Koronavirus Suomessa

Nyt pannaan paljon sen varaan että kansalaiset itse tajuavat totella annettuja rajoituksia. Toivottavasti viesti nyt meni jokaisen tajuntaan. Epäilen kyllä että ininää ja napinaa tulee varmasti. Ei koske minua -ajattelu, sekä individualistinen kaikki mulle nyt ja heti -ajattelu kun on laajalle levinnyt tässä yhteiskunnassa. Yhteisöllisyys ei olis pahitteeksi.

Vanhana portsarina veikkaan että keski-ikäinen elämäänsä ja naamaansa pettynyt nainen on se pahin käännytettävä.
 
Nyt pannaan paljon sen varaan että kansalaiset itse tajuavat totella annettuja rajoituksia. Toivottavasti viesti nyt meni jokaisen tajuntaan. Epäilen kyllä että ininää ja napinaa tulee varmasti. Ei koske minua -ajattelu, sekä individualistinen kaikki mulle nyt ja heti -ajattelu kun on laajalle levinnyt tässä yhteiskunnassa. Yhteisöllisyys ei olis pahitteeksi.

Suurinta osaa sakko pelottaa joten suurin osa liikkestä lakkaa.
Sitten on joitakin alakulttuureja joihin ei auta mikään muu kuin säilöönotto johon löytyy useimmiten joku muukin peruste liikennepysäytyksessä.
 
Pimiä kertoi, että "mahdollisesti" virka-apupyyntö pv:lle tulee...mutta ensin palkatasn valmistuvat ja eläkepollisit


MV5BZTNiODY1NDgtN2U2ZC00MDQ0LTljZjItNDIwNTFiMzAxOTA5XkEyXkFqcGdeQXVyMjI0MjMwMzQ@._V1_.jpg
 
Suurinta osaa sakko pelottaa joten syyrin osa liikkestä lakkaa.
Sitten on joitakin alakulttuureja joihin ei auta mikään muu kuin säilöönotto johon löytyy useimmiten joku muukin peruste liikennepysäytyksessä.

Juuri Kirsi Pimiä sanoi A-Studiossa, että ei tarvitse mitään todistusta oikeudesta ylittää Uudenmaan raja, vaan riittää että sanoo poliisille olevansa menossa töihin. Jos pokka pitää, niin viitotaan eteenpäin.

No, toki on aika epäuskottavaa, että on menossa töihin, jos on vaimo ja lapset kyydissä ja kello on esim. 11 aamulla.
 
Tuo talouden romahdus - katoaminen - on se vaaran paikka.

Tässä eräs ikävä mahdollisuus: jos poikkeustilasta ei ajoissa luovuta, ei ole enää mahdollisuutta siitä luopua, ilman että se uhkaa valtion olemassaoloa. Näin ollen poikkeustilasta tulee uusi normaali, jota vääjäämättä joudutaan ylläpitämisen lisäksi koventamaan, koska yhä suurempi osuus kansalaisista tulee sitä vastustamaan, tilanteen pitkittyessä.

Jossain vaiheessa siis kansalainen on vain valtiota varten, ei toisinpäin. Tähän ei tarvita Hitleriä tai Stalinia, vaan pelkästään hyväveliverkosto, joka pitää huolta toisistaan.

Huolestun, jos tämä jatkuu useita viikkoja. Erittäin huolissani, jos ennen kesäkuuta ei ole tilanne ohi. Olen poikkeustilan kannalla, jos muutaman viikon tai max kuukauden aikana saadaa tehtyä kaikki madolliset valmistelut epidemiaa varten; mutta missään nimessä ei saisi päästää tilanteeseen, missä kansantalous tuhotaan siinä sivussa, eikä siten poikkeustilaa pystytä lopettamaan.

Varsinkaan kun kyse ei ole edes mistään Espanjantaudin kaltaisesta tlanteesta.

Jos tällä hallituksella olisi oikeasti johtajuutta ja käsitystä tilanteesta (tai monella muullakaan hallituksella sen puoleen) he miettisivät ja sanoisivat nyt selkeästi kuinka kauan toimenpiteet kestävät. Viikko, kaksi viikkoa, kuukausi tai jotain. Ja toteaisivat että joko tilanne paranee siihen mennessä tai sitten toimepiteet eivät auta ja ne lopetetaan joka tapauksessa.

Nyt kukaan ei tiedä mitään tulevasta ja kaikki istuvat sen vähänkin taloudellisen toimeliaisuuden loppuun. Puhumattakaan siitä, että eivät ihmiset tule istumaan paikallaan kuukausia oli sitten minkälaisia liikkumiskieltoja tahansa. Ja silloin hyöty katoaa muutenkin.

Se kun vain on niin, että näitä toimia ei voi pitää voimassa kovin kauaa.
 
Hyvää pohdintaa. Ja panee ainakin minut miettimään millä tasolla kansan kriisikestävyys olisi sotilaallisessa kriisitilanteessa. Ollaan tosiaan eletty todella pitkään pumpulissa.
Kannattaa vielä lisäksi muistaa, että nyt meillä on sähköä ja netti toimii. Sotilaallisessa kriisitilanteessa suuri osa kansasta matkisi herkkusieniä, eli kykkisi kylmässä ja pimeässä tietämättä oikeastaan mistään ympärillä tapahtuvasta yhtään mitään.
 
Turusta tullessa viimeistään Karjaalla laitetaan ikkunoihin luukut, jotka poistetaan taas läänin rajalle, tai viimeistään Venäjän rajalla.

Pahus!! Tajusin, että jokaisessa pilvessä on hopeareunus.

Nyt olisi uniikki tilaisuus poistaa Turku Suomen kartalta! Sanotaan Turkulaisille että muu suomi joutuu karanteeniin. Muuri ympärille. Sitten karanteeni pois muualta ja kun Turkulaiset kyselevät muurin takaa tilannetietoja, huudetaan takaisin: "Koronatilanne pahenee muualla, pysykää suojassa vain!"

Hitto! Ja muurin rakentamisesta tulisi vielä hätätyönä työtä muille.

Kenelle voin esittää idean huomenna? Olisiko sisäministeriö vai suoraan pääministerille?
 
Syytetään jo rajavartiolaitosta Helsinki-Vantaan toiminnasta entisen sisäministerin puolesta, 2015 kansainvaellus meni myös rajan piikkiiin Orpon selittelyissä.

Varmaan kiva käydä töissä kun tietää että se porukka sulkisi mielellään rajoja ja pistäisi ihmisiä säilöön jos vain annettaisiin.
 
Back
Top