Koronavirus Suomessa

Tässä on haastateltu long covidiin sairastuneita.
Suhde on oikea, neljä naista ja yksi mies.

Miksi naiset sairastuvat herkemmin long covidiin?

Sairaalahoidossa olleista naisia sairastuu long covidiin 5 kertaa enemmän kuin miehiä.

Nuoria sairastuu covidin jälkitautiin eli long covidiin.
Tässä ei sano että tyttöjen ongelma, mutta todennäköisesti näin on.
 
Longcovid taitaa olla uusi "masennus" joka antaa elinikäisen lupalapun tahtomiensa asioiden laistamiseen, jatkuvaan saikutteluun ja lorvailuun.
Muistakaa että oireeton ripuli on aika varma merkki oireettoman koronan kantamisesta. Tämä toki johtaa useimmiten longcovidiin
 
Kävin tänäään hakemassa "lopetuspiikin" ;) ( pistos nro 2) homma kävi kuin junan vessa. Mitään oireita ei tullut ekasta. Tippaiita valisti, että jos ei tullut oireita ekasta, niin tokkopa tästäkään... Toki olkapää oli kipeä seuraavana päivänä, joten...
 
Nuoria sairastuu covidin jälkitautiin eli long covidiin.
Tässä ei sano että tyttöjen ongelma, mutta todennäköisesti näin on.

Jos nuo artikkelissa kerrotut lasten long covid -osuudet pitävät paikkansa niin alan kyllä oikeasti huolestua. Mutta noita brittien tilastokeskuksen alustavia raportteja selatessa tuli vastaan vain sellainen ikäryhmiä erittelevä ristiintaulukko, jonka soluissa oli arvona se prosenttiosuus, mitä solun lukumäärä edustaa koko brittikansasta. Tietenkin long covid:in osuudet oli pienimpiä ikäryhmässä 2-11 -vuotiaat. Ristiintaulukon ikäryhmittely on kaikkea muuta kuin tasavälinen ja itse mietin että ainoa järki tuossa esitystavassa olisi se, että valittujen ikäryhmien ihmislukumäärä olisi kussakin luokassa kutakuinkin sama. Muuten se on harhaanjohtava.


Lisäksi pitää huomata, että tässä on itse ilmoitettu nuo oireet ja käsittääkseni mukana on sellaisetkin tapaukset, joissa ihminen itse arvioi sairastuneensa covidiin vaikka positiivista testitulosta ei ole olemassa. Joissain graafeissa / taulukoissa on sitten erikseen otettu käsittelyyn sellaiset tapaukset, joissa on jopa positiivinen testitulos koronasta.

 
Jos nuo artikkelissa kerrotut lasten long covid -osuudet pitävät paikkansa niin alan kyllä oikeasti huolestua. Mutta noita brittien tilastokeskuksen alustavia raportteja selatessa tuli vastaan vain sellainen ikäryhmiä erittelevä ristiintaulukko, jonka soluissa oli arvona se prosenttiosuus, mitä solun lukumäärä edustaa koko brittikansasta. Tietenkin long covid:in osuudet oli pienimpiä ikäryhmässä 2-11 -vuotiaat. Ristiintaulukon ikäryhmittely on kaikkea muuta kuin tasavälinen ja itse mietin että ainoa järki tuossa esitystavassa olisi se, että valittujen ikäryhmien ihmislukumäärä olisi kussakin luokassa kutakuinkin sama. Muuten se on harhaanjohtava.


Lisäksi pitää huomata, että tässä on itse ilmoitettu nuo oireet ja käsittääkseni mukana on sellaisetkin tapaukset, joissa ihminen itse arvioi sairastuneensa covidiin vaikka positiivista testitulosta ei ole olemassa. Joissain graafeissa / taulukoissa on sitten erikseen otettu käsittelyyn sellaiset tapaukset, joissa on jopa positiivinen testitulos koronasta.


No tässä on covid-infektoituneet lapset (n=175) eritelty testeillä ja näistä koronan sairastaneista lapsista 4,7% (n=8) ilmoittaa long covid-oireista. Koko lapsi-otoksessa (N=4700) oli pitkäaikaisia oireita kokonaisuudessaan 1,7 %:lla lapsista (n=80), oli koronaa ollut tahi ei.

https://www.news-medical.net/news/2...ong-COVID-19-symptoms-suggests-new-study.aspx

"About 1.7% of children, that is, 80 children out of 4,700, had persistent symptoms overall. Among these, 8 children had a history of SARS-CoV-2 infection preceding the onset of persistent or recurrent symptoms. That is, 4.6% of the total number of the 174 children with prior SARS-CoV-2 infection reported persistent symptoms.

