Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kirjoitetaan muuten kahdella ännällä. :geek:
Sekin vielä, saatana...

noh, nyt olen jo rauhoittunut, kävin vähän tihrustamassa Orionin vyötä melkein suoraan lännessä, en ole edelleenkään vanhana Ursalaisena varma miten tämän selittäisi muille;

- konstellaatioiden tihrustelu on rauhoittavaa, ja vaatii niska-naprapaattia, ja toppatakkia muuten!

Diamond Princess-aluksella todettu kuolleisuus kaikista positiivisiksi testatuista (melkein kaikki testattiin) Diamond Princess-olosuhteissa: 0,5% eli 5 promillea.
No, tarkemmin ottaen Diamond Princessillä kuolleisuus oli hieman yli 1%. Viittaamasi artikkeli käytti Diamodn Princessin lukemia lähinnä arvioidakseen oireellisten ja oireettomien tartuntojen suhdetta, ja sovelsi sitä sitten Kiinaan. Ja se 0.5% oli siis heidän arvionsa kuolleisuudesta Kiinassa. Lisäksi kyseisen artikkelin kirjoituksen jälkeen vielä yksi Diamond Princessin matkustaja on kuollut koronaan. Koronavirusta on taidettu löytää potilaasta pisimmillään yli 30 päivää, joten kuolemantapauksiakin voi tulla pitkälläkin viiveellä.

Mutta tosiaan mitä erinäisiä lähteitä (vaikka tämäkin artikkeli) on katsellun, niin kuolleisuus pyörinee 0.5% - 1% haarukassa. Eli selkeästi esim. influenssaa korkeampi, muttei kuitenkaan mikään musta surma. Mutta kuolleisuus ei vielä itsessään ole kuin osa syytä, miksi koronaa pitää yrittää jarruttaa yllättävän voimakkailta tuntuvin toimin. Koronan tekee influenssaa selkeästi vaarallisemmaksi myös suurempi tarttuvuus (influenssassa kukin sairastunut tartuttaa n. 1.3 muuta, kun koronassa n. 2-2.5 muuta), tehohoitoa vaativien suurempi osuus (influenssassa n. 1% ja koronassa n. 5% todetuista tapauksista), ja tehohoidon pidempi kesto (vakavassa influenssassa n. 10 päivää, koronassa noin 15+ päivää). Kaikki nämä kertautuvat ilkeästi, tehden koronaviruksesta todella paljon vakavammin terveydenhuoltoa kuormittavan kuin influenssa. Jos terveydenhuolto ylikuormittuu, ei koronan kuolleisuus enää pysy tuossa 0.5-1% hujakoilla.

No, tarkemmin ottaen Diamond Princessillä kuolleisuus oli hieman yli 1%. Viittaamasi artikkeli käytti Diamodn Princessin lukemia lähinnä arvioidakseen oireellisten ja oireettomien tartuntojen suhdetta, ja sovelsi sitä sitten Kiinaan. Ja se 0.5% oli siis heidän arvionsa kuolleisuudesta Kiinassa. Lisäksi kyseisen artikkelin kirjoituksen jälkeen vielä yksi Diamond Princessin matkustaja on kuollut koronaan. Koronavirusta on taidettu löytää potilaasta pisimmillään yli 30 päivää, joten kuolemantapauksiakin voi tulla pitkälläkin viiveellä.

Mutta tosiaan mitä erinäisiä lähteitä (vaikka tämäkin artikkeli) on katsellun, niin kuolleisuus pyörinee 0.5% - 1% haarukassa. Eli selkeästi esim. influenssaa korkeampi, muttei kuitenkaan mikään musta surma. Mutta kuolleisuus ei vielä itsessään ole kuin osa syytä, miksi koronaa pitää yrittää jarruttaa yllättävän voimakkailta tuntuvin toimin. Koronan tekee influenssaa selkeästi vaarallisemmaksi myös suurempi tarttuvuus (influenssassa kukin sairastunut tartuttaa n. 1.3 muuta, kun koronassa n. 2-2.5 muuta), tehohoitoa vaativien suurempi osuus (influenssassa n. 1% ja koronassa n. 5% todetuista tapauksista), ja tehohoidon pidempi kesto (vakavassa influenssassa n. 10 päivää, koronassa noin 15+ päivää). Kaikki nämä kertautuvat ilkeästi, tehden koronaviruksesta todella paljon vakavammin terveydenhuoltoa kuormittavan kuin influenssa. Jos terveydenhuolto ylikuormittuu, ei koronan kuolleisuus enää pysy tuossa 0.5-1% hujakoilla.
Mitäs jos tähän talouspainajaiseen vaan todettaisiin, että fuck it, let's get back to business as usual, ja palattaisiin normaaliin päiväjärjestykseen?
Alkaa meinaan oikeasti huolestuttaa tämä potentiaalinen never-ending lock-down, tällä on ihan massiivisia seuraamuksia oikeille yrityksille ja niiden henkilöstölle.
Ainoastaan viranhaltijat voittavat, ja sitä minun on vaikea sietää.

