Koronavirus Suomessa

Mielenkiintoista myös, että yksi huoltovalmiuden skenaarioista on käytännössä Venäjän hybridivaikuttamisen kautta tapahtuva populismin nousu ja Suomen oikeusvaltion perustana olevien globaalien sopimusten merkityksen väheneminen. Ja sitä kautta Suomen sisäisen yhteiskuntalevottomuuden lisääntyminen. Suomessa sisäisesti tässä skenaariossa vaikuttavana tahona on tietenkin näitä toiminnan sukupuolineutraaleja henkilöhahmoja, jotka koronakriisissäkin ovat laukalla. Ja jotka olisivat valmiita ottamaan kiinni omia ja muiden maiden kansalaisia. No…. kaikilla on omat päiväunensa. Näitä päiväunia ei vaan äiti ole valvomassa vaan Suomessa tänä päivänä aivan muut tahot.

Nähdäkseni sen kritisointi, että ostetaan terveydenhuoltoalan välineitä Tiina Jylhältä ja pikavippiyrittäjältä etabloituneiden, kokeneiden terveydenhuoltoalan yrittäjien sijaan - jotka tarjosivat apuaan jopa ilmaiseksi - ei ole hybridivaikuttamista vaan vastuunkannon peräämistä. Ei se demokratiassa mene niin, että kaikki kritiikki on oman pesän likaamista. Jos menisi, olisimme jo osa Venäjää.

Varmasti kaikki - äärihörhöjä lukuun ottamatta - ymmärtävät että rapatessa roiskuu, ja tekemisesssä tehdyt virheet on helpompi antaa anteeksi kun tekemättömyydestä johtuvat virheet. Jos Kiinasta olisi tehty kauppa jonkun firman kanssa ja kuraa olisi tullut, so not, elämä jatkuu, fuck the PRC. Mutta Tiina Jylhä ja Kari Uoti - keskellä tilannetta jossa ympäri Eurooppaa tuli varoituksia järjestäytyneen rikollisuuden mielenkiinnosta suojainvälineisiin - uudelleenhenkilöittämisen paikkka.


Osa lähteistä haluaa pysyä nimettöminä, sillä he toimivat läheisessä yhteistyössä Suomen viranomaisten kanssa. Jotkut heistä yrittävät saada toimitettua suojaimia Kiinasta Suomeen joko itsenäisesti tai yhteistyössä viranomaisten kanssa.

Moni Ylen haastattelema ammattilainen kertoo tarjonneensa apua Huoltovarmuuskeskukselle. Se on Ylen lähteiden mukaan suhtautunut kuitenkin avuntarjouksiin torjuvasti tai vähätellen.

Yksi Huoltovarmuuskeskukseen yhteyttä ottaneista oli ahvenanmaalainen lääkelaitteiden osia valmistava Optinova.

Optinova tarjosi apuaan, jotta Suomen valtio voisi hankkia satoja tuhansia sairaalatason kasvosuojaimia ja muita koronakriisin hoidossa sekä ehkäisyssä tarvittavia laitteita.

Huoltovarmuuskeskus on toistaiseksi kieltäytynyt hankkimasta tuotteita Optinovan järjestämien yhteyksien avulla. Tuotteet olisi ostettu joko Optinovan Kiinan Shanghaissa toimivan tytäryhtiön välityksellä tai suoraan tuotteiden valmistajilta Kiinassa.

– Meillä on 20 vuoden kokemus Kiinan markkinoilta, käytössämme on paikallisia laadunvalvojia ja olimme valmiit auttamaan ilmaiseksi, eli emme halunneet tehdä voittoa tällä, sanoo Optinovan toimitusjohtaja Anders Wiklund.

...
– Olemme olleet yhteydessä esimerkiksi Tukholman alueen sairaaloihin, ja siellä on suurta kiinnostusta, Wiklund arvioi.

