Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä kertoo Iltalehdelle, että hän olisi yksityishenkilönä saanut hoidettua Suomeen Taiwanista jopa 200 000 ilmaista kirurginmaskia eli hengityssuojainta. Suojainten matka Suomeen on kuitenkin hänen mukaansa toistaiseksi tyssännyt ulkoministeriön vastahankaan.

Tapauksen taustana on se, että Taiwan on tarjonnut EU-maille lahjoituksena kirurginmaskeja ja Kärnän mukaan esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa on otettu Taiwanin apu vastaan.

Kun Suomi ei apuun tarttunut, Kärnä ehdotti Taiwanin Suomen-edustajalle, että hän voisi vastaanottaa suojaimet yksityishenkilönä. Tämä kävi edustajalle, joka puolestaan oli yhteydessä Suomen ulkoministeriöön. Myös Kärnä on ollut asiasta yhteydessä suoraan ulkoministeri Pekka Haavistoon (vihr).
Kärnä pitää ulkoministeriön nihkeää suhtautumista käsittämättömänä.

– Meille tämä apu ei kelpaa, koska pelkäämme Kiinan reaktiota. Tällaisessa tilanteessa suhtautumistapa on täysin käsittämätön, Kärnä sanoo.

Entäs jos hävittäjäkaupassa käy samoin.
Tulemme hankkimaan hävittäjät luotettavalta taholta ja saamme myös huippu asiantuntijat kaupan päälle.
FB_IMG_15864504365289398.jpg

0

0

Tämä ei kuitenkaan poista hämmästystä sitä, että miksi Jylhä ym, kun tarjolla oli asiallisiakin kotimaisia kumppaneita, kuten uutisista olemme tänään voineet lukea.

3 viikkoa sitten Uutissuomalainen skuuppasi suojavälinepulasta.

Suomalainen firma, maineikas Etola hämmästeli, miksi HVK kieltäytyy yhteistyöaloitteista maahantuonnissa.

HVK vetosi kilpailulakiin. Etolaa pidettiin myös omaneduntavoittelijana.

Päivää myöhemmin Uutissuomalainen kertoi, että omaa suojaintuotantoa ei ole.

Oululainen maahantuoja kertoi tajunneensa uhkan tammikuussa ja syytti hankintojen vastuutahoja sanoilla, jotka eivät olleet painokelpoisia.

Toinen viranomainen vetosi, ettei USU uutisoisi.

Lähde: USU, uutispäällikkö

Mutta Tiina Jylhältä ja hämärätyypeiltä voi tilata.

Ei tätä voi selittää kauniiksi.

Tiedän, tiedän.. normaalisti käy niin, että kovissa oloissa testatuiksi tulleet ja pätemättömiksi havaitut viranhaltijat palaavat rauhan tultua virkoihina ikään kuin mitään erityistä ei olisi tapahtunutkaan. Näinhän kävi esim. jatkosodan jälkeen, kun taistelut läpikäyneet soturiupseerit joutuivat louvuttamaan paikkansa entisille komentajille ja eikuntaupseereille, joista tosipaikassa ei ollut mihinkään, ja oli siirretty sivuun.

Oiskohan aika laatia sellainen laki, jotta jos nämä välttämättämät muutokset ovat osoittautuneet tilanteen aikana välttämättämiksi ja toimiviksi, aikaisempaan kokkoonpanoon ei enää palata. (Ja tutkitaan edellisten epäonnistumisia..).

off topic

Pihatontulle teen kysymyksen, kun olen ollut huomaavinani, että ahkerasti hiukan haukut Marinin hallitusta. Tämä hallitus on ollut olemassa vajaan vuoden verran, sinä aikana ei hirveästi ehdi tehdä...

Asiallinen kysymys.

Haukun Marinin hallitusta niistä asioista jotka se on tehnyt tai jättänyt tekemättä.

Olen haukkunut aika estoitta aiempia hallituksia, ministereitä, virkamiehiä ja organisaatioita aiemmin niistä virheistä, laiminlyönneistä ja vastuuttomuuksista mitä ne ovat tehneet. (Esim. hybridihöpinäketjussa kritisoin aika pahasti joitain sen alan pönöttäjiä.)

