Kreikan ja Turkin Konflikti

Nato-kumppanuus ei ole koskaan estänyt Turkkia hakemasta konflikteja rajanaapurinsa Kreikan kanssa.

Voimassa on Turkin julistama pysyvä sodan uhka, mikäli Kreikka laajentaa aluevesiään Egeanmerellä kuudesta meripeninkulmasta kahteentoista. Siihen Kreikalla olisi täysi oikeus.

Kevään aikana, ja erityisesti Kreikan pääministerin Kyriákos Mitsotákisin toukokuisen Yhdysvaltain vierailun (siirryt toiseen palveluun) jälkeen, Turkin provosointi Kreikkaa kohtaan on yltynyt.

Kreikka näkee Turkin toimet uhkana paitsi itselleen myös koko kaakkoisen Välimeren vakaudelle.

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğanille uhka Kreikassa tuntuu pikemminkin olevan se, että Yhdysvallat on lisännyt (siirryt toiseen palveluun) läsnäoloaan Kreikan sotilastukikohdissa maiden kahdenvälisen puolustusyhteistyösopimuksen puitteissa.

Kreikka syyttää Turkkia suvereniteettinsa räikeästä rikkomisesta.

Viimeaikaiset toimet eivät ole olleet Kreikan mukaan "tavallisia" ilmatilaloukkauksia, joita syntyy kun Turkki tulkitsee Kreikan ilmatilakarttaa eriävästi.

Nyt puhutaan hävittäjäkoneiden ylilennoista asuttujen saarten yllä Egeanmerellä. Hävittäjät ovat myös lentäneet alle viiden kilometrin päässä Alexandroupolissa sijaitsevaa Nato-tukikohtaa.

Alexanroupoli hiertää Turkkia myös siksi, että sen energiarooli on kasvamassa alueelle ensi vuonna valmistuvan kelluvan nestekaasuterminaalin myötä.
 
Turkille sen haluamat f-16:t. Kun NATO:n laajentuminen ja Ukraina on hoidettu alta pois, Kreikka saakin yllättävän edullisen sopimuksen F-35:stä ja seuraavan sukupolven taisteludroneista...
 
Financial Timesin maksumuurista? 😲
Maksumuurisivulla, kopioi artikkelin otsikko. Tee google-haku artikkelin otsikolla, ensimmäinen hakutulos on juuri sama artikkeli. Klikkaa siitä artikkeli auki ja yllättäen pääsetkin lukemaan koko artikkelin.

Mulle antais neljän viikon lukuoikeuden tarjouksena eurolla. En taida maksaa kun asian ydin taisi olla tuossa.

Vituttaako ketään muuta tuollaiset epädeterministiset maksumuurit?
Kyllä vituttaa :D
 
Eihän tuo eroa mitenkään niistä Venäjän TV:n mielipuolisista ohjelmista, joissa koko ajan esitellään toinen toistaan hullumpia suunnitelmia hyökkäyksistä länsimaihin.

Turkkihan on käytännössä Naton oma Venäjä - ja sen edessä tässä nyt ollaan rähmällään presidenttiä myöten, jotta päästäisiin jäseneksi. Voi perkele.
 
Oisko Turkin erottaminen Natosta iso homma? Tuntuu et se on siel osittain ryssien avuksi ja sit sillä voi kiristää muita. Ei tollaisen pitäisi kuulua tollaiseen liittoon. Tämä on minun mielipiteeni Turkin NATO jäsenyydestä.
 
Oisko Turkin erottaminen Natosta iso homma? Tuntuu et se on siel osittain ryssien avuksi ja sit sillä voi kiristää muita. Ei tollaisen pitäisi kuulua tollaiseen liittoon. Tämä on minun mielipiteeni Turkin NATO jäsenyydestä.
Ei taida onnistua, taitaisi vaatia koko Naton lopettamisen ja uudelleen muodostamisen ilman Turkkia.
 
Oisko Turkin erottaminen Natosta iso homma? Tuntuu et se on siel osittain ryssien avuksi ja sit sillä voi kiristää muita. Ei tollaisen pitäisi kuulua tollaiseen liittoon. Tämä on minun mielipiteeni Turkin NATO jäsenyydestä.
Turkki tarvitaan natossa. Turkista itään on vielä hullumpaa porukkaa.

Turkki, naton toiseksi vahvin armeija, suojaa jos idästä hyökätään.
Tai jos lähi-idässä on ongelmia ja tarvitaan lentotukikohtia tai maajoukkoja niin Turkin kautta päästään alueelle.

Ikävintä olisi jos turkki liittoutuisi venäjän tai Iranin kanssa. Sen Turkki voisi hyvinkin tehdä jos samalla hoidetaan kurdiongelma.
 
Minä luotan et jenkit kyllä saavat jollain konstilla näiden basaariukkojen päät käänettyä. Äkkiä se mielipide muuttui turkin digtaattorillakin ku eikös se jokunen kuukausi sitten viel ilmoittanut et tukee meidän hakemustamme. Lieneen sen jälkeen sai puhelun Putelta ja kasan lupauksia. Onneksi ryssät pettää aina ja Turkki toivottavasti saa sen huomata nopeasti ni päästäs nyt äkkiä NATO jengiin. Uskon kyllä että vaikka kui Turkki kiristää ni lopulta olemme siel. Olisimme jopa ehkä jo nyt ellei ois päätetty fiksusti yhdessä Ruotsin kanssa hakea. Muuta virhettä en itse keksi äkkiseltään tästä mut toi et Ruotsi piti mukaan odottaa on virhe omissa silmissäni mitä en voi ymmärtää. Ruotsi on ollut meille mulkku naapuri viime vuosina lähettemällä rikollisia tänne ja "pakolaisia" siinä sivussa.
 
Back
Top