Koronavirus Suomessa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kahvia on runsaasti saatavilla maailmalta ja sen saatavuudessa ei ole näkyvissä ongelmia.. Nämä kuolemattomat sanat kun julkisuudessa sanotaan niin se on ainakin itselle käsky hamstrata kaikki saatavilla oleva kahvi!
Edit Jaa ketjua lukemalla se onkin jo sanottu.. Eli kahvikaupoille mars

Ovet on avattu, rekat ovat jo liikkeellä... Kahvivaranto on siellä T-72:sten ja T-26:n välissä, ennen Drakeneita mutta Fougien jälkeen.
 
Aivan loistava kirjoitus liittyen mm. maskiasiaan


Nyt käsittelen kuitenkin sitä, miksi väärää tietoa levitetään julkisuuteen, ei pelkästään THL:ssä, vaan myöskin muissa julkisorganisaatioissa. Vaikka monelle tulee mieleen ensimmäiseksi THL:n asiantuntijoiden epäpätevyys, tahallinen valehteleminen tai jonkinlainen ”viranomaisten salaliitto”, nämä selitykset eivät kuitenkaan ole riittävän tieteellisiä. Parempi selitys löytyy monista eri asiantuntijoista ja organisaatioista muodostuvassa viestintäverkostossa tapahtuvasta tieteellisen tiedon tärveltymisestä, jota voidaan kansankielellä kutsua myös ”rikkinäiseksi puhelimeksi”.

Meemiyhteenveto-1024x677.png


Taulukkoon on merkitty tieteellisesti pätevät meemit vihreällä ja virheelliset punaisella. ECDC:n virheenä näyttää olleen tulkinta, jonka mukaan 2 % – 38% suodatuskyky tarkoittaa heikkoa ja tehotonta suodatuskykyä. Toinen virhe oli se, että tutkijoiden havainnot maskien mahdollisista haitoista sairaalakäytössä muuntuivat ECDC:n tulkinnassa yleisiksi, kaikkia kansalaisia koskeviksi haitoiksi.

Suomalaiset asiantuntijat näyttävät omissa lausunnoissaan pysyneen ECDC:n linjoilla. Tukesin, Työterveyslaitoksen ja Fimean tiedotteessa ja sen pohjalta tehdyissä uutisoinneissa esitettiin kuitenkin selvästi ECDC:tä vakavampia virhepäätelmiä sekä epäselviä ilmauksia, jotka muuttivat viestin pääsanoman siihen muotoon, että ”maskeista ei ole käyttäjälle mitään hyötyä” ja että ”paras keino virusta vastaan suojautumiselle on olla käyttämättä itse tehtyjä maskeja”.

...

Hyvänä vertailukohteena itse tehdyille kasvomaskeille ovat itse tehdyt Molotovin cocktailit. Mikäli ne olisi keksitty rauhan aikana, Tukes olisi todennäköisesti päätynyt tiedottamaan, että

”Molotovin cocktailit eivät suojaa käyttäjäänsä panssarivaunuilta, minkä lisäksi niiden käyttö saattaa olla vaarallista”.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsissa ei oikein ole koskaan tehty tiliä maan eugenistisesta perinnöstä, Ruotsissahan aate puhtaasta kansasta oli erittäin vahvoilla 1920-luvulta lähtien puolueesta riippumatta, ja on varmasti vaikuttanut institutionaalisena perintönä lääkärikoulutukseen näkyen vahvemmin vanhemman polven lääkäreissä. Vaikkapa Tegnellin (s. 1956) opiskeluajan proffat ovat syntyneet laajalti 1920-luvulla ja imeneet parhaan darwinistisen eetoksen.

Ruotsissa parhailllaan voimissa oleva monikulttuurisuuseepos tulee ymmärtää maan historiasta käsin. Vahvaan "tieteelliseen" rasismiin pohjautuvaan menneisyyteen halutaan tehdä irtiotto, joka on johtanut ylilyönteihin. Vähän kuin 1920-luvun äärisuomalaisnationalismi.

