Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämänkin EU:n koronatarvike yhteishankinnan kanssa kun viivyteltiin...

Suomi ei päässyt jälkijunassa mukaan EU:n yhteishankintasopimuksen puitteissa tehtäviin varustehankintoihin, kertoo Tekniikka&Talous.
Asian vahvistaa T&T:lle terveysalan erityisasiantuntija Pasi Mustonen Suomen EU-edustustosta Brysselistä.
”Suomi ei voi osallistua niihin hankintaprosesseihin, jotka käynnistyivät ennen Suomen liittymistä sopimukseen”, hän kertoo T&T:lle.

”Jo aloitettuihin hankintoihin oli tiukat ilmoittautumisen määräajat jäsenmaille jo hyvän aikaa ennen kuin me allekirjoitimme.”
Tekniikka&Talous kertoi maaliskuussa, että Suomi ei ainoana EU-maana ollut allekirjoittanut sopimusta, jonka kautta jäsenvaltiot hankkivat yhdessä rokotteita, viruslääkkeitä ja lääkintävälineitä rajat ylittäviä vakavia terveysuhkia vastaan. Sopimus lääketieteellisten vastatoimien yhteishankinnasta on vuodelta 2014.
Suomi allekirjoitti sopimuksen jälkijunassa vasta koronakriisin keskellä 27. maaliskuuta.

Tuntematon sotilas, ehtymätön lähde kaikenlaisille tulkinnoille.Tälläkertaa sotamies Riitaojaa esimerkkinä.""
Mutta niin paljon kuin persuvetoista kansaa on syyllistetty epäsolidaarisuudesta ja suoranaisesta vehkeilystä yhteisessä puolustustaistelussamme, on se saanut sentään muutaman päivän hiljaisuuden. Arvattavasti kitinä ja rutiseminen siitä miten kaikki on tyhmää, mälsää, epäonnistunutta alkaa heti kun tekosyy taas löytyy. Näiltä kaksilahkeisilta vain puuttuu kantti. Sotaväestä opimme aikanaan että rutina alkaa aina heikkokuntoisimmista. Jos kanttia ei ole ensinkään, se alkaa metsämarssilla jo ensimmäisestä ylämäestä. Tällä kertaa kyse ei ole fyysisestä suorituksesta vaan henkisestä kestokyvystä. Jos sitä ei ole ollutkaan, henkinen murtuminen alkaa ensimmäisestä päivästä. Ihmekös tuo, jos valmiiksi kulkee lastenlimsalla?
Minun silmissäni he vastaavat Tuntemattoman sotilaan Riitaojaa. kaveria joka mielellään kyyristelee toisten selkien takana ja marsseilla viimeisenä. Mitä nyt jakavat jälkiviisastelevia neuvoja kärjessä kulkevalle Antti Rokalle, miten tämän pitäisi siellä kulkea. Siis aivan huteraa porukkaa josta ei ole kuin piipittämään joutavia ja jokainen muukin näkee, että miehinä ovat kuin vesivelliä sukassa, jotka vain keksivät valittamisen aiheita päivät pitkät. Mietin vaan että kun tämä on kaikki joskus ohi, ja kysytään missä Sinä olit silloin, niin muutahan ei voi vastata kun että kiukuttelin kaiken aikaa ja poljin jalkaa. Ikävintä että tämä aikakausi jää erikseen historiaan ja mainettaan ei voi sitten jälkikäteen parantaa. Vielä sadan vuodenkin päästä tutkijat ihmettelevät tätä setämiesten narinakuoroa ja mitä kummallisimpia syytöksiä johtajiaan kohtaan, vaikka konkreettinen vaara leijuu kaikkialla?
Kaikesta tästä myyräntyöstä huolimatta näyttää siltä että talvisodan ihme on toteutumassa. Vielä muutama viikko kunnes vihollinen ymmärtää että tästä ei yli tulla. Sen jälkeen tulee kenraali Aurinko puolellemme ja UV-säteilyllään desinfioi vihollisen karkumatkalle.

Jukka Nieminen Ilmoita asiaton viesti
Ikuisesti eri mieltä - tarvittaessa itsensäkin kanssa

THL:n ylilääkäriltä villi ehdotus: Hihamerkki koronan sairastaneille – "Tällä hetkellä jokainen meistä on toiselle uhka"

:facepalm:No niin, nyt ne hihamerkit taas alkaa.:D

Ilkka Ahtiaisen kommentti: HVK:n pomon oli vaikea välttää irtisanomista, mutta pääministerin ei pitäisi antaa potkuja lehtihaastatteluissa

Oma kommentti. Olen ehdottomasti samaa mieltä otsikon kanssa.

