Koronavirus Suomessa

Sopii tuo tahdottomuus myös Tehtaankadun pelikirjaan. Siis siinä tilanteessa jos hallitus ei toimi kuten keväällä. Ennusmerkit on vähän huonot mutta toisaalta yllätyin minä maaliskuussakin kun ei menty sillä kertaa "Ruotsin mallin mukaan"

Valtiovarainministeri totesi että Suomella ei ole enää varaa mennä kiinni. No miltä tämä nyt sitten taas alkaa näyttää? Elinkeinoministeri Lintilä taisi paheksua karanteeneihin määräämistä? Mutta mikä on sitten se vaihtoehto jos ei rajoiteta ulkomailta lentelyä, ei testata riittävästi eikä saisi laittaa saapuvia henkilöitä karanteeniin.

Se on Suomen kiinni laittaminen.

...varsinkin kun nyt on jo varsin vakuuttavaa todistusaineistoa siitä, että epidemian kurissa pitäminen on parasta taloudelle, mikä toki on ollut maalaisjärjellä selvää alusta lähtien. Muistetaanpa, että kesällä virus oli lähes nollissa. Ovatko matkailun ja yöelämän - ei työelämän - rajoitukset liian suuri hinta kansakunnalle?

Meillä on valtavasti hotellikapasiteettia pk-seudulla tyhjäkäynnille. Resurssit valvottuun karanteeniin ovat olemassa. Kansan tuki on olemassa. Kustannustehokkuus on tiedossa. Lainsäädäntöpohja on olemassa. Vain poliittinen - vai virkamiesten - tahto puuttuu.

67 §
Karanteeni ja eristäminen ulkopuolelta lukittavassa tilassa
Karanteeni- tai eristyshuoneen ovea voidaan pitää ulkopuolelta lukittuna silloin, kun se on välttämätöntä ilmateitse tai pisara- ja kosketustartuntana tarttuvan yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin edellytykset täyttävän tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi.

Hoidon toteuttamiseen osallistuvan henkilön on valvottava potilasta niin, että hänellä on mahdollisuus saada välittömästi yhteys potilaaseen. Myös potilaalla on oltava mahdollisuus saada välittömästi yhteys henkilökuntaan.

Päätöksen oven ulkopuolelta lukitsemisesta tekee virkasuhteinen kunnan tai sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri.
 
Sopii tuo tahdottomuus myös Tehtaankadun pelikirjaan. Siis siinä tilanteessa jos hallitus ei toimi kuten keväällä. Ennusmerkit on vähän huonot mutta toisaalta yllätyin minä maaliskuussakin kun ei menty sillä kertaa "Ruotsin mallin mukaan"

Valtiovarainministeri totesi että Suomella ei ole enää varaa mennä kiinni. No miltä tämä nyt sitten taas alkaa näyttää? Elinkeinoministeri Lintilä taisi paheksua karanteeneihin määräämistä? Mutta mikä on sitten se vaihtoehto jos ei rajoiteta ulkomailta lentelyä, ei testata riittävästi eikä saisi laittaa saapuvia henkilöitä karanteeniin.

Se on Suomen kiinni laittaminen.

Tuo ”ei voi laittaa Suomea kiinni” itku on mielestäni naurettavaa ja johtaa koko keskustelua harhaan. Kyse on juurikin nyt vain lähinnä ihmisten lomamatkailusta ja jossain määrin halpatyövoimasta. Tavara voi liikkua edelleen, tietyt tarpeelliset henkilömatkatkin voisi tehdä jos suostuu karanteeniin. Mitään Suomen kiinni laittamista ei tarvita.

Lintilä taitaa laulella kavereittensa lauluja.
 
  • Tykkää
Reactions: jak
Tuo ”ei voi laittaa Suomea kiinni” itku on mielestäni naurettavaa ja johtaa koko keskustelua harhaan. Kyse on juurikin nyt vain lähinnä ihmisten lomamatkailusta ja jossain määrin halpatyövoimasta. Tavara voi liikkua edelleen, tietyt tarpeelliset henkilömatkatkin voisi tehdä jos suostuu karanteeniin. Mitään Suomen kiinni laittamista ei tarvita.