Wiklundin mukaan Optinova ja muut operaatiossa olleet suomalaiset yhtiöt yrittävät vielä neuvotella Huoltovarmuuskeskuksen kanssa, jotta tarvikkeiden hankinta voitaisiin toteuttaa.
 
Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä kertoo Iltalehdelle, että hän olisi yksityishenkilönä saanut hoidettua Suomeen Taiwanista jopa 200 000 ilmaista kirurginmaskia eli hengityssuojainta. Suojainten matka Suomeen on kuitenkin hänen mukaansa toistaiseksi tyssännyt ulkoministeriön vastahankaan.

Tapauksen taustana on se, että Taiwan on tarjonnut EU-maille lahjoituksena kirurginmaskeja ja Kärnän mukaan esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa on otettu Taiwanin apu vastaan.

Kun Suomi ei apuun tarttunut, Kärnä ehdotti Taiwanin Suomen-edustajalle, että hän voisi vastaanottaa suojaimet yksityishenkilönä. Tämä kävi edustajalle, joka puolestaan oli yhteydessä Suomen ulkoministeriöön. Myös Kärnä on ollut asiasta yhteydessä suoraan ulkoministeri Pekka Haavistoon (vihr).
Kärnä pitää ulkoministeriön nihkeää suhtautumista käsittämättömänä.

– Meille tämä apu ei kelpaa, koska pelkäämme Kiinan reaktiota. Tällaisessa tilanteessa suhtautumistapa on täysin käsittämätön, Kärnä sanoo.



Todennäköisesti Taiwanista saisi ostettua myös terveydenhuollon suojaimia ja välineistöä tässä tilanteessa edullisemmin kuin Kiinasta. Fuck PRC.
 
OFF TOPIC

Ja Pihatontun kohdalta toki mielenkiinnolla seuraan, jos "mestari" (lue Jussi) uskaltaa vastuun joskus ottaa, että saako hän saman kritiikin? Ja huom. jos olet Orpon puhdas kannattaja, niin en jaksa miettiä virheitä, koska niitä tulee ihan liikaa.... Lepomäki lienee sitten se musta heppa?

Mulle Halla-aho ei ole mestari. Arvostan miestä, mutten kritiikittä.

Olen kritisoinut persuja paljon mm. liiasta öyhöttämisestä ja siitä, etteivät keskity tarpeeksi laaja-alaiseen menettelytapa- ja substanssiosaamisen hankkimiseen kaikilta politiikan pääalueilta.

Orpoa pidän niljakkeena, jonka "näiden huijareiden motiivien epäileminen on rasismia" -kommentti sisäministerinä sanottuna kun rasismi on erottamisperuste... Kuvottavaa, kertakaikkisen kuvottavaa! Ja kun ei ole koskaan kunnolla tunnustanut teon epärehellisyyttä ja nilkkimäisyyttä niin kantakoot sitten ikuisesti epärehellisyyden ja nilkkimäisyyden kylttiä päällään.

Mulle asia on niin, että vallan ja vastuun pitää kulkea käsi kädessä. Se on mahdollista vain jos todelliseen, konkreettiseen vastuuseen - poliittiseen, sosiaaliseen, taloudelliseen, juridiseen... - joutuminen perseilyn ja epärehellisyyden jälkeen on lähes varmaa. (Nythän se on lähes mahdotonta.) Ja en pidä vastuuseen joutumisena sitä että menettää työn ja aseman. Ne ovat kaikilla vain vuokralla.

Koronan - tai yleisemmin pandemiariskin tai vielä yleisemmin turvallisuusriskien suhteen - jokaisen puolueen pitäisi tajuta, että muuttuneet tilanteet vaativat agendoihin ja tärkeysjärjestyksiin muutoksia - ja myös typerän signalointi-profiloitumiskeskeisen perseilyn sivuun pistämistä. Kriiseissä ei kaivata prinsessaleikkejä ja sivuagendatouhottamista.
 
