Kuntavaalit 2021

Keskiviikon eduskunnan sote keskustelussa Ano sekoili rokote salaliiton kanssa . Puhemiehen piti välillä mykistää mikkikin . Ei pystynyt sanomaan sanaakaan varsinaisesta aiheesta . Suolsi paatoksella miten eduskunta vaarantanut kansalaisten terveyden sallimalla rokotemafian käyttää Suomalaisia koekaniineina . Joutuvat vielä vastuuseen Anon mukaan . Uskoo ilmeisesti täysin harhoihinsa sillä eihän muuten tekisi itsestään pelleä
Kyllähän tuo on niin hyvä esimerkki demokratian huonoista puolista että oksat pois. Myötähäpeä on melkoinen aina kun suu aukeaa.
 
Kyllähän tuo on niin hyvä esimerkki demokratian huonoista puolista että oksat pois. Myötähäpeä on melkoinen aina kun suu aukeaa.
Demokratian hyvä puoli on taas se, ettei Ano pidä puheita enää tämän vaalikauden jälkeen. Vaan jospa meillä olisi demokratian sijaan vaikkapa absoluuttinen monarkia ja Ano paalupaikalla kruununperimysjärjestyksessä...
 
Demokratian hyvä puoli on taas se, ettei Ano pidä puheita enää tämän vaalikauden jälkeen. Vaan jospa meillä olisi demokratian sijaan vaikkapa absoluuttinen monarkia ja Ano paalupaikalla kruununperimysjärjestyksessä...
Ja huono puoli se, että viimeiset 5 pääministeriä sikaillut kansan rahat EU:lle suojatyöpaikkaa vastaan.
 
Katselin juuri Vantaan uutta valtuustokokoonpanoa hieman tarkemmin. Kyllä täällä muutosta tapahtui isolla kädellä.

Vantaalla nähtiin todellinen vihreä siirtymä eli -33,3% vihreiden valtuustopaikoissa. PS kohdalla voitaneen puhua jonkinlaisesta jytkystä, valtuustopaikkojen määrä +50% vaikka ylsi vasta kolmanneksi. Muilta osin muutokset pieniä, tosin niidenkin voimin Kokoomus nipisti piikkipaikan SDP:ltä.

Äänestysprosentti alle 50%, melko surullista.
 
Aivan kammottavan heikko osallistuminen kunnissa, näihin vaaleihin. Osalle puolueista tämä ei tietenkään ollut surun asia.

Näin paljasjalkaisena helsinkiläisenä, tämän alueen tulokset olivat eniten seurannassa.

Erityistä iloa tässä tuotti vihreiden lasku, -4.3%. Jos vastavoimana haluaa nähdä PS:n, jonka tulos oli +3.4%, saadaan kannatus-eron muutoksena PS:n laariin tai pois vihreiltä ja vasemmistolta (kokonaisuus huomioonottaen) 7.4%. Juu. Ei tämä toki ihan näin yksinkertaista ole, vaikka ko. puolueet ovatkin profiloituneet toistensa vastakohdiksi.

Hieman tässä väistämättä välivaalien makua on, eduskuntavaalia odottaessa. Tuskin jäävät tulokset tältä osin huomiotta puoluekentässä.

Mutta tuo osallistumisprosentti... Voi hyvänen aika sentään kuinka surkeaa tämä demokraattinen prosessi saattaa olla.

Sekä PS:n että Vihreiden pohdinnassa luultavasti on (ainakin pitäisi olla), poikkeuksellisen vahva sukupuolen painotus sekä ehdokkaissa että äänestäjäkunnassa.
 
Olen tainnut jossakin ketjussa kirjoittaa, vasemmalla olevasta taustastani sekä tähän liittyvästä äänestyskäyttäytymisestäni. Joskus kauan sitten toki, nuoruuden binäärisessä maailmanparannushuumassa. Annan itselleni tämän anteeksi. Koska olen reilu jäbä.

Hupaisaa kyllä, törmäsin johonkin vanhaan (City?) haastatteluun Halla-Aholta, jossa hän kertoi olleensa aikanaan vihreiden äänestäjä.
 
