Koronavirus Suomessa

Nainen tulee pohjois-italiasta, testataan positiiviseksi, määrätään kotikaranteeniin, lapsensa alkaa oireilemaan, äippyli laittaa oireilevan lapsensa kouluun ja fudistreeneihin.
Thl sanoo luottavansa suomalaisten arviointikykyyn.. voihan vittu. Pari sairastunutta ja jo siihen porukkaan osuu tollanen tuomiopäivän dorka. Ehkä koronan lisäksi voisi testata älykkyyden ja nämä uraauurtavan jälkeenjääneet mammat voisi potea koronansa jossain keskitetysti.. sillai saksalaismalliin aidatusti.

me on hävitty tää homma
Tässä tapauksessa ei aikajana ilmeisesti ihan noin ole mennyt. Äiti oli testattu positiiviseksi perjantaina, joten ei lapsi ole varmistetun tartunnan jälkeen ollut koulussa, jos nyt itse ymmärsin tilanteen oikein. Siltikin viestissäsi on ihan vinha perä, luulisi että aikuiset ihmiset seuraisivat uutisointia tällaisessa tilanteessa, ja osattaisiin ehkä tehdä sen perusteella päätöksiä juurikin esimerkiksi lasten suhteen, että laitetaanko kouluun vai ei jos itse oireilee. Mitä on tullut ihmisten kanssa keskusteltua, yllättävän moni on aivan pihalla tästäkin aiheesta, ei oikeastaan mitään tietoja missä ja minkä verran tartuntoja on ollut. Esimerkiksi nytkin on Saksassa ja Ranskassa jo toista sataa tartuntaa kummassakin. Jos itse tulisin alueilta joissa näitä on todettu ja oireita ilmenisi, käskisin kyllä (kuvitteellisen) lapseni jäämään kotiin. Ja tämäkään ei edes välttämättä pelkästään itse taudin pelon takia, vaan juuri tällaisten karanteenien tai rajoitusten vuoksi, jotka haittaavat sitten muiden elämää.
 
Tässä on vain yksi dorka ja se olet sinä. Sinä olet esimerkki henkilöstä jonka takia tämä maa on menossa päin vittua. Mouhottaa turhaan tutkimatta ensin.

Nyt on kyse perjantaina 28.2 positiiviseksi todetun henkilön lapsesta...
Ihan totta, näinhän siinä Ylen uutissivun artikkelissakin luki, josta silti itsekin luetunymmärsin väärin, että nainen on tosiaan lähettänyt lapsen kouluun vaikka itsellä diagnoosi. Ei ollut.

Pidetään tosiaan päät kylmänä ja luotetaan viranomaisten ohjeisiin. Somejuorut sikseen.
 

Äidillä diagnoosi perjantaina, lapsi ollut lähes oireeton:

Kaksi sunnuntain uusista sairastuneista kuuluu lähipiiriin henkilön kanssa, jolla todettiin tartunta perjantaina. Toinen heistä on lapsi ja toinen eläkeikäinen mies.
Kumpikin on palannut kotiin näytteenoton jälkeen ja voi HUSin mukaan hyvin. Heille on annettu ohje pysyä kotona.
Sairastuneella lapsella arvioidaan olleen noin 130 lähikontaktia helsinkiläisessä Viikin normaalikoulussa ja paikallisessa jalkapallojoukkueessa keskiviikkona. Altistuneiden nimet ovat pääosin tiedossa ja heidät on kaikki asetettu karanteeniin. Iso osa heistä on koululaisia, ja heille järjestetään opetus kotiin.
– Sairastunut lapsi oli koulussa hyvin, hyvin lieväoireisena. Karanteeniin pantujen riski sairastua ei ole suuri, painottaa ylilääkäri Asko Järvinen.
 
Saisi tämä vouhotus jo loppua. Tavallinen influenssa, joka ärhäkkäämpi tarttumaan. Tällä sitten saatu koko maailma hysterian partaalle. Oliko nyt niin että eu:n alueella influenssan sairastivat miljoonat ihmiset, eikä se synnytä paniikkia ta kalabaliikkia. Onneksi tässä maassa suhtautuminen ainakin toistaiseksi varsin pragmaattista.
 
Tässä on vain yksi dorka ja se olet sinä. Sinä olet esimerkki henkilöstä jonka takia tämä maa on menossa päin vittua. Mouhottaa turhaan tutkimatta ensin.