Juuri se, että Ruotsissa ei ole tehty tilintekoa rasistisen menneisyyden kanssa on johtanut Ruotsin vahvaan uusnatsiliikkeeseen ja kun Suomessa matkitaan kaikkea ruotsalaista, on tähän lähtenyt myös suomalaisluusereita mukaan.
Tämä sama virtaus on vaikuttanut Ruotsissa pitkälle 70-luvulle saakka. Tuskimpa suorittavat kunnollista purkua koskaan...
 
Ruotsin päätöksentekokultuuri on ongelmallinen silloin kun pitäisi tehdä nopeasti ja rohkeasti ratkaisevia päätöksiä ja ottaa riskiä. Ensiksikin kun halutaan, että päästään konsensukseen niin, ettei kellekään jää paha mieli päätöksestä, niin siihen palaa rutosti aikaa. Sitten se, että kukaan ei yksilönä halua ottaa vastuuta vaan koko ryhmällä pitäisi tulla yhteisymmärrykseen ratkaisusta ja muodostaa konsensus, niin että kukaan yksittäinen ihminen ei ole itse vastuussa. Tämä tekee päätöksenteosta helkkarin verkkaista, kun kenelläkään ei ole munaa ajaa muiden ylitse ja sanoa, että näin nyt tehdään ja minä kannan vastuuni tästä päätöksestä. Björn Wahlrooshan on tästä puhunutkin, että Suomessa julkisella ja yksityisellä puolella johtohenkilöt ovat usein koulutettuja reservin upseereja, joten sitä kautta heille on luonnollista, että ottavat riskiä ja löytävät rohkeuden ajaa muiden ylitse päätöksenteossa ja kantaa vastuun siitä, miten käy.

Niin kuin Wahlroos on sanonut, ruotsalaisesta päätöksentekokulttuurista paistaa lävitse yhteiskunnan nynnyys.
 
Aivan loistava kirjoitus liittyen mm. maskiasiaan


Nyt käsittelen kuitenkin sitä, miksi väärää tietoa levitetään julkisuuteen, ei pelkästään THL:ssä, vaan myöskin muissa julkisorganisaatioissa. Vaikka monelle tulee mieleen ensimmäiseksi THL:n asiantuntijoiden epäpätevyys, tahallinen valehteleminen tai jonkinlainen ”viranomaisten salaliitto”, nämä selitykset eivät kuitenkaan ole riittävän tieteellisiä. Parempi selitys löytyy monista eri asiantuntijoista ja organisaatioista muodostuvassa viestintäverkostossa tapahtuvasta tieteellisen tiedon tärveltymisestä, jota voidaan kansankielellä kutsua myös ”rikkinäiseksi puhelimeksi”.

Meemiyhteenveto-1024x677.png


Taulukkoon on merkitty tieteellisesti pätevät meemit vihreällä ja virheelliset punaisella. ECDC:n virheenä näyttää olleen tulkinta, jonka mukaan 2 % – 38% suodatuskyky tarkoittaa heikkoa ja tehotonta suodatuskykyä. Toinen virhe oli se, että tutkijoiden havainnot maskien mahdollisista haitoista sairaalakäytössä muuntuivat ECDC:n tulkinnassa yleisiksi, kaikkia kansalaisia koskeviksi haitoiksi.

Suomalaiset asiantuntijat näyttävät omissa lausunnoissaan pysyneen ECDC:n linjoilla. Tukesin, Työterveyslaitoksen ja Fimean tiedotteessa ja sen pohjalta tehdyissä uutisoinneissa esitettiin kuitenkin selvästi ECDC:tä vakavampia virhepäätelmiä sekä epäselviä ilmauksia, jotka muuttivat viestin pääsanoman siihen muotoon, että ”maskeista ei ole käyttäjälle mitään hyötyä” ja että ”paras keino virusta vastaan suojautumiselle on olla käyttämättä itse tehtyjä maskeja”.