Koska HVK kieltäytyi sekä kotimaisesta tuotannosta ja torjui kotimaiset luotettavat maahantuojat ja maksoi suoraan puutteellisesta lastista hämärätyypeille, talossa pitää järjestää erityistilintarkastus ja poliisitutkinta.

Jollakulla siellä on suhteet alamaailmaan.

Siltähän tuo näyttää.

Erityistilintarkastuksen lisäksi myös tarkka inventaario olisi paikallaan - nyt heti.


Moni Ylen haastattelema ammattilainen kertoo tarjonneensa apuaHuoltovarmuuskeskukselle. Se on Ylen lähteiden mukaan suhtautunut kuitenkin avuntarjouksiin torjuvasti tai vähätellen.

Voisiko kyse olla jopa korruptoituneissa maissa tyypillisestä ongelmasta: asiat eivät etene ilman ruskeita kirjekuoria ja muuta voitelua?

Aika vaikea keksiä mitään muuta mikä selittäisi HVK:n toimintatavan.

Olisiko syytä tutkia paikka ja sen hankintaprosessit kunnolla? Sen voisi aloittaa vaikka haastattelemalla epävirallisesti viimeisen 15 vuoden aikana poistunutta henkilökuntaa. Tämä siksi, että epärehellisyyteen liittyy lähes aina rehellisten pois savustamista ja syyllistämistä väärin perustein.
 
Viimeksi muokattu:
Koronan - tai yleisemmin pandemiariskin tai vielä yleisemmin turvallisuusriskien suhteen - jokaisen puolueen pitäisi tajuta, että muuttuneet tilanteet vaativat agendoihin ja tärkeysjärjestyksiin muutoksia - ja myös typerän signalointi-profiloitumiskeskeisen perseilyn sivuun pistämistä. Kriiseissä ei kaivata prinsessaleikkejä ja sivuagendatouhottamista.

Ei kyse ole oikeastaan poliittisesta ideologiasta. Vasemmistohallitukset ja oikeistohallitukset ovat eri maissa mokailleet ja onnistuneet. Uudessa-Seelannissa vasemmistopääministeri Jacinda Ardernin johdolla virusta laitetaan kuriin päättäväisesti. Ruotsissa vasemmiston Löfvenin johdolla ei ym.

Kriisi kysyy ennen kaikkea visionäärisiä poliitikkoja. Sinänsä veikkaan, että PM Orpo tai Halla-Aho olisi hoitanut kriisin harmaan vaiheen pitkälti samalla lailla. Todelliset ideologiset erot syntyvät jälleenrakennusvaiheessa. Itse uskon, vaikka en ole vasemmistolainen, vasemmistohallituksen olevan tässä tilanteessa hyvä juttu. Vasemmistohallituksen lahjakkuutta on velkaantuminen ja siinä tässä tilanteessa vaaditaan. PS tai KOK johtoinen hallitus olisi varmaan helpommin hirttäytynyt talouskurimantraan.

2023 sitten uudet kuviot, silloin tarvitaan rakenteiden uudistamista.
 
Hyviä uutisia! Yliopistot ja yksityinen sektori mukaan, samoin kuin kuntien lomautettuja.


Suomen koronavirustestauksen strateginen periaate on testaa – jäljitä – hoida, jonka mukaisesti tartuntojen testaamista on toteutettu epidemian alkuvaiheesta saakka. Keskeinen osa strategiaa on koko ajan ollut myös kapasiteetin jatkuva kasvattaminen.

Usein unohdetaan, että koronavirustartunnan testaaminen on kokonaisuus, joka koostuu tartuntariskin arvioinnista, näytteenotosta, näytteen analysoinnista ja tarvittavista jälkitoimista. Kapasiteetin nostaminen edellyttää näiden kaikkien osa-alueiden volyymin nostamista.

