Kotitalouksien varautuminen poikkeusoloihin

Vähätttelin pelkästään yksilöille kohdistettuja varautumisohjeita, en varautumista sinäsnsä. Vitsi on siinä että yhteiskunta sysää vastuuta poikkeusoloihin varautumisesta yksilöille samaan aikaan kun huoltovarmuutta on ajettu alas eräiden poliitikkojen toimesta. Kaupungistuneessa ja globaaliin talouteen kytkeytyvässä maailmassa en kuitenkaan usko pelkän yksilöiden varautumisen kantavan kovin pitkälle.

Syy noihin varautumisohjeisiin on se, että kaikki tietävät että mikäli katastrofin iskiessä kansalaisilla ei olisi mitään jemmassa, niin ei valtiokaan kykenisi asialle tekemään, koska reagointiaikaa ei olisi käytännössä ollenkaan, ellei sitten kaikkia resursseja heitetä siihen, että kansalaisille jaellaan vesipulloja ja mahdollisesti jonkinlaista ruokaa. Kun kansalaisilla on jonkinlainen hätävara, niin resursseja voidaan käyttää huomattavasti joustavammin ja ehkä koettaa korjata ongelma, mikä se nyt sattuu sitten olemaankaan. Tai tietyissä tapauksissa tilanne menee ohi itsekseen.
 
Yksi erittäin tärkeä asia mikä tuntuu unohtuvan on vessapaperi... Kulutus on jatkuvaa ja jopa kiivasta jos maistelee naapurin uusinta kiljuerää.:D

Ostaa kerralla ison kollin milloin vain sattuu olemaan tarjouksessa, eikä kuluta sitä loppuun ennen kuin ostaa uuden. Tilaa siinä menee, mutta eipähän tule tilannetta että joutuu olemaan ilman.
 
Miehän se vasta vesseli olen,harrastuksiini kun on aina kuulunut pihtaaminen sähkössä,sähköstä kun joutuu maksamaan..talossamme pystyy asumaan ilman sähköä ja välillä ollaan irti verkosta ihan vain huvin vuoksi,ei,ei ole agregaattia eikä muutakaan virtalähdettä vaan ilman sähköä tosiaan,eikä ole ollenkaan hankalaa.
 
Ja tuo vessapaperi,ei ole pakollinen tarvike,näin metsän keskellä asuessa apu löytyy tarvittaessa sieltä metsästä,vanha keino sekin.
 
Miehän se vasta vesseli olen,harrastuksiini kun on aina kuulunut pihtaaminen sähkössä,sähköstä kun joutuu maksamaan..talossamme pystyy asumaan ilman sähköä ja välillä ollaan irti verkosta ihan vain huvin vuoksi,ei,ei ole agregaattia eikä muutakaan virtalähdettä vaan ilman sähköä tosiaan,eikä ole ollenkaan hankalaa.
Moro. Kiinnostaa, kerro lisää sähköttömästä elämästä? Mökillä yritän sitä harrastaa.
 
Moro. Kiinnostaa, kerro lisää sähköttömästä elämästä? Mökillä yritän sitä harrastaa.

Aikoinaan rakennettiin okt haja-asutusalueelle. Tehtiin aggregaattisyöttö kriittisille toiminnoille eli lämmitys ja vesi. Puukattila, kiertovesipumput sekä kaivon pumppu. Ruuan tekee vaikka kaasugrillillä tai nuotiolla, kynttilöistä saa valoa.

Täysin sähköttömänä puuhellalla ja kantovesimahdollisuudella pääsee jo pitkälle täysin omavaraisesti.
 
Täysin sähköttömänä puuhellalla ja kantovesimahdollisuudella pääsee jo pitkälle täysin omavaraisesti.
Moro. Meillä mökillä takka lämpiää puilla ja hella ja jääkaappi toimii kaasulla. Valaistus tosiaan öljylampuilla ja kynttilöillä. Vesi tulee Nira-merkkisellä käsipumpulla.
Olen harkinnut aurinkosähköä, onko kellään kokemuksia? Tuohon voi kai liittää aggrekaatin antamaan lisävirtaa syksyllä. Aggre jo löytyy liiteristä, käytetty työkalujen pyöritykseen.
 
Aikoinaan rakennettiin okt haja-asutusalueelle. Tehtiin aggregaattisyöttö kriittisille toiminnoille eli lämmitys ja vesi. Puukattila, kiertovesipumput sekä kaivon pumppu. Ruuan tekee vaikka kaasugrillillä tai nuotiolla, kynttilöistä saa valoa.

Täysin sähköttömänä puuhellalla ja kantovesimahdollisuudella pääsee jo pitkälle täysin omavaraisesti.

Mielestäni Suomessa viime aikoina on parjattu ja jopa hieman demonisoitu puulämmittämistä ja ylipäätään puunpolttoa. Tässä ovat kunnostautuneet erityisesti Vihreät, koska pienhiukkaset. Vihreille sähkö tulee seinästä kunhan se ei tule seinään ydinvoimalasta. Demareille raha tulee seinästä kunhan se ei tule sinne toverien taskusta.

Vaihtoehtoisen lämmitysmuodon parjaaminen okt-asumisessa on kyllä jopa luokiteltavissa karhunpalvelukseksi kansakuntaamme kohtaan. Tämä vaihtoehtoisen lämmönlähteen tärkeys korostuu erityisen paljon haja-asutusalueilla, jotka ovatkin saaneet lähivuosina maistaa myrskyjen aiheuttamia pitkiksikin venyneitä sähkökatkoja.

Puukiukaan omistajien on myös hyvä muistaa että puukiuas soveltuu myös lämmittämisen lisäksi mm. ruuanlaittoon. Saimme joululahjaksi "saunakeittokirjan", eli jos haluaa joskus kokeilla saunakokkailuja ja ei ole tehnyt sen kanssa muutakuin makkaran lämmittämistä ja kaipaa jotain ideoita niin kannattaa tuo kirja lukaista :)

ps. allekirjoittanut asuu omakotitalossa joka lämpiää maalämmöllä, mutta silti meillä on kolme tulipesää. Leivinuuni, takka sekä puukiuas (vaikka onhan meillä sähkökiuaskin, mutta ei sitä tule jostain kumman syystä käytettyä :D )
 
@Tyrsky , komppaan edellistäsi täysin! Tulisija on erittäin relevantti "varapyörä" talvisessa Suomessa. Nykykämpässäni ei ole ja asia häiritsee minua suuresti.
 
Moro. Meillä mökillä takka lämpiää puilla ja hella ja jääkaappi toimii kaasulla. Valaistus tosiaan öljylampuilla ja kynttilöillä. Vesi tulee Nira-merkkisellä käsipumpulla. Olen harkinnut aurinkosähköä, onko kellään kokemuksia? Tuohon voi kai liittää aggrekaatin antamaan lisävirtaa syksyllä. Aggre jo löytyy liiteristä, käytetty työkalujen pyöritykseen.

Mulla on mökillä puulämmitys ja maakellari. Aurinkosähkö on lisänä mutta se tuo lähinnä asumismukavuutta. Oman monen vuoden kokemukseni mukaan aurinkosähköstä ei ole mielestäni sähköverkon korvaajaksi koska kohtuuhintaisilla laitteistoilla Suomen leveysasteilla aurinkosähköä joutuu aina käyttämään säästeliäästi jotta se ei lopu. Lisäksi minulla on aggregaatti liiterissä remonttihommiin. Pidän kuitenkin suojaväistöä mökilleni kriisitilanteessa lähinnä teoreettisena mahdollisuutena erinäisistä syistä johtuen.

Kuten sanoin minua hirvittää uhkakuvana kunnon laaja sähkökatko talvipakkasilla yhdistettynä mahdollisesti jonkinlaiseen poliittiseen painostukseen. Täällä keskustoissa kun on paljon sellaistakin porukkaa ihan tuossa naapurissa jotka olisivat nopeasti ihan kusessa ja avun tarpeessa eli esimerkiksi lapset, vanhukset, sairaat ja uusavuttomat. Ei sitä oikein pelkkään omaan survivalismiinsa voisi siinä tilanteessa kaupunkilainen keskittyä vaan kyllä siinä olisi kai pakko naapureita auttaa vaikka olisivat kuinka mulkkuja olleet jossain yhtiökokouksessa.

Joskus olen myös asunut ulkomailla missä kaasua käytettiin kämpän ja veden lämmittämiseen sekä kaikkeen ruuanlaittoon. Se toi huomattavaa riippumattomuutta. Suomessahan kaasua käytetään lähinnä grillaamiseen, mikä sekin tietenkin tuo tiettyä pelivaraa sähkökatkon sattuessa. Olen myös vähän ihmetelltyt miksi Keski-Euroopassa on oltu meitä edellä älykkään sähköverkon rakentamisessa hajautettuine tuotantoineen ja mikrotuotantolaitteineen. Ehkä joku insinööri tietää paremmin. Minusta on kuitenkin ollut suuri virhe rakentaa suomalaiset yhdyskunnat liian riippuvaisiksi valtakunnanverkosta. Tulisijan puuttuminen liian monesta talosta on tietenkin yksi juttu mutta asiassa on paljon muutakin.

Edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:
Omakotiasujana asiani ovat aika hyvin kunnossa. Yksi mikä puuttuu on puuhella jossa vesipata kyljessä. Puilla keittäminen pitkän päälle vaatii old skool välineet.
 
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kuinka pitkään vesihuolto tai lähinnä viemärihuolto toimii sähköjen katkettua?
Onko pumppuasemilla varavoimaa?
nm. ei niin putkimies ;)
 
Mielestäni Suomessa viime aikoina on parjattu ja jopa hieman demonisoitu puulämmittämistä ja ylipäätään puunpolttoa. Tässä ovat kunnostautuneet erityisesti Vihreät, koska pienhiukkaset. Vihreille sähkö tulee seinästä kunhan se ei tule seinään ydinvoimalasta. Demareille raha tulee seinästä kunhan se ei tule sinne toverien taskusta.

Vaihtoehtoisen lämmitysmuodon parjaaminen okt-asumisessa on kyllä jopa luokiteltavissa karhunpalvelukseksi kansakuntaamme kohtaan. Tämä vaihtoehtoisen lämmönlähteen tärkeys korostuu erityisen paljon haja-asutusalueilla, jotka ovatkin saaneet lähivuosina maistaa myrskyjen aiheuttamia pitkiksikin venyneitä sähkökatkoja.

Puukiukaan omistajien on myös hyvä muistaa että puukiuas soveltuu myös lämmittämisen lisäksi mm. ruuanlaittoon. Saimme joululahjaksi "saunakeittokirjan", eli jos haluaa joskus kokeilla saunakokkailuja ja ei ole tehnyt sen kanssa muutakuin makkaran lämmittämistä ja kaipaa jotain ideoita niin kannattaa tuo kirja lukaista :)

ps. allekirjoittanut asuu omakotitalossa joka lämpiää maalämmöllä, mutta silti meillä on kolme tulipesää. Leivinuuni, takka sekä puukiuas (vaikka onhan meillä sähkökiuaskin, mutta ei sitä tule jostain kumman syystä käytettyä :D )

Minä olen varmaan ylipaha Vihreiden silmissä, lämmitän öljyllä, poltan puuta n.10m3 talvessa ja ajan dieselillä...
 
Kun vesi lakkaa tulemasta, se lakkaa myös menemästä. Lattiakaivot pitää sinetöidä ja tehdä kakkonen kuivakäymälään, riukulaan tai ämpäriin.
 
Talomme rakensin hirrestä,rossipohja,korkea sokkeli,luukut kiinni ja talon alla on lämpöasteita talvella,ei lattialämmitystä,muovia eikä "villoja" talosta löydy,eristeet puukuitua eli talo hengittää eikä ole ilmanvaihtokoneita,tuvassa leivinuuni,saunassa puukiuas,ei sähköistä lämminvesivaraajaa vaan kaikki vedet lämpiää puilla,varaaja alempana pattereita,ei tarvitse kv-pumppua vaan vapaakierto toimii,pannu -80 luvun yp,ei sähköä,puu omasta metsästä,normisti talossa vie sähköä jääkaappi,pakastin ja porakaivon pumppu,off tilassa ollessamme vesi porakaivosta astioihin(nyt hommattu käsikäyttöinen vedenpuhdistin),pesuvesi talon vieressä olevasta kalliolammesta kantaen,lämmitys puilla,maakellari on,siellä vuoden perunat,porkkanat,mehut ja marjat,sienet kuivattu ilman sähköä,puut kaadan moottorisahalla normisti,joskus myös itse puusta tekemälläni pokasahalla,halkaisu kirveillä ja joskus hydraulihalkojalla,tallissa liuta kirpparilta hommattuja käsityökaluja,ei sähkökäyttöisiä,itse tehty kompostoiva ulkohuusi,vesi wc silti löytyy ,talon valaistus usein öljylampuilla(ollaan himmeetä sakkia ;)).Ei kunnallista viemäriä eikä siis myöskään vesijohtoa.Peseytyminen hoituu saunomisen yhteydessä,turhia suihkuja ei meistä kukaan harrastele,sauna lämpenee tarpeen mukaan,tälleen täällä.Ja politbyroo huutaa propagandaa aurinkokenno/veivi radiosta.
 
Kyllä ne jätevedet painovoimalla johonkin yleensä valuvat jos vaan joku kaataa samalla lisää vettä viemäriverkkoon. Tämä on tullut joskus todistettua kroonisista sähkökatkoista kärsivissä kehitysmaassa. Viemärien huuhtelu sähkökatkon sattuessakin on tosin sellainen juttu josta harva on Suomessa edes kuullut. Mutta ilman sähköpumppuja jossain sitten kohta tulvii ja jätevedet pitää päästä suoraan vesistöön. Joku insinööri voi tätäkin meille avata tarkemmin. Talvella vesiputket myös saattaisivat jäätyä ikävästi pakkasella eivätkä kellariin sähkökatkon aikana tulvineet paskat eivät välttämättä nosta kiinteistön arvoa. Myöskään kaukolämpövettä ei tulisi ilman sähköpumppuja yhtään mihinkään.
 
Ja kun taitaa olla tuon Sulo Vilenin verta suonissa niin halvalla pitää kaikki saada,-60 luvun traktorin romun sain kauan sitten halvalla,kunnostin itse ajan saatossa,työkoneet on isäntien vanhoja,antavat pois kun ei niin pienillä enää tee mitään,2 siipiset aurat:ilmaiset,Hankmo 20e,2 metrinen äes:Jallupullo,-80 luvun Tume kylvökone:80e,takalana:1 Koskenkorva,kärryn tein vanhan juurikaskoneen rungosta joka oli romuttamolle menossa.
 
Säilykkeitä kannattaa muuten teettää varastoon,ompi halvempaa kuin kaupassa,ja kun itse vie lihat niin on vielä halvempaa,vanha seinäkello on hyvä hankinta,kun muistaa vetää niin sehän raksuttaa aikaa vaikka miten,ja onhan sellanen Valmet kello nostalgiaa :),se wc paperi juttu,sammaleella sitä ennen aikaan repse pyyhittiin,ja jos on yhteydessä säilykkeen tekijään niin kysäiskää että jos tekisivät metwurstia vanhalla tavalla eli kuivaamalla,söin taannoin erään makkaramestarin tekemää 3 vuotta vanhaa metua,kovaa oli mutta hyvää!! Hän oli sitä säilyttänyt huoneen lämmössä.
 
Mikäli tontin nurkassa on kuohkeaa maata niin maa-artisokkaa kasvamaan,huoleton,leviää hyvin,nuorta nokkosta kuivamaan,oiva lisäke ja saa tehtyä ilmaista lannoitetta kun laittaa veteen tuoretta nokkosta lillumaan,kannatta opiskella sienet,ilmaista evästä,puolukka purkkiin,se säilyy itsekseen,pihalle Kriikuna puu,on hyviä makeannälkään,hunajaa varastoon,säilyy iäti,tulukset niin ei tarvitse ostella tulitikkuja,tyhjistä kananmuna kennoista emäntäväki askartelemaan syttyruusuja,tulee sitten vanhat kynttilänpätkät käyttöön kun sulattaa ne ja uittaa ruusut siinä,saippuaa saa itse tehtyä varastoon,parranajoon veitsi ja kunnollinen hiomakivi(karkeus 3000-8000),ei tarvitse ostella höyliä eikä tarvita sähköä,partasaippua(jos ei tee itse) riittää TODELLA pitkäksi aikaa..tässä omavaraisuuteen pyrkivän mökkihöpön omia toimia :D
 
Back
Top