Kuvia ULKOMAISILTA tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

OldSkool

Kapteeni
Aloitetaanpas paikka jonne voi kerätä kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta, lähinnä varmaan ulkomailta, joko historiallisilta tai poliittisesti kiinnostavilta paikoilta. Muistakaa, ettei laiteta sotilassalaisuuksia...
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

Tässä ensimmäinen, joka on ehdokkaani Maailman Kauniimmaksi Tulenjohtopaikaksi. Sijaitsee Italiassa, gardajärven rannalla, ja on nimeltäänkin Bellavista ("kaunis maisema"). On rakennettu joskus 1800-luvun lopulla kun ko nurkka oli juuri Itävallan puolella.[attachment=366]
 

Liitteet

  • Bellavista_Garda_Italy.jpg
    Bellavista_Garda_Italy.jpg
    73.5 KB · Luettu: 90
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

Ja vielä lisäyksenä historianharrastajille, että tarinaa tuosta paikasta plus kuvia linnoitusrakenteista löytyy paikasta http://www.fsgfort.com/DB/C076/29/text.htm.
Mielenkiintoinen episodi laivasodasta gardajärvellä on paikassa http://www.avalanchepress.com/1866Gunboats.php ja http://www.avalanchepress.com/1866Gunboats2.php
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

Bodens Fästning...lähellä Luulaja pohjois-ruotsissa. Se lakkautetiin vuonna 2000. Kotisivu + kuvia http://rodbergsfortet.com/rodbergsfortet.htm

800px-Rodberget38d.jpg


800px-Rodbergsfortet_-_Top_1.jpg


NyaDigitalkamerabilderD50217.jpg


800px-Rodbergsfortet_-_Ditch_2.jpg


Bodens fästning

Bodenfortress was not protecting the Luleå harbour as many say, the guns have to short range becuse the berrels was cut so they didnt give away to the enemy wich direction the guns was pointing.

Rödberget is approximately 15% of Bodenfästning.
Boden fästning is:

5 fortress: Degerbergsfortet, Mjösjöfortet, Gammelängsfortet, Södra Åbergsfortet and Rödbergsfortet

3 intermediate fortifications: Leåkersfästet, Svedjebergsfästet and Norra Åbergsfästet

And individual artillery battery:paglaberget, Gammelbyn, Mjösjöbatteriet, Mjösjöberget, Norra Slumpberget and Södra Slumpberget.

Buildingstart 1901
The circumference of Bodensfästning is approximately 25km and constitute about 1200 objects.
The task as a barrier, -operation and storagefortress.
Under WWII the crew was 15000 soldiers, the 5 big fortess had 500 men/fortress

After the WWII ther where plans to dont use the fotress any more but becuse its good protection to nuclear weapon it remained operated to 1998 when the last fortress Rödberget was shutdown and know works as museum.

Fort I. Rödberget
Was built south of the city on west side of Luleriver 1903-1908, was originally armed with 4x 15 cm haubits, 4x 8 cm Guns, 8x 6 cm Guns.
In the 1970 the 15cm guns was repaced with modern 12cm Guns.
To the Fortress external defens was 2 observationpost, 4 Infantery kapsels and 2 searchlight.

Fort 2. Södra Åberget
Was built south of the city on the east side of Luleriver 1902-1908, was armed with 4x 12 cm Guns, 4x 8cm Guns, 4x 6cm Guns. To the Fortress external defens was 2 observationpost, 4 Infantery kapsels and 2 searchlight.

Fort 3. Gammelängsberget
Was built east of the city 1900-1908, was armed with 4x 12 cm Guns, 4x 8cm Guns, 4x 6cm Guns. To the fortress external defens was a infanteryredoubt.'

Fort 4. Mjösjöberget
Was built north of Gammelangsberget east of the city 1900-1908, was armed similarity as Rödberget with 4x 15 cm haubits, 4x 8 cm Guns, 8x 6 cm Guns. Was shutdown 1979.