Testikapasiteetti oli epidemian alussa vain muutamia satoja päivässä. Julkisten kliinisen mikrobiologian laboratorioiden päivittäistä testauskapasiteettia Suomessa on nostettu maaliskuun puolenvälin 1700 näytteestä, niin että tällä hetkellä pystytään analysoimaan noin 3000 näytettä vuorokaudessa. Olen aiemmin jo linjannut, että kapasiteetti kaksin-kolminkertaistetaan. Jo tehtyjen materiaalitilausten, lisäresurssien ja työvuorokäytäntöjen avulla kapasiteetti on mahdollista nostaa noin 7000 näytteeseen päivässä.

Tarvitsemme myös yhteistyötä yksityisten toimijoiden kanssa, jotta testauskapasiteettia voidaan nostaa entisestään. Siksi kapasiteetin noston yhteydessä on selvitetty koronatestauksen toimiluvan omaavien yksityisten laboratorioiden kapasiteettimääriä. Alustavien arvioiden mukaan yksityisen ja ulkomaisen laboratoriokapasiteetin hyödyntämisellä voidaan tarpeen mukaan nostaa kapasiteettia 2000 – 3000 näytteellä vuorokaudessa kohtalaisen nopealla aikataululla.


Yhteensä julkisen ja yksityisen kapasiteetin käyttö mahdollistaa testimäärän nostamisen 10 000 testiin vuorokaudessa.

Testauskapasiteetin nosto mahdollistaa testauksen kohderyhmien laajentamisen. Testausta on mahdollista lisätä kaikissa tilanteissa, joissa on epäily sairastumisesta koronaan tai on syytä epäillä tartuntaa. Testaaminen suunnataan erityisesti:

  • Terveydenhuoltoon yhteyttä ottaville, joiden oireet viittaavat koronavirukseen
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöön, kun on pienikin epäily tartunnasta
  • Yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta kriittiseen henkilöstöön sekä muihin yhteiskunnan toimivuuden ja turvallisuuden kannalta olennaisiin henkilöstöryhmiin, kun on pienikin epäily tartunnasta
  • Riskiryhmiin kuuluviin henkilöihin, jos on epäily koronavirustartunnasta tai altistumisesta
  • Todennetun tartunnan saaneen välittömään lähipiiriin
Jos olemassa olevaa testauskapasiteettia jää päivittäin käyttämättä, sitä voidaan käyttää myös kotona sairastavien henkilöiden testaamiseen, joilla on koronavirukseen viittaavia oireita. Sen sijaan täysin kohdentamatonta oireettoman väestön testausta ei ole tässä vaiheessa tarkoituksenmukaista tehdä.

Testauskapasiteetin kasvattaminen edellyttää riittävää näytteenottokapasiteettia. Sekä sairaanhoitopiirit että yksityiset terveydenhuollon toimijat ovat laatineet ja toteuttaneet suunnitelmia testauspisteiden määrän lisäämisessä. Osa testauspisteiden lisäämistä tulee olla uusien drive-in testauspisteiden ja liikkuvien testausyksiköiden perustaminen. Näytteenottoon ja näytteiden käsittelyyn tarvittavaa lisähenkilöstöä on jo rekrytoitu muun muassa yliopistoista ja muusta sosiaali- ja terveysalan henkilöstöstä.


Testauksen tulee palvella tarkoitustaan. Siksi tartuntojen jäljittämisen kapasiteetin lisäämiseksi on käynnistetty yhteistyö sekä yliopistojen lääketieteellisten tiedekuntien että yksityisten toimijoiden kanssa. Jäljittämistyöhön voidaan kohdentaa työvoimaa myös esimerkiksi kuntien muusta soveltuvasta henkilökunnasta. Riittävästä työvoimasta huolehtimisen lisäksi jäljittämistyö tulee toteuttaa alueen tartuntatautiviranomaisten koordinoimana. Epidemian selättämiseksi on välttämätöntä, että tautiketjujen jäljittämisessä onnistutaan.


