Koronavirus Suomessa

Mitäs se suomi tekee?
Kyllä tämä alkaa hieman ihmetyttämään.

Ehkä tämä(kään) ei koske Suomea.

Itse olen maalaisjärkeillyt, että voimaan astuneet rajoitukset on ihan huttua. Siis lähinnä on kielletty urheilu ja yleisötapahtumat.

Lapsen jalkapallotreenit ja kaikki pelit on peruttu, kuitenkin poika käy koulussa, kaksi sisarusta kahdessa muussa koulussa, minä käyn töissä, minne kuljen ruuhka-aikaan junalla sekä linja-autolla. Sitten kaupat ja kauppakeskukset, lasten kavereiden vastaavat sosiaaliset verkostot jne.

Se, että poika ei nyt saa harrastaa jalkapalloa, eikä isä pääse katsomaan 2-3krt vuodessa tyyppisesti lätkämatsia tai mpk:n kurssille on aivan yhdentekevä näennäistoimi tämän taudin leviämisen suhteen. Mitään todellista ei ole tehty kuin kielletty ”sirkushuvit”, 99% tartuntapinnasta on edelleen olemassa.
 
No, en nyt edes niinkään ajattele THL:ää vaan hallitusta, joka sen neuvoihin on päättänyt luottaa (mielestäni ihan rationaalinen ratkaisu näissä meidän olosuhteissamme) - sekä tietysti mietityttää tämä yleinen kiivas öyhötys näissä politiikkaketjuissa tällä foorumilla. Yhteinen asia on kuitenkin kansakunnan ja tasavallan asia ja kritiikkiä voi esittää muutenkin kuin repivästi (itätrollien tyyliin, joiden ainoa pyrkimys on silmittömästi hajottaa ja kylvää epäluottamusta viranomaisia ja yhteiskunnan rakenteita kohtaan).

Juur näin. Nyt äänekkäimpien valitun linjan kriitikoiden kannattaisi katsoa juuri TV1:llä päättynyt ykkösaamu, jossa vieraana oli HUS:in infektiotautien ylilääkäri. Selitettiin graafeilla että liian aikaiset voimakkaimmat rajoitustoimet vain viivästyttävät samaan tilanteeseen päätymistä myöhemmin, mutta talous ja yhteiskunnan toiminta ottaa huomattavasti enemmän hittiä kuin oikea-aikaisesti ajoitetut rajoitteet. Joilla saadaan poikkeustilan kestoa pidennettyä niin, ettei terveydenhuollon toimintakyky ylity radikaalisti ja kuolleisuus pysyy aisoissa, mutta ei pidennetä taloutta tuhoavia rajoitustoimenpiteitä yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Talouden heikkeneminen tulee aiheuttamaan kuolleisuuden kasvua sitten muiden tautien ja mekanismien kautta.

Ja lopuksi ylilääkäri sanoi ettei sauna tapa koronaa.

https://areena.yle.fi/1-50331184
 
Tässä IMF:n entinen pääekonomisti ja MIT:n professori on sitä mieltä, että terveys menee lyhyen ajan talousvaikutusten ohelle. Mutta tuskinpa hänkään mistään mitään tietää, kyllä Suomessa on kaikki maailman viisaus.

 
Ehkä tämä(kään) ei koske Suomea.

Itse olen maalaisjärkeillyt, että voimaan astuneet rajoitukset on ihan huttua. Siis lähinnä on kielletty urheilu ja yleisötapahtumat.

Lapsen jalkapallotreenit ja kaikki pelit on peruttu, kuitenkin poika käy koulussa, kaksi sisarusta kahdessa muussa koulussa, minä käyn töissä, minne kuljen ruuhka-aikaan junalla sekä linja-autolla. Sitten kaupat ja kauppakeskukset, lasten kavereiden vastaavat sosiaaliset verkostot jne.