Fort 5. Degerberget
Was built north of the city and west of Buddbyträsket 1900-1908, armed with 4x 12cm Guns, 4x 8 cm Guns, 8x 6cm Guns. To the Fortress external defens was 2 observationpost, 4 Infantery kapsels and 2 searchlight.
Here was large amount of swedens goldreserv stored 1941 -1982.
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

Ja ihan parasta on sitten, että Herrat eivät postaa kotimaan kuvastoa, jos sellaista sattuu hallinnoimaan. En tiedä ovatko salaisuuksia, mutta parasta kun ei koputella kepillä jäätä.
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

baikal kirjoitti:
Ja ihan parasta on sitten, että Herrat eivät postaa kotimaan kuvastoa, jos sellaista sattuu hallinnoimaan. En tiedä ovatko salaisuuksia, mutta parasta kun ei koputella kepillä jäätä.

Ei missän nimessä suomalaisia mutta ulkomaiden....

Tässä on kuva yhdestä kylmän sodan aikana salaisestä laivastotukikohtasta eli Muskö, Tukholman ulkopuolella. Siellä on sukellusveneitä ja muuta paskaa.
Tämän tukikohtan vartioalue on Västerviikistä Haparantaan.

Aika iso vai mitä???

musko0or.jpg


musko21fd.jpg


muskod2wu1.jpg


clipboard014xf.jpg
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

F9 Säve Airbase on nyt museo

bunkern3_stor.jpg


vinternedfart_stor.jpg
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

Kokeileen Muskö tukikohta, Haninge Ruotsi

[gm]58.98293,18.058605[/gm]
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

Laitaan se tähän , sori Oldschool jos on off topic.

Alakurtti, Venäjä, vanha Salla....te näette helikoptereita.

[gm]66.969984,30.359516[/gm]
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

Sevoromorsk lähellä Murmansk, zooma ja te näette laivoja.

[gm]69.0773,33.425732[/gm]
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

Hejsan kirjoitti:
F9 Säve Airbase on nyt museo
Onko tuosta jossain lisätietoa? Heräsi mielenkiinto siihen, missä tuo on, miten toimii ja mitä se kestää ja paljonko pystyy koneita käyttämään sitä jne.?

Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta konseptilta tuo kallion sisään laittaminen. Jugoslaaveilla lieni samanlaisia aikoinaan? Kaiketi aika immuuneja kaikille ilmaiskuille jne. Mikseiköhän Suomessa menty tuohon? Luulisi, että pelkät kalliosuojat maantiekiitoratojen vierillä auttaisivat paljon suojauksessa...puhumattakaan kokonaisista tukikohdista kallion sisällä...
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

hessukessu kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
F9 Säve Airbase on nyt museo
Onko tuosta jossain lisätietoa? Heräsi mielenkiinto siihen, missä tuo on, miten toimii ja mitä se kestää ja paljonko pystyy koneita käyttämään sitä jne.?

Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta konseptilta tuo kallion sisään laittaminen. Jugoslaaveilla lieni samanlaisia aikoinaan? Kaiketi aika immuuneja kaikille ilmaiskuille jne. Mikseiköhän Suomessa menty tuohon? Luulisi, että pelkät kalliosuojat maantiekiitoratojen vierillä auttaisivat paljon suojauksessa...puhumattakaan kokonaisista tukikohdista kallion sisällä...

Tässä on kotisivu :http://www.aeroseum.se/ ja englaninksi http://www.aeroseum.se/english/index.html

F 9 Säve eli F 9 eli Kungliga Göta Flygflottilj oli 1940-1969 Ruotsin ilmavoimien hävittäjätukikohta Göteborgin läheisyydessä. Vuonna 1976 kyseinen lentokenttä muuttui siviililentokentäksi, Göteborg City Airport.

F 9 tukikohdan ja laivueen perustamispäätös tehtiin vuonna 1936 - se tuli suojaksi Ruotsin tärkeimmälle satamakaupungille. Laivue F9 perustettiin 1.7.1940 ja se sai operatiivisen valmiuden vuonna 1941. Magnus Bång toimi ensimmäisenä komentajana 1941-1948. Toisen maailmansodan jälkeen laivueen kalustoa olivat J 28 Vampire, J 29 Tunnan ja J 34 Hawker Hunter, jota käytettiin laivueen lakkauttamiseen, 30.6.1969, asti.