Paljon on keskusteltu myös vasta-ainetestauksesta ja sen merkityksestä epidemian hallinnassa. Vasta-ainetestauksella voidaan tunnistaa infektion sairastaneet myös oireettomasta väestöstä. Tätä voidaan väestötasolla hyödyntää kuitenkin vasta, kun taudin sairastaneita on riittävästi ja testit ovat luotettavia ja saatavilla.

Vasta-ainetestaus on tärkeää, sillä se tuottaa tietoa epidemian kokonaiskuvasta ja laajuudesta. Tietojen perusteella voidaan myös arvioida väestön puolustuskykyä ja suojaa. Vasta-ainetestausta tulee ensisijaisesti toteuttaa tutkimuksellisesti. Vasta-ainetestausten käytännön toteutuksen suunnittelu on jo valmis, ja tällä hetkellä testiin osallistuvien henkilöiden valinta on käynnissä.

Krista Kiuru
perhe- ja peruspalveluministeri
 
HA hoitaa perintää...

Hankintaanhan he eivä liity vaan siihen että Sarmaste väittää Jylhän antaneen heille toimeksiannon. Perusteena on se, että on heitetty kivi ikkunaan.

Virossa on kyllä HA:n alaosasto, mutta on vaikea nähdä että he heittelisivät kiviä. Pikavippimiehellä on kaikenlaista sähläriä niskassaan.

Sarmasteen puheista ei ota mitään selvää. Jylhä kertoi SK:lle, että Sarmaste oli kertonut vireillä olevasta kaupasta tutun huoltovarmuuskeskuksen johtajan kanssa. Eipä välttämättä Jylhänkään puheista ole suurta lukua mutta kiinnitin huomiota sanaan "tutun".
 
Väärä kuukausi!

9.4. klo 16.44 Helsinki-Vantaan lentokentällä aletaan tehdä koronatestauksia
Kaikilta Helsinki-Vantaan lentokentälle saapuvilta oireilevilta potilailta otetaan jatkossa koronanäyte jo lentokentällä, Vantaan kaupunki tiedottaa. Samalla Vantaan kaupunki ottaa päävastuun koronatestausten järjestämisestä.
Aiemmin oireilevat potilaat ohjattiin karanteenihotelliin. Oireileville potilaille järjestetään näytteenoton jälkeen kotiinkuljetus ja heitä pyydetään pysymään karanteenissa omassa kodissaan. Matkustajat saavat myöhemmin jatko-ohjeistuksen kotiin sen mukaan, onko näyte ollut positiivinen vai negatiivinen.
Lähde: STT
 
Itse olen eri mieltä, ainakin tähän astisilla tiedoilla. Kyllä tässä HVK on mokannut, vaikea nähdä että ministeri olisi vastuussa virkamiehen korruptiosta, ellei hön ole nimenomaisesti ohjannut tekemään hankintoja Jylhän tai Sarmanten firmalta. Jos ministerisyyllistä sitä paitsi etsitään, se on Harakka, joku nimitti Louneman virkaansa. Tehtiinkö millainen taustaselvitys miehestä? Toki Lounemakin lienee toiminut alaisen esityksen pohjalta pikatilanteessa, mikä siirtäisi tutkinnan sinne. Vaikka Lounema pantaisiin eroamaan, löytynee sylttytehdas alempaa.


Maskikupru täyttää ministerieron kriteerit, kirjoittaa pääkirjoitustoimittaja Timo Paunonen.

Vaikean ja yhteiskuntaa laajasti lamauttavan koronakriisin hoito ei olisi tätä skandaalia tarvinnut. Jonkun pitää kantaa tästä vastuu ja isosti. Toimitusjohtaja on tietysti kohteena ensimmäisenä, ja Lounema kertoikin kantavansa vastuunsa. Veronmaksajille aiheutettu kupru on sen verran mittava, että HVK:n hallitus ja vastuuministeri eli työministeri Tuula Haatainen (sd) eivät voi katsoa asiaa mykkinä sivusta.