Se, että poika ei nyt saa harrastaa jalkapalloa, eikä isä pääse katsomaan 2-3krt vuodessa tyyppisesti lätkämatsia tai mpk:n kurssille on aivan yhdentekevä näennäistoimi tämän taudin leviämisen suhteen. Mitään todellista ei ole tehty kuin kielletty ”sirkushuvit”, 99% tartuntapinnasta on edelleen olemassa.
Voin olla väärässä, mutta luulen että noilla yleisötapahtumien kieltämisillä ei ole juuri muuta vaikutusta kuin se että ihmisiä alkaa vituttaa. Toki jotkut stadionmittakaavan sessiot on varmaan ihan järkevää kieltää, mutta jos nyt ruvetaan perumaan kaikki pienet ravintolakeikat yms ja samaan aikaan isot massat vellovat kouluissa ja muualla niin vähän hassulta tuntuupi kyllä.
 
Juur näin. Nyt äänekkäimpien valitun linjan kriitikoiden kannattaisi katsoa juuri TV1:llä päättynyt ykkösaamu, jossa vieraana oli HUS:in infektiotautien ylilääkäri. Selitettiin graafeilla että liian aikaiset voimakkaimmat rajoitustoimet vain viivästyttävät samaan tilanteeseen päätymistä myöhemmin, mutta talous ja yhteiskunnan toiminta ottaa huomattavasti enemmän hittiä kuin oikea-aikaisesti ajoitetut rajoitteet. Joilla saadaan poikkeustilan kestoa pidennettyä niin, ettei terveydenhuollon toimintakyky ylity radikaalisti ja kuolleisuus pysyy aisoissa, mutta ei pidennetä taloutta tuhoavia rajoitustoimenpiteitä yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Talouden heikkeneminen tulee aiheuttamaan kuolleisuuden kasvua sitten muiden tautien ja mekanismien kautta.

Ja lopuksi ylilääkäri sanoi ettei sauna tapa koronaa.

https://areena.yle.fi/1-50331184
Mä tuota somessa leviävää sauna juttua olen naureskellut. Siinä sisuskalut saisivat kiehua jos saunomisella meinaisi viruksia itsestään tappaa.
 
Ei uusia eilisestä..

THL:n mukaan tähän mennessä Suomessa on todettu 155 laboratoriovarmistettua uuden koronaviruksen (COVID-19) aiheuttamaa tautitapausta. Tämä on tilanne lauantaiaamuna.

Vale, emävale, tilasto...

Nyt on niin että lieväoireisia ei enää testata lainkaan vaan käsketään sairastamaan kotona jos on oireita. Tämä hidastaa väliaikaisesti todennettujen tapausten kasvua, kunnes virus leviää laajasti riskiryhmiin lisäten sairaalahoitoa vaativia potilaita jolloin todennettujen tapausten määrät kääntyy kasvuun.
Tämä tulee näkymään myös korkeampina kuolleisuusprosentteina, kun otanta on suppea ja keskittyy siviilien osalta sairaalahoitoa vaativiin tapauksiin.
 
Vale, emävale, tilasto...

Nyt on niin että lieväoireisia ei enää testata lainkaan vaan käsketään sairastamaan kotona jos on oireita. Tämä hidastaa väliaikaisesti todennettujen tapausten kasvua, kunnes virus leviää laajasti riskiryhmiin lisäten sairaalahoitoa vaativia potilaita jolloin todennettujen tapausten määrät kääntyy kasvuun.
Tämä tulee näkymään myös korkeampina kuolleisuusprosentteina, kun otanta on suppea ja keskittyy siviilien osalta sairaalahoitoa vaativiin tapauksiin.
Tällöin kun kasvu muuttuu jyrkäksi ja se huomataan on toimenpiteet sikäli myöhässä, että siellä on kasvanut tämä sairastuneiden määrä expotenttiaalisesti taustalla. periaatteessa sen kahden viikon "jonon" verran jos ajatellaan, että itämisaika on 7-14 päivää. Päästään aikamoisin lukuihin siinä vaiheessa kun teho-osastot alkavat täytyä ja tilanne on nopeasti se mikä se on italiassa jossa hommaa on vaikea saada aisoihin.
 
Oiskohan naapurilla lainata vessapaperia, kun loppu kotoa ja kaupasta. Tai no vesipesulla ja saippualla hoituu, on muuten pluikas se saippua :D ja ettei ryppyreikä liikaa kuivuisi, niin vaseliinit perään.
 