Onpas jännä, että STT ja muut "Vastuullisen Median" toimijat ovat poistaneet tuon Lähi-itä-viitteen, joka poliisin tiedotteessakin on.
Nyt oli saatu jo yön nukkunut päällystön edustajakin kommentoimaan ja vetämään suitsia kovimmilta intoilijoilta. Siis virkavallan puolelta.

Joku puhuu vielä pidgin-savoa! Skuru, ratikka ja busa ovat oikeat termit. "Dösä" vakiintui, kun toisiaan tuntemattomat lapsiperheet muuttivat isoihin idän kerrostaloihin 1960-luvun lopussa, ja sitten 1970-luvulla teinit pakenivat isoina laumoina lähiöiden kaduille kehittämään uutta slangiaan.

Itse 1960-luvulla syyntyneenä olen oppinut dösän ja spåran, mutta vielä 1980-luvulla eräs vanha Valkan alkuperäinen herrasmies oli kokenut ankaran 1940-luvun lapsuuden, ja vanha duunari muistutti minua, että busa ja skuru ovat eri liikennevälineitä. Minun oli vaikea seurata hänen puhettaan, koska hän puhui Valkan slangia kielenä kuin Ontrei Malinen kalevalaista. Siinä ei ollut mitään pakotettua.

Mutta off-topic. Ex. vallilalaisena ja kalliolaisena voisin toki kertoa tarinoita rentoudesta. Viinaketju voisi olla sopiva treffipaikka. :LOL: Onhan se Kallion kirkon ympäristö jonkinlainen Montmartre verrattuna sillan toiseen puoleen ollut aina. Asuin minä joskus Punavuoressakin, ettei sen puoleen. Sekin oli hauska, erilainen.

Niin...steissin möttöset :ROFLMAO:

Ratikkaan voin hypätä jos kauniisti pyydetään, mutta dösä on dösä. Busalla en ole ikinä matkustanut, enkä tule ikinä matkustamaan ja skurulla matkusteluun olen ihan liian nuori. Slangisanasto muuttuu koko ajan eikä ole olemassa oikeaa tai väärää. Poikkeuksena juurikin ne Valkan alkuperäisasukkaat ja kumppanit joille slangi ei tarkoita sanastoa vaan on ihan oma kielensä...mistä esimerkiksi minä en ymmärrä puoliakaan.

Dösä on myös nykynuorten suosiossa.

– Yli 90 prosenttia tuoreempaan slangikeruukyselyyn vastanneista nuorista käyttää sanaa dösä. Oli hieman yllättävää, miten suosittu sana se on, Neuvonen sanoo.

Mitä Kallion rentouteen tulee niin en todellakaan tarkoittanut rennolla ilmapiirillä pussikaljottelijoita tai pilviveikkoja, vaikka toki niitä on tuolla alueella vähintäänkin riittävästi. Kalliossa on aina viehättänyt se että siellä pimeys ja valo kulkevat käsi kädessä...joskus tappelevat mutta etupäässä ovat yllättävän hyvässä tasapainossa. Kallion ilmapiiri poikkeaa ihan täysin muusta Helsingistä, enkä tarkoita nyt spugeja tai punavihreää soppaa. Kallio on paljon muutakin, vaikka soppaa siellä kyllä keitellään jokaiseen makuun.

Kallion ilmapiiri on tai ainakin aikoinaan oli hyvinkin ainutlaatuinen sekasotku sitä sun tätä. Kun asuin Kalliossa niin en minä tuntenut itseäni stadilaiseksi tai edes hesalaiseksi, minä olin kalliolainen...jossain määrin olen vieläkin, mutta en niin paljon kun silloin joskus. Voit lähteä Kalliosta, mutta Kallio ei lähde sinusta. Enkä tarkoita tuota mitenkään nurkkakuntaisessa mielessä, vaikka Kalliossa on kyllä sellaisiakin nurkkia, että jos asut väärällä kadulla niin olet ilmiselvä mamu ja muutenkin tosi epäilyttävä hyypiö.

Nykyään käyn Kalliossa kerran tai pari vuodessa, enkä osaa siitä paljonkaan sanoa. Paitsi ehkä sen että ei siellä voi kauaa oleilla niin että ei joku somppu tai arabi tule kauppaamaan pilveä...siltä osin mikään ei ole siis muuttunut mihinkään suuntaan paitsi diilerin etninen tausta.