On tullut havaittua sitäkin että kun puhuu järjen käytöstä mm. lentoasemien kohdalla niin tasan 10 sekuntia siitä nostetaan esille Pohjois-Korea ja miten sielläkin on ongelmia.
 
Tuo ”ei voi laittaa Suomea kiinni” itku on mielestäni naurettavaa ja johtaa koko keskustelua harhaan. Kyse on juurikin nyt vain lähinnä ihmisten lomamatkailusta ja jossain määrin halpatyövoimasta. Tavara voi liikkua edelleen, tietyt tarpeelliset henkilömatkatkin voisi tehdä jos suostuu karanteeniin. Mitään Suomen kiinni laittamista ei tarvita.

Lintilä taitaa laulella kavereittensa lauluja.

Näin juuri. Voi miettiä, kuinka paljon maksavat kansantaloudelle intialaispoimijan mustikat.... Tässäkin toki täytyy ottaa huomioon, että jopa työvoiman tuonnin voi hoitaa mallikkaasti, jos vain halua on. Testit, karanteeni, valvonta, ei mitään ihmehommia.
 
Perustuslaki on tässä maassa se jarru, joka estää sen, että punakaartit, ABC:ltä tempaistut kylänmiehet tai eduskuntaan äänestetyt hihhulit puolueesta riippumatta, eivät ala ottamaan ihmisiä mielivaltaisesti kiinni tai sulkemaan rajoja tai rajoittamaan kansalaisen perusoikeuksia. Tämä ei tule muuttumaan mihinkään, niinkauan kun Suomi niminen valtio on olemassa, riippumatta siitä, mitkä puolueet ovat hallituksessa. Tietyt asiat on tehty tarkoituksella hankalaksi juuri tästä syystä. Tämän voi paikata ainoastaan pandemialaki, joka edelleen puuttuu .

Näin toimii länsimainen demokratia. Kun USA:ssa Trump julisti koronakriisin alussa, että hänellä on rajaton valta tehdä päätöksiä sen suhteen, mitä osavaltioissa tehdään, loppujen lopuksi on osoittautunut, että hänen valtaoikeutensa ovat olleet hyvinkin rajalliset.

Missä vaiheessa mahtaa pandemialain säätäminen olla?

On huvittavaa, että tiukempia toimia esim. rajanylityspaikoille vaativia väitetään, tai ainakin rivien välistä vihjaillaan joksikin länsimaisen demokratian nakertajiksi tai sen periaatteita täysin ymmärtämättömiksi. Kyllä jossakin kohtaa ne yksilön vastuut ja velvollisuudetkin pitää näkyä. Esim. jos on ihan pakko päästä pandemian aikana sinne ulkomaille lomailemaan kun ei vuotta kestä kotimaassaan. On se hirveää mielivaltaa, jos joutuu kerran elämässään lomamatkan jälkeen olemaan 2 viikkoa omassa kodissaan Kelan maksaessa palkan.
 
Nyt näitä 100+ paperin lentoja alkaisi taas olla liki kaikki Euroopan lennot, kun tilastot on punaisella.

Siinä voi pitää järjen mukana eli ei Tanskasta tulevaa lentoa tarvitse kollata läpi, vaikka siellä hieman punaisella oltaisiinkin. Pitää keskittyä selvistä tautipesäkkeistaä tuleviin ja päälle vielä matkustajien analysointia. Ei sitä punaisuuden liikkuvaa rajaa tarvitse yleisradiossa julistaa vaan viranomaiset hoitavat sen.

Tuota matkustajien analysointia ei tietenkään saa ääneen sanoa, mutta niin se vaan menee. Kun lennolla on jonkin tietyn profiilin omaavia henkilöitä enemmän niin tiukka seula kaikille.