...

Hyvänä vertailukohteena itse tehdyille kasvomaskeille ovat itse tehdyt Molotovin cocktailit. Mikäli ne olisi keksitty rauhan aikana, Tukes olisi todennäköisesti päätynyt tiedottamaan, että

”Molotovin cocktailit eivät suojaa käyttäjäänsä panssarivaunuilta, minkä lisäksi niiden käyttö saattaa olla vaarallista”.
Onko tuo 2-38% suodatuskyvyn arvioiminen heikoksi kuitenkaan kovin väärä tulkinta. En tiedä miten se on alunperin testattu, mutta ainakin jos se olisi lähempänä kahta kuin 38, niin ei se kovin kummoinen ole. Se ei silloin suodattaisi käytännössä mitään. Ja tuo 38 on reilu kolmannes, ei sellainen tehokaan kyllä kovin kummoinen ole.
 
Heippa,



Muutama huomio tämän päivän korona -uutisoinnista:

THL:n julkaisee statistiikkaa, jossa eritellään koronan takia sairaalassa olevat, tehohoidossa olevat ja koronaan menehtyneet. Käytössä olevat tehohoitopaikat näyttäisivät alittavan Suomessa olevan ilmoitetun tehohoitopaikkojen määrän. Asia, jota en statistiikassa ymmärrä on se, että jos henkil menehtyy koronaan ja kuolleet -numeroa kasvatetaan, samaan aikaan pitäisi tehohoito lukumäärässä tapahtua pudotusta alaspäin. Tai toinen vaihtoehto on se, että ne, jotka ovat nyt mehehtyneet koronaan eivät mene siihen lopputulokseen tehohoitopaikkojen kautta. Kenties hoivakodeissa kuolleita tai sairaaloissa kuolleita, joiden suhteen on jostain syytä päätetty, että tehohoito ei kannata. Tai voihan tietysti olla, että THL ei vaan osaa pitää statistiikkaa yllä. Mene ja tiedä.

Toinen uutinen, jota kannattanee pohtia hieman pidempäänkin:

https://yle.fi/uutiset/3-11300301

Kysyttäessä tartuntatautilaista, kumpikin asiantuntujoista vastaa:

” Tartuntatautien luokittelu perustuu valtioneuvoston asetukseen ja koronavirusinfektio lisätiin asetuksen yleisvaarallisten tartuntatautien listaan helmikuussa, kun Lapissa oli todettu ensimmäinen tapaus ja henkilöitä haluttiin laittaa karanteeniin. Tartuntatautiasetus antaa paikallisille viranomaisille (kunnat, sairaanhoitopiirit, aluehallintovirasto) merkittäviä toimivaltuuksia. ”

” Kun koronavirus lisättiin helmikuussa tartuntatautilain yleisvaarallisten tartuntatautien listaan, tartuntatautilääkäreille, kunnille ja aluehallintovirastoille annettiin oikeus ryhtyä sen torjuntatoimiin. ”

Tästä olen jonkun kerran maininnut tässä ketjussa tammikuun lopusta alkaen. Kun kuitenkin katsoo asioiden tapahtumisjärjestystä, STM Pekonen antoi valtioneuvoston asetuksen 13.2 ja se tuli voimaan 14.2. Viikkoja sen jälkeen, kun Ivalossa oli jo suljettu henkilöitä karanteeniin, sekä oireellisia ja oireettomia.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200069

Sitä ennen Suomen ja muiden valtioiden kansalaisten sulkeminen karanteeniin ei ollut laillista perustetta. Vasemmistoliiton ministeri Pekonen sai tuon asetuksen vihdoin ja viimein tehtyä, mutta pahasti myöhässä. Asetus, jonka päivittämiseen tarvittavan byrokratian hoitamiseen kuluu tunteja, ei enempää. Asetus, joka Suomen perustuslakivaliokunnan mukaan on se triggeri tartuntalain soveltamiseen niiltä osin, miten se liittyy henkilön vapautta rajoittaviin toimiin.