Selvityksiä pyytäneen Haataisen edellytyksiä jatkaa ministerinä tulee harkita, ja tietysti, jos hän ymmärtäisi tehdä harkinnan ihan itse, aina parempi.

Suomen poliittinen historia tuntee ministerieroja mitä erilaisimmista syistä.

HVK:n moka täyttää kyllä ministerieron kriteerit.

Sataprosenttisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen eri mieltä, ainakin tähän astisilla tiedoilla. Kyllä tässä HVK on mokannut, vaikea nähdä että ministeri olisi vastuussa virkamiehen korruptiosta, ellei hön ole nimenomaisesti ohjannut tekemään hankintoja Jylhän tai Sarmanten firmalta. Jos ministerisyyllistä sitä paitsi etsitään, se on Harakka, joku nimitti Louneman virkaansa. Tehtiinkö millainen taustaselvitys miehestä? Toki Lounemakin lienee toiminut alaisen esityksen pohjalta pikatilanteessa, mikä siirtäisi tutkinnan sinne. Vaikka Lounema pantaisiin eroamaan, löytynee sylttytehdas alempaa.


Maskikupru täyttää ministerieron kriteerit, kirjoittaa pääkirjoitustoimittaja Timo Paunonen.

Vaikean ja yhteiskuntaa laajasti lamauttavan koronakriisin hoito ei olisi tätä skandaalia tarvinnut. Jonkun pitää kantaa tästä vastuu ja isosti. Toimitusjohtaja on tietysti kohteena ensimmäisenä, ja Lounema kertoikin kantavansa vastuunsa. Veronmaksajille aiheutettu kupru on sen verran mittava, että HVK:n hallitus ja vastuuministeri eli työministeri Tuula Haatainen (sd) eivät voi katsoa asiaa mykkinä sivusta.

Selvityksiä pyytäneen Haataisen edellytyksiä jatkaa ministerinä tulee harkita, ja tietysti, jos hän ymmärtäisi tehdä harkinnan ihan itse, aina parempi.

Suomen poliittinen historia tuntee ministerieroja mitä erilaisimmista syistä.

HVK:n moka täyttää kyllä ministerieron kriteerit.

Sataprosenttisesti.

Ja miten HVK:n ostaja on Lounemalle esitellyt hankinnan... Minusta olisi syytä selvittää, tunsiko hän Sarmasteen.
 
Itse uskon, vaikka en ole vasemmistolainen, vasemmistohallituksen olevan tässä tilanteessa hyvä juttu. Vasemmistohallituksen lahjakkuutta on velkaantuminen ja siinä tässä tilanteessa vaaditaan. PS tai KOK johtoinen hallitus olisi varmaan helpommin hirttäytynyt talouskurimantraan.

Olen tuumaillut että vasemmistolainen hallitus, joka alkoi reagoida kun oli pakko, niin on hyvä koska vähän haiskahtaa sille että scheininit, silakat, anarkisti-auviset, dimmut, ryskijät, yms. olisivat aika kovasti porvarihallituksen kimpussa vaikka se hallitus toimisi jotakuinkin samoin kuin Marinin hallitus. Siinä sitä sitten olisi "hybridivaikuttamista" ja keikuttamsta. Porvarihallitus olisi ehkä toiminut viikkoa aikaisemmin ja lentokentillä toisin Italiasta saapuneiden kanssa. Mutta pääosin samalla tavalla.

