Koronavirus Suomessa

PK seutu ja muutama muukin tavalla tahi toisella.

Kevään Uudenmaan motin tarpeellisuudesta ja toimivuudesta näin jälkikäteen ajateltuna on helppo olla sitä mieltä, että ei se nyt varmaan se kulkemisen estäminen itsessään ollut täysin onnistunut tapa rajoittaa koronan leviämistä. Sen motin sivuvaikutukset olivat varmaan tehokkaat. Kansalaiset tajusivat, että nyt on tosi kyseessä. Helsinki, Vantaa ja Espoo olivat todella hiljaisia motin aikana ja kyse ei ollut siitä, että maalaiset eivät olleet aiheuttamassa ruuhkia.
Vaikka motti oli ehkä tarpeeton, niin en tule koskaan moittimaan Marinin hallitusta siitä, että se motti tehtiin. Siinä tilanteessa oli pakko olla tehokas. Ja nyt alkaa olla sama tilanne. Vai menikö se jo?

Ulkonaliikkumiskieltoa odotellessa...
 
Jotain rajoituksia tulee varmasti, tavoitteena hidastaa leviäminen, ei estää kokonaan. Ja vasta tilanteen perhanoituessa rankasti annetaan isolla kädellä.
 
Sitähän täällä jo keväällä ihmeteltiin, että miksi tartuntatautilakia ei otettu tehokkaaseen käyttöön jo silloin. Sieltä kyllä löytyy pykälät tehokkaaseen toimintaan. Eikä tarvitse edes murehtia perustuslainmukaisuudesta, koska ko. laki on säädettäessä todettu perustuslain mukaiseksi.

Jos ei nyt, niin milloin tartuntatautilakia on ajateltu käytettäväksi?

Tartuntatautilakia voi käyttää vain, jos henkilöstä on olemassa perusteltu epäilys että hän on taudinkantaja. Ei sillä voi tehdä laajoja sulkuja tai pakkokeinoja, jos ei ole epäilyä.

Simpauttaja
 
PK seutu ja muutama muukin tavalla tahi toisella.

Kevään Uudenmaan motin tarpeellisuudesta ja toimivuudesta näin jälkikäteen ajateltuna on helppo olla sitä mieltä, että ei se nyt varmaan se kulkemisen estäminen itsessään ollut täysin onnistunut tapa rajoittaa koronan leviämistä. Sen motin sivuvaikutukset olivat varmaan tehokkaat. Kansalaiset tajusivat, että nyt on tosi kyseessä. Helsinki, Vantaa ja Espoo olivat todella hiljaisia motin aikana ja kyse ei ollut siitä, että maalaiset eivät olleet aiheuttamassa ruuhkia.
Vaikka motti oli ehkä tarpeeton, niin en tule koskaan moittimaan Marinin hallitusta siitä, että se motti tehtiin. Siinä tilanteessa oli pakko olla tehokas. Ja nyt alkaa olla sama tilanne. Vai menikö se jo?

Ulkonaliikkumiskieltoa odotellessa...

Se Uudenmaan eristäminen oli toisarvoinen asia keväällä. Työmatkaliikenne jatkui kuitenkin. Keväällä ei kukaan valtionhallinnossa tiennyt miten paha ensimmäisestä korona-aallosta tulee. Valmiuslain käyttöönotolla taattiin se, että yksityisten sairaaloiden ja lääkäriasemien henkilöstö, toimitilat ja välineet olisi voitu pakko-ottaa koronapotilaiden hoitoon, jos siihen olisi ollut tarvetta. Siinä se pointti oli, eikä tiesuluissa.

Simpauttaja
 
Ilmeisesti jokainen aihe saadaan lopulta väännettyä pakolaispolitiikkaan. Ehkä kaikki keskusteluketjut pitäisi niputtaa pakolaispolitiikan alaosiksi.

Simpauttaja
Pakolaispolitiikkahan on vain hyvin pieni osa siitä suuresta miljardiluokan ongelmasta, jonka surkea maahanmuuttopolitiikka muodostaa. Ei kai simpauttaja vain lähtenyt populismin tielle?
 
PK seutu ja muutama muukin tavalla tahi toisella.

Kevään Uudenmaan motin tarpeellisuudesta ja toimivuudesta näin jälkikäteen ajateltuna on helppo olla sitä mieltä, että ei se nyt varmaan se kulkemisen estäminen itsessään ollut täysin onnistunut tapa rajoittaa koronan leviämistä. Sen motin sivuvaikutukset olivat varmaan tehokkaat. Kansalaiset tajusivat, että nyt on tosi kyseessä. Helsinki, Vantaa ja Espoo olivat todella hiljaisia motin aikana ja kyse ei ollut siitä, että maalaiset eivät olleet aiheuttamassa ruuhkia.
Vaikka motti oli ehkä tarpeeton, niin en tule koskaan moittimaan Marinin hallitusta siitä, että se motti tehtiin. Siinä tilanteessa oli pakko olla tehokas. Ja nyt alkaa olla sama tilanne. Vai menikö se jo?