Haukkumisessani on ollut tietty peruslinja:

1. Jokainen mokaa. Mokat saa haukkua, mutta niitä ei saa juuttua haukkumaan liian pitkäksi aikaa.

2. Paitsi jos mokailija koittaa sivuuttaa, kätkeä tai valehdella muuksi oman mokailunsa - tai vierittää sen muiden niskaan.

3. Jos kakkoskohdan perseily sisältää ylimielisyyttä, aggressiivisuutta, epärehellisyyttä tms. niin sitten voi hakata kuin vierasta sikaa vaikka vuosikymmeniä.

Eli: Jos ottaa vastuun mokistaan, saa anteeksi, jos ei ota, ei saa. Mielestäni sikälikin kohtuullista että mokaaja saa itse päättää haluaako anteeksi vai vetää narsismijumppaa ja vastuunpakoiluklowneriaa.

Sen olen omaksi häpeäkseni huomannut, että jos nostan odottamiseen kyllästyneenä itse jotain isoksi ongelmaksi kokemaani esiin ja siihen ongelmaan ei reagoida ajoissa, niin olen armottomampi. Tämä saattaa olla kärsimättömyyttä, turhamaisuutta tai ties mitä.

Koronan suhteen minun on selvästi hyvin vaikea antaa anteeksi sitä, että hukattiin noin 6 viikkoa ennen kuin hallitus tuli asian suhteen ulos. Oman käsitykseni mukaan se maksaa ihmishenkiä. Hallitus olisi voinut esittää jo tammikuussa vakavia suosituksia niin kansalaisille kuin organisaatioille. Tiedotustilaisuuksiin ja suosituksiin ei tarvita mitään erityisiä valtuuksia.

Lopuksi korostan sitäkin, että olen suunnilleen yhtä hanakka antamaan kiitostakin. Esim. Marinin hallitukselle voi ilman muuta antaa kiitosta siitä, että sitten kun se vihdoin ja viimein suostui heräämään todellisuuteen, se on osannut käynnistää nopeasti nipun toimia, jotka ovat hidastaneet epidemian leviämistä maan sisällä.

Edit:

Lisätään vielä yksi oma pahe:

Jos joudun itse ihmisenä vihamielisen, ylimielisen tai pahantahtoisen tahallisen väärinkäsittämisen tms. kohteeksi - siis sellaisen, missä järjettömään ääriarvoon kärjistämisellä tms. hyökätään valta- tai auktoriteettiasemasta kimppuun kun itse olen ystävällisesti ja hyväntahtoisesti/avuliaasti liikkeellä, niin suhtaudun selvästikin ihan liian pitkävihaisesti. Tämä on kuitenkin harvinaista - ja hyvin, hyvin henkilökohtaista.

Viimeksi muokattu:
5 milj € rahhoo -> 230 000 epäkuranttia maskia 1,1milj sijaan. Kappalehinta vajaa 22€/kpl.

Eihän se nyt hyvin menny, poijjaat!! :facepalm:

SUURIN osa Sarmasteelta tilatuista hengityssuojaimista jäi saapumatta. Suojaimia tilattiin 1,1 miljoonaa ja niitä saapui ainoastaan noin 230 000. Kauppahinta oli viisi miljoonaa euroa ja se maksettiin kokonaisuudessaan Sarmasteen yhtiölle.

”Huoltovarmuuskeskus arvioi, mihin toimenpiteisiin se ryhtyy näissä kauppatoimissa”, Lounema sanoi.

off topic

Asiallinen kysymys.

Haukun Marinin hallitusta niistä asioista jotka se on tehnyt tai jättänyt tekemättä.

Olen haukkunut aika estoitta aiempia hallituksia, ministereitä, virkamiehiä ja organisaatioita aiemmin niistä virheistä, laiminlyönneistä ja vastuuttomuuksista mitä ne ovat tehneet. (Esim. hybridihöpinäketjussa kritisoin aika pahasti joitain sen alan pönöttäjiä.)

1. Jokainen mokaa. Mokat saa haukkua, mutta niitä ei saa juuttua haukkumaan liian pitkäksi aikaa.

2. Paitsi jos mokailija koittaa sivuuttaa, kätkeä tai valehdella muuksi oman mokailunsa - tai vierittää sen muiden niskaan.