Miksi tämä on tärkeää? Tähän on kaksi syytä.

Venäjän vaikuttamisen perustana ei ole se, mitä tapahtuu Venäjän rajojen sisäpuolella vaan se, mitä tapahtuu Suomen rajojen sisällä. Hybridivaikuttaminen perustuu siihen, että ensin tehdään hämmentävä sisäpoliittinen tilanne, jossa päätöksenteko ja sen toteutus on sekavaa. STM:n, THL:n ja alueellisen terveydenhuollon osalta tuo aukko löytyi luvattoman helposti. Venäjällä on varmaankin hyvin tarkkaan tämä laitettu merkille ja lisätty omaan keinovalikoimaan.

Toinen syy liittyy Suomen taloudellisiin ratkaisuihin lähitulevaisuudessa. Suomi on ottamassa historiallisen määrän lisää lainaa selvitäkseen koronakriisin aiheuttamasta kriisistä. Lainaa annetaan käytännössä poliittisin perustein. Tässä on avainasemassa se, miten Saksan, Ranskan, Italian ja Espanjan rivipoliitikot suhtautuvat Suomen päätöksentekoon, kuinka selkeää se on ja kuinka korruptoitunutta sen koetaan olevan. Jos toiminta Suomessa vastaa ”hei nyt me pojat mikrosti aletaan toimia ja tehdään juttuja isosti” -tyyliä, se ei todellakaan edesauta Suomen asiaa. Virkamiesten ”itsenäiset” toimet, joita tehdään, joka toinen päivä vasemmalla ja joka toinen oikealla kädellä ihan miltä tuntuu, ei nyt oikein ole mitään muuta kuin sitä samaa tyyliä, mitä punakaarteissa toteutettiin aikoinaan.

Sama koskee myös HVK:n toimintaa. Jos Suomi ottaa lainaa ja sen jälkeen rahaa ohjataan HVK:n kautta erinäisten bulvaanien avustuksella, jotka ovat enemmän tai vähemmän yhteydessä järjestäytyneeseen rikollisuuteen, niin ei hyvältä näytä. Lähimenneisyydestä löytyy muutamankin itäisessä Euroopassa oleva valtio, johon lainananto tai asevienti EU:sta tai USA:sta on ollut vaikeuksissa pelkästään sen takia, että hallinto on koettu korruptoituneeksi.

Toiminta, joka ei noudata Suomen laillisuusperiaatteita pelaa ainoastaan Venäjän pussiin. Itse en näe, että lähden puolustamaan vasemmistoliittoa tai vasemmistoliiton ministeri Pekosen saamattomuutta ja samalla puolustamaan Ivalon tapahtumia.

Simpauttaja
 
Heippa,



Muutama huomio tämän päivän korona -uutisoinnista:

THL:n julkaisee statistiikkaa, jossa eritellään koronan takia sairaalassa olevat, tehohoidossa olevat ja koronaan menehtyneet. Käytössä olevat tehohoitopaikat näyttäisivät alittavan Suomessa olevan ilmoitetun tehohoitopaikkojen määrän. Asia, jota en statistiikassa ymmärrä on se, että jos henkil menehtyy koronaan ja kuolleet -numeroa kasvatetaan, samaan aikaan pitäisi tehohoito lukumäärässä tapahtua pudotusta alaspäin. Tai toinen vaihtoehto on se, että ne, jotka ovat nyt mehehtyneet koronaan eivät mene siihen lopputulokseen tehohoitopaikkojen kautta. Kenties hoivakodeissa kuolleita tai sairaaloissa kuolleita, jotka jostain syystä eivät ole olleet tehohoidossa. Tai voihan tietysti olla, että THL ei vaan osaa pitää statistiikkaa yllä. Mene ja tiedä.