Ulkonaliikkumiskieltoa odotellessa...
Rajan yli pääsi millä tahansa pakulla vaivatta ja kuorkkeja ei edes pysäytetty. Sen sijaan Helsingin keskusta hiljeni kellonlyömällä aivan kuin rajoitukset olisi langetettu sinne. Valitettavasti porukat eivät taida enää langeta suosituksien ylitulkintaan.
 
Sen voin sanoa, että pk-seudulla ei auta enää mikään muu kuin
Rajan yli pääsi millä tahansa pakulla vaivatta ja kuorkkeja ei edes pysäytetty. Sen sijaan Helsingin keskusta hiljeni kellonlyömällä aivan kuin rajoitukset olisi langetettu sinne. Valitettavasti porukat eivät taida enää langeta suosituksien ylitulkintaan.
Tämä on se, mikä keväällä sai tilanteen kääntymään 180 astetta. Kaikki hiljeni. Ravintolat, kaupat suurilta osin. Ihmiset lukittautui koteihinsa wc-paperin pehmustamana tai eristäytyivät mökeilleen. Ei ollut edes maskeja silloin kellään. Tässä olisi oppikirjaesimerkki, miten epidemian suunta voidaan ihan oikeasti kääntää.

Nyt ei ole mitään merkkejä vastaavasta. Pitäisi olla parikin astetta määräävämmät rajoitukset, jos halutaan edes lähelle samaa tulosta. Nyt ollaan ihan selkeästi kaistalla joka vie kohti Keski-Eurooppaa. Pk-seudulla siis ainakin.
 
Tartuntatautilakia voi käyttää vain, jos henkilöstä on olemassa perusteltu epäilys että hän on taudinkantaja. Ei sillä voi tehdä laajoja sulkuja tai pakkokeinoja, jos ei ole epäilyä.

Simpauttaja

Esim.

58 §

Laajaan tartunnanvaaraan liittyvät toimenpiteet

Kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella.

89 §

Virka-apu

Jos Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, aluehallintovirasto, tartuntatautien torjunnasta vastaava kunnan toimielin, kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri tai sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri toteaa, että yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämistä ei voida muulla tavoin estää, poliisin, pelastusviranomaisen tai puolustusvoimien on annettava tämän pyynnöstä virka-apua. Rajavartiolaitoksen antamasta virka-avusta säädetään rajavartiolaissa (578/2005).
 
Tartuntatautilakia voi käyttää vain, jos henkilöstä on olemassa perusteltu epäilys että hän on taudinkantaja. Ei sillä voi tehdä laajoja sulkuja tai pakkokeinoja, jos ei ole epäilyä.

Simpauttaja

Täällä foorumillahan oli vielä ennen koronan alkua keskustelua siitä kuinka valtio ei missään nimessä voi määrätä ketään karanteeniin johtuen erinäisistä lakiteknisistä syistä ja jo silloin linkitettiin samat lakipykälät kuin jäsen @StmSvejk
 
Esim.

58 §

Laajaan tartunnanvaaraan liittyvät toimenpiteet

Kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella.

89 §

Virka-apu

Jos Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, aluehallintovirasto, tartuntatautien torjunnasta vastaava kunnan toimielin, kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri tai sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri toteaa, että yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämistä ei voida muulla tavoin estää, poliisin, pelastusviranomaisen tai puolustusvoimien on annettava tämän pyynnöstä virka-apua. Rajavartiolaitoksen antamasta virka-avusta säädetään rajavartiolaissa (578/2005).
Niin,

Jotensakin noin. Tartuntatautilain keino vaikuttaa on karanteeni, jos on henkilöön itseensä käyvä epäilys.

Karanteenissa oleva henkilö on oikeutettu päivärahaan. Ei kokonaista maakuntaa voi Suomessa laittaa päivärahoille.

Hallitus on ollut muuttamassa tartuntatautilakia enemmän siihen suuntaan, että se olisi pandemialaki ja viranomaisilla olisi enemmän valtuuksia rajatun ajan. Sekä perustuslakivaliokunta, että oikeuskansleri eivät olleet lakiehdotukseen kovinkaan tyytyväisiä. Perusteluina oli nimenomaa se, missä kohtaa menee raja sille että onko henkilö tai alue enää epäilty taudinkantaja / levittäjä ja sen suhde perustuslain takaamaan vapauteen liikkua ja harjoittaa elinkeinoa.