Itselleni merkityksellisin toive PS:n kannatuksen nousuun, liittyy oikeastaan Tanskan sekä jossakin määrin myös Ruotsin poliittisiin liikahduksiin demografisissa kysymyksissä.

Tuo siis aivan riippumatta siitä, minne äänioikeuttani toteutan. Tällä hetkellä.

Kummassakin edellämainitussa maassa, erityisesti Tanskassa, jonkinlainen realismi (toki tämä on vähintäänkin kiistanalainen sekä arvoista riippuva substanssikokonaisuus) sen suhteen minkälaatuisia äkillisiä kulttuurisia muutoksia suurimmat - maahantulijamäärien lähtömaiden suhteen - erityisen erilaiset maat Pohjolaan tuovat.
 
Äänioikeuden käyttämisellä kaikissa vaaleissa verotuksesta 0,50 % alennus.
Yhdet vaalit väliin -0,40 %.
Kahdet vaalit väliin -0,30 %.
Kolmet vaalit väliin -0,20 %.
Neljät vaalit väliin -0,10 %.

Sekä mahdollisuus Sveitsin tapaan äänestyksen yhteydessä korvamerkintä vaikkapa 5% omasta verojen maksustaan jollekin hallinnon alalle tai suureen kertaluonteiseen maksuun valtiolla/kunnassa.

Nousisi äänestysaktiivisuus varmasti.
 
Miten tässä näin kävi?

Miten pahan annettiin voittaa, vaikka olemme hyviä? Miksi muiden ahneus talloi alleen Kiinassa tekokukista tuotetun sädekehämme?

Miksi hävisimme suurissa kaupungeissa, joiden puistoissa ja terasseilla olemme tottuneet liitelemään itsevarmoina kuin herkuille perso lokkilauma?



CIA oli rakentanut höyhenistä, sokerista ja ilmasta Minja Koskela-nimisen Instagram-robotin, joka solutettiin Vasemmistoliittoon varastamaan meille kuuluneet äänet.

Sysimusta media valehteli, että Helsingin vihreällä apulaispormestarilla olisi ystäviä, jotka olisivat hyötyneet hänestä, vaikka koko kuntapolitiikkamme lähtökohta on aina ollut se, että meistä ei ole iloa kenellekään.

Olimme hallituksessa kuulemma olleet mukana toteuttamassa vasemmistolaista politiikkaa, mikä oli törkeää panettelua, koska olemme hallituksissa vain voidaksemme olla hallituksissa niiden politiikasta riippumatta.
 
Äänioikeuden käyttämisellä kaikissa vaaleissa verotuksesta 0,50 % alennus.
Yhdet vaalit väliin -0,40 %.
Kahdet vaalit väliin -0,30 %.
Kolmet vaalit väliin -0,20 %.
Neljät vaalit väliin -0,10 %.

Sekä mahdollisuus Sveitsin tapaan äänestyksen yhteydessä korvamerkintä vaikkapa 5% omasta verojen maksustaan jollekin hallinnon alalle tai suureen kertaluonteiseen maksuun valtiolla/kunnassa.

Nousisi äänestysaktiivisuus varmasti.
Mitä hyötyä yhteiskunnalle olisi paremmasta äänestysaktiivisuudesta? Edustajat saadaan valittua vaikka ääniä annettaisiin vain promille siitä mitä nyt annetaan. Äänestäjät äänestävät miten äänestävät, mutta todelliset arvovalinnat tehdään puolueissa ja puolueiden kesken. Hyvesignalointi ja ryhmäkuri pitävät huolen siitä että yksityisajattelu jää lähes aina paitsioon. Pienet puolueet ovat rampoja ankkoja. Esimerkkinä NYT-liike, kunninahimoisia tavoitteita, lieneekö koskaan saanut mitään aikaiseksi? Persutkin on jo aika iso, mutta nuori puolue. Aikaansaamiset varsin vähäisiä. Päätäntävaltaa käytetään asemansa vakiinnuttaneissa puolueissa.