In other words, a history of this infection was correlated with a more than doubling of the risk of persistent symptoms. The odds were also higher in teenagers, girls and children with other long-term conditions.

Older children and those with other chronic medical conditions had approximately three times higher odds of long-term symptoms. There was no obvious correlation with age up to 12 years, however. Girls had about 80% increased odds."
 
Mietin tässä mitä tämä minun oireilu oli 1 pistoksen jälkeen :unsure:
Olen tavannut tässä toisen naisen jolla oli ihan samoja oireita. Ja kesti yhtä kauan. Sydän tykytti hänellä myös niin että luuli saavansa sydärin.
Voiko olla niin että sain jonkun pienen määrän virusta ennen roketetta, jota elimistö ehtinyt korjata, ja ennen kun prosessi oli valmis, tuli rokote ja piiskasi sellaisen reaktion..
En taida muista sellaista uupumusta eläessään. Ja unettomuus oli aika merkittävä!
 
Oireesi kyllä löytyvät täältä, mutta eivät ne tavallisia ole.
Tämä on BionTech/Pfizer rokotteen sivuvaikutusraportti
Samanlainen on myös Modernan rokotteesta, mutta sitä on annettu huomattavasti vähemmän.

PS
Ihmisen immuunipuolustus on juurikin suvullisesta lisääntymisestä johtuen varioi yksilöstä toiseen.
Jopa identtisten kaksosten immuunipuolustus ei ole samanlainen.
Luonnollisestikin mikrobiologisessa rasitteessa aina joku jää henkiin vakavissakin tapauksissa.

On kuitenkin viruksia jotka hoitamattomana johtavat kuolemaan kuten rabies. Tiedetään ainoastaan yksi joka on selvinnyt hengissä.
Rabies tartunta on hyvin vältettävissä ja siihen on rokote.

Kuitenkin immuunipuolustus on monesti vajaa ja on hyvin tarkoituksenmukaista opettaa sitä rokottamalla toimimaan halutulla tavalla.

Jos sitten aikoo selvittää että johtuiko nopeasti ohimenevä kiusallinen rokotereaktio mahdollisesta altistumisesta itse virukselle niin sitä on kyllä aika vaikea todeta millään tavalla että niin olisi ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tässä mitä tämä minun oireilu oli 1 pistoksen jälkeen :unsure:
Olen tavannut tässä toisen naisen jolla oli ihan samoja oireita. Ja kesti yhtä kauan. Sydän tykytti hänellä myös niin että luuli saavansa sydärin.
Voiko olla niin että sain jonkun pienen määrän virusta ennen roketetta, jota elimistö ehtinyt korjata, ja ennen kun prosessi oli valmis, tuli rokote ja piiskasi sellaisen reaktion..
En taida muista sellaista uupumusta eläessään. Ja unettomuus oli aika merkittävä!

Oma veikkaukseni olisi edelleen tuo aikaisempi altistus.
 
Longcovid taitaa olla uusi "masennus" joka antaa elinikäisen lupalapun tahtomiensa asioiden laistamiseen, jatkuvaan saikutteluun ja lorvailuun.
Osa on varmasti aitoja seurauksia mutta aiheellista olisi selvittää miten monet ovat kaupunkilaisia, suurkaupunkilaisia ja miten monella on vakavia ilmastoahdistuksia tms..
 
Artikkelista:

– On tiedossa, että monet muut nuoret henkilöt ovat kuolleet koronarokotteen ottamisen jälkeen yhtäkkiä veritulppiin ja sydämen laajentumiseen, Jouko Piho toteaa.

Kaikkialta se Pihon Jouko vaan pujahtaa esiin. Kas kummaa kun mies osasi jättää mikrosiru-pedonmerkki-deliriumit haastattelusta pois.
 
Artikkelista:

– On tiedossa, että monet muut nuoret henkilöt ovat kuolleet koronarokotteen ottamisen jälkeen yhtäkkiä veritulppiin ja sydämen laajentumiseen, Jouko Piho toteaa.

