Kuvia

Melkein meinasi jo tulla hyvä mieli, mutta onneksi ei sitten ihan.

Eli Doriassa on 1930-luvun tiekarttoja Suomesta. Esim. Lapin kartta n:o 12, Pohjois-Pohjanmaan n:o 11, Kainuu ja Pohjois-Karjala n:o 10, Laatokan Karjala n:o 8 ja Kannas n:o 3 lienevät sotahistoriaa harrastavalle kaikkein kiinnostavimmat. Tuossa n:o 11 kannattaa huomata, että Suomussalmella Juntusrannasta vie tie vain Hossaan, muttei sieltä eteenpäin ja vastaavasti länteen ei mene yhtään tietä. Tietäneekö @baikal mikä tuon kartan n:o 8 mukaan Vegaruksesta pohjoiseen Kuolismaalle kulkeneen tien tilanne on todellisuudessa ollut? Onko se ollut oikeasti liikennöitävä läpitie vai mikä? Minun käsittääkseni se ei ole ollut auki ainakaan talvella 1939-40, mutta onko kyseessä ollut pelkkä sotatilasta johtuva poikkeus vai myös rauhanaikana vallinnut käytäntö?

Mutta se pahamieli. No äkiksestään näyttää siltä, että jokainen kartta on tehty eri mittakaavalla ja vähän sinnepäin. Yritin yhdistellä niitä GIMPillä omilla vähäisillä taidoillani, mutta aika heikolta näytti. Vähän pakottamalla sain nuo kartat 11 ja 12 mätsäämään, mutta 10 ja 11 eivät sopineet keskenään ja 8:ssa jo pelkkä Salmin eteläosan liittäminen pääkarttaan tökkäsi... Skaalaus on tietysti vähän kömpelö työkalu, mutta tuon Pohjois-Suomen osalta se toimi (suunnilleen). Olisipa ollut messevää yhdistää kaikki tiekartat yhdeksi, niin olisi saanut talvisotaa edeltävän tie- ja rataverkon nätisti yhdeksi ISOKSI, mutta kohtuu tarkaksi paketiksi. Tuosta olisi voinut sitten leikellä omiin tarkoituksiin sopivia palasia, esim. Kainuun tieverkko 1939 tai Laatokan Karjala. Lapin tiekartasta löytyi juttu, jota nämä paikallisetkaan eivät pidä totena, mutta sepä vain.

PERKELE.
 
Vegaruksesta pohjoiseen Kuolismaalle kulkeneen tien tilanne on todellisuudessa ollut? Onko se ollut oikeasti liikennöitävä läpitie vai mikä? Minun käsittääkseni se ei ole ollut auki ainakaan talvella 1939-40, mutta onko kyseessä ollut pelkkä sotatilasta johtuva poikkeus vai myös rauhanaikana vallinnut käytäntö?

Vakava veikkaus:

kolme metriä leveä, rospuuttoaikana mahdoton ja vailla säännöllistä talviaurausta. Hevonen ja reki piti riittää. Suojärveltä länteen oli ajanmukainen väylä, muu oli vaatimattomampaa. Ja mitäs, niinhän tuo on nytkin. Päätiet vetävät mitenkuten, kun päätieltä kääntyy voi varautua iskareiden paukkeeseen, pallonivelten lotkutukseen ja tiukkoihin väistöliikkeisiin. :cool:
 
Lapin tiekartasta löytyi juttu, jota nämä paikallisetkaan eivät pidä totena, mutta sepä vain

Siis täh. Oliko kartassa jotain liikaa vai liian vähän? Kahtoppas sellainen tapaus:

-84 olin isävainaan ja yhden evp-kapparin, sotavet. kanssa Lapissa. Etsittiin eräitä -muistojuttuja-. Tämä -matkanjohtaja- luotti Asiassa vain -30-luvun lopun karttavihkoon....se oli hänelle tuttu ja kas, löysimme ruohottuneen ja vesottuneen uranpohjan, jota myöten kulkien löysimme etsityn asian.
 
Vakava veikkaus:

kolme metriä leveä, rospuuttoaikana mahdoton ja vailla säännöllistä talviaurausta. Hevonen ja reki piti riittää. Suojärveltä länteen oli ajanmukainen väylä, muu oli vaatimattomampaa. Ja mitäs, niinhän tuo on nytkin. Päätiet vetävät mitenkuten, kun päätieltä kääntyy voi varautua iskareiden paukkeeseen, pallonivelten lotkutukseen ja tiukkoihin väistöliikkeisiin. :cool:
Saunajärven reissu pari vuotta sitten, niin etuiskarit Skodasta poikki ja jarrulevyjen välissä rahisi Kuopion eteläpuolelle.
Puhumattakaan kastuneesta kamerasta jne...
 