Sikäli oma ajatus kouluista on se, että Suomessakin ollaan siirrytty aika isoihin koulukokoihin. Vaikka lapset voivat sairastaa pääosin taudin lievänä niin perheissä aikuiset voivat sairastua vakavastikin. Samalla leviämistä tapahtuu aikuisten välillä työpaikoilla yms. Koulujen sulkeminen olisi omasta mielestä varmasti yksi tehokkaimmista keinoista hidastaa viruksen etenemistä. Ei se sitä estä.
 
Mietin että kun lasten ja nuorten harrastustoimintaa on peruttu, niin valmentajille vähän lomaa, mutta maksut täytyy kuitenkin hoitaa normaalisti. Onko kouluissa myös liikuntatunnit peruttu? Epäilen että ei ole peruttu, koska liikkaope ei saisi muuten palkkaa.

Edit. Kaikki veroeurot ovat nyt tärkeitä.

Tuossa aiemmin kerroin että tytär Espanjassa, niin nää matkustusrajoitus suositukset tulleet pari päivää sen jälkeen kun lähti. Mutta sopinut työnantajan kanssa että kun palaa Suomeen, niin on karanteenissa viikosta puoleentoista.
 
HUSin ylilääkäri Ykkösaamussa koronan etenemisestä Suomessa: ”Jos menee metsään eikä käy edes kaupassa, sen voi ehkä välttää”

Olen välttynyt aiemmilta viruksilta (Sars, sikainfluenssa). Ihan normaalisti liikkunut ja käynyt kaupoissa. Käsienpesu saippualla tärkeää. Ostin muutes hupiin pullon Corona-olutta, kun en ole ennen maistanut :)
 
Viisaampi en varmaankaan ole, tuskin sen älykkäämpikään.

Tetra mielestäni kiteytti olennaisimman, mutta voin listata ne keskeiset asiat vielä:

-virus on tartuntakykyisempi kun influenssa. Voit toki argumentoida tätä vastaan, mutta kun sen eksponentiaalisen kasvun voi päivittäin laskea ihan itsekin eri maissa tapahtuvan kasvun avulla. Jos pidät levinneisyyttä pienenä kausi-influenssaan verrattuna, sinun pitäisi verrata sitä tilanteeseen jossa kausi-influenssa on ilmestynyt kiinaan puoli vuotta sitten ja Italiaan pari kuukautta sitten ja sitä on yritetty rajata isoilla toimenpiteillä.

-Virus on jokatapauksessa huomattavasti tappavampi kuin influenssa, mitä todellisia lukuja sitten käytätkin. Mutta muista käyttää samalla lailla mudostettuja vertailulukuja, jotta voit vertailla näitä reilusti ja rehellisesti (esim. symptomatic case fatality ratio-indeksiä)

-Virus aiheuttaa konkreettisesti hyvin vaikean tilanteen terveydenhuollolle. Suomen yliopistosairaaloissa on nyt poikkeustilavalmistelut päällä. Tällä on käytännön merkitystä aika monelle ihmiselle kuitenkin.

Edit. Viesti lähti liian aikaisin, koska kännykkä. Jäsentelemätön ja nopeasti editoitu.

