Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niinpä, jälkiviisastelua, ja itse, osin tämän palstan ansiosta, varauduin jo aikaa sitten epidemiaan. Entäpä jos kuukausi sitten olisi sanottu, että epidemia on mahdollinen, kansalaisten tulisi varautua kahden viikon kotivaralla ja yritysten sekä julkisorganisaatioiden hoitaa etätyökuviot kuntoon? Ei olisi tullut paniikkihamstrausta... Sen sijaan höpistiin 72h kotivarasta ja siitä miten nettikauppa hoitaa ruoan ovelle...
Epidemian jälkeen tutkitaan sairastuneiden puoluekanta, jotta saadaan syylliset selville![]()
Kaikki entiset järkkärit mukaan puomeille,minä lähden just föliin,painia,pamppua ja kaasuaMitä hyötyä tästä puomilla patsastelusta on jos ei ole voimankäyttöoikeutta?
No, tarkemmin ottaen Diamond Princessillä kuolleisuus oli hieman yli 1%. Viittaamasi artikkeli käytti Diamodn Princessin lukemia lähinnä arvioidakseen oireellisten ja oireettomien tartuntojen suhdetta, ja sovelsi sitä sitten Kiinaan. Ja se 0.5% oli siis heidän arvionsa kuolleisuudesta Kiinassa. Lisäksi kyseisen artikkelin kirjoituksen jälkeen vielä yksi Diamond Princessin matkustaja on kuollut koronaan. Koronavirusta on taidettu löytää potilaasta pisimmillään yli 30 päivää, joten kuolemantapauksiakin voi tulla pitkälläkin viiveellä.
Mutta tosiaan mitä erinäisiä lähteitä (vaikka tämäkin artikkeli) on katsellun, niin kuolleisuus pyörinee 0.5% - 1% haarukassa. Eli selkeästi esim. influenssaa korkeampi, muttei kuitenkaan mikään musta surma. Mutta kuolleisuus ei vielä itsessään ole kuin osa syytä, miksi koronaa pitää yrittää jarruttaa yllättävän voimakkailta tuntuvin toimin. Koronan tekee influenssaa selkeästi vaarallisemmaksi myös suurempi tarttuvuus (influenssassa kukin sairastunut tartuttaa n. 1.3 muuta, kun koronassa n. 2-2.5 muuta), tehohoitoa vaativien suurempi osuus (influenssassa n. 1% ja koronassa n. 5% todetuista tapauksista), ja tehohoidon pidempi kesto (vakavassa influenssassa n. 10 päivää, koronassa noin 15+ päivää). Kaikki nämä kertautuvat ilkeästi, tehden koronaviruksesta todella paljon vakavammin terveydenhuoltoa kuormittavan kuin influenssa. Jos terveydenhuolto ylikuormittuu, ei koronan kuolleisuus enää pysy tuossa 0.5-1% hujakoilla.
Miten se kahden viikon kotivara riittää, jos ja kun tilanne on päällä juhannukseen?
Miten se kahden viikon kotivara riittää, jos ja kun tilanne on päällä juhannukseen?
Kahden viikon kotivara on sitä varten että kun sairastut niin jäät kans kahdeksi viikkoa kotiin etkä levitä tautia eteenpäin.Miten se kahden viikon kotivara riittää, jos ja kun tilanne on päällä juhannukseen?
Hommaa auttaa se, että öljy on tosi halpaa. Jos bitumin hinta on myös pohjilla, niin tehdään reippaan paksuinen asfaltti ja seuraavat kymmenenvuotta vain jyrsitään tasaisemmaksi kun ajourat muodostuvat.Jos liikenne on pysähtynyt useimmissa paikoissa, niin olisiko aika tehdä infran korjauksia? Työmaalla ihmiset voi pitää turvaväliä, ja kansaa ei haittaisi että tie on katki koska tarvetta että ei olisi liikenteelle.
Sen sijaan opetusalalla työskentelevä Mikael myöntää, että tuli baariin työkaverinsa kanssa hetken mielijohteesta.
– Läheisten kohdalla huolettaa, koska heitä on riskiryhmässä. Omalla kohdalla korona ei hirveästi mietitytä, Mikael sanoo.
![]()
![]()
Helsinkiläinen Mikael sanoo seuraavansa koronauutisia, vaikka hän ei itse pelkääkään koronaan sairastumista. HENRI KÄRKKÄINEN
Pääministeri Sanna Marin (sd) on vedonnut tämän viikon aikana useasti suomalaisiin, että kansalaiset ymmärtäisivät itse, että sosiaalisia tilanteita tulisi välttää.
![]()
IL Helsingin yössä – mikrofoni kiersi edelleen ahkerasti suositussa karaokebaarissa: ”Olen ollut vähän kipeänä”
Iltalehti kiersi koronan tyhjentämässä Helsingin yössä. Vain harvat paikat olivat auki – ja vielä harvemmat ihmiset olivat baarissa.www.iltalehti.fi
Kahden viikon kotivara antaa puskuria. Ei tarvinnut lähteä paniikkihamstrausaaltoon.
Ehkäpä voi kysyä myös, mitkä ovat kahden viikon kotivaran haitat?
Kahden viikon kotivara on sitä varten että kun sairastut niin jäät kans kahdeksi viikkoa kotiin etkä levitä tautia eteenpäin.
Hätävarasta ei syödä jos ei ole hätä. Niin kauan kuin on terve ja kaupat on auki niin käydään normaalisti kaupassa.Ei siitä tietysti haittaa ole, mutta nyt siitä on jo puolet syöty ja ensi viikon jälkeen loputkin.
Sitten myöhemmin kun ja jos oikeasti sairastuu niin silloin se kotivara olisi hyvä olla olemassa.
Paitsi jos syöt sen nyt jo harmaassa vaiheessa.
Ei siitä tietysti haittaa ole, mutta nyt siitä on jo puolet syöty ja ensi viikon jälkeen loputkin.
Koska sitten kun ja jos oikeasti sairastuu niin silloin se kotivara olisi hyvä olla olemassa:
Hätävarasta ei syödä jos ei ole hätä. Niin kauan kuin on terve ja kaupat on auki niin käydään normaalisti kaupassa.
Eli loppujen lopuksi 72h kotivara olisi ollut parempi? Muotoilin viestini väärin, ainakin itse pidän huolen siitä, että vähintään 2 viikkoa on koko ajan, nyt tällä hetkellä n. 3 viikkoa. Viime viikolla ostettiin taas viikon satsi.
Sillä saadaan suuri osa kuitenkin käännytettyä ja pysymään rajatun alueen sisällä.Mitä hyötyä tästä puomilla patsastelusta on jos ei ole voimankäyttöoikeutta?
Mielestäni yrittäjät asetetaan kohtuuttoman tilanteen eteen: ovet saa pitää auki, mutta hallitus kehottaa asiakkaita pysymään poissa. Vakuutusyhtiöitäkö hallitus pyrkii suojelemaan? Jos hallitus määräisi ovet kiinni, yrittäjä voisi saada vakuutusten kautta korvausta. Kun hallitus vain suosittelee, niin yrittäjä kärsii tappiot itse.
Hätävaran voi silti laittaa muusta ruuasta erilleen.Olen eri mieltä, kaupassa käymistäkin kannattaa vähentää jos käy päivittäin. Meillä tahti nyt kerran viikossa.