Ohisalon rooli maaliskuun alun hidastelussa, se pitäisi avata - jos sellaista oli. Kun juuri se ministeri oli suurella innokkuudella toisten tontilla ennen viruskriisiäkin. Niin se viittaa että sotki tässäkin. Lentokentän tarkastukset aloitettiin tasan kuukausi liian myöhässä. Olisi hyvin voitu kohdistaa testit Italiasta ja Kiinasta saapuviin. Mutta sehän olisi ollut "ihmisoikeuksien" vastaista "laukalle lähtöä"? Virustentorjuntaahan harjoiteltiin kentällä joulukuussakin vai oliko se oikeasti aivan jotain muuta? Kyllä sisäministeri sen tietää.

Oulun seudulla marketti todennäköisesti viruksen vuoksi kiinni. Siihen viittaa se kun ei kommentoida tarkemmin, paikka kiinni keskellä päivää ja uutista ei saa Kalevassa "kommentoida". Uutisia pitää osata lukea.

Muutenkin tämä tiedon pimittäminen(?), ei julkaista tapauksia jos kunnassa on niitä alle 5 ... sitten arvaillaan ja on huhuja. En minä tykkää. Tapaukset pitäisi julkaista kylän ja korttelin tasolla - raja vaikkapa siinä jos alueella asuu yli 1000 ihmistä. Mitä yksityisyydensuojaa siinä muka loukataan jos yli tuhannen asukkaan alueen kohdalla kerrotaan että tartuntoja on yksi tai kaksi?

Ihmiset varovat edes hieman enemmän jos kerrotaan että naapurustossa on tartuntoja. Nyt ei kerrota. Siis ei huolta.
 
Viimeksi muokattu:
Ministerit olleet televisiossa tammikuusta asti joka päivä, ja aina ollut sama mantra: me ollaan varauduttu, varauduttu ja varauduttu.Meillä on hyvät varastot.

HVK on ollut aivan keskeisessä roolissa ja hallitus yhtenä naisena sen takana.

Nyt kun on käynyt ilmi että naamariin kuminauhat onkin vanhuuttaan poikki, ja uusien hankinta valui tisseille, niin mitään ei tiedetäkään. Se olikin Vapaavuori jolla piti olla maskit kellarissaan, eikä hallitus tai vastaava ministeri tiedä HVKn touhuista mitään.

Mutta - , - kaikki - menee - hyvin - , - kun - asian - esittää - rauhallisesti - , - ja - joka - sanan - kohdalla - - - nyökäten (Voguessa kuvauksissa käytetty meikki naamalla).

Ike olisi ehkä kannattanut lähettää tutkimaan Jylhän taustat, olisi perusteellisena miehenä tutkinut varmaan myös etumuksetkin.
 
Eikös juuri tuo tarkastaminen ollut se spektaakkeli, jonka järjestämisestä itte pääministeri kieltäytyi.

Haiskahtaa että vihreät sen taustalla. Ohisalolla ja vihreillä on ollut suhteettoman suuri valta moneen asiaan. Sekä sisä- että ulkoministeriö niiden käsissä. Viime syksyn vehkeily ja yritykset tuoda terroristeja maahan ilman että esimerkiksi presidentti oli etukäteen tietoinen asiasta.
 
Lähiön somessa kirjoittelee välillä yksi aivan psykoosissa oleva potentiaalinen DDR-kansalainen. Kukaan ei saisi käydä missään, maskit kaikille, työmatkaliikennekin kiellettävä.

Facebookia en maksa, mutta maksan tuon naisen koko elämän yhdessä muiden yrittäjien ja palkansaajien kanssa.

Jokaisen, joka käyttää maanteitä, rataverkkoa, koulutusta ja terveyspalveluja tai tarvitsee yrittäjien ja palkansaajien keräämästä potista muuta tukea itselleen tai perheelleen, pitäisi kanavoida huoltaan pakkokeinojen sijaan myös siihen, miten talousrattaat liikahtavat ja mitä aikoo syödä parin vuoden sisään.