Kaikkialta se Pihon Jouko vaan pujahtaa esiin. Kas kummaa kun mies osasi jättää mikrosiru-pedonmerkki-deliriumit haastattelusta pois.
En tiedä miksi JP on tuohon otettu, mutta minusta on hyvä että tulee esiin rokotteen riskit. Itsellä ollut samankaltaisia oireita usean viikon ajan rokotuksen jälkeen mutta henki pihisee edelleen kun verenohennuspillereitä oli ennestään saatavilla. Ilman niitä ties mikä olisi tilanne.
 
Aika ikäviä sattumia!

Onkohan tuo sukulaiseksi mainittu kommentaattori, Jouko Piho sama Piho kuin tuossa alla:
https://hikipedia.org/wiki/Jouko_Piho

Paha sanoa koko tapauksesta mitään kun tietoja on noin vähän.

Hän on ikäänsä nähden saanut rokotteen nähtävästi 1. riskiryhmässä tai ainakin toisessa.
Jotain on lääkäri nähnyt että hän sen tarvitsisi. Tuolla painolla voisi olla vaikkapa uniapnea. Voi olla että ”ruusullakin” oli merkitystä.

PS
Jouko Pihon täytyy olla kuuluisa mies kun en ehtinyt kunnolla kirjoittaa niin jo kaksi viestiä hänestä!
PS.2.
Kysymyksessä on juurikin tämä kuuluisa Jouko Piho!
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tässä mitä tämä minun oireilu oli 1 pistoksen jälkeen :unsure:
Olen tavannut tässä toisen naisen jolla oli ihan samoja oireita. Ja kesti yhtä kauan. Sydän tykytti hänellä myös niin että luuli saavansa sydärin.
Voiko olla niin että sain jonkun pienen määrän virusta ennen roketetta, jota elimistö ehtinyt korjata, ja ennen kun prosessi oli valmis, tuli rokote ja piiskasi sellaisen reaktion..
En taida muista sellaista uupumusta eläessään. Ja unettomuus oli aika merkittävä!
Joku aiheesta ammattimaisesti tietävä sanoi mulle, että rokotteesta selviä oireita saavat ovat niitä, jotka oikean tartunnan saadessaan olisivat sairastaneet vakavan muodon.
 
Kaikkialta se Pihon Jouko vaan pujahtaa esiin. Kas kummaa kun mies osasi jättää mikrosiru-pedonmerkki-deliriumit haastattelusta pois.
Odottelen ja toivon että perehtyisi myös metsiin ja alkaisi tykittää vihreitä sekä EU:ta. Toisaalta on riski että kaikki mihin hän tarttuu saastuu saman tien.
 
Jeesus mitä hyperventilointia. Täytyy täyttää jokin Fin Entry kaavake ennen Suomeen saapumista. Mistä tulet, missä asuit, millä saavut minne saavut. Ihan lepi jo sen paninoinnin kanssa? Moniko letkuissa tällä hetkellä saati edes vuodeosastolla? Satavuotiaita ja syöpäsairaita El oteta huomioon. Menee jo huumorin puolelle tuo touhu. Täällä Tallinnassa ei ketään vittuakaan kiinnosta enää koko korona. Se juna meni jo.
 
Jeesus mitä hyperventilointia. Täytyy täyttää jokin Fin Entry kaavake ennen Suomeen saapumista. Mistä tulet, missä asuit, millä saavut minne saavut. Ihan lepi jo sen paninoinnin kanssa? Moniko letkuissa tällä hetkellä saati edes vuodeosastolla? Satavuotiaita ja syöpäsairaita El oteta huomioon. Menee jo huumorin puolelle tuo touhu. Täällä Tallinnassa ei ketään vittuakaan kiinnosta enää koko korona. Se juna meni jo.
Vastaa niihin kysymyksiin ja homma on siinä. No big deal?
 
Oma veikkaukseni olisi edelleen tuo aikaisempi altistus.
Tämä on hyvin mahdollista, pari vkoa ennen 1 pistosta olen ollut tekemisissä eniten ihmisten kanssa kun koskaan koronan aikana.

No milloin saa sitten seuraavat satsit? Talvella? Vai vasta vuoden päästä?
 
Tämä on hyvin mahdollista, pari vkoa ennen 1 pistosta olen ollut tekemisissä eniten ihmisten kanssa kun koskaan koronan aikana.

No milloin saa sitten seuraavat satsit? Talvella? Vai vasta vuoden päästä?

Eikö sinulle annettu toista rokotusaikaa saadessasi ensimmäisen rokoteannoksen? Sitten joudut ilmeisesti varailemaan itse ajan kakkosannosta varten. Kokeile tuolta:

 
Back
Top