Kuvia

Teräsvilla

Kapteeni
Kratz näyttää hyvältä, mutta voi jestas sitä todellisuutta. Noilla jos sai kelattua 50 tuhatta kilsaa niin hyvä. Ja montako laivallista meni löpöä niiden operaatioiden suorittamiseen pohjosessa. Hyvinhän sitä yön nukku kun nuo narskutti läpi yön käynnissä että päästään Rovalle harjotuksiin...
 

Woodsman

Ylipäällikkö
Kratz näyttää hyvältä, mutta voi jestas sitä todellisuutta. Noilla jos sai kelattua 50 tuhatta kilsaa niin hyvä. Ja montako laivallista meni löpöä niiden operaatioiden suorittamiseen pohjosessa. Hyvinhän sitä yön nukku kun nuo narskutti läpi yön käynnissä että päästään Rovalle harjotuksiin...
Noilla kun osa porukasta kurvasi Rovaniemeltä kohti Lohtajaa niin eka hyytyi Tervolaan ja viimeinen Kemiin :D Ei tosin ollut marssirivistössä kuin 4kpl, loput oli protoja/maseja
 

Ottoville

Ylipäällikkö

Duval and Wells were gunners on a B-24 bomber of the U.S. 459th Bomb Group.
On a mission to Steyr, Austria in April of 1944, their B-24 was attacked by German fighters and badly damaged. With the


Machine-gun damage from fighters on a Stirling tail gun demonstrates the danger that the position put the men in


b-24 june of '44 over france. tough old bird.



During a bombing mission over Naples, this B-17 of the 414th Bomb Squadron, 97th Bomb Group has lost part of a wing and is about to plunge earthward.
The pilot was able to level the plane momentarily and five parachutes were seen to open. Pin by Paolo Marzioli





The Boeing B17 "Wee Willie" has its left wing blown off by flak over Crantenburg, Germany. April 10, 1945.


Halifax crew amidst the damage caused when it was hit by a falling bomb from another aircraft while raiding Cologne on the night of 28/29 June 1943.


“B-17 Flying Fortress "Sweet Pea" Hit by flak on 21 September 1944 over Debrecen, Hungary (2 KIA) Returned home & was repaired. Lost in takeoff accident in June 1945.”

https://fi.pinterest.com/pin/760334349568315106/

uselage of the B-26 Marauder damaged by gunfire. A man kneeling on the fuselage. Martin B-26G-1-MA Marauder,s/n 43-34165 573rd BS, 391st BG, 9th AF. Hit twice by AAA over the target on the December 2,1944 mission to Saarlauten,Germany causing the pilot to belly-land back at the base in France. Three were wounded, including the pilot, and one man was killed. 2ndLt. Edmund B. Dunn - pilot (wounded) 2ndLt. Edwin H. Armstrong - copilot S/Sgt. Oliver W. Hartwell - bombardier S/Sgt. Jesse M. Elerbee -
 

Woodsman

Ylipäällikkö
Veteraanipäivän kunniaksi arkistoiden kätköistä löytynyt kuva isoisäni komppanian harjoituksista vuodelta -35, harjoitukset pidettiin Vaasassa. Alarivissä 2. vasemmalta isoisäni, vieressä hänestä oikealla istuu tuleva ministeri, kansanedustaja ja maalaisliiton merkittävä vaikuttaja Kusti Eskola.
Isoisä kävi talvi- ja jatkosodan, haavoittui lievästi tykistökeskityksessä talvisodassa. Innokas urheilija ja suojeluskuntalainen, niinkuin kaikki suvun miehet. Papan sisarusparvesta 5 miestä oli suojeluskunnassa, heistä vanhin ei enää päätynyt talvi- tai jatkosotaan mutta osallistui sisällissotaan, kiireellä tuli ameriikasta takaisin jotta ehtii tekemään itsenäistä Suomea. 4 muuta kävivät talvi- ja jatkosodan. 5 naista olivat kaikki lottina, osa rintamalla, sotasairaaloissa, nuorin iv-lottana. Iso oli sisarusparvi, kaikki jo päässeet paremmalle puolelle mutta ihme sinällään että kaikki selvisivät sodasta hengissä.
Ei voi muuta kuin olla kiitollinen heidän uhrauksistaan ja työstään. Ja myös ylpeä.

Edit: Papan veljen elämä oli vauhdikas, kävi kolmesti Michiganissa. Onnistui tulemaan jäniksenä Kanadasta Atlantin yli jollain harhaopilla v. 1916 kun oli saanut jotain kautta kuulla jääkäriliikkeestä. Ei kuitenkaan jääkäriksi ehtinyt vaan pääsi Iso-Britanniasta Norjan ja Ruotsin kautta kotiseudulle juuri ennen itsenäisyyssodan alkua. Oli mukana Tampereen taisteluissa ja ehti käydä Aunuksessakin. Itsenäistymisen jälkeen ei enää lähtenyt valtameren taakse koska "nyt on oma maa"


1587980633689.png
 
Viimeksi muokattu:
Top