Koronavirus Suomessa

"Samaan aikaan on vahvistunut asiantuntijanäkemys siitä, että laajamittainen kasvosuojainten käyttö voi olla tärkeä osa pandemian taltuttamista.
...
Kasvosuojaimen käyttö on myös sidottava muihin toimiin. Tarvitaan laajamittaista ja toistuvaa virus- ja vasta-ainetestausta, tartuntaketjujen ja altistumisen selvittämistä ja sitä, että tartunnalle altistuneet pysyttelevät riittävän pitkään eristyksissä muista. "

 
Mukava nähdä, miten korkeilla valtion virkamiehillä on sosiaalisesti läheiset suhteet eri alojen VoimaYrittäjiin. :cool: Virkamies yritti olla ketterä ja taitava.....toivottavasti näin. Kun -sosiaalisesti läheiset- ovat mainitunlaisia aktiivisia voimayrittäjiä, niin väkisin epäluuloiseen nenääni tulvahtaa myös tuoksuja, jotka viittaavat pahimmillaan johonkin muuhun. Siihen yhteen juttuun, jota Suomessa ei ole laisin.

Ainoa järkevä selitys olisi, että miljoonaluokkien välityspalkkiosta palautuu jollekulle jotain.

Muoks. Tapahtuu sitä toki järjettömyyksiäkin.
 
Screenshot_20200410-091827_Chrome.jpg

Sen oppinut että ammunnanjohtaja vastaa kaikesta aina. Vaikka kuinka koittaisi oman perseensä turvata. Ei vastuun pallottelu hyvältä näytä tässä maskijutussa tai helsinki-vantaan karanteenijutuissakaan. Amatöörimaisen ja selkärangattoman kuvan antaa.
 
56194052-1118x629.jpg

Yksipaikkainen Boeing F/A-18E Super Hornet. KORHONEN
USU: Yli puolet suomalaisista siirtäisi hävittäjien hankintaa



VILLE MÄKILÄ | 10.04.2020 | 09:00- päivitetty 10.04.2020 | 09:09

Hieman yli puolet suomalaisista siirtäisi hävittäjien hankintaa koronaepidemiasta johtuvan taantuman vuoksi.

Hävittäjien hankinnan lykkäämisen kannalla on 51 prosenttia suomalaisista. Heistä 23 prosenttia siirtäisi hankintaa ehdottomasti ja 28 prosenttia mahdollisesti. Siirtämistä vastustaa 26 prosenttia suomalaisista, ja loput eivät osaa kertoa kantaansa asiaan.

Asia selviää Uutissuomalaisen USU-gallupista, jossa tuhannelta suomalaiselta kysyttiin, tulisiko hävittäjähankintaa siirtää koronaepidemian aiheuttaman taantuman vuoksi. Gallupin toteutti IRO Research.

 
56194052-1118x629.jpg

Yksipaikkainen Boeing F/A-18E Super Hornet. KORHONEN
USU: Yli puolet suomalaisista siirtäisi hävittäjien hankintaa



VILLE MÄKILÄ | 10.04.2020 | 09:00- päivitetty 10.04.2020 | 09:09

Hieman yli puolet suomalaisista siirtäisi hävittäjien hankintaa koronaepidemiasta johtuvan taantuman vuoksi.

Hävittäjien hankinnan lykkäämisen kannalla on 51 prosenttia suomalaisista. Heistä 23 prosenttia siirtäisi hankintaa ehdottomasti ja 28 prosenttia mahdollisesti. Siirtämistä vastustaa 26 prosenttia suomalaisista, ja loput eivät osaa kertoa kantaansa asiaan.

Asia selviää Uutissuomalaisen USU-gallupista, jossa tuhannelta suomalaiselta kysyttiin, tulisiko hävittäjähankintaa siirtää koronaepidemian aiheuttaman taantuman vuoksi. Gallupin toteutti IRO Research.

Onneksi Marin ja Kulmuni totesivat toissapäivänä, ettei tätä päätöstä voida viivästyttää.
 
Hankintaanhan he eivä liity vaan siihen että Sarmaste väittää Jylhän antaneen heille toimeksiannon. Perusteena on se, että on heitetty kivi ikkunaan.