Eli vain PV:llä on ihmisiä jotka osaavat ajaa pakettiauto, selvä.
PV voisi vaikka kutsua HUS:n invataksi kuskit palvelukseen ja laittaa sitten ajamaan pakuja HUS:lle, olis tuttua puuhaa. Ne ei varmaan osais tehdä tätä ilman PV:tä.

Varsinkin kun taksikuskien keikat ovat ylipäätään vähentyneet radikaalisti.

Jos liikkumista Uudeltamaalta muualle halutaan rajoittaa, niin tarkoittaako se tiesulkuja maakuntien rajoille? Ja sinne sitten maakuntakomppaniat vahtiin?

Jos liikkumista Uudeltamaalta muualle halutaan rajoittaa, niin tarkoittaako se tiesulkuja maakuntien rajoille? Ja sinne sitten maakuntakomppaniat vahtiin?

Se, että mitä se tarkoittaa riippuu siitä miten voimakkaasti halutaan rajoittaa ja mitä halutaan samalla mahdollistaa.

Jos mun pitäisi rajoittaa maakunnan rajan yli liikkumista, niin kattoisin kartasta ja maastosta kaikki pikkutiet. Niille ajattaisin viikonloppuna yöaikaan tyhjät kontit tukkeeksi niin että jalan ja pyöräillen voi liikkua, mutta auto ei mahdu. Isommille teille tarkastuspisteet joihin hinausautot valmiiksi. (Joka jää jankkaamaan, löytää autonsa viereiseltä pellolta renkaat kuopissa ja pohja maassa.)

Julkisen liikenteen katkaiseminen tähän päälle, niin pöpöturismi lähes lakkaa.

Ongelmalliseksi tässä tulisi maakuntarajat ylittävän työn onnistuminen.

Todennäköisesti joku juoppo paskasäkki joka sitten päätti kuormittaa teho-osastoa:

Onko nyt tilanne jossa rattijuopumuksesta, varkauksista ja muusta rikollisuudesta voitaisiin rangaista skaalan kovimmasta päästä eikä silitellä?

Minusta tässä kannattaisi kieltolinjan sijaan valistaa. Jos itse sairastuisin infektioon mökillä Päijänteen rannalla, niin lähtisin kyllä ajelemaan takaisin kehä III:n sisäpuolelle enkä odottelisi sinertäviä huulia ja muita hypoksian merkkejä.

Niinpä, "missä pääsee nopeimmin hoitoon" ja "missä saat tehtyä paremmin etätöitä" (tai katottua nettivideoita)

Jos ei ole ollut 2vk karanteenissa ja lähtee nyt mahdollisesti sairastelemaan mökille niin onko ajatus ajella takaisin 40 asteen kuumeessa vaiko kuormittaa jo muutenkin resursseiltaan pienempää maakuntien terveydenhuoltoa.

Toisaalta: etelä- ja keski-Suomessa on nuorempia ihmisiä asettunut itse karanteeniin juuri "mökeille". Asuvat normaalisti isommassa kaupungissa mutteivat halua tartuttaa. Noitakin on ainakin "somen mukaan". Onko se nyt niin että "tilanteet muuttuvat".

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Ei maakuntaa pysty eristää, kun pistää sen ulkonaliikkumiskiellon ja poliisi\PV partioi alueella pysäyttää liikkujia, ja tiukat ehdot ulkona olemiselle niin tehokkaampi tapa.

Se, että mitä se tarkoittaa riippuu siitä miten voimakkaasti halutaan rajoittaa ja mitä halutaan samalla mahdollistaa.

Jos mun pitäisi rajoittaa maakunnan rajan yli liikkumista, niin kattoisin kartasta ja maastosta kaikki pikkutiet. Niille ajattaisin viikonloppuna yöaikaan tyhjät kontit tukkeeksi niin että jalan ja pyöräillen voi liikkua, mutta auto ei mahdu. Isommille teille tarkastuspisteet joihin hinausautot valmiiksi. (Joka jää jankkaamaan, löytää autonsa viereiseltä pellolta renkaat kuopissa ja pohja maassa.)

