Heippa,
Muutama huomio tämän päivän korona -uutisoinnista:
THL:n julkaisee statistiikkaa, jossa eritellään koronan takia sairaalassa olevat, tehohoidossa olevat ja koronaan menehtyneet. Käytössä olevat tehohoitopaikat näyttäisivät alittavan Suomessa olevan ilmoitetun tehohoitopaikkojen määrän. Asia, jota en statistiikassa ymmärrä on se, että jos henkil menehtyy koronaan ja kuolleet -numeroa kasvatetaan, samaan aikaan pitäisi tehohoito lukumäärässä tapahtua pudotusta alaspäin. Tai toinen vaihtoehto on se, että ne, jotka ovat nyt mehehtyneet koronaan eivät mene siihen lopputulokseen tehohoitopaikkojen kautta. Kenties hoivakodeissa kuolleita tai sairaaloissa kuolleita, jotka jostain syystä eivät ole olleet tehohoidossa. Tai voihan tietysti olla, että THL ei vaan osaa pitää statistiikkaa yllä. Mene ja tiedä.
Toinen uutinen, jota kannattanee pohtia hieman pidempäänkin:
https://yle.fi/uutiset/3-11300301
Kysyttäessä tartuntatautilaista, kumpikin asiantuntujoista vastaa:
” Tartuntatautien luokittelu perustuu valtioneuvoston asetukseen ja koronavirusinfektio lisätiin asetuksen yleisvaarallisten tartuntatautien listaan helmikuussa, kun Lapissa oli todettu ensimmäinen tapaus ja henkilöitä haluttiin laittaa karanteeniin. Tartuntatautiasetus antaa paikallisille viranomaisille (kunnat, sairaanhoitopiirit, aluehallintovirasto) merkittäviä toimivaltuuksia. ”
” Kun koronavirus lisättiin helmikuussa tartuntatautilain yleisvaarallisten tartuntatautien listaan, tartuntatautilääkäreille, kunnille ja aluehallintovirastoille annettiin oikeus ryhtyä sen torjuntatoimiin. ”
Tästä olen jonkun kerran maininnut tässä ketjussa tammikuun lopusta alkaen. Kun kuitenkin katsoo asioiden tapahtumisjärjestystä, STM Pekonen antoi valtioneuvoston asetuksen 13.2 ja se tuli voimaan 14.2. Viikkoja sen jälkeen, kun Ivalossa oli jo suljettu henkilöitä karanteeniin, sekä oireellisia ja oireettomia.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200069
Sitä ennen Suomen ja muiden valtioiden kansalaisten sulkeminen karanteeniin ei ollut laillista perustetta. Vasemmistoliiton ministeri Pekonen sai tuon asetuksen vihdoin ja viimein tehtyä, mutta pahasti myöhässä. Asetus, jonka päivittämiseen tarvittavan byrokratian hoitamiseen kuluu tunteja, ei enempää. Asetus, joka Suomen perustuslakivaliokunnan mukaan on se triggeri tartuntalain soveltamiseen niiltä osin, miten se liittyy henkilön vapautta rajoittaviin toimiin.
Miksi tämä on tärkeää? Tähän on kaksi syytä.
Venäjän vaikuttamisen perustana ei ole se, mitä tapahtuu Venäjän rajojen sisäpuolella vaan se, mitä tapahtuu Suomen rajojen sisällä. Hybridivaikuttaminen perustuu siihen, että ensin tehdään hämmentävä sisäpoliittinen tilanne, jossa päätöksenteko ja sen toteutus on sekavaa. STM:n, THL:n ja alueellisen terveydenhuollon osalta tuo aukko löytyi luvattoman helposti. Venäjällä on varmaankin hyvin tarkkaan tämä laitettu merkille ja lisätty omaan keinovalikoimaan.
Toinen syy liittyy Suomen taloudellisiin ratkaisuihin lähitulevaisuudessa. Suomi on ottamassa historiallisen määrän lisää lainaa selvitäkseen koronakriisin aiheuttamasta kriisistä. Lainaa annetaan käytännössä poliittisin perustein. Tässä on avainasemassa se, miten Saksan, Ranskan, Italian ja Espanjan rivipoliitikot suhtautuvat Suomen päätöksentekoon, kuinka selkeää se on ja kuinka korruptoitunutta sen koetaan olevan. Jos toiminta Suomessa vastaa ”hei nyt me pojat mikrosti aletaan toimia ja tehdään juttuja isosti” -tyyliä, se ei todellakaan edesauta Suomen asiaa. Virkamiesten ”itsenäiset” toimet, joita tehdään, joka toinen päivä vasemmalla ja joka toinen oikealla kädellä ihan miltä tuntuu, ei nyt oikein ole mitään muuta kuin sitä samaa tyyliä, mitä punakaarteissa toteutettiin aikoinaan.
Sama koskee myös HVK:n toimintaa. Jos Suomi ottaa lainaa ja sen jälkeen rahaa ohjataan HVK:n kautta erinäisten bulvaanien avustuksella, jotka ovat enemmän tai vähemmän yhteydessä järjestäytyneeseen rikollisuuteen, niin ei hyvältä näytä. Lähimenneisyydestä löytyy muutamankin itäisessä Euroopassa oleva valtio, johon lainananto tai asevienti EU:sta tai USA:sta on ollut vaikeuksissa pelkästään sen takia, että hallinto on koettu korruptoituneeksi.
Toiminta, joka ei noudata Suomen laillisuusperiaatteita pelaa ainoastaan Venäjän pussiin. Itse en näe, että lähden puolustamaan vasemmistoliittoa tai vasemmistoliiton ministeri Pekosen saamattomuutta ja samalla puolustamaan Ivalon tapahtumia.
Simpauttaja