Laivueen ensimmäiset kaksi kalliobunkkeria tehtiin 1941-43. 1950-luvulla maan alla tehtiin 22000 m² hallit. Hallin leveys on noin 30 metriä ja korkeus 10 metriä. Aeroseum-ilmailumuseo on perustettu tälläiseen bunkkeriin.

Flottiljen hade två separata anläggningar med berghangarer. Den första berghangaren började byggas 1941 och blev klar 1943. Berghangaren hade en yta på 8 000 m², i anslutning till hangaren fanns en kontors- och sambandsdel för att inrymma bland annat jaktcentralen som skulle leda flottiljen i strid. Hangarens golv ligger i nivå med betongplattan utanför och taktjockleken är i genomsnitt 8 meter berg. Hangaren hade fyra portar av trä som ledde ut till plattan utanför, inne i hangaren fanns möjlighet för klargöring och service av flygplan.

Eftersom den gamla berghangaren inte var byggd för att stå emot ett anfall med taktiska kärnvapen började man på 1950-talet bygga en ny och betydligt större berghangar på 22 000 m². Hangaren ligger på cirka 10 meters djup och taket är närmare 30 meter tjockt. Mellan de två portarna som skyddas av stötvågsportar i betong går den U-formade huvudtunneln, från huvudtunneln utgår sex sidotunnlar där flygplanen förvarades och underhölls. I huvudtunneln fanns fasta klargöringsplatser med anslutningar till el och drivmedel för flygplanen, samt utrymmen för vapen och ammuntion infällda i tunnelväggen. I berghangaren fanns även en kommandocentral för basens ledning i krig.



berget_visionen_stor.jpg


Tässä on toinen sivu: http://www.bergrum.se/sverige/militart/flygvapnet/berghangarer.html
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

Hejsan Hejsan! Kiitos linkeistä! Erittäin mielenkiintoista!
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

Ole hyvä!!!

Tuota voisikko sinä 3JK kääntä ne tärkeimät tiedot siinä mustassa tekstissä että Hessukessu ymmärtä.
Siinä lukee miten se toimii ja mitä suojelua sillä on ja sain nyt tietää että siihen mahtuu 1 divisioona lentokoneita (onks se 12 kpl?)
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

hejsan!
"mustassa tekstissä"??? tätäkö tarkoitat?
Flottiljen hade två separata anläggningar med berghangarer. Den första berghangaren började byggas 1941 och blev klar 1943. Berghangaren hade en yta på 8 000 m², i anslutning till hangaren fanns en kontors- och sambandsdel för att inrymma bland annat jaktcentralen som skulle leda flottiljen i strid. Hangarens golv ligger i nivå med betongplattan utanför och taktjockleken är i genomsnitt 8 meter berg. Hangaren hade fyra portar av trä som ledde ut till plattan utanför, inne i hangaren fanns möjlighet för klargöring och service av flygplan.

Eftersom den gamla berghangaren inte var byggd för att stå emot ett anfall med taktiska kärnvapen började man på 1950-talet bygga en ny och betydligt större berghangar på 22 000 m². Hangaren ligger på cirka 10 meters djup och taket är närmare 30 meter tjockt. Mellan de två portarna som skyddas av stötvågsportar i betong går den U-formade huvudtunneln, från huvudtunneln utgår sex sidotunnlar där flygplanen förvarades och underhölls. I huvudtunneln fanns fasta klargöringsplatser med anslutningar till el och drivmedel för flygplanen, samt utrymmen för vapen och ammuntion infällda i tunnelväggen. I berghangaren fanns även en kommandocentral för basens ledning i krig.

voinhan minä...
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

Jes......mutta jos et sä jaksaa kaikki niin ota ne tärkeimät....Kiitos!!
 
RE: Kuvia tulenjohto- ja tähystyspaikoilta

yleisön pyynnöstä... hyvin vapaa käännös:
Laivueessa oli kaksi erillistä kallioon louhittua lentokonehallia. Ensimmäinen rakennettiin vuosina 1941 - 1943. Hallissa oli tilaa 8 000 m2. Hallin yhteydessä oli myös konttori- ja viestintäosasto, missä sijaitsi mm. johtokeskus. Hallin lattia oli maan tasalla ja katon korkeus keskimäärin 8 metriä. Hallilla oli 4 kpl puuporttia. Hallin sisällä oli mahdollista huoltaa koneita.

