Koronavirus Suomessa

26.3.2021
Hallitus perustelee liikkumisrajoituksia sillä, että Suomessa on ollut jäljellä arviolta vain kahdeksan heti vapaata tehohoitopaikkaa koronapotilaille.

6.4.2021
HUSissa on ihmetelty ”pyöreää nollaa” teho-osastolla – ylilääkäri toivoo keskustelua koronastrategian muuttamisesta

Perjantaina koronaviruksen vuoksi oli koko Suomessa tehohoidossa vain yksi ihminen.

Kertokaa mulle miten nämä perustelut ovat kerta toisensa jälkeen aika tavalla puppua? Mikä on tämä hinku ajaa näitä asioita läpi a) myöhässä b) keksimälllä perusteita?

Joko täydellistä kädettömyyttä tai sitten julkilausumattomia tavoitteita.



 
Üllatus
Kantasuomalaisille Astra Zenecat että saadaan kuolintilastoihin ne luvut mitä poliittisesti halutaan. Ilmasilta Somaliasta käyntiin ja Kela Goldit jakoon jo lentokoneessa
 
Taidan tehdä uutta ennätystä hammastarkastukseen pääsyn kanssa. Olen ollut jonossa jo pitkälti yli 2 vuotta. Vuosi sitten yli vuoden jonotuksen jälkeen aikani peruttiin epidemian takia. Syksyllä sitten sain uuden ajan joka peruttiin nyt sitten taas samasta syystä. Kerroin että olen ylittänyt takuuajan yli nelinkertaisesti jonka jälkeen minulle luvattiin soittaa viime keskiviikkona. Eipä kukaan soittanut. Näin siis kunnallisella. Korona on tappava tauti.
Ennen koronaa meidän kylällä pääsi hammaslääkärille kun valehteli, että hammasta särkee. Korona-aikana hammaslääkärissä on ruvettu valehtelemaan ettei mitään voi tehdä koska niin ja näin ja noin. Jopa tavanomainen hampaan poistaminen ohjataan suukirurgille, kun on niin helevetin vaikea operaatio. Kirurgi sitten ottaa pihdit ja vetää hampaan. Muutoinkin kunnallisella ostohammaslääkärit valittavat kuin sotaorvot kuinka on viimeinen kerta kun paikataan bla bla. Kerran erehdyksessä kunnallisella oli virolainen hammaslääkäri, joka ei tiennyt ettei asiakkaiden hampaita saa paikata. Virolainen paikkasi ämpyilemättä ja hyvä tuli.

Itse varasin ajan yksityiselle. 15 viimeksi kuluneen vuoden aikana kerkesin nauttia kunnallisen hammaslääkärin palveluista 2-3 kertaa. Kunnallisen hammashuollon voisi lakkauttaa, kun ei se toimi kuitenkaan, mutta maksaa kuntalaisille tolkuttomasti.
 
Üllatus

Samalla Suomi jakaa Pfizerin rokotteita muille.
 
Nyt ollaan taas aiheesta sivussa mutta onko tuolla yksityisellä ja kunnallisella hammashoidolla jotain eroa hinnoissa? Parikymmetä vuotta sitten euko pääsi kunnalliselle kun oli pieniä lapsia. Hinnassa ei juurikaan eroa mutta kunnallisen puolen paikat ei pysyneet. Itse en sitten viitsinyt edes kokeilla.
 
Nyt ollaan taas aiheesta sivussa mutta onko tuolla yksityisellä ja kunnallisella hammashoidolla jotain eroa hinnoissa?
On. Vertasin Hammas Mehiläisen ja Tampereen kaupungin hammashoidon hintoja:

ToimenpideHinta, MehiläinenHinta, Mehiläinen (omavastuuosuus)Hinta, Tampere
Tarkastus69 €53,50 €18,90 €
Puudutus34 €31 €8,40 €
Paikkaus87 - 238 €77 - 215 €18,90 - 77 €
Poliklinikkamaksu23,60 €23,60 €13,10 €
Hammaskiven poisto115 - 163 €107 - 145 €8,40 - 77€

Huom! Toimenpiteiden sisällöissä voi olla jotain eroa, jota en maallikkona tiedosta.

Edit: Lisäsin vielä Mehiläisen hinnat Kelakorvauksen jälkeen.

Itseltäni peruttiin juurihoitoaika vuosi sitten koronan vuoksi. Soittelin sitten uuden ajan viime kuussa, pääsin sisään samana päivänä.
 
  • Tykkää
Reactions: jak
On. Vertasin Hammas Mehiläisen ja Tampereen kaupungin hammashoidon hintoja:

ToimenpideHinta, MehiläinenHinta, Mehiläinen (omavastuuosuus)Hinta, Tampere
Tarkastus69 €53,50 €18,90 €
Puudutus34 €31 €8,40 €
Paikkaus87 - 238 €77 - 215 €18,90 - 77 €
Poliklinikkamaksu23,60 €23,60 €13,10 €
Hammaskiven poisto115 - 163 €107 - 145 €8,40 - 77€

Huom! Toimenpiteiden sisällöissä voi olla jotain eroa, jota en maallikkona tiedosta.

Edit: Lisäsin vielä Mehiläisen hinnat Kelakorvauksen jälkeen.

Itseltäni peruttiin juurihoitoaika vuosi sitten koronan vuoksi. Soittelin sitten uuden ajan viime kuussa, pääsin sisään samana päivänä.
Kunnallinen maksetaan veroissa toiseen kertaan riippumatta saako sieltä muuta palvelua kuin torjutuksi tulemisen. Meillä kunnallisessa on osto-hammaslääkäreitä, jotka ovat lääkärikeskuksista. Ostolääkärit ovat ikuisesti vain käymässä, eivätkä sen vuoksi osaa käyttää potilastietojärjestelmiä, eikä niiden tarvitse, eikä ne välitä. Toisinaan potilasmaksutkin unohtuu periä.
 
Taidan tehdä uutta ennätystä hammastarkastukseen pääsyn kanssa. Olen ollut jonossa jo pitkälti yli 2 vuotta. Vuosi sitten yli vuoden jonotuksen jälkeen aikani peruttiin epidemian takia. Syksyllä sitten sain uuden ajan joka peruttiin nyt sitten taas samasta syystä. Kerroin että olen ylittänyt takuuajan yli nelinkertaisesti jonka jälkeen minulle luvattiin soittaa viime keskiviikkona. Eipä kukaan soittanut. Näin siis kunnallisella. Korona on tappava tauti.
Ainakin pärjäät seuraavassa sodassa... :) !

 
Mielenkiintoinen yksityiskohta: googlen tilaston mukaan Suomen ja Viron korona tartuntatilastokäyrä lähti laskuun ~täsmälleen samalla päivänä - 21. maaliskuuta.

Uutisissa kerrottiin, että Viro luisuu kiinaviruksineen Suomenlahteen. Oli rajoituksia puolin ja toisin. Merivettäkin välissä. Lopputuloksena tilastokäppyrä, joka on tikkasi samaan tahtiin naapurin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top