Editin edit.Olen ilmeisesti jo suututtanut aika monta keskustelijaa täällä, mutta itse koen, että hieman kärkäs kommentointi on parempi kuin sellainen pseudoälykäs toistensa selkääntaputtelu, joka juuttuu samoihin poteroihin. Sanoisin jopa, että suorastaan rinkirunkkauksen vaara objektiivisuuden kustannuksella vaanii tämmöisellä foorumilla, jossa on hyvää porukkahenkeä. Ja jos toinen agumentoi epäreilusti tai typerästi, niin mitä sitten? Foorumien vahvuus on usean keskustelijan löytämän ja prosessoiman tiedon yhteinen eteenpäinprosessointi, eivät koskaan yksittäiset nerot. Jos tapaisimme kasvokkain, niin erilainen koodisto jarruttaisi ja hidastaisi tiedonkäsittelyä. Eli mua saa ainakin lyödä kuin virasta sikaa, ei mua peukuteta siviilissä, enkä mä tullut täältäkään peukutuksia hakemaan, vaan tietoa.
Sinä olet @Taustapahvi yhdessä reserviläisveljien @Pihatonttu ja @ctg pitänyt yllä tätä ketjua alusta asti, ja olitte oikeassa koko ajan, vaikka välillä pyytelitte jo anteeksi vakaumustanne.
Tämä on todella vakava tilanne. Piste.
Te näitte sen jo tammi-helmikuussa, ja minä olen lukenut kaikki postauksenne, kuten ovat sadat tai jopa tuhannet muut ihmiset, 80% foorumin käyttäjistä koostuvat vierailijat siis mukaan lukien.
Jatkakaa, jos saan pyytää :cool:. Ja kiitos valppaudesta ja vakaumuksellisesta tiedonlevityksestä, enkä nyt yritä olla sarkastinen ton kanssa...
 
Paljonko suomessa on nyt varmistettuja koronatartuntoja? Ja mistä ne näkee nopeiten?
Seuraamani sivustot ovat hidastuneet ja näyttäisi, että kirjausnopeus on hidastunut. Ei näillä tosin ole enää niin suurta merkitystä kun kaikkia potentiaalisia ei testata.
 
Olen välttynyt aiemmilta viruksilta (Sars, sikainfluenssa). Ihan normaalisti liikkunut ja käynyt kaupoissa. Käsienpesu saippualla tärkeää. Ostin muutes hupiin pullon Corona-olutta, kun en ole ennen maistanut :)
En minä ymmärrä alkuunkaan tuota hokemista ettei muka voi välttää. Ihan hullulta tuntuu kun asiantuntijatahotkin toistaa kilpaa että virus käy läpi ison osan väestöstä. Voi tietysti käydäkin, mutta kannattaako antaa tahallaan viestiä siitä ettei sille mitään voi. Kyllä tämäkin virus varmaan jotain yleisesti tunnettua logiikkaa noudattaa, vaikka uusi tuttavuus onkin eikä sille ole vastustuskykyä olemassa. Vanhat konstit auttanevat tosiaan tässäkin tapauksessa.
 
Sanottakoon, että en seuraa twitterissä yhtäkään maanpuolustus- tai turpohenkilöä, koska aihe ei nykyään minua hirveästi kiinnosta (lähinnä kalustopuolen asiat jonkun verran). Tämä kuitenkin tuli twitteriä randomisti selatessa vastaan (kuten aikaisempi Heikkisen twiitti) ja olen samoilla linjoilla Aron kanssa tästä.


Ylilääkäri Järvinen on eri mieltä Virologi Aron kanssa..


Ylilääkäri Asko Järvinen Ylellä: "En näe tässä vaiheessa tarvetta valmiuslaille" – Ylilääkäri pitää realistisena arviota tautipiikin kestämisestä 4-6 kuukautta