Poliitikot ovat omalla toiminnallaan aiheuttaneet äänestysaktiivisuuden alenemisen. Kansalaiset kokevat että vaikutusmahdollisuudet äänestämällä ovat kovin vähäisiä.

Minun mielestä verorahojen korvamerkitseminen olisi vaarallista. Vihervasemmistolaiset, keput ja kokoomuslaiset voisivat hyvesignaloituna korvamerkitä verorahansa vaikka maahanmuuttoon. Kunkin puolueen kannattajat eri syistä, mutta intressi tuntuu olevan yhteinen ja vieläpä niin että kiitos ei investointipankkiireille, tervetuloa kehitysmaalaiset moniosaajat. Pankkiirit ja tehtailijat eivät tarvitse vastaanottokeskuksia, mutta Suomi panostaa nimenomaan VOK'eihin. Suomeen kannattaisi houkutella tehtailijoita, konserneja, rahoituslaitoksia. Tehtailijat tarvitsevat verohelpotuksia, kenties lainaa, ehkä tukiaisia. Tehdas työllistää, pankki ja konserni maksavat veroja. Kehitysmaalaiset syövät enemmän kuin tienaavat.
 
Mitä hyötyä yhteiskunnalle olisi paremmasta äänestysaktiivisuudesta? Edustajat saadaan valittua vaikka ääniä annettaisiin vain promille siitä mitä nyt annetaan. Äänestäjät äänestävät miten äänestävät, mutta todelliset arvovalinnat tehdään puolueissa ja puolueiden kesken. Hyvesignalointi ja ryhmäkuri pitävät huolen siitä että yksityisajattelu jää lähes aina paitsioon. Pienet puolueet ovat rampoja ankkoja. Esimerkkinä NYT-liike, kunninahimoisia tavoitteita, lieneekö koskaan saanut mitään aikaiseksi? Persutkin on jo aika iso, mutta nuori puolue. Aikaansaamiset varsin vähäisiä. Päätäntävaltaa käytetään asemansa vakiinnuttaneissa puolueissa.

Poliitikot ovat omalla toiminnallaan aiheuttaneet äänestysaktiivisuuden alenemisen. Kansalaiset kokevat että vaikutusmahdollisuudet äänestämällä ovat kovin vähäisiä.

Minun mielestä verorahojen korvamerkitseminen olisi vaarallista. Vihervasemmistolaiset, keput ja kokoomuslaiset voisivat hyvesignaloituna korvamerkitä verorahansa vaikka maahanmuuttoon. Kunkin puolueen kannattajat eri syistä, mutta intressi tuntuu olevan yhteinen ja vieläpä niin että kiitos ei investointipankkiireille, tervetuloa kehitysmaalaiset moniosaajat. Pankkiirit ja tehtailijat eivät tarvitse vastaanottokeskuksia, mutta Suomi panostaa nimenomaan VOK'eihin. Suomeen kannattaisi houkutella tehtailijoita, konserneja, rahoituslaitoksia. Tehtailijat tarvitsevat verohelpotuksia, kenties lainaa, ehkä tukiaisia. Tehdas työllistää, pankki ja konserni maksavat veroja. Kehitysmaalaiset syövät enemmän kuin tienaavat.

Kansa saa äänestämällä juuri sellaiset päättäjät kuin ansaitsee.
 
Kansa saa äänestämällä juuri sellaiset päättäjät kuin ansaitsee.
Ei vaan paljon huonommat. Ei ole äänestäjien vika, että valtiontalous on kuralla ja VTV on luopunut operativisesta toiminnasta. Mistä tahansa uinninvalvojasta tulee senaattori uimamaisterin papereilla kunhan pääsee eduskuntaan. Siellä sitten jaetaan miljardeja uimamaisterin oppineisuuden perusteella. Kuluvalla hetkellä uskon että eduskunnasta löytyisi useampia alisuoritteisia, jotka eivät hahmota miljardia lukuna. Montako nollaa, mitä sillä saa, monenko veronmaksajan taksvärkkiä vastaa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top