Mitä rappioon tulee niin sen keskipiste ei ollut ainakaan minun aikana suinkaan kirkko tai paloasema...ei edes mummoille rauhoitettu ja kukkameressä kylpevä Karhupuisto vaan Helsinginkatu ja sekin vain Flemarin ja Kurvin välimaastossa ja tämän totean Vasista ja kumppaneita mitenkään väheksymättä.

Sitä en kyllä tiedä miten tämä kaikki liittyy keskustelun aiheeseen ja vaikka olen poikkeuksellisen hyvä aasinsilloissa, niin tuota siltaa en kykene minäkään rakentamaan vaikka kuinka yrittäisin.

Viimeksi muokattu:
Eivät ole aina oikeassa luonnollisesti, mutta tähän asiaan pätee mielestäni ihan samat lainalaisuudet kuin hävittäjäkauppoihin, eli näitä asioita hoitavat asiantuntijat joilla on paras kyky antaa edes valistuneita arvauksia. Intternetti on ihan kiva työkalu ja googlella löytää vaikka mitä, mutta ei se kenestäkään virologian asiantuntijaa tee, tai pätevää antamaan _ratkaisuja_ maailmanlaajuisen pandemian hoitoon. Eri maissa hoidetaan pandemiaa eri tavoin, se kertoo jo aika paljon siitä, että oikeita vastauksia ei välttämättä ole kellään , joten eri maissa on päädytty erilaisiin ratkaisuihin. Rokotehan olisi hirveän kiva, mutta kun sellaista ei nyt ole.

Koska suurin osa ihmisistä on kuitenkin niin voimakkaasti syventynyt omaan kulttuuriinsa, he eivät usein ymmärrä, miten se vaikuttaa heidän ajattelutapoihinsa tai käyttäytymisensä.

Tämän ratkaisemiseksi tutkijat ehdottavat jonkinlaisia välineitä tai mekanismeja maiden vertailuun kulttuurien samankaltaisuuksien ja erojen suhteen. Käytetyin ja tunnetuin kehys kulttuurieroille on Geert Hofsteden kulttuuriset ulottuvuudet. Vuosien mittaan hänen tutkimuksensa johti kuuteen kulttuuriseen ulottuvuuteen, joihin maat voidaan luokitella: valtaetäisyys, yksilöllisyys vs. kollektiivisuus, maskuliinisuus vs. feminiinisyys, epävarmuuden välttäminen, pitkän vs. lyhyen tähtäimen orientaatio ja suvaitsevaisuus vs. rajoitteellisuus.

Myös nuo kulttuurilliset tekijät huolehtivat siitä, että ongelmia ratkotaan eri tavoilla.

Ilkka Ahtiaisen kommentti: HVK:n pomon oli vaikea välttää irtisanomista, mutta pääministerin ei pitäisi antaa potkuja lehtihaastatteluissa

Oma kommentti. Olen ehdottomasti samaa mieltä otsikon kanssa.

Jep, Marin on tuuliviiripoliitikko, hyväksyntä on selkeästi tärkeää. Kun Saksassa ei ollut spektaakkeleja, ei niitä tarvittu Suomessa, kun Saksassa tehtiin, niin Suomessakin, kun SK uutisoi HVK:n epäselvyyksistä, piti Marinin ohittaa Haatainen antamalla potkut lehtihaastattelussa.

Kyllä minua kovasti kauhistuttaa, jos vaaleissa 2024 toisella kierroksella vastakkain ovat Vapaavuori ja Marin. Rutto vai kolera?

Viimeksi muokattu:
Jep, Marin on tuuliviiripoliitikko, hyväksyntä on selkeästi tärkeää. Kun Saksassa ei ollut spektaakkeleja, ei niitä tarvittu Suomessa, kun Saksassa tehtiin, niin Suomessakin, kun SK uutisoi HVK:n epäselvyyksistä, piti Marinin ohittaa Haatainen antamalla potkut lehtihaastattelussa.

Kyllä minua kovasti kauhistuttaa, jos vaaleissa 2024 toisella kierroksella vastakkain ovat Vapaavuori ja Marin. Rutto vai kolera?
Tämä sitten sitä kehuttua naisvaltaisten alojen johtamis- ja toimintakulttuuria?

Tämä sitten sitä kehuttua naisvaltaisten alojen johtamis- ja toimintakulttuuria?

