pääministeriltä sitoumus ostaa kaikki kotimaiset suojaimet, ja tuotanto Suomessa alkaisi heti


Orpon ehdotukset ovat aina enteilleet saman päiväisiä hallituksen ulostuloja. Epäilen, että kun Kokoomus on valtionhoitajapuolueena (samassa asemassa kuin SDP aikanaan) saanut solutettua virkamiehiään joka ministeriöön, nämä laulavat ulos toimenpiteet ennen julkistusta Orpolle. Sitten Orpo vaatii, ja kas kummaa ,ministeri tiedottaa samana päivänä...
 
Maahanmuuttajia voi koittaa monesta asiasta syyttää, mutta Suomen koronaepidemiaan he ovat syyttömiä.

Syyttömiä ovat epidemiaan ja oikeastaan ovat syyttömiä siihenkin miten heikosti heitä on yritetty saada suomalaisiksi. Ongelma on siinä että monilta heiltä ei ole tehokkaasti vaadittu suomen, ruotsin tai edes englannin osaamista - joka taas liittyy harjoitettuun politiikaan - multikulttuurisuuteen. Tieto ei mene perille kun eivät kunnolla ymmärrä mitä valtamediassa kerrotaan. Ihmiset kyllä oppisivat kielen jos sitä todella vaadittaisiin.

Suomestahan on viime vuosina yritetty kitkeä "impivaaralaisuus" pois. Hyvä ettei onnistunut - vielä. Niin ne monet (muutkin kuin junantuomat) uusmaalaisetkin pakenivat... impivaaran metsiin, takamaille, kuin entisajan uudisraivaajat. Geeneissäkö se on :D

Amerikassa impivaaralaisuus, takametsien uudisraivaus, olisi ylpeyden aihe. Täälläkin se vielä tulee olemaan sitä :D
 
- Kaksi kotimaista yritystä alkaa tehdä hengityssuojaimia. Tuotantoon päästään toukokuussa.
- THL aloittaa satunnaistestaamisen (löytääkseen jo sairastaneita / virusta kantavia)
- yrityksille rahaa lisäbudjetissa

Puoli ysin uutiset.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Syöpään, als:ään, alzheimeriin pystyy aika hyvin pienentää riskiä eikä noihin kuole 20 päivässä. Kuolen mielummin alzheimeriin 80vuotiaana kun 29 vuotiaana tukehtumalla.

En pelkää koska noihin pystyn vaikuttamaan suhteellisen hyvin esim. nukkumalla, olla raittiina, olla polttamatta, syömällä terveellisesti ja liikkumalla paljon. Korona on infektio tauti johon ei ole minkäänlaista lääkettä. Ilkeetä ois painella ilman suojia(jos ymmärrät mitä tarkoitan ;) ) terveenä mutta kuolla ku joku vatipää ei osaa yskästä oikein tai kättelen väärää henkilöä.

Sekä valitsemalla vanhemmat ja isovanhemmat oikein.;)

En omaa henkilökohtaista kokemusta mutta mitä olen nähnyt, voin vakuuttaa että otan covidin minä päivänä hyvänsä alzheimeriin verrattuna. Alzheimerissa et pysty lopussa edes tekemään sitä viimeistä ratkaisua vaikka haluaisit:(.

Syy, miksi sinä olet huolissasi covidista on se, että se on tullut sinulle julkisuudessa konkreettisesti eteen. Tosiasia on, että sinulla on päivittäin paljon suurempi todennäköisyys kuolla (tai pahempaa, vammautua pahasti loppuelämäksesi) auto-onnettomuuteen, kaatua ja halkaista kallosi tai saada syöpä kuin kuolla covidiin. Mutta nuo asiat eivät ole sinulla arkipäivässä esillä samalla tavalla kuin covid. Lukujen mukaan sinun mahdollisuutesi kuolla covidiin on lähes olematon jos ikäsi on tuo 29. Raaka fakta on, että useampia ikäisiäsi kuolee suomessa vuosittain kausi-influenssaan kuin covidiin mutta sinä et pelkää sitä yksinkertaisesti koska et tiedä sitä etkä ajattele asiaa sen enempää.

Takaan ja alleviivaan että jos suomessa toitotettaisiin influenssakuolemien tilastoja joka vuosi päivittäin samaan tapaan kuin covidia niin ihmiset olisivat puolihulluja pelosta. Kunnes tottusivat ajatukseen ja taas oltaisiin business as usual.

@baikal ja @ctg on eri asia pelätä kuin olla tyhmä tai mulkku. Kyllä minä käteni pesen ja pidän sen välimatkan siinä missä muutkin. Ei se, että minä en varsin pelkää tätä tautia tarkoita että minä sen välttämättä haluan. Ellei se siis jo minulla ollut mikä olisi sinänsä varsin positiivista. Päinvastoin minua vituttaisi aivan suunnattomasti olla ensin melkein kuukausi kipeänä jostain toisesta taudista ja sitten saada vielä kaupan päälle tuo tauti. Kyllä söisi miestä.

Mutta en minä sitä siltikään pelkää. Se tulee jos on tullakseen.

Kerronpa hassunhauskan tositapahtuman noin 15 vuoden takaa. Eräässä rutiinioperaatiossa lääkintäjumala kehoitti ottamaan pikaisesti yhteyttä spesialistiin. Oli näes syöpä. Kyseinen kasvain ei minun harrastukseni huomioiden (rööki) ollut mikään varsinainen maailman 8 ihme. Voin vakuuttaa, että seuraavien muutaman päivän aikana tuli mietittyä yhtä jos toista. Hymy oli sisäänpäin kääntynyt jos kohta ei nyt itkuakaan tarvinnut tihertää.

Tarkemmissa tutkimuksissa alkuperäinen diagnoosi todettiin sitten vääräksi. Mutta oma kuolevaisuus tuli selväksi. No puoli vuotta myöhemmin naiskollegani sai myös diagnoosin syövästä. Hän oli elänyt terveellistä elämään. Ei röökiä, ei alkoa vaan kasviksia ja liikuntaa. Ja ikää oli suunnillen sen verran kuin minulla nyt. Hänen tapauksessaan se oli kolme kuukautta ja kylmät jalat:(.

Tuo ja muutama muu kokemus on näyttänyt sen, että kukaan ei meistä aikaansa tiedä. Sen kyllä sanon, että jos tämä tauti koskisi lapsia niin varmasti pelottaisi enemmän.
 
Back
Top