Nyt on kyse perjantaina 28.2 positiiviseksi todetun henkilön lapsesta...

kyllä, mä olen varmastikin superdorka, se vaan ei ikävä kyllä poista sitä faktaa että suomessa leviää kaikki kulovalkean tavoin kun vanhemmat laittavat ”vähäoireisia” noro, influenssa, nuha, täi, kihomato jne lapsiaan kouluihin ja päiväkoteihin. Kohtsillään voidaan lisätä listaan korona.

suomessa kun nykyään ruukataan sairastaa muualla kuin kotona. Töissä luulevat juopoksi ja kaivetaan esiin varhaisenpuuttumisenmalli, koulusta tekevät nykyään kuulema lasun määrästä x poissaoloja. Sitäpaitsi naapurihuoneen pirkkokin tuli töihin vaikka sillä oli ebola.

jos tautia vähätellään, selitetään kausiflunssan olevan vaarallisempi ja alleviivataan että voit käydä normaalisti töissä, koulussa ja maratoneilla niin kauan kunnes olet hengityskoneessa, me todella ollaan hävitty.

pikkunuhan takia palavereihin toki kutsutaan hautausurakoitsijat, varastot täytetään ruumispusseilla jne.

luultavasti olen, niin kuin sanoit, öyhöttävä ja möyhöttävä dorka ja kaltaisteni takia korona leviää, harmi vaan että en ole ainoa. Mut voit poistaa ignorella, muista en tiedä.
 
kyllä, mä olen varmastikin superdorka, se vaan ei ikävä kyllä poista sitä faktaa että suomessa leviää kaikki kulovalkean tavoin kun vanhemmat laittavat ”vähäoireisia” noro, influenssa, nuha, täi, kihomato jne lapsiaan kouluihin ja päiväkoteihin. Kohtsillään voidaan lisätä listaan korona.

suomessa kun nykyään ruukataan sairastaa muualla kuin kotona. Töissä luulevat juopoksi ja kaivetaan esiin varhaisenpuuttumisenmalli, koulusta tekevät nykyään kuulema lasun määrästä x poissaoloja. Sitäpaitsi naapurihuoneen pirkkokin tuli töihin vaikka sillä oli ebola.

jos tautia vähätellään, selitetään kausiflunssan olevan vaarallisempi ja alleviivataan että voit käydä normaalisti töissä, koulussa ja maratoneilla niin kauan kunnes olet hengityskoneessa, me todella ollaan hävitty.

pikkunuhan takia palavereihin toki kutsutaan hautausurakoitsijat, varastot täytetään ruumispusseilla jne.

luultavasti olen, niin kuin sanoit, öyhöttävä ja möyhöttävä dorka ja kaltaisteni takia korona leviää, harmi vaan että en ole ainoa. Mut voit poistaa ignorella, muista en tiedä.

Eipä se ignore auta kun ongelmana on kaltaistesti reagointi. Ensin ymmärrät asiat väärin ja se jälkeen haukut kaikki alimpaan helvettiin ja ryhdyt perustamaan keskitysleirejä.

Kuten sanoit. Harmi on että et ole ainoa...
 
Ei kuulemma ole tehokkaita tapoja seuloa..

Hallituksen logiikka:

- Varataan pandemian torjumiseen summa joka vastaa paria paskapaperirullaa per kansalainen.
- Mistään ei voi säästää suomalaisten ihmishenkien pelastamisen vuoksi. Terroristiperheet ovat ihan eri juttu.
- Parempi liian myöhään kuin ajoissa.
- Sairaiden esiin seulominen olisi ikävää biologisin perustein tapahtuvaa profilointia. Parempi päästää kaikki läpi kuin yrittää torjua mitään.
- "Todellisuus on asosiaalinen konstruktio."

Jos esim. mielipidelehtien - eli lähinnä vailla lukijoita olevan punaviherpropagandatorvien - tuki siirrettäisiin välittömästi THL:n käyttöön, niin saataisiin ehkä tiedotus kuntoon noin kolmessa päivässä.

Noilla mielipidelehdillähän ei ole enää mitään väliä, kun some, netti ja ilmaiset alustat ovat kaikkien käytössä. Kuka vaan saa äänensä kuuluviin jos ketään kiinnostaa kuunnella.