En nyt näkisi tätä sukupuolittuneena ongelmana, vaan ehkä enemmän poliittisen kulttuurin ongelmana. Vaikkapa pääministeri Orpo olisi kaverijohtajana varmaan ihan samanlainen tuuliviiri kuin Marin. Ollaan huolissaan salamagallupeista, vaikka seuraavat vaalit ovat kolmen vuoden päästä ja kaikki nyt tehty hyvä ja huono on siihen mennessä unohdettu.

(Ainakin minulla on ollut sekä nais- että miesesimiehiä sekä molempia sukupuolia edustaneita työtovereita ja alaisia, hyviä ja huonoja molemmissa. Pahin juoruakka on ollut mies, kehnoin ja paras johtaja nainen.)

Viimeksi muokattu:
En nyt näkisi tätä sukupuolittuneena ongelmana, vaan ehkä enemmän poliittisen kulttuurin ongelmana. Vaikkapa pääministeri Orpo olisi kaverijohtajana varmaan ihan samanlainen tuuliviiri kuin Marin. Ollaan huolissaan salamagallupeista, vaikka seuraavat vaalit ovat kolmen vuoden päästä ja kaikki nyt tehty hyvä ja huono on siihen mennessä unohdettu.

(Ainakin minulla on ollut sekä nais- että miesesimiehiä sekä molempia sukupuolia edustaneita työtovereita ja alaisia, hyviä ja huonoja molemmissa. Pahin juoruakka on ollut mies, kehnoin ja paras johtaja nainen.)

Ja kun persujen gallup-suosio suli pikkusen, niin Haitta-Aho oli heti mollaamassa hallitusta sen takia että siellä on naisia.

Perussuomalaisten olisi kannattanut pistää jarruja päälle julkituloissa koronan aikaan.Koronan aikaista hallituksen keikuttelua ei enemmistö kansalaisista hyvällä katso.Eduskuntaryhmä ei näköjään ymmärrä kriisin aikaista viestintää.Tätä käytetään nyt ja tulevaisuudessa PS vastaan

Professori nostaa esiin kiinnostavan yksityiskohdan – tarkoittaako tämä käytännössä, että Uudenmaan sulku on ohi?

Julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiainen nostaa blogikirjoituksessaan esiin yksityiskohdan, joka saattaa käytännössä tarkoittaa sitä, ettei Uudenmaan sulku koronan vuoksi jatkuu enää ensi viikonlopun jälkeen.

Rautiainen huomauttaa, että valmiuslain 9 §:n 2 momenttiin on kirjattu lähtökohta, jonka mukaan käyttöönottoasetuksen jatkamista koskeva asetus (valmiuslain 8 §:n mukainen ns. jatkamisasetus) pitäisi tuoda eduskunnan käsiteltäväksi kaksi viikkoa ennen käyttöönottoasetuksen soveltamisajan päättymistä.
– Valtioneuvosto ei tuonut Uudenmaan sulkemisen jatkamista eli valmiuslain 118 §:n soveltamisen jatkamista koskevaa asetusta eduskunnan käsiteltäväksi 5.4.2020 mennessä, jolloin tuo kahden viikon määräaika umpeutui.
– Tarkoittaako tämä, että valtioneuvosto ei ole aikeissa jatkaa valmiuslain 118 §:n soveltamista? Vai tarkoittaako tämä, että valtioneuvosto kompastelee jälleen valmiuslain soveltamiseen liittyvässä lakitekniikassa, mitä se on tehnyt kuluneiden neljän viikon aikana lukuisia kertoja? Vai onko valtioneuvosto kenties epävarma välttämättömyysedellytyksen täyttymisestä? Vai onko asiaan sotkeutunut poliittiset intohimot, kuten mediakeskustelussa on arveltu? Tämä selvinnee nyt alkaneen viikon aikana, Rautiainen jatkaa.

Hallitus julkaisee asiaa koskevan arviomuistion huomenna tiistaina.

Perussuomalaisten olisi kannattanut pistää jarruja päälle julkituloissa koronan aikaan.Koronan aikaista hallituksen keikuttelua ei enemmistö kansalaisista hyvällä katso.Eduskuntaryhmä ei näköjään ymmärrä kriisin aikaista viestintää.Tätä käytetään nyt ja tulevaisuudessa PS vastaan

Toisaalta PS Arja Juvonen kysyi jo tammikuussa, miten Suomi on varautunut koronaan, Halla-Aho yritti muistutella kotivarasta helmikuun lopulla... En ole Persu, mutta puoluehan yritti parhaimpansa mukaan hoputella hallitusta toimeen, ihan kuin opposition kuuluu.

Back