"Pykälän 1 momentista ehdotetaan poistettavaksi säännös, jonka mukaan karanteeni ja eristäminen on toteutettava siten, että henkilön oikeuksia ei tarpeettomasti rajoiteta. Säännöksen poistamista ei mainita esityksen perusteluissa. Säännös on erittäin tärkeä perusoikeuksien rajoittamista koskevan oikeasuhtaisuuden periaatteen toteuttamiseksi käytännön soveltamistilanteissa. Tämän vuoksi säännöstä ei voida ilman painavia perusteita esittää poistettavaksi laista. Perusoikeuksien rajoitusten soveltamista ohjaavien yleisten periaatteiden säätäminen selkeästi laissa on nähdäkseni välttämätön edellytys sille, että laki voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä."

"Oikeuskansleri pitää tärkeänä tartuntatautilain säännösten täydentämistä koronavirusepidemian tilanteen vuoksi. Hän pitää myös perusteltuna viranomaisten toimenpiteiden porrastamista epidemian tilanteen vakavuuden mukaan. Uusien säännösten sisällön johdonmukaisuuden ja sovellettavuuden varmistamiseen on kuitenkin kiinnitettävä vakavaa huomiota lain jatkovalmistelussa. Lausunnossa esitetään tästä sekä yleisiä että yksityiskohtaisia havaintoja. Lisäksi esityksen perusteluissa on käsiteltävä tarkemmin perusoikeuksien rajoittamisen yleisiä edellytyksiä ja yksittäisten perusoikeuksien rajoittamiseen liittyviä erityisiä vaatimuksia sekä koottava kokonaisarvio rajoitusten kokonaishyödyistä ja -haitoista."


Simpauttaja
 
Se Uudenmaan eristäminen oli toisarvoinen asia keväällä. Työmatkaliikenne jatkui kuitenkin. Keväällä ei kukaan valtionhallinnossa tiennyt miten paha ensimmäisestä korona-aallosta tulee. Valmiuslain käyttöönotolla taattiin se, että yksityisten sairaaloiden ja lääkäriasemien henkilöstö, toimitilat ja välineet olisi voitu pakko-ottaa koronapotilaiden hoitoon, jos siihen olisi ollut tarvetta. Siinä se pointti oli, eikä tiesuluissa.

Simpauttaja
Puhumattakaan jo olemassa olevan henkilöstön siirroista, lomakielloista, irtisanoutumiskiellosta, yms.
 
Rajan yli pääsi millä tahansa pakulla vaivatta ja kuorkkeja ei edes pysäytetty. Sen sijaan Helsingin keskusta hiljeni kellonlyömällä aivan kuin rajoitukset olisi langetettu sinne. Valitettavasti porukat eivät taida enää langeta suosituksien ylitulkintaan.
Sivuhuomautuksena niin kyllä se oli jo hiljentynyt aiemmin, ohessa allekirjoittaneen ottama kuva Aleksanterinkadulta viikko ennen sulkua lauantaina 21.3. aamupäivällä klo 10:40.
 

Liitteet

  • 2020-03-21.jpg
    2020-03-21.jpg
    1.2 MB · Luettu: 12
Sivuhuomautuksena niin kyllä se oli jo hiljentynyt aiemmin, ohessa allekirjoittaneen ottama kuva Aleksanterinkadulta viikko ennen sulkua lauantaina 21.3. aamupäivällä klo 10:40.
Oli se toki hiljentynyt, mutta tuon sulun aikana hiljeni entisestään. Omana referenssinä siis Kamppi-Assa välinen alue, eikä Aleksin kaltaiset yksinomaiset shoppailualueet.
 
Kun Uusimaa tulee rajoitteiden piiriin, niin hiljenee muukin maa. Keväällä korrelaatio oli niin selvä, että sillä olisi voinut lyödä silmään. :) Ja kyllä päättäjät sen tietävät.

Hlökoht. mulle sopii erinomaisesti kättelemättömyys, turvavälit ja jonojen puuttuminen. Se on suorastaan Elämänlaatua. Ihan oikeasti.
 
Eli meidän pitää tarjota tulijoille isompia asumuksia?
Koska rasismi ja velka afrikan ja lähi-idän hahmoille.

Muistan, kun 2015 rajat aukesivat ja kunnan paikallisessa fb-foorumissa
hyysäriämmät yrittivät värvätä ihmisiä majoittamaan lapsosia.
Totesin, että meillä on ainoastaan 137 neliötä kahdelle hengelle, joten
ei mitenkään mahdu. Sain julmetun määrän peukutuksia isänniltä.
Piruuttani kysyn, oliko tuossa noin iso ero ämmien ja isännien välillä? Kihihih.
 
Back
Top