  • Testattuja näytteitä: yli 39 000 (+ n. 2 500*)
  • Varmistettuja tapauksia ilmoitettu: 2 605 (+ 118*)
  • Tapauksista 1 627 on todettu Uudellamaalla.
  • Suomen väestöön (5 526 774) suhteutettuna tapausmäärien ilmaantuvuus on 47 tapausta 100 000 asukasta kohden.
  • Tautiin on kuollut 42 ihmistä.
  • Ikä on tiedossa 28 kuolleen osalta. Kuolleiden mediaani-ikä on 84 vuotta. 40-59-vuotiaita kuolleita on kaksi, 60-79-vuotiaita on seitsemän.
Neljäntoista osalta ei siis edes tiedetä, milloin ovat syntyneet?
 
No se on selvää että rajoituksia on purettava toukokuussa. Mutta kun on tehty rajoituksia niin on ainakin yritetty saada aikaa ja suojata riskiryhmiä. Eikös hallituskin ole niin kovasti puhunut että heikompia kuuluu auttaa ja suojella (toki nyt on kyse kotimaisista ihmisistä). Näyttäisi kovin huonolta jos olisi toimittu toisin.

Sitä mieltä olen että Suomi pärjää tämän viruksen kohdalla hyvin - verrattuna moneen muuhun maahan.
 
Haiskahtaa että vihreät sen taustalla. Ohisalolla ja vihreillä on ollut suhteettoman suuri valta moneen asiaan. Sekä sisä- että ulkoministeriö niiden käsissä. Viime syksyn vehkeily ja yritykset tuoda terroristeja maahan ilman että esimerkiksi presidentti oli etukäteen tietoinen asiasta.

Olisin UM:n osalta kiinnostunut, kuinka paljon matkatoimistojen ja Finnairin lobbaus vaikutti matkustussuosituspäätöksiin. Käytännössä matkatoimistoja ja Finnairia suojeltiin kansanterveyden kustannuksella.
 
No se on selvää että rajoituksia on purettava toukokuussa. Mutta kun on tehty rajoituksia niin on ainakin yritetty saada aikaa ja suojata riskiryhmiä. Eikös hallituskin ole niin kovasti puhunut että heikompia kuuluu auttaa ja suojella (toki nyt on kyse kotimaisista ihmisistä)

Jep, testauksella, jäljittämisellä ja täsmäeristyksillä (yritys, kortteli, kaupunginosa, kunta tms.) päästään avaamaan yhteiskuntaa.
 
Sarmaste oli kertonut vireillä olevasta kaupasta tutun huoltovarmuuskeskuksen johtajan kanssa. Eipä välttämättä Jylhänkään puheista ole suurta lukua mutta kiinnitin huomiota sanaan "tutun

Mukava nähdä, miten korkeilla valtion virkamiehillä on sosiaalisesti läheiset suhteet eri alojen VoimaYrittäjiin. :cool: Virkamies yritti olla ketterä ja taitava.....toivottavasti näin. Kun -sosiaalisesti läheiset- ovat mainitunlaisia aktiivisia voimayrittäjiä, niin väkisin epäluuloiseen nenääni tulvahtaa myös tuoksuja, jotka viittaavat pahimmillaan johonkin muuhun. Siihen yhteen juttuun, jota Suomessa ei ole laisin.
 
Armeijassa tulee välillä nähtyä tämä johtoporras kuin päättömät kanat // kentällä paras tieto ja näkemys tilanteesta -asia ja tässä taas tuntuu olevan sellainen juttu.

Kerran libanonissa TOC rupesi hengittämään pussiin ja hälyttämään QRF kun mopopojat kiusasivat ja blokkasivat hetkeksi meidän partion. Siinä sit hetki oltiin ja tuumailtiin että juodaan termarista kahvit, ei ne tuossa koko päivää meuhkaa. Kohta lähtivätkin varmaan vesipiipun polttoon ja viesti TOC että all clear. Siellä sit väki rauhottu kans.

Se hyvä puoli armeijassa on kanssa että vastuut aika hyvin kiveen hakattu tehtävien mukaan.
 
Back
Top