3. Jos kakkoskohdan perseily sisältää ylimielisyyttä, aggressiivisuutta, epärehellisyyttä tms. niin sitten voi hakata kuin vierasta sikaa vaikka vuosikymmeniä.

Eli: Jos ottaa vastuun mokistaan, saa anteeksi, jos ei ota, ei saa. Mielestäni sikälikin kohtuullista että mokaaja saa itse päättää haluaako anteeksi vai vetää narsismijumppaa ja vastuunpakoiluklowneriaa.

Sen olen omaksi häpeäkseni huomannut, että jos nostan odottamiseen kyllästyneenä itse jotain isoksi ongelmaksi kokemaani esiin ja siihen ongelmaan ei reagoida ajoissa, niin olen armottomampi. Tämä saattaa olla kärsimättömyyttä, turhamaisuutta tai ties mitä.

Koronan suhteen minun on selvästi hyvin vaikea antaa anteeksi sitä, että hukattiin noin 6 viikkoa ennen kuin hallitus tuli asian suhteen ulos. Oman käsitykseni mukaan se maksaa ihmishenkiä. Hallitus olisi voinut esittää jo tammikuussa vakavia suosituksia niin kansalaisille kuin organisaatioille. Tiedotustilaisuuksiin ja suosituksiin ei tarvita mitään erityisiä valtuuksia.

Lopuksi korostan sitäkin, että olen suunnilleen yhtä hanakka antamaan kiitostakin. Esim. Marinin hallitukselle voi ilman muuta antaa kiitosta siitä, että sitten kun se vihdoin ja viimein suostui heräämään todellisuuteen, se on osannut käynnistää nopeasti nipun toimia, jotka ovat hidastaneet epidemian leviämistä maan sisällä.
Nyt on kyllä hyvä vastaus, kiitos. Nyt näen aiemmat kirjoituksesi eri tavalla. Arvostan.

Helsingin poliisilaitoksen komisario Jarmo Heinonen sanoo, että kesken päivän poliisi ei kerro liikennemääriä tai käännytettyjen ajoneuvojen määriä. Joka tapauksessa kyse on merkittävästä – ja ennen kaikkea suuremmasta määrästä – kuin aiemmin Uudenmaan rajoitusten aikana.

– Enemmän olemme joutuneet irrottamaan Uudenmaan rajalle resursseja kuin aiemmin ennakoitiin, Heinonen sanoo Iltalehdelle.

Se oli kyllä nerokas peliliike, kun juuri ennen pääsiäistä kerrottiin että valvontaa rajoilla vähennetään :ROFLMAO:

off topic

Asiallinen kysymys.

STM seurasi THL:ää, joka taas silloin seurasi WHO:n linjauksia. WHO muistaakseni oli vielä viikolla 8 sitä mieltä, että matkustamiseen ei liity suurempaa vaaraa. Tuolloin Suomesta mentiin lomille muiden muassa Itävaltaan ja Italiaan. Muistaakseni Kangasalan tartunnan toi talvilomalta Italiasta palannut työn sankari, joka paineli flunssaisena kouluun.

Helsingin poliisilaitoksen komisario Jarmo Heinonen sanoo, että kesken päivän poliisi ei kerro liikennemääriä tai käännytettyjen ajoneuvojen määriä. Joka tapauksessa kyse on merkittävästä – ja ennen kaikkea suuremmasta määrästä – kuin aiemmin Uudenmaan rajoitusten aikana.

– Enemmän olemme joutuneet irrottamaan Uudenmaan rajalle resursseja kuin aiemmin ennakoitiin, Heinonen sanoo Iltalehdelle.

Se oli kyllä nerokas peliliike, kun juuri ennen pääsiäistä kerrottiin että valvontaa rajoilla vähennetään :ROFLMAO:

Hyvä harhautus.

Nyt on kyllä hyvä vastaus, kiitos. Nyt näen aiemmat kirjoituksesi eri tavalla. Arvostan.
Ja Pihatontun kohdalta toki mielenkiinnolla seuraan, jos "mestari" (lue Jussi) uskaltaa vastuun joskus ottaa, että saako hän saman kritiikin? Ja huom. jos olet Orpon puhdas kannattaja, niin en jaksa miettiä virheitä, koska niitä tulee ihan liikaa.... Lepomäki lienee sitten se musta heppa?