Ei tämä tietenkään mikään 100 % seula ole, koska turvallisillakin lennoilla tulee lentoja vaihtaneita matkustajia muualta. Viranomaisilla on kyllä tiedossa ne lennot, jos on ostettu yhdellä lipulla (tyyliin Kosovo - Kööpenhamina - Helsinki), mutta jos täysin omatoimisesti ostaa erillisiä lentoja niin sitä ketjua ei tietysti tiedetä.

Eikä tässä mistään 100 % katiskasta ole kyse vaan mahdollisimman tarkasta seulasta, joka kuitenkin mahdollistaa lentoliikenteen kulkemisen.

Eikä mikään labratesti 100 % oikeaa tulosta anna ja kun vielä itämisaikakin on kohtuullisen pitkä, niin täyttä varmuutta ei tule siksikään.
 
Siinä voi pitää järjen mukana eli ei Tanskasta tulevaa lentoa tarvitse kollata läpi, vaikka siellä hieman punaisella oltaisiinkin. Pitää keskittyä selvistä tautipesäkkeistaä tuleviin ja päälle vielä matkustajien analysointia. Ei sitä punaisuuden liikkuvaa rajaa tarvitse yleisradiossa julistaa vaan viranomaiset hoitavat sen.

Tuota matkustajien analysointia ei tietenkään saa ääneen sanoa, mutta niin se vaan menee. Kun lennolla on jonkin tietyn profiilin omaavia henkilöitä enemmän niin tiukka seula kaikille.

Ei tämä tietenkään mikään 100 % seula ole, koska turvallisillakin lennoilla tulee lentoja vaihtaneita matkustajia muualta. Viranomaisilla on kyllä tiedossa ne lennot, jos on ostettu yhdellä lipulla (tyyliin Kosovo - Kööpenhamina - Helsinki), mutta jos täysin omatoimisesti ostaa erillisiä lentoja niin sitä ketjua ei tietysti tiedetä.

Eikä tässä mistään 100 % katiskasta ole kyse vaan mahdollisimman tarkasta seulasta, joka kuitenkin mahdollistaa lentoliikenteen kulkemisen.

Eikä mikään labratesti 100 % oikeaa tulosta anna ja kun vielä itämisaikakin on kohtuullisen pitkä, niin täyttä varmuutta ei tule siksikään.

Mikään ei estä aluehallintovirastoja maa-asemilla, lentokentillä ja satamissa Torniossa, Turussa, Vantaalla ja Helsingissä organisoimasta toimintaa tällä tavoin. Hallitus ilmoitti jo muutama viikko sitten, että valtio maksaa viulut.

Mutta seinään tämä näyttää menevän, ennenkuin täysi päätäntä- ja toimeenpanovalta on hallituksella/eduskunnalla. Se tulee vain valmiuslain tai puuttuvan pandemialain myötä.

Simpauttaja
 
Siinä voi pitää järjen mukana eli ei Tanskasta tulevaa lentoa tarvitse kollata läpi, vaikka siellä hieman punaisella oltaisiinkin. Pitää keskittyä selvistä tautipesäkkeistaä tuleviin ja päälle vielä matkustajien analysointia. Ei sitä punaisuuden liikkuvaa rajaa tarvitse yleisradiossa julistaa vaan viranomaiset hoitavat sen.

Tuota matkustajien analysointia ei tietenkään saa ääneen sanoa, mutta niin se vaan menee. Kun lennolla on jonkin tietyn profiilin omaavia henkilöitä enemmän niin tiukka seula kaikille.

Ei tämä tietenkään mikään 100 % seula ole, koska turvallisillakin lennoilla tulee lentoja vaihtaneita matkustajia muualta. Viranomaisilla on kyllä tiedossa ne lennot, jos on ostettu yhdellä lipulla (tyyliin Kosovo - Kööpenhamina - Helsinki), mutta jos täysin omatoimisesti ostaa erillisiä lentoja niin sitä ketjua ei tietysti tiedetä.