Koska vanhat kalliluolta eivät olleet rakennettuja kestämään taktisia ydinaseita ruvettiin 50-luvulla rakentamaan uusi ja huomattavasti isompi 22 000 m2 luola, joka sijaitsee noin 10 m maanpinnan alla
ja katto on noin 30 m paksu. Hallilla oli kaksi porttia, joita suojaa kaksi betonista "iskuaaltoporttia"(?).

Päätunneli on U-muotoinen, jossa on kuusi sivutunnelia, missä koneet olivat ja missä niitä huollettiin.
Päätunnelissa oli oli kiinteät "lennonvalmistelupaikat" missä oli sähköliitännät ja polttoainetta sekä ase
ja ammusvarastot. Luolassa oli my tukikohdan johtokeskus.

Näin siis suurinpiirtein---
 
Kokeillaan miten maanpuolustus.net "oma" kääntäjä selviää :D

[gt=sv,fi]Flottiljen hade två separata anläggningar med berghangarer. Den första berghangaren började byggas 1941 och blev klar 1943. Berghangaren hade en yta på 8 000 m2, i anslutning till hangaren fanns en kontors- och sambandsdel för att inrymma bland annat jaktcentralen som skulle leda flottiljen i strid. Hangarens golv ligger i nivå med betongplattan utanför och taktjockleken är i genomsnitt 8 meter berg. Hangaren hade fyra portar av trä som ledde ut till plattan utanför, inne i hangaren fanns möjlighet för klargöring och service av flygplan.[/gt]

[gt=sv,fi]Eftersom den gamla berghangaren inte var byggd för att stå emot ett anfall med taktiska kärnvapen började man på 1950-talet bygga en ny och betydligt större berghangar på 22 000 m2. Hangaren ligger på cirka 10 meters djup och taket är närmare 30 meter tjockt. Mellan de två portarna som skyddas av stötvågsportar i betong går den U-formade huvudtunneln, från huvudtunneln utgår sex sidotunnlar där flygplanen förvarades och underhölls. I huvudtunneln fanns fasta klargöringsplatser med anslutningar till el och drivmedel för flygplanen, samt utrymmen för vapen och ammuntion infällda i tunnelväggen. I berghangaren fanns även en kommandocentral för basens ledning i krig.[/gt]
 
Miten tuo tukikohta olisi muka kestänyt ydinaseita?

Tarkoitan, että suoraa megatonnin pintaräjähdystähän ei kestäisikään, mutta lähistölle tulevaa tai kilotonniluokan täysosumaa voisi kestää...MUTTA kun tuon yhden osan kalliosuojaus on noin pieni (8m). Siitähän se läpi menisi ja sitä kautta tuhoaisi loputkin, eikös vaan? Eikö ole hullua kaivaa osa 8m ja loput 30m syvyyteen?

Nuo sisääntuloaukot voidaan suojata kuten tuossakin, eli että ne menevät kallion läpi ja keskipaikkeilla on raskaat paineovet käytävän sivuilla, jolloin ylipaine painuu todellakin kallion läpi ja paineovet estävät sen pääsyn sinne sivuun eli muualle luolastoon. Millaiset paineovet tuolla olivat, miten raskaat?
 
Kun se ensimmäinen halli rakenetiin (1941-43)niin silloin ei ollut ydinaseita (ensinmäinen 1945 yli hiroshima?).....ja se toinen halli rakenetiin 1950 luvulla ja silloin oli ydin....

Noniin sain uuta tietoa, se ensinmäinen luola siihen mahtui 45 koneita vuonna 1946. (se riipu kun isot koneet ovat)

Ja sitten kun ne rakensi sen toisen luolan niin mahtui 60 kpl Draken lentokoneita.

Samoisia luolia on myös näissä paikossa F8 Barkarby Uppland ja F13 Norrköping Östergötland ja F16 Uppsala Uppland
 
Back
Top