Kotitalouksien varautuminen poikkeusoloihin

On sitä välillä puolitosissaan miettinyt agregaattia traktorin perään :D se pitäisi varmaan olla joku 53 kw, että elämä jatkuisi normaalisti. Onko kellään mitään hajua tuohon liittyvien sähkötöiden hinnasta karkeasti?
 
Tiilet ei varaa samalla tavalla kuin vuolukivi.
Juu Porin matti on muuten hyvä muttei varaa lämpöä paljon yhtään. Illalla kun sen lämmittää lämpöä tulee nopeasti ja illalla tarkenee mutta aamuyöstä saattaa kaivata lisää peittoa näin ainakin jos savut menee suoraan piippuun.Tuo vulukivi riittävästi sen keittolevyn päällä saattaisi toimia.
 
On sitä välillä puolitosissaan miettinyt agregaattia traktorin perään :D se pitäisi varmaan olla joku 53 kw, että elämä jatkuisi normaalisti. Onko kellään mitään hajua tuohon liittyvien sähkötöiden hinnasta karkeasti?

No siis periaatteessa sähkötauluun vaihtokytkin jossa verkkosähkö-pois-aggregaatti vaihtoehdot, koska verkko ja aggregaatti ei saa olla päällä samaan aikaan tai sähköyhtiö tykkää kyttyrää. Mielummin sitten vielä mittarin jälkeen niin ei mene aggragaatin sähkö sähkölaskulle :).

Vaihtokytkin muutaman satkun, vikavirtasuoja satkun ja asennus sen tunnin veloitus. Piuha gaatin ja talon väliin pituudesta riippuen parikybää tai enemmän. Riippuu kuinka paljon tykkäät/vaimo tykkää traktorin suloäänestä yömyöhällä... :)
 
No siis periaatteessa sähkötauluun vaihtokytkin jossa verkkosähkö-pois-aggregaatti vaihtoehdot, koska verkko ja aggregaatti ei saa olla päällä samaan aikaan tai sähköyhtiö tykkää kyttyrää. Mielummin sitten vielä mittarin jälkeen niin ei mene aggragaatin sähkö sähkölaskulle :).

Vaihtokytkin muutaman satkun, vikavirtasuoja satkun ja asennus sen tunnin veloitus. Piuha gaatin ja talon väliin pituudesta riippuen parikybää tai enemmän. Riippuu kuinka paljon tykkäät/vaimo tykkää traktorin suloäänestä yömyöhällä... :)
Ok, eli siinä ei valtavia kuluja enää tulisi. Pitäisi sitten jättää case vähän tuonne kauemmaksi markille murisemaan :D
 
En ole semmoista miettinyt ollenkaan. Lähinnä kiinnostaa minua lämpimänä pysyminen mohdollisessa katastroofissa.
Kotatsu.

Nukkuminen, syöminen ja mp.netin seluu hoituu kaikki lämpimän kotatsun alla. Tossahan sitä menee koko katastrofi.


9e7664f8f3d8caa5525f1a652b946f77.jpg
 
On sitä välillä puolitosissaan miettinyt agregaattia traktorin perään :D se pitäisi varmaan olla joku 53 kw, että elämä jatkuisi normaalisti. Onko kellään mitään hajua tuohon liittyvien sähkötöiden hinnasta karkeasti?
Kyllä 53kw on jo normaaliin asumiseen raakasti ylimitoitettu, mulla on joskus ollut 50kymppinen tuotantoa ja asumista varten. Ei ne itte sähkötyöt paljoa maksa mutta tuo agrekaatti sitten jo maksaa jotain uutena, ja säilytys on syytä olla suht stabiilissa tilassa.
 
Kyllä 53kw on jo normaaliin asumiseen raakasti ylimitoitettu, mulla on joskus ollut 50kymppinen tuotantoa ja asumista varten. Ei ne itte sähkötyöt paljoa maksa mutta tuo agrekaatti sitten jo maksaa jotain uutena, ja säilytys on syytä olla suht stabiilissa tilassa.
Niin ja huonompi homma nuos raktorikäyttöisissä agrekaateissa on se että polttoainetta saakin sitten varata reippaasti jos meinaa pärjätä esim viikon ilman "virallista sähköä" ne on enempikin tarkoitettu lyhytkestoisiin katkoksiin.
 
Juu Porin matti on muuten hyvä muttei varaa lämpöä paljon yhtään. Illalla kun sen lämmittää lämpöä tulee nopeasti ja illalla tarkenee mutta aamuyöstä saattaa kaivata lisää peittoa näin ainakin jos savut menee suoraan piippuun.Tuo vulukivi riittävästi sen keittolevyn päällä saattaisi toimia.
Eikös Merkava haeskellut vähän niinku SHTF lämppäriä,mullakin Matti vaan varalla,tuvassa 3500 kiloa vuolukiveä..
 
