Olen samaa mieltä kaikesta päihdehakuisuudesta, olipa kyseessä alkoholi tai erilaiset huumeet..eikä niiden osalta ole kysymys pelkästään terveydellisistä haitoista.Kannatan tätä heti kun myös alkoholin liikakäytöstä, huumeista ja tupakoinnista aiheutuvat terveydelliset haitat laitetaan itse korvattaviksi. Lisäksi jos BMI ylittää 25 kaikki terveydenhuoltokustannukset tulisi maksaa itse ja vielä päälle ilmastosakko niin pitkään kun kantaa ja ylläpitää ylimääräistä kudosta kehossaan. Näillä me laitetaan neljäs valtak...kröhöm Suomi nousuun
- jos meiltä (=Suomesta) saataisiin karsittua päihteet niin hyvin todennäköisesti Suomessa riittäisi nykyiset n. 7500 poliisia turvaamaan yhteiskuntaa.
- ja olen samaa mieltä siitäkin että varmasti monet sairaudet olisi vähennettävissä muuttamalla elämäntapoja terveellisimmiksi.
Näitä ei kuitenkaan voi järkevällä tavalla verrata koronarokotuksesta kieltäytymiseen..
- koronaan sairastumista voi erittäin tehokkaasti ehkäistä helpolla ja kaikkien saatavilla olevalla ilmaisella rokotuksella.
- toisekseen rokotuksella kyetään ehkäisemään myös kaikkien muiden sairastumista jne.
Tartuntatautilaki antaa tarvittaessa mahdollisuuden myös pakolliseen rokottamiseen. (kts. Tartuntautilaki, 5. Luku, 47.§), monien muiden pakkotoimien ohella.
- tällainen tilanne voi tulla välttämättömäksi jos/kun esim. koronatautiin sairastuneiden määrä uhkaa ylittää koko yhteiskunnan terveydenhuollon resurssit.
- hoitoresurssit ylittyivät vuosi sitten monissa maissa kun rokotteita ei ollut saatavilla..sellaista ei toivoisi enää, kun rokotteita on riittävästi kaikkien saatavilla.
Sinällään ei olisi huono asia jos rokotuksesta aiheettomasti kieltäytyville asetettaisiin jonkinlaisia rajoitteita ja lisävelvoitteita, koronapassin lisäksi.
- esimerkiksi sitoumus 2.000 €:n omavastuuseen terveydenhoidon kustannusten osalta jos tarkoituksella ja tietoisesti jättää rokotuksen ottamatta.
- samalla tavalla jos rokotuksesta kieltäytynyt työntekijä sairastuu niin palkanmaksu keskeytyy välittömästi jos/kun hän sairastuu koronaan.