Toinen uutinen, jota kannattanee pohtia hieman pidempäänkin:

https://yle.fi/uutiset/3-11300301

Kysyttäessä tartuntatautilaista, kumpikin asiantuntujoista vastaa:

” Tartuntatautien luokittelu perustuu valtioneuvoston asetukseen ja koronavirusinfektio lisätiin asetuksen yleisvaarallisten tartuntatautien listaan helmikuussa, kun Lapissa oli todettu ensimmäinen tapaus ja henkilöitä haluttiin laittaa karanteeniin. Tartuntatautiasetus antaa paikallisille viranomaisille (kunnat, sairaanhoitopiirit, aluehallintovirasto) merkittäviä toimivaltuuksia. ”

” Kun koronavirus lisättiin helmikuussa tartuntatautilain yleisvaarallisten tartuntatautien listaan, tartuntatautilääkäreille, kunnille ja aluehallintovirastoille annettiin oikeus ryhtyä sen torjuntatoimiin. ”

Tästä olen jonkun kerran maininnut tässä ketjussa tammikuun lopusta alkaen. Kun kuitenkin katsoo asioiden tapahtumisjärjestystä, STM Pekonen antoi valtioneuvoston asetuksen 13.2 ja se tuli voimaan 14.2. Viikkoja sen jälkeen, kun Ivalossa oli jo suljettu henkilöitä karanteeniin, sekä oireellisia ja oireettomia.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200069

Sitä ennen Suomen ja muiden valtioiden kansalaisten sulkeminen karanteeniin ei ollut laillista perustetta. Vasemmistoliiton ministeri Pekonen sai tuon asetuksen vihdoin ja viimein tehtyä, mutta pahasti myöhässä. Asetus, jonka päivittämiseen tarvittavan byrokratian hoitamiseen kuluu tunteja, ei enempää. Asetus, joka Suomen perustuslakivaliokunnan mukaan on se triggeri tartuntalain soveltamiseen niiltä osin, miten se liittyy henkilön vapautta rajoittaviin toimiin.

Miksi tämä on tärkeää? Tähän on kaksi syytä.

Venäjän vaikuttamisen perustana ei ole se, mitä tapahtuu Venäjän rajojen sisäpuolella vaan se, mitä tapahtuu Suomen rajojen sisällä. Hybridivaikuttaminen perustuu siihen, että ensin tehdään hämmentävä sisäpoliittinen tilanne, jossa päätöksenteko ja sen toteutus on sekavaa. STM:n, THL:n ja alueellisen terveydenhuollon osalta tuo aukko löytyi luvattoman helposti. Venäjällä on varmaankin hyvin tarkkaan tämä laitettu merkille ja lisätty omaan keinovalikoimaan.

Toinen syy liittyy Suomen taloudellisiin ratkaisuihin lähitulevaisuudessa. Suomi on ottamassa historiallisen määrän lisää lainaa selvitäkseen koronakriisin aiheuttamasta kriisistä. Lainaa annetaan käytännössä poliittisin perustein. Tässä on avainasemassa se, miten Saksan, Ranskan, Italian ja Espanjan rivipoliitikot suhtautuvat Suomen päätöksentekoon, kuinka selkeää se on ja kuinka korruptoitunutta sen koetaan olevan. Jos toiminta Suomessa vastaa ”hei nyt me pojat mikrosti aletaan toimia ja tehdään juttuja isosti” -tyyliä, se ei todellakaan edesauta Suomen asiaa. Virkamiesten ”itsenäiset” toimet, joita tehdään, joka toinen päivä vasemmalla ja joka toinen oikealla kädellä ihan miltä tuntuu, ei nyt oikein ole mitään muuta kuin sitä samaa tyyliä, mitä punakaarteissa toteutettiin aikoinaan.