Julkisen liikenteen katkaiseminen tähän päälle, niin pöpöturismi lähes lakkaa.

Ongelmalliseksi tässä tulisi maakuntarajat ylittävän työn onnistuminen.

Kyllä, ei niitä teitä niin mahdottomasti ole. Lisäksi mikään saarto ei ole 100% pitävä. Pikkuteiden sulku ja valvonta partioinnilla, esim. dronein, sekä pääteiden liikennetsekkarit pysäyttävät liikenteen valtaosan.

Sen sijaan opetusalalla työskentelevä Mikael myöntää, että tuli baariin työkaverinsa kanssa hetken mielijohteesta.

– Läheisten kohdalla huolettaa, koska heitä on riskiryhmässä. Omalla kohdalla korona ei hirveästi mietitytä, Mikael sanoo.

Helsinkiläinen Mikael sanoo seuraavansa koronauutisia, vaikka hän ei itse pelkääkään koronaan sairastumista.
Helsinkiläinen Mikael sanoo seuraavansa koronauutisia, vaikka hän ei itse pelkääkään koronaan sairastumista.

Helsinkiläinen Mikael sanoo seuraavansa koronauutisia, vaikka hän ei itse pelkääkään koronaan sairastumista. HENRI KÄRKKÄINEN

Pääministeri Sanna Marin (sd) on vedonnut tämän viikon aikana useasti suomalaisiin, että kansalaiset ymmärtäisivät itse, että sosiaalisia tilanteita tulisi välttää.

Kyllä, ei niitä teitä niin mahdottomasti ole. Lisäksi mikään saarto ei ole 100% pitävä. Pikkuteiden sulku ja valvonta partioinnilla, esim. dronein, sekä pääteiden liikennetsekkarit pysäyttävät liikenteen valtaosan.
Riippuu tietysti alueesta,oman asuinympäristön liikenteen pysäyttää muutaman sillan sulku.

Sen sijaan opetusalalla työskentelevä Mikael myöntää, että tuli baariin työkaverinsa kanssa hetken mielijohteesta.
Tietoa voi jakaa, mutta ymmärrystä ei. Onpa tomppeli Mikael. Ja opetus-alalla vielä. Oletan että on ammatiltaan harhaanjohtaja.
.

– Läheisten kohdalla huolettaa, koska heitä on riskiryhmässä. Omalla kohdalla korona ei hirveästi mietitytä, Mikael sanoo.

Helsinkiläinen Mikael sanoo seuraavansa koronauutisia, vaikka hän ei itse pelkääkään koronaan sairastumista. HENRI KÄRKKÄINEN

Pääministeri Sanna Marin (sd) on vedonnut tämän viikon aikana useasti suomalaisiin, että kansalaiset ymmärtäisivät itse, että sosiaalisia tilanteita tulisi välttää.

Hoitajat ja opettajat jatkavat baarissakäyntiä. Koska siirrytään määräyksiin ja sakottamiseen?

Baikal setä tuskin ajoi kuitenkaan takaa tahatonta vaihtoehtoa kommentillaan :sneaky:

Ööööööö. Öööö. Ajoin sitä, että kun korona turskahti tulille Kiinassa, niin -aloite- oli Kiinan kädessä. Millä tavalla se siihen reagoi? Ilmoittamalla miljoonien ihmisten karanteeneista ja tosinopeista koronasairaaloiden rakentamisista. Pisti tahtoen tai tahtomattaan liikkeelle melkoisen sirkuksen, eikö vain. Ja nimenomaan siinä tulokulmamielessä: miten koronaan -pitää- suhtautua.....ja Kiina esitti siihen pohjat.

Me reagoimme ensin: nooo, diktatuurissahan nyt voidaan eristää ja karanteeneja asetella, sulkea liikennettä ja kauppoja ja rakentaa nopeasti sairaaloita...hahhhah, semmosta se on Kiinassa.

Entäs nyt?

Jos Kiina halusi aiheuttaa koronapsykooshin, siinä se onnistui, eikö vain? Onko psykooshille oikeasti pohjaa, emme vielä tiedä. Kesällä lienemme viisaampia.

Mutta aloite oli ehdoitta Kiinan käsissä.

Back