Virossa on kyllä HA:n alaosasto, mutta on vaikea nähdä että he heittelisivät kiviä. Pikavippimiehellä on kaikenlaista sähläriä niskassaan.

Sarmasteen puheista ei ota mitään selvää. Jylhä kertoi SK:lle, että Sarmaste oli kertonut vireillä olevasta kaupasta tutun huoltovarmuuskeskuksen johtajan kanssa. Eipä välttämättä Jylhänkään puheista ole suurta lukua mutta kiinnitin huomiota sanaan "tutun".
Suomessa ainakin HA ulkoistanut nämä likaiset hommat kokonaan muille organisaatioille. Kerho saattaa olla juonessa mukana koko tapauksessa mutta ei heittelemässä kiviä pelkästään. Itse veikkaan, että Jylhä ja hänen miehensä ovat kerhon toiminnassa mukana.
 
Hyviä uutisia! Yliopistot ja yksityinen sektori mukaan, samoin kuin kuntien lomautettuja.


Suomen koronavirustestauksen strateginen periaate on testaa – jäljitä – hoida, jonka mukaisesti tartuntojen testaamista on toteutettu epidemian alkuvaiheesta saakka. Keskeinen osa strategiaa on koko ajan ollut myös kapasiteetin jatkuva kasvattaminen.

Usein unohdetaan, että koronavirustartunnan testaaminen on kokonaisuus, joka koostuu tartuntariskin arvioinnista, näytteenotosta, näytteen analysoinnista ja tarvittavista jälkitoimista. Kapasiteetin nostaminen edellyttää näiden kaikkien osa-alueiden volyymin nostamista.

Testikapasiteetti oli epidemian alussa vain muutamia satoja päivässä. Julkisten kliinisen mikrobiologian laboratorioiden päivittäistä testauskapasiteettia Suomessa on nostettu maaliskuun puolenvälin 1700 näytteestä, niin että tällä hetkellä pystytään analysoimaan noin 3000 näytettä vuorokaudessa. Olen aiemmin jo linjannut, että kapasiteetti kaksin-kolminkertaistetaan. Jo tehtyjen materiaalitilausten, lisäresurssien ja työvuorokäytäntöjen avulla kapasiteetti on mahdollista nostaa noin 7000 näytteeseen päivässä.

Tarvitsemme myös yhteistyötä yksityisten toimijoiden kanssa, jotta testauskapasiteettia voidaan nostaa entisestään. Siksi kapasiteetin noston yhteydessä on selvitetty koronatestauksen toimiluvan omaavien yksityisten laboratorioiden kapasiteettimääriä. Alustavien arvioiden mukaan yksityisen ja ulkomaisen laboratoriokapasiteetin hyödyntämisellä voidaan tarpeen mukaan nostaa kapasiteettia 2000 – 3000 näytteellä vuorokaudessa kohtalaisen nopealla aikataululla.

Yhteensä julkisen ja yksityisen kapasiteetin käyttö mahdollistaa testimäärän nostamisen 10 000 testiin vuorokaudessa.


Testauskapasiteetin nosto mahdollistaa testauksen kohderyhmien laajentamisen. Testausta on mahdollista lisätä kaikissa tilanteissa, joissa on epäily sairastumisesta koronaan tai on syytä epäillä tartuntaa. Testaaminen suunnataan erityisesti:


  • Terveydenhuoltoon yhteyttä ottaville, joiden oireet viittaavat koronavirukseen
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöön, kun on pienikin epäily tartunnasta
  • Yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta kriittiseen henkilöstöön sekä muihin yhteiskunnan toimivuuden ja turvallisuuden kannalta olennaisiin henkilöstöryhmiin, kun on pienikin epäily tartunnasta
  • Riskiryhmiin kuuluviin henkilöihin, jos on epäily koronavirustartunnasta tai altistumisesta
  • Todennetun tartunnan saaneen välittömään lähipiiriin
Jos olemassa olevaa testauskapasiteettia jää päivittäin käyttämättä, sitä voidaan käyttää myös kotona sairastavien henkilöiden testaamiseen, joilla on koronavirukseen viittaavia oireita. Sen sijaan täysin kohdentamatonta oireettoman väestön testausta ei ole tässä vaiheessa tarkoituksenmukaista tehdä.

Testauskapasiteetin kasvattaminen edellyttää riittävää näytteenottokapasiteettia. Sekä sairaanhoitopiirit että yksityiset terveydenhuollon toimijat ovat laatineet ja toteuttaneet suunnitelmia testauspisteiden määrän lisäämisessä. Osa testauspisteiden lisäämistä tulee olla uusien drive-in testauspisteiden ja liikkuvien testausyksiköiden perustaminen. Näytteenottoon ja näytteiden käsittelyyn tarvittavaa lisähenkilöstöä on jo rekrytoitu muun muassa yliopistoista ja muusta sosiaali- ja terveysalan henkilöstöstä.


Testauksen tulee palvella tarkoitustaan. Siksi tartuntojen jäljittämisen kapasiteetin lisäämiseksi on käynnistetty yhteistyö sekä yliopistojen lääketieteellisten tiedekuntien että yksityisten toimijoiden kanssa. Jäljittämistyöhön voidaan kohdentaa työvoimaa myös esimerkiksi kuntien muusta soveltuvasta henkilökunnasta. Riittävästä työvoimasta huolehtimisen lisäksi jäljittämistyö tulee toteuttaa alueen tartuntatautiviranomaisten koordinoimana. Epidemian selättämiseksi on välttämätöntä, että tautiketjujen jäljittämisessä onnistutaan.

Paljon on keskusteltu myös vasta-ainetestauksesta ja sen merkityksestä epidemian hallinnassa. Vasta-ainetestauksella voidaan tunnistaa infektion sairastaneet myös oireettomasta väestöstä. Tätä voidaan väestötasolla hyödyntää kuitenkin vasta, kun taudin sairastaneita on riittävästi ja testit ovat luotettavia ja saatavilla.

Vasta-ainetestaus on tärkeää, sillä se tuottaa tietoa epidemian kokonaiskuvasta ja laajuudesta. Tietojen perusteella voidaan myös arvioida väestön puolustuskykyä ja suojaa. Vasta-ainetestausta tulee ensisijaisesti toteuttaa tutkimuksellisesti. Vasta-ainetestausten käytännön toteutuksen suunnittelu on jo valmis, ja tällä hetkellä testiin osallistuvien henkilöiden valinta on käynnissä.

Krista Kiuru
perhe- ja peruspalveluministeri
Minkä takia kaikki askeleet otetaan kuukausi myöhässä ja hirveän kieltelyn jälkeen?

Todennäköisesti jopa pahamaineiset kotitekoiset maskit saadaan pakollisiksi jossainvaiheessa.
 
56194052-1118x629.jpg

Yksipaikkainen Boeing F/A-18E Super Hornet. KORHONEN
USU: Yli puolet suomalaisista siirtäisi hävittäjien hankintaa



VILLE MÄKILÄ | 10.04.2020 | 09:00- päivitetty 10.04.2020 | 09:09

Hieman yli puolet suomalaisista siirtäisi hävittäjien hankintaa koronaepidemiasta johtuvan taantuman vuoksi.

Hävittäjien hankinnan lykkäämisen kannalla on 51 prosenttia suomalaisista. Heistä 23 prosenttia siirtäisi hankintaa ehdottomasti ja 28 prosenttia mahdollisesti. Siirtämistä vastustaa 26 prosenttia suomalaisista, ja loput eivät osaa kertoa kantaansa asiaan.

Asia selviää Uutissuomalaisen USU-gallupista, jossa tuhannelta suomalaiselta kysyttiin, tulisiko hävittäjähankintaa siirtää koronaepidemian aiheuttaman taantuman vuoksi. Gallupin toteutti IRO Research.


Minulta ei taaskaan kukaan ole kysynyt mitään. En varmaan kuulu kansaan.

Rahojen suhteen pitää tutkia, mihin yhteistukipäätöksiin EU päätyy vai hoitaako jokainen tonttinsa. Italian kansantalous on Kreikkaan nähden kymmenkertainen. Kreikan tukipaketin Suomen osuus oli silloin lopulta kai miljardin luokkaa. Nyt päädyttäisiin 10-15 miljardiin, jos Espanja ja Italia konkkaavat.

Pitäisi saada pyörät pyörimään.
 
Yle: Lääkealan yritys olisi auttanut ilmaiseksi hengityssuojainten hankkimisessa – Huoltovarmuuskeskus kieltäytyi


Maskigate
 
Moikka,

Muutama sananen vielä tästä maskisotkusta.

Kun Suomi liikuttaa verorahoja, se tehdään hankintalain puitteissa. Se on ainoa mahdollisuus Suomi -nimisen firman siirtää verorahoja yrityksille.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161397

40§ määrittelee suorahankinnat:
”4) sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi”

Ilmeisesti tässä maskisotkussa vastaava ministeriö on todennyt, että kiire on suuri ja maskit hankitaan suorahankintana.

Lehdistössä on jälleen tätä vastuunkantajien vaikenemista ja pallottelua siitä, kuka vastaa. Vaikka maskihankinta ilmeisesti on mennyt suorahankintana, jossain kohtaa lehdistö tajuaa sen, että:
  • Suorahankinnastakin on tehtävä päätös ja päätösdokumentti on julkinen
  • Suorahankinnassa toimittajan taustatutkimus pitää tehdä, ja myös tuo dokumentti on julkinen
  • Toimittaja pitää sulkea pois, pakollisten poissulkemisperusteiden perusteella, joka kattaa esimerkiksi veropetoksen.
Liittyen noihin veropetoksiin, Tiina Jylhä on tuomittu 2008 törkeästä velallisen epärehellisyydestä:

Samaan aikaan, hankintalain pakollinen poissulkemisperuste on:
”4) rikoslain 29 luvun 1 §:ssä tarkoitettu veropetos, 29 luvun 2 §:ssä tarkoitettu törkeä veropetos, 29 luvun 4 a §:ssä tarkoitettu työeläkevakuutusmaksupetos, 29 luvun 4 b §:ssä tarkoitettu törkeä työeläkevakuutusmaksupetos, 29 luvun 5 §:ssä tarkoitettu avustuspetos, 29 luvun 6 §:ssä tarkoitettu törkeä avustuspetos tai 29 luvun 7 §:ssä tarkoitettu avustuksen väärinkäyttö;”

Odotan mielenkiinnolla, milloin kopiot noista hankinnan päätöspapereista on lehdissä ja kenen nimet niistä löytyy. Ja jos tuota suorahankintapäätöstä ei löydy, niin silloin vastuu on selkeästi HVK:n toimitusjohtajalla. www.hankintailmoitukset.fi -sivustolta tätä maskihankintaa ei löydy.

On ollut täysin selvää, että terveydenhuollon kriisivalmiutta Suomessa ei ole ollut viimeiseen 10 vuoteen. Mutta nyt alkaa löytyä mätää myös siinä, miten hankintalakia käytetään ja miten hankintoja tehdään ja miten HVK käsittelee verorahoja.

Simpauttaja
 
Ei savua ilman tulta, kun HVK ryssii yhden hankinnan näin pahoin, tulee ilman muuta tutkia kaikki asiayhteydet. Saattaisi vain olla, että muitakin kupruja paljastuu. Mikäli kyseessä olisi miltään taholta tuottamuksellinen toiminta hyväksikäyttäen ihmisten hätää niin jonkinlainen pohja on saavutettu. Myös epäilysten häivyttämiseksi, mikäli siis toiminta kestää päivänvalon ylipäänsä, tarkempi tarkastelu / inventointi on tarpeen.

Kun ihmisillä menee omat ja työnantajan rahat joskus onnellisesti sekaisin niin kyse ei yleensä ole yhdestä kerrasta ja kohdistuu lähes poikkeuksetta suurimpiin rahavirtoihin.
 
En tiedä HVK:n organisaatiota, mutta jos tosiaan kaikki maskicasen hahmot on venkuloita, niin luulisi että edes
jollain olisi alkanut kellot soittamaan varoitusta? Kunnon puutukkia täytyy olla hankintapuolella, tai sitten venkuloita itsekin...
 
Back
Top