Sama koskee myös HVK:n toimintaa. Jos Suomi ottaa lainaa ja sen jälkeen rahaa ohjataan HVK:n kautta erinäisten bulvaanien avustuksella, jotka ovat enemmän tai vähemmän yhteydessä järjestäytyneeseen rikollisuuteen, niin ei hyvältä näytä. Lähimenneisyydestä löytyy muutamankin itäisessä Euroopassa oleva valtio, johon lainananto tai asevienti EU:sta tai USA:sta on ollut vaikeuksissa pelkästään sen takia, että hallinto on koettu korruptoituneeksi.

Toiminta, joka ei noudata Suomen laillisuusperiaatteita pelaa ainoastaan Venäjän pussiin. Itse en näe, että lähden puolustamaan vasemmistoliittoa tai vasemmistoliiton ministeri Pekosen saamattomuutta ja samalla puolustamaan Ivalon tapahtumia.

Simpauttaja
Kyllä siinä tilastossa mun mielestä ainakin jossain vaiheessa oli pudotusta tehohoidossa olevien määrässä kun kuolleita oli tullut lisää. Osa kuolleista on tosiaan varmaan menehtynyt muualla kuin tehohoidossa ja toisaalta tehohoitoon on voinut tulla uusia potilaita, joten vähennys ei ole välttämättä suoraan kuolleiden määrän mukaan.
 
Kokemuksen syvällä rintaäänellä ex-kalliolaisena voin todeta että tuo pitää täysin paikkansa. Jos jotain Kalliosta kaipaan, niin juurikin sitä rentoa ilmapiiriä. Toki meno on joillakin kulmilla liiankin rentoa, mutta se on ihan oma tarinansa se :ROFLMAO:
Tarkoitat varmaan ruohoa? Kannabishan siellä kärysi vähän joka rappukäytävässä silloin kuin jaoin sielä aikoinaan postia. Varmaan muutkin aineet kovassa käytössä. Meininki on kuin Jamaikalla.
 
Jos toiminta Suomessa vastaa ”hei nyt me pojat mikrosti aletaan toimia ja tehdään juttuja isosti” -tyyliä, se ei todellakaan edesauta Suomen asiaa. Virkamiesten ”itsenäiset” toimet, joita tehdään, joka toinen päivä vasemmalla ja joka toinen oikealla kädellä ihan miltä tuntuu, ei nyt oikein ole mitään muuta kuin sitä samaa tyyliä, mitä punakaarteissa toteutettiin aikoinaan.

Nyt en kuitenkaan ymmärrä. Ivalossa estettiin tartuntaketjujen syntyminen oma-aloitteisella toiminnalla, ennen kuin etelässä mokattiin. Pahimmassa tapauksessa tartuntaketjut olisivat lähteneet leviämään, ennen kuin taudin vaarallisuutta ymmärrettiin, ihan viikon 8-9-10 hiihtolomalaisten mukana ympäri Suomea ja lisäksi Lapin ikääntyneen väestön keskuuteen. Sinä näet suurimman ongelman siinä, että koronaa ei oltu ehditty lisätä tartuntatautien listalle?

Palkankorotuksen ja mitalin tuo Ivalon vastaava henkilö ansaitsisi. Pekonen toki potkun perseelleen. Vai miten mielestäsi olisi tullut toimia? Nyt on sentään tilanne kuin 1918, pahin alue on etelässä mitä pohjoisesta käsin pitäisi ryhtyä vapauttamaan..;)

Entäpä millaisesta oma-aloitteisuudesta olet huolissassi? Siitä, että Suomessa kunnat päättivät oman päätösvaltansa mukaisesti esim. sulkea kouluja? Siitä, että EKSOTE halusi antaa korona-infoa Lappeenrannan kentällä? Nämä toimethan lisäävät Suomen hallinnon uskottavuutta eurooppalaisissa silmissä, liian löysät toimet heikentävät. Analyysisi ei nähdäkseni osu kohdilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin kerran Tallinnan Stokmannista sikurikahvia että saisi kokeilla. Hyi seetana mitä paskavettä! Ei pystynyt juomaan kuppi tyhjäksi.
 