Ainoa haitta olisi se, että muutama kalkkuna menettäisi suojatyöpaikkansa ja joutuisi etsimään oikeita töitä.
 
Eipä se ignore auta kun ongelmana on kaltaistesti reagointi. Ensin ymmärrät asiat väärin ja se jälkeen haukut kaikki alimpaan helvettiin ja ryhdyt perustamaan keskitysleirejä.

Kuten sanoit. Harmi on että et ole ainoa...

sulla taisi mennä vähän tunteisiin. Sori siitä.
Mä sanoisin että sun oman mielenterveytesi kannalta ei välttämättä ole hyvä ottaa ihan kirjaimellisesti jokaista keskustelupalstan höpöhöpö-kommenttia.
 
Toivottavasti olen oikeassa: viimeistään huhtikuussa psykooshin aihe on jo vaihtunut.

Jos 50 plus vuotiaiden, joihin itsekin kuulun, on määränä kuolla influenssaan, niin sou vat? Edessä on kuitenkin avosydänleikkaukset ja sytostaattihoidot, eipä juuri muuta.

Minua lohduttaa, että lapset ja nuoret näyttävät kestävän tämän paremmin. Mutta miten kestää kohta lasten ja nuorten psyyke tätä jatkuvaa psykooshista toiseen vaeltamista? Opeta tässä sitten näille elämisen rohkeutta, perhana, kun jatkuvasti on joku globaali vouhka päällä.

Missä on ilmastonmuutos nyt? Mihin se hävisi? Sen piti kaatua päälle just eikä 19. päivä.....mitä seuraavaksi? Pah.
 
HUS-pomo ryöpyttää Marinin hallituksen koronavirus-politiikkaa: ”Määrärahoilla pystyy hankkimaan kaikille kaksi litraa Pirkka-maitoa”



Muutama päivä sitten hehkutettiin Suomen ainutlaatuista systeemiä, jossa on mahtavasti kaikkea varastoa ja muuta tämmöisen varalle.

No: STM:n kansliapäällikön mukaan Suomen varmuusvarastoissa olevat suojavarusteet terveydenhuoltohenkilökunnalle ovat vanhentuneet. Uusia varusteita ei ole maailman markkinoilta enää saatavilla, tosin vanhentuneidenkin varusteiden sanotaan kelpaavan yhä käytettäviksi.
 
HUS-pomo ryöpyttää Marinin hallituksen koronavirus-politiikkaa: ”Määrärahoilla pystyy hankkimaan kaikille kaksi litraa Pirkka-maitoa”



Muutama päivä sitten hehkutettiin Suomen ainutlaatuista systeemiä, jossa on mahtavasti kaikkea varastoa ja muuta tämmöisen varalle.

No: STM:n kansliapäällikön mukaan Suomen varmuusvarastoissa olevat suojavarusteet terveydenhuoltohenkilökunnalle ovat vanhentuneet. Uusia varusteita ei ole maailman markkinoilta enää saatavilla, tosin vanhentuneidenkin varusteiden sanotaan kelpaavan yhä käytettäviksi.

Mainittakoon, että kun kerroin vaimolle Suomen ainutlaatuisista valmiusvaroista pari päivää sitten niin tämä rupesi rallattelemaan "Uraani halkeaa ja tuottaa lamppuun valkeaa ..."
 
Tuo "kaksi purkkia Pirkka-maitoa" on hyvä vertaus. Se antaa erittäin tarkan kuvan siitä, minkä kokoisen painoarvon huulipunahallitus antaa tälle asialle. Raha on politiikassa erittäin tarkka arvostustasojen mittari.

Samalla saadaan oiva mahdollisuus verrata puheita ja tekoja. Mikä on varautumista koskevien väitteiden ja todellisen, rahassa mitattavan ja näkyvän resurssoinnin keskinäinen suhde?

Itse olen tiukan taloudenpidon kannattaja. Siitä huolimatta totean näin:

Varaudutaan ja resurssoidaan vaikka velaksi. Se on paljon halvempaa kuin laajan epidemian ja sen lieveilmiöiden kanssa painiminen. Ja pakotetaan THL:n tapaiset tiedottamis- ja toimintahaluttomat organisaatiot toimimaan - vaikka irtisanomisten ja julkisen häpäisemisen, jopa oikeustoimien uhalla.
 
