Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vegaruksesta pohjoiseen Kuolismaalle kulkeneen tien tilanne on todellisuudessa ollut? Onko se ollut oikeasti liikennöitävä läpitie vai mikä? Minun käsittääkseni se ei ole ollut auki ainakaan talvella 1939-40, mutta onko kyseessä ollut pelkkä sotatilasta johtuva poikkeus vai myös rauhanaikana vallinnut käytäntö?
Lapin tiekartasta löytyi juttu, jota nämä paikallisetkaan eivät pidä totena, mutta sepä vain
Saunajärven reissu pari vuotta sitten, niin etuiskarit Skodasta poikki ja jarrulevyjen välissä rahisi Kuopion eteläpuolelle.Vakava veikkaus:
kolme metriä leveä, rospuuttoaikana mahdoton ja vailla säännöllistä talviaurausta. Hevonen ja reki piti riittää. Suojärveltä länteen oli ajanmukainen väylä, muu oli vaatimattomampaa. Ja mitäs, niinhän tuo on nytkin. Päätiet vetävät mitenkuten, kun päätieltä kääntyy voi varautua iskareiden paukkeeseen, pallonivelten lotkutukseen ja tiukkoihin väistöliikkeisiin.
Sama veikkaus. Tuonne Kuolismaan suuntaan ei hirveästi ole muuta kuin tyhjää korpea, joten välttämätön tuo tie ei ollut, koska Ägläjärvenkin suuntaan oli reikä metsässä. Yleensä kartoissa tuota tietä ei ole ollenkaan, joten siksi kyselin.Vakava veikkaus:
kolme metriä leveä, rospuuttoaikana mahdoton ja vailla säännöllistä talviaurausta. Hevonen ja reki piti riittää. Suojärveltä länteen oli ajanmukainen väylä, muu oli vaatimattomampaa. Ja mitäs, niinhän tuo on nytkin. Päätiet vetävät mitenkuten, kun päätieltä kääntyy voi varautua iskareiden paukkeeseen, pallonivelten lotkutukseen ja tiukkoihin väistöliikkeisiin.
Saunajärven reissu pari vuotta sitten, niin etuiskarit Skodasta poikki ja jarrulevyjen välissä rahisi Kuopion eteläpuolelle.
Puhumattakaan kastuneesta kamerasta jne..
Kartassa oli sopivasti, mutta nuorempi polvi on yhdistellyt asioita väärin. Eli Meltaus - Pello yhdystie on ollut jo ennen sotia, tosin varmaan lähinnä talvikäytössä. Kuitenkin sitten viimeistään saksalaiset ovat parantaneet tietä, koska kaukopartion tehtävänä on ollut tarkistaa liikenne tuolla tiellä.Siis täh. Oliko kartassa jotain liikaa vai liian vähän? Kahtoppas sellainen tapaus:
-84 olin isävainaan ja yhden evp-kapparin, sotavet. kanssa Lapissa. Etsittiin eräitä -muistojuttuja-. Tämä -matkanjohtaja- luotti Asiassa vain -30-luvun lopun karttavihkoon....se oli hänelle tuttu ja kas, löysimme ruohottuneen ja vesottuneen uranpohjan, jota myöten kulkien löysimme etsityn asian.
Vannoin, että kun mä tulen joskus takaisin, niin maavaraa ja kestävyyttä on enemmän autolla kuin perhekärryn esiasteella. Nyt on Volvo V70, enkä ole ole siitäkään varma pärjäisikö silläkään noilla teillä. Just oli viimeiset lumet silloinkin maastossa.Elähän mittään. Mulla putosivat ripustimet aikoinaan siellä osapuilleen Vetkon kohdalla. Just lumien sulamisen jälkeen löytyi niin hyviä poteroita väylältä, ettei sitä rytkettä kestänyt japsiauto.
Marrasjärven kylää ei poltettu Lapin sodassa ja siitä sitten nuoremmilla ihmisillä on ollut käsitys, että se on ollut tiettömän taipaleen takana
Asiaa tuntematta veikkaan, että oli niin syrjässä, etteivät hoksanneet polttaa. Eihän se mitenkään ainutkertaista ole, että sivukyliä jäi polttamatta. Tuolla ei kuitenkaan mitään isompaa sakemanneilla ollut, eikä hyödyttänyt suomalaisia, kun oli syrjässä etenemisreitiltä. Jäi niitä taloja jopa Kittiläntien varrella polttamatta (ja miinoittamatta).Pitääkö paikkansa, että Marrasjärven kylän pelasti joku kauppias suhteillaan sakuihin?
Mitä ihmettä tässä tapahtuu?
Irakin kauppasaarrossa yksi ratsattu alus oli Venäjän lipun alla kulkeva tankkeri.Mitä ihmettä tässä tapahtuu?