Eikä tässä mistään 100 % katiskasta ole kyse vaan mahdollisimman tarkasta seulasta, joka kuitenkin mahdollistaa lentoliikenteen kulkemisen.

Eikä mikään labratesti 100 % oikeaa tulosta anna ja kun vielä itämisaikakin on kohtuullisen pitkä, niin täyttä varmuutta ei tule siksikään.

Tiedonsaanti ja analytiikka ei tosiaankaan ole mikään ongelma. Profilointia on tehty jo iät ja ajat ja kyllä sen suuri osa matkustajista tietää. Onneksi sentään ei tästä ole noussut samanlaista haloota kuin joissain muissa tapauksissa.

Ihmiset tuntuvat siis hyväksyvän kaikenlaiset profiloinnit, pakolliset tarkastukset ym. paremmin, kun kyse on lentomatkustamisesta, tai ehkä matkustamisesta ylipäätään. Siksin luulisi olevan helpompaa esittää tiukkojakin vaatimuksia rajoja ylittäville, kun vastarinta on vähäisempää kuin vaikka kauppojen maskipakoissa tai yökerhojen sulkemisessa.
 
Mikään ei estä aluehallintovirastoja maa-asemilla, lentokentillä ja satamissa Torniossa, Turussa, Vantaalla ja Helsingissä organisoimasta toimintaa tällä tavoin. Hallitus ilmoitti jo muutama viikko sitten, että valtio maksaa viulut.

Miksi alueiden pojat ja tytöt eivät toimi? Kun ollaan niin huolestuneita laillisuudesta niin saadaanko velvollisuuksiensa välttelijät vielä oikeudelliseen vastuuseen? Viittaan siis tähän kaikkein pahimpaan viruslinkoon Vantaaseen ja kyseisen kaupungin viranomaisiin.

Punaisellahan Torniokin on mutta ei sieltä levitetä virusta samalla teholla ympäri Suomea. Sieltä se leviää hitaasti mutta varmasti. Vantaalta taas nopeasti ja vieläkin varmemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Kuuluuko Makedonia tautipesäkkeisiin?
 
Punaisellahan Torniokin on mutta ei sieltä levitetä virusta samalla teholla ympäri Suomea. Sieltä se leviää hitaasti mutta varmasti. Vantaalta taas nopeasti ja vieläkin varmemmin.

Pistä silti ne Lapin ukot vain kuriin... Kun tuon jutun lukee, on kyllä melkoista selittelyä. Näillähän oli koronaa ja Lappiin vain...

Ministeriö: Suomeen houkuteltu harhaanjohtavilla tiedoilla useita marjanpoimijaryhmiä



 
Milloin saadaan moottoriteille 12km/h tai 1200km/h nopeusrajoitukset? Jotenkin luulin, että aivan kuten kauppasopimuksissa on viranomaiskirjeissä vakiona laittaa tärkeät luvut niin numeroina kuin kirjoitettuina...
 
Niin,


Tietenkin asian voi ajatella kiusantekona viranomaisille, mutta väitän, että taustalla on suurimpana ongelmana se, että kansalaisella ei ole ollut tietoa siitä, kenellä on päätöksenteko- ja toimeenpanovalta. Ja tehdyistä päätöksistä ei ole asianmukaisesti tiedotettu.

Otsikon mukaan, jos kanteluita on tehty about 700, sen takana on vielä suurempi määrä tietopyyntöjä eri virkamiehille. Tietopyyntöjä, joihin viranomaisen on pakko vastata. Jossain kohtaa julkisuuteen alkaa myös putkahtelemaan esimerkkejä siitä, miten eri virastot pallottelevat asioita keskenään.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että tämä Suomen nykyinen kolmitasoinen hallintomalli hallitus/eduskunta, aluehallintovirastot ja kunnat on liian monimutkainen hoitamaan pandemiaa.

Simpauttaja
 
Back
Top