Muutama huomio tämän päivän korona -uutisoinnista:

THL:n julkaisee statistiikkaa, jossa eritellään koronan takia sairaalassa olevat, tehohoidossa olevat ja koronaan menehtyneet. Käytössä olevat tehohoitopaikat näyttäisivät alittavan Suomessa olevan ilmoitetun tehohoitopaikkojen määrän. Asia, jota en statistiikassa ymmärrä on se, että jos henkil menehtyy koronaan ja kuolleet -numeroa kasvatetaan, samaan aikaan pitäisi tehohoito lukumäärässä tapahtua pudotusta alaspäin. Tai toinen vaihtoehto on se, että ne, jotka ovat nyt mehehtyneet koronaan eivät mene siihen lopputulokseen tehohoitopaikkojen kautta. Kenties hoivakodeissa kuolleita tai sairaaloissa kuolleita, joiden suhteen on jostain syytä päätetty, että tehohoito ei kannata. Tai voihan tietysti olla, että THL ei vaan osaa pitää statistiikkaa yllä. Mene ja tiedä.

Mitä en nyt ymmärtänyt? Tehohoitoon tulee joka päivä vuodeosastolta uusia potilaita ja teholta lähtee potilaita joko kirkkomaalle tai takaisin osastolle. Vain jos uusia tulijoita on ollut vähemmän kuin lähtijöitä, niin luku pienenee edelliseen päivään nähden.
 
Ruotsin päätöksentekokultuuri on ongelmallinen silloin kun pitäisi tehdä nopeasti ja rohkeasti ratkaisevia päätöksiä ja ottaa riskiä. Ensiksikin kun halutaan, että päästään konsensukseen niin, ettei kellekään jää paha mieli päätöksestä, niin siihen palaa rutosti aikaa. Sitten se, että kukaan ei yksilönä halua ottaa vastuuta vaan koko ryhmällä pitäisi tulla yhteisymmärrykseen ratkaisusta ja muodostaa konsensus, niin että kukaan yksittäinen ihminen ei ole itse vastuussa. Tämä tekee päätöksenteosta helkkarin verkkaista, kun kenelläkään ei ole munaa ajaa muiden ylitse ja sanoa, että näin nyt tehdään ja minä kannan vastuuni tästä päätöksestä. Björn Wahlrooshan on tästä puhunutkin, että Suomessa julkisella ja yksityisellä puolella johtohenkilöt ovat usein koulutettuja reservin upseereja, joten sitä kautta heille on luonnollista, että ottavat riskiä ja löytävät rohkeuden ajaa muiden ylitse päätöksenteossa ja kantaa vastuun siitä, miten käy.

Niin kuin Wahlroos on sanonut, ruotsalaisesta päätöksentekokulttuurista paistaa lävitse yhteiskunnan nynnyys.

Voin olla jossain määrin samaa mieltä ruotsalaisen päätöksenteon nopeudesta (joskin se on monesti enemmän neuvottelutaktiikkaa) mutta sen nynnyydestä en ole yhtä vakuuttunut.

Ruotsalaiset tekevät päätöksensä omista lähtökohdistaan ja haistattavat muiden mielipiteillä pitkät.

Heidän päätöksiään nykyisessä tilanteessa voi pitää väärinä, mutta nynnyilynä niitä on vaikea nähdä.
 
Huoltovarmuuskeskuksen sekoilulla ei kyllä ole mitään merkitystä Suomen velansaannille. Suomen valtionvelan korot ovat hyvin matalia, mikä kertoo siitä, että Suomeen riittää luottamusta. Suomen hyvät luottoluokitukset välittävät samanlaisen viestin.

Toivottavasti kukaan ei myöskään kuvittele, että kun Suomi ottaa velkaa, että se tapahtuu niin, että joku Marin tai kamreeri marssii EKP:n pääkonttoriin jossa anoo lainaa hattu kourassa... Niin se ei mene. Suomen velasta ylivoimaisesti suurin osuus on ulkomaalaisten sijoittajien rahoittamaa.
 
Back
Top