Noo, se on vaan niin että kun päästetään höpönassut ostamaan tavaraa, niin munille menee. Jos ei ole kokemusta Kiinasta sourcaamisesta niin just tällasta jälkeä syntyy. Tai voisi sanoa että jos ei ole kokemusta oikeasti minkään ostamisesta markkinaehdoilla :D

Hoplaa. Miljoonan sijaan maskeista vielä maksettiin 5 milj. €. Vetääköhän joku välistä? Miten sadasta toimijasta voi valikoitua juuri nuo?

MTV Uutisten tietojen mukaan tunnettu ja luotettava suomalaisfirma teki Huoltovarmuuskeskukselle maaliskuun viimeisenä päivänä tarjouksen, jonka mukaan se olisi toimittanut Kiinasta yhtä paljon suojaimia kuin Jylhä ja Sarmaste.
Hinta olisi ollut miljoona euroa, eli peräti neljä miljoonaa euroa halvempi kuin Jylhällä ja Sarmasteella.
– Olisimme toimittaneet saman verran hengityssuojaimia viidenneksellä siitä hinnasta, mitä nyt on maksettu heille. Suomen huoltovarmuuskeskusta on viety kuin pässiä narussa. Tämä nyt tehty suojainkauppa näyttää olleen aikamoinen vedätys, yrityksen edustaja kertoo MTV Uutisille.

Kohta samalla mantralla "Ei haluata jattaa pulaan" Ruotsista tuodaan potilaatkin Suomeen hoidettavaksi....

Sikäli tässähän kävi onni onnettomuudessa että ne rahat on maksettu Suomen kansalaiselle. Jos ne olisi maksettu suoraan Kiinaan niin niistä ei kuultaisi enää koskaan mitään. Nyt voidaan sentään vetää oikeuteen tämä homma.

Hoplaa. Miljoonan sijaan maskeista vielä maksettiin 5 milj. €. Vetääköhän joku välistä? Miten sadasta toimijasta voi valikoitua juuri nuo?

MTV Uutisten tietojen mukaan tunnettu ja luotettava suomalaisfirma teki Huoltovarmuuskeskukselle maaliskuun viimeisenä päivänä tarjouksen, jonka mukaan se olisi toimittanut Kiinasta yhtä paljon suojaimia kuin Jylhä ja Sarmaste.
Hinta olisi ollut miljoona euroa, eli peräti neljä miljoonaa euroa halvempi kuin Jylhällä ja Sarmasteella.
– Olisimme toimittaneet saman verran hengityssuojaimia viidenneksellä siitä hinnasta, mitä nyt on maksettu heille. Suomen huoltovarmuuskeskusta on viety kuin pässiä narussa. Tämä nyt tehty suojainkauppa näyttää olleen aikamoinen vedätys, yrityksen edustaja kertoo MTV Uutisille.

Koska HVK kieltäytyi sekä kotimaisesta tuotannosta ja torjui kotimaiset luotettavat maahantuojat ja maksoi suoraan puutteellisesta lastista hämärätyypeille, talossa pitää järjestää erityistilintarkastus ja poliisitutkinta.

Jollakulla siellä on suhteet alamaailmaan.

5 milj € rahhoo -> 230 000 epäkuranttia maskia 1,1milj sijaan. Kappalehinta vajaa 22€/kpl.

Eihän se nyt hyvin menny, poijjaat!! :facepalm:

SUURIN osa Sarmasteelta tilatuista hengityssuojaimista jäi saapumatta. Suojaimia tilattiin 1,1 miljoonaa ja niitä saapui ainoastaan noin 230 000. Kauppahinta oli viisi miljoonaa euroa ja se maksettiin kokonaisuudessaan Sarmasteen yhtiölle.

”Huoltovarmuuskeskus arvioi, mihin toimenpiteisiin se ryhtyy näissä kauppatoimissa”, Lounema sanoi.

Nyt olisi paikka kokeilla jotain erilaista:
Israelilaiseen tyyliin erikoisjääkärit hakemaan mulkut kotimaahan ja tuomioksi vuosi jalkapuuta suurkirkon portailla...

Back