KOTIMAA 14.3.2020 11:49
STT

Järvisen mukaan koulujen sulkeminen nyt ei hidastaisi taudin etenemistä.
Infektiosairauksien ylilääkäri Asko Järvinen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä (Hus) sanoi Ylen ykkösaamussa, että ei näe vielä tarvetta ottaa valmiuslakia käyttöön koronaviruksen takia.
–  Ainakaan tällä hetkellä en näkisi valmiuslaille käyttöä tai tarvetta.
Valmiuslainsäädännön tarkoituksena on poikkeusoloissa suojata väestöä. Valmiuslain tarkoittama poikkeusolo on esimerkiksi laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti. Lain perusteella kansalaisten tiettyjä perusoikeuksia voidaan rajoittaa.
Järvisen mukaan esimerkiksi koulujen sulkeminen monien muiden Euroopan maiden tavoin ei välttämättä toisi toivottua tulosta.
–  Koulujen sulkeminen vaiheessa, jossa meillä ei ole vielä paljon tautitapauksia, jättää lapset kotiin mutta ei hidasta taudin etenemistä.
xlarge-4765496.jpg
Infektiosairauksien ylilääkäri Asko Järvinen (vas.) Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä sanoi Ylen ykkösaamussa, että ei näe vielä tarvetta ottaa valmiuslakia käyttöön koronaviruksen takia. Arkistokuvassa myös THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen. KUVA: Mauri Ratilainen
Raskaana olevat tai vastasyntyneet tuskin erityisiä riskiryhmiä
Uudentyyppisen koronaviruksen vaikutuksista eri ihmisryhmiin, esimerkiksi raskaana oleviin naisiin, on Järvisen mukaan toistaiseksi melko vähän tietoa.
–  Kovin merkittävä riski raskaus ei todennäköisesti ole.
Myöskään siitä, millainen riski koronavirus on vastasyntyneille, ei juuri ole tietoa saatavissa. Lapsilla oireet ovat kuitenkin yleensä olleet huomattavasti lievempiä kuin vanhemmalla väestöllä.
Julkisuudessa on myös liikkunut tietoja, joiden mukaan uudesta koronaviruksesta olisi liikkeellä kahta eri muotoa.
–  Käsitykseni mukaan sitä ei ole kyetty vahvistamaan. Muuttuko virus aikanaan, sitä emme tiedä, Järvinen sanoi.
Voi jättää pitkäaikaisia oireita
Järvinen otti varovasti kantaa myös keskusteluun siitä, kuinka vaarallinen uusi koronavirus on verrattuna kausi-influenssaan.
–  Hankala sanoa, todennäköisesti se on jossakin määrin vaarallisempi. Vaikeita tautimuotoja on enemmän ikääntyneillä.
Taudin vaikean muodon sairastaneille voi myös jäädä pitkäaikaisia oireita.
–  Toipumisaika on pidempi kuin keuhkokuumeessa, puhutaan ainakin kuukausista, Järvinen sanoi.
Järvisen mukaan koronaviruksen aiheuttamaan sairauteen liittyy todennäköisesti myös mahdollisia bakteerijälkitauteja kuten muihinkin hengitystieinfektioihin. Todennäköistä on myös se, että koronavirukseen voi sairastua myös uudelleen jonkin ajan kuluttua.
Esimerkiksi Tanska on sulkenut rajat kokonaan koronaviruksen takia. Järvisen mukaan toimenpide voi olla perusteltu joissakin tilanteissa.
–  Jos maan sisäisiä tartuntoja ei ole paljon, ulkoa tulevia tartuntoja pystytään näin estämään. Sillä pystytään hieman ostamaan aikaa.
Järvinen pitää myös realistisena Britannian esittämää arviota, että taudin piikki kestäisi neljästä kuuteen kuukautta.

 
Tiede-keskusteluforuumilla ennakoitu ja varoitettu jo tammikuussa.

Miksi virus päästettiin maailmanvalloitukseen.

Miksi viruksen annettiin levitä, ennen kuin sitä alettiin torjumaan "hallitusti".


Katsotaankos tulipalossa ensin, että miten se nyt leviää ja vasta sitten aletaan sammuttelemaan.

Tyhjennetäänkö säiliöauton tankki ojaan varmuuden vuoksi, vaikka liekkejä ei näy, jos palon sammuttamisesta jää vettä yli, vai odotellaanko jäikö kytemään?

 
Paljonko suomessa on nyt varmistettuja koronatartuntoja? Ja mistä ne näkee nopeiten?
Seuraamani sivustot ovat hidastuneet ja näyttäisi, että kirjausnopeus on hidastunut. Ei näillä tosin ole enää niin suurta merkitystä kun kaikkia potentiaalisia ei testata.

Kaikkia epäilyjä ei testata edes enää. Tällä hetkellä näyttää olevan päälle 200 varmistettua tapausta. Todennäköisesti tartunnan saaneita on kuitenkin satoja tai ehkä jopa tuhat enemmän.
 
Ylilääkäri pitää realistisena arviota tautipiikin kestämisestä 4-6 kuukautta
Toivotan hoitohenkilökunnalle jaksamista! Te saatte myötätuntoni, olette nyt etulinjassa ja palkkanne ansainneet!
 
Back
Top