HUS-pomo ryöpyttää Marinin hallituksen koronavirus-politiikkaa: ”Määrärahoilla pystyy hankkimaan kaikille kaksi litraa Pirkka-maitoa”



Muutama päivä sitten hehkutettiin Suomen ainutlaatuista systeemiä, jossa on mahtavasti kaikkea varastoa ja muuta tämmöisen varalle.

No: STM:n kansliapäällikön mukaan Suomen varmuusvarastoissa olevat suojavarusteet terveydenhuoltohenkilökunnalle ovat vanhentuneet. Uusia varusteita ei ole maailman markkinoilta enää saatavilla, tosin vanhentuneidenkin varusteiden sanotaan kelpaavan yhä käytettäviksi.

Kohta leikkuri iskee.

 "Vertailun vuoksi muistettakoon myös, että hävittäjä- ja sotalaivainvestointeihin ollaan Suomessa valmiita käyttämään miljardeja euroja samaan aikaan kun terveydenhuollon rahoitusta on jatkuvasti leikattu. Uusimmatkaan hävittäjälentokoneet eivät valitettavasti pysty torjumaan koronavirusta, Lehtonen vertaa."
 
Kohta leikkuri iskee.

 "Vertailun vuoksi muistettakoon myös, että hävittäjä- ja sotalaivainvestointeihin ollaan Suomessa valmiita käyttämään miljardeja euroja samaan aikaan kun terveydenhuollon rahoitusta on jatkuvasti leikattu. Uusimmatkaan hävittäjälentokoneet eivät valitettavasti pysty torjumaan koronavirusta, Lehtonen vertaa."
Vai muka pysty torjumaan, aina pystyy torjumaan milanon koneen
 
Tuo "kaksi purkkia Pirkka-maitoa" on hyvä vertaus. Se antaa erittäin tarkan kuvan siitä, minkä kokoisen painoarvon huulipunahallitus antaa tälle asialle. Raha on politiikassa erittäin tarkka arvostustasojen mittari.

Samalla saadaan oiva mahdollisuus verrata puheita ja tekoja. Mikä on varautumista koskevien väitteiden ja todellisen, rahassa mitattavan ja näkyvän resurssoinnin keskinäinen suhde?

Itse olen tiukan taloudenpidon kannattaja. Siitä huolimatta totean näin:

Varaudutaan ja resurssoidaan vaikka velaksi. Se on paljon halvempaa kuin laajan epidemian ja sen lieveilmiöiden kanssa painiminen. Ja pakotetaan THL:n tapaiset tiedottamis- ja toimintahaluttomat organisaatiot toimimaan - vaikka irtisanomisten ja julkisen häpäisemisen, jopa oikeustoimien uhalla.

Ei tätä voi pysäyttää. Kannattaisi kohdata ehkä tosiasiat. Sitä voi ainoastaan hidastaa ja joka tapauksessa tappioita tulee. En sano etteikö kannattaisi koettaa hidastaa että päästäisiin lähemmäksi kesää ja hyvissä ajoin parantaa tehohoitomahdollisuuksia ym. ym. mutta tästä rastista ei Suomen hallituksen rahoilla tahi keinoilla pääse luistamaan.
 
"Perheenjäsenet eivät ole karanteenissa, koska he eivät ole olleet lähikontaktissa koronavirukseen sairastuneeseen. He voivat liikkua normaalisti. "

MITÄ?

Eivät tosiaankaan käytä järkeä. Näin maallikon silmin katsottuna.

Taustalla voi toki olla ajatus että ei tuolle virukselle todellakaan voida mitään. Se vaan leviää. Joten miksi ahdistella ihmisiä rajoituksilla, kun tämä on liberaali ja suvaitseva maa. Kaikkein suvaitsevin maa.

Leviämistähän pitäisi yrittää hidastaa mahdollisimman tehokkaasti. Nyt sitä ei tehdä. Eikö alueellisissa rajaamisyrityksissä olisi sitten mitään järkeä? Ei pakko vaan mm. ohjeistukset yrityksille joilla neuvotaan välttämään turhaa matkustelua. Mihin se ilmastomuutoskin katosi, lennellään ja junaillaan entiseen malliin?
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä prioriteetit ihan perseellään.
Nyt pelkästään reagoidaan sen sijaan että pyrittäisiin laajassa mitassa ehkäisemään.
Jälkimmäinen kuuluu poliitikoille.
 
Back
Top