Vakava veikkaus:

kolme metriä leveä, rospuuttoaikana mahdoton ja vailla säännöllistä talviaurausta. Hevonen ja reki piti riittää. Suojärveltä länteen oli ajanmukainen väylä, muu oli vaatimattomampaa. Ja mitäs, niinhän tuo on nytkin. Päätiet vetävät mitenkuten, kun päätieltä kääntyy voi varautua iskareiden paukkeeseen, pallonivelten lotkutukseen ja tiukkoihin väistöliikkeisiin. :cool:
Sama veikkaus. Tuonne Kuolismaan suuntaan ei hirveästi ole muuta kuin tyhjää korpea, joten välttämätön tuo tie ei ollut, koska Ägläjärvenkin suuntaan oli reikä metsässä. Yleensä kartoissa tuota tietä ei ole ollenkaan, joten siksi kyselin.

Kun käväistiin Ignoilassa toistakymmentä vuotta sitten bussilla, tie oli alkukesästä melkoisen huonossa kunnossa puuautojen jäljiltä. Ihmeeksi se turistibussi rypi läpi, mutta seuraavana päivänä puhkesi ilmapussi pysähdyksissä ollessa. Siinäpä sitten paluupäivänä odoteltiin, että jostain saatiin sopiva pussi taiottua ja vaihdettua autoon. Onneksi ehdittiin rajan yli ennen sen sulkeutumista.
 
Saunajärven reissu pari vuotta sitten, niin etuiskarit Skodasta poikki ja jarrulevyjen välissä rahisi Kuopion eteläpuolelle.
Puhumattakaan kastuneesta kamerasta jne..

Elähän mittään. Mulla putosivat ripustimet aikoinaan siellä osapuilleen Vetkon kohdalla. Just lumien sulamisen jälkeen löytyi niin hyviä poteroita väylältä, ettei sitä rytkettä kestänyt japsiauto.
 
Siis täh. Oliko kartassa jotain liikaa vai liian vähän? Kahtoppas sellainen tapaus:

-84 olin isävainaan ja yhden evp-kapparin, sotavet. kanssa Lapissa. Etsittiin eräitä -muistojuttuja-. Tämä -matkanjohtaja- luotti Asiassa vain -30-luvun lopun karttavihkoon....se oli hänelle tuttu ja kas, löysimme ruohottuneen ja vesottuneen uranpohjan, jota myöten kulkien löysimme etsityn asian.
Kartassa oli sopivasti, mutta nuorempi polvi on yhdistellyt asioita väärin. Eli Meltaus - Pello yhdystie on ollut jo ennen sotia, tosin varmaan lähinnä talvikäytössä. Kuitenkin sitten viimeistään saksalaiset ovat parantaneet tietä, koska kaukopartion tehtävänä on ollut tarkistaa liikenne tuolla tiellä.

Marrasjärven kylää ei poltettu Lapin sodassa ja siitä sitten nuoremmilla ihmisillä on ollut käsitys, että se on ollut tiettömän taipaleen takana.
 
Elähän mittään. Mulla putosivat ripustimet aikoinaan siellä osapuilleen Vetkon kohdalla. Just lumien sulamisen jälkeen löytyi niin hyviä poteroita väylältä, ettei sitä rytkettä kestänyt japsiauto.
Vannoin, että kun mä tulen joskus takaisin, niin maavaraa ja kestävyyttä on enemmän autolla kuin perhekärryn esiasteella. Nyt on Volvo V70, enkä ole ole siitäkään varma pärjäisikö silläkään noilla teillä. Just oli viimeiset lumet silloinkin maastossa.
Olen kuitenkin kokemukseltani maalaispoika, joka ensimmäiset neljä vuotta kortillisena ajoi E-Savossa varmaan yhtä paljon huonoa sora/metsäautopätkää kuin asfalttia. Siksi mä varmaan työnsinkin Skodalla sellaisiin paikkoihin että kalliiksi kävi, tottumus versus kalusto... 70-luvun Volvo 240 olisi ollut paljon parempi Saunajärven sivuteillä!
 
Marrasjärven kylää ei poltettu Lapin sodassa ja siitä sitten nuoremmilla ihmisillä on ollut käsitys, että se on ollut tiettömän taipaleen takana

Pitääkö paikkansa, että Marrasjärven kylän pelasti joku kauppias suhteillaan sakuihin?
 
Pitääkö paikkansa, että Marrasjärven kylän pelasti joku kauppias suhteillaan sakuihin?
Asiaa tuntematta veikkaan, että oli niin syrjässä, etteivät hoksanneet polttaa. Eihän se mitenkään ainutkertaista ole, että sivukyliä jäi polttamatta. Tuolla ei kuitenkaan mitään isompaa sakemanneilla ollut, eikä hyödyttänyt suomalaisia, kun oli syrjässä etenemisreitiltä. Jäi niitä taloja jopa Kittiläntien varrella polttamatta (ja miinoittamatta).
 
Mitä ihmettä tässä tapahtuu?
Irakin kauppasaarrossa yksi ratsattu alus oli Venäjän lipun alla kulkeva tankkