koponen kirjoitti:Heti kun Suomi muuttuu merkittäväksi markkina-alueeksi ja suomi ilman muuta huomioitavaksi lokalisointikohteeksi, olen samaa mieltä JOKOn kanssa. Siihen asti suomalaisten on temmottava kaikki kansan hyvinvointi ihan omin pikku kätösin ja aivopuoliskoin maailmalta. Onnistuuko tämä paremmin käpertämällä kansaa sisäänpäin vai huolehtimalla siitä että ollaan läsnä kaikkialla missä kakkua jaetaan - tästä olemme ilmeisesti päinvastaista mieltä.
Kasvavien talouksien ratkaisu on muuten se kansainvälisempi. TJEU Baltia, Kiina etc.
Luonnontieteellisiä, käden taitoja, yhteiskuntaa, taloutta ja yrittäjyyttä soisi kyllä opetettavan suhteellisesti enemmän koko kansalle koulutiellä. Klassisella sivistyksellä on silti kiistämätön paikkansa. Paitsi jos ihailee väkevästi stahanovilaisuutta. Kielten opiskelussakin käyttökielen merkitys on ilahduttavalla tavalla näyttänyt nousseen, ja soisi sen edelleen nousevan. Äidinkieliset opettajat vähintään lukiosta alkaen olisi jo hieno askel oikeaan suuntaan.
Kielitaito on vain taito muiden joukossa. Kielten tolkuton ylipainotus on saatu runnottua läpi valtaisalla propagandakampanjalla. Impivaara-kliseet pomppaa heti pintaan, kun nykyisen opetuksen painotuksia erehtyy vähääkään kyseenalaistamaan, kuten täälläkin on hyvin huomattavissa.
Osan väestöstä pitää tietenkin osata kieliä. Aivan samoin osan väestöstä pitää osata parantaa ihmisiä, ajaa kaivinkonetta, rakentaa siltoja, suunnitella koneita, jne. Opetetaan heille heidän työssään tarvitsemat asiat, kun tarve tulee.
Elämässä on paljon kaikkia kansalaisia koskettavia asioita, jotka kaikkien kansalaisten tulisi myös hallita. Valitettavan moni on nykyisin täysin eksyksissä ja harhaanjohdettavissa johtuen alhaisesta yleissivistyksestä. Sellaiset asiat, kuten terveys, talous, politiikka ja yhteiskunta ovat monilta täysin hukassa. Näiden osalta pienet päätökset vaikuttavat valtaisasti sen tavallisen kansalaisen tulevaisuuteen. Kuitenkin hänellä saattaa olla todella vähäiset tiedot ratkaisunsa tekemisen pohjiksi. Eikä hän edes tiedä mitä kysyä, koska yleistiedot ovat heikot. Valtaosa nuorista tekee esimerkiksi opiskeluvalintansa olemattoman vähäisten tietojen pohjalta. Kuitenkin kyseessä on yksi suurimmista ratkaisuista ihmisen elämässä.
Aivan samoin asumiseen ja sijoittamiseen liittyvien ratkaisujen osalta puhutaan yksilön kannalta todella merkittävistä asioista. Näitä päätöksiä tehtäessä pöydän vastakkaisilla puolilla on varmasti huijaava pankkiiri ja olemattomat tiedot omaava kansalainen. Reilu peli.
Onneksi sentään kaikki osataan ruotsia. Tack!