On sitä välillä puolitosissaan miettinyt agregaattia traktorin perään :D se pitäisi varmaan olla joku 53 kw, että elämä jatkuisi normaalisti. Onko kellään mitään hajua tuohon liittyvien sähkötöiden hinnasta karkeasti?
Mihin noin suurta agrea tarvii? Et taida olla ihan mökin mies..
 
Mihin noin suurta agrea tarvii? Et taida olla ihan mökin mies..
Itse asiassa olen, taisi mennä vähän arvio yläkanttiin :ROFLMAO: 24 kw oli myös myynnissä.Mutta ehkä ostan nyt vain sen tulisijan. :D
 
On sitä välillä puolitosissaan miettinyt agregaattia traktorin perään :D se pitäisi varmaan olla joku 53 kw, että elämä jatkuisi normaalisti. Onko kellään mitään hajua tuohon liittyvien sähkötöiden hinnasta karkeasti?
On ison puoleinen 53, 20-25 kw:lla pärjäisit mainiosti. Agrekaatti maksaa muutaman tonnin, vaihtokytkinen asennus ja töpseli agregaatin syöttöön sekä sen johdon veto pääkeskukseen. Asennukset + vaihtokytkin noin 500-1000 euroa.

20 kw tr agrekaatti.

Joo minulla 53.lla pyöri navetta, (siellä ilmanvaihto, lypsykone, maidon jäähdytys, mylly, valaistus) viljan kuivaamo + koko huusholli ja jäi reilusti tehoreserviä.

Agrekaatin koon mitoitukseen kannattaa käyttää ammattilaisen apua.
 
Tiilet ei varaa samalla tavalla kuin vuolukivi.

Vuolukivi varaa lämpöä parikymmentä prosenttia paremmin kuin tiili, mutta sen lämmönjohtokyky on suurempi, joten se myös luovuttaa lämmön nopeammin pois. Tämä nopea lämmönluovutuskyky aistitaan "suurempana lämpönä", mutta se siis loppuu nopeammin. Jotkut ajattelevat, että vuolukiven täytyy olla parempi juuri siksi kun se "kuumenee enemmän ja nopeammin". Itse arvostan hitaammin lämpöä luovuttavaa tiiltä, joka toimii IMO paremmin isoissa varaavissa tulisijoissa. Tiili on ikiaikainen ja erittäin hyväksi havaittu keksintö.
 
Itse asiassa olen, taisi mennä vähän arvio yläkanttiin :ROFLMAO: 24 kw oli myös myynnissä.Mutta ehkä ostan nyt vain sen tulisijan. :D
Minkä kokoiset pääsulakkeet sulla on?
 
Entä jos ikkunat ovat hajonneet? Ei tosin meikäläiseltäkään löydy muovia noiden ruutujen paikkaamiseen, mutta kuitenkin.
Vaihtoehtoja löytyy: muovipusseja, pahvia ja jesaria, tai voi kokeilla elmukelmulla tai vilteillä tai laudoilla jne...
Riippuu täysin ikkunan koosta, vuodenajasta, tilanteesta ja käytettävistä materiaaleista.
 
Kotatsu.

Nukkuminen, syöminen ja mp.netin seluu hoituu kaikki lämpimän kotatsun alla. Tossahan sitä menee koko katastrofi.


9e7664f8f3d8caa5525f1a652b946f77.jpg
Eikä toi pöytätelttakaan pahemman oloinen lämmike ole. Se on vaan siinä että mitähän vaimo tykkää jos tommosen kotatsun alla kriisiä viettelee...
 
Minkä kokoiset pääsulakkeet sulla on?
25 a ne taitaa olla. Mutta ehkä voisin laittaa vähän pienemmän agregaatin tuonne kellariin ja vetää sieltä roikalla sähköt pakastimelle ja jääkaapille. Tulisijasta sitten lämpöä. Se varmaan olisi järkevintä, jos agregaattia ajattelee.
 
25 a ne taitaa olla. Mutta ehkä voisin laittaa vähän pienemmän agregaatin tuonne kellariin ja vetää sieltä roikalla sähköt pakastimelle ja jääkaapille. Tulisijasta sitten lämpöä. Se varmaan olisi järkevintä, jos agregaattia ajattelee.
Jep. Itse tuos joskus hätäisesti laskin että pakastimet ja tuvan kiertovesipumppu yms jotain pientä pyöriis 7kw agrella ihan mukavasti.
Toki mullakin pääsulakkeet 25. Mutta tuolla pienemmällä agrikaatilla ei tarvitsisi varata niin tolkuttomasti bensaa tai diisseliä.
 
25 a ne taitaa olla. Mutta ehkä voisin laittaa vähän pienemmän agregaatin tuonne kellariin ja vetää sieltä roikalla sähköt pakastimelle ja jääkaapille. Tulisijasta sitten lämpöä. Se varmaan olisi järkevintä, jos agregaattia ajattelee.
Mihin pakokäryt kellarista, ettei tule häkää
 
Back
Top