1. Toki ovat.
2. Tämä menee nyt off-topiciksi mutta kun kysyt "valheista" niin laitetaan nyt yksi iso.
Ohessa
@hansai aikanaan postaama esitys.
Puolustusvoimien tiedustelulaitoksen apulaisjohtaja, eversti Martti J. Kari
m3.jyu.fi
Kohta 32.15 eteenpäin. "Puolustusvoimat eivät halua massavalvontaa".
Ja sitten mitä herra Kari & Co. olivat oikeasti hakemassa:
"Vaikka tietoliikennetiedustelulakiehdotuksen 3 §:ssä säädetään tyhjentävästi tietoliikennetiedustelun kohteista, lakiehdotus jättää muutoin avoimeksi sen, miten kohdistetusta tiedustelusta tietoliikennetiedustelussa itse asiassa on kysymys. Tietoliikennetiedustelulakiehdotuksen 5 §:n 1 momentin mukaan tietoliikennetiedustelu kohdistetaan tietoliikenteen "automatisoidun erottelun avulla". Automatisoitu erottelu perustuu 7 tai 9 §:n mukaisessa menettelyssä hyväksyttyjen hakuehtojen käyttöön. Ehdotuksen 7 §:ssä säädetään tietoliikennetiedustelua koskevasta tuomioistuimen luvasta ja 9 §:ssä päätöksenteosta kiireellisessä tilanteessa. Esityksen perustelujen (s. 238) mukaan tietoliikennetiedustelun hakuehtoja käytettäisiin tietyssä osassa viestintäverkkoa kulkevaan tietoliikenteeseen. Sääntely ei kuitenkaan mitenkään rajaa sitä, kuinka suuresta osasta viestintäverkkoa voi olla kysymys. Kysymys on myös sellaisesta teknisestä seikasta, josta tiedustelumenetelmän käytöstä päättävällä tuomioistuimella ei ole välttämättä erityisen yksityiskohtaista ja tarkkaa tietoa
Perustuslain 10 §:n 4 momentti ei mahdollista yleistä, kohdentamatonta ja kaikenkattavaa tietoliikenteen seurantaa tiedustelutoiminnassa (
PeVM 4/2018 vp, s. 8). Tällainen kielto johtuu myös perusoikeuksien yleisistä rajoitusedellytyksistä. Säädösperustainen kielto on omiaan selventämään nyt vain hallituksen esityksen perusteluissa mainittuja tietoliikennetiedustelun rajoja. Lisäksi se konkretisoi tuomioistuimen päätösvallan käytön ja tiedustelutoiminnan käytäntöjen kannalta merkityksellisellä tavalla erityisesti EU:n perusoikeuskirjaan perustuvia luottamuksellisen viestin suojan perusvaatimuksia. Asian merkityksen vuoksi nyt käsillä olevassa sääntely-yhteydessä lakiin tulee lisätä nimenomainen säännös yleiseen ja kohdentamattomaan tietoliikenteen seurantaan kohdistuvasta kiellosta. Tällaisen yleissäännöksen lisääminen tietoliikennetiedustelulakiehdotukseen on edellytyksenä lain käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. "
www.eduskunta.fi
PV:n ja Sisäministeriön virkamiehet väittivät aikanaan laajasti, että massavalvontaa ei haluta. Mutta niin vain oli, että lakiin oli selkeästi tehty kiertotie massavalvonnalle. Mm. herra Kari esityksessään useasti korostaa kuinka tarkkaan lakiesitys on suunniteltu oikeusperiaatteiden mukaisesti. Näinollen ei voi olla sattumaa, että massavalvonnan kielto on jäänyt sieltä pois ja määrittely oli rakennettu käytännössä avoimeksi. Suomeksi asiasta täysin selkeästi valehdeltiin ja pyrittiin kiertämään perustuslain suojaa.
Laki sinänsä oli tarpeellinen, mutta tuollainen viranomaisen kieroilu herättää kysymyksiä.
Tämä on yksi syy, miksi epäilen Airiston Helmen taustalla olleen pyrkimys painostaa poliitikkoja toimimaan nopeasti ja olemaan katsomatta lakia kovin tarkkaan. Onneksi PeVL oli hereillä.
3. Jos joku tekee tuollaisen salaisen operaation perustaen sen vuosien talousrikoksille ja veronkierrolle kohdemaassa, kyseessä on idiootti. koska itse toteat, että venäläiset eivät ole idiootteja, on oman todistuksesi mukaan mahdotonta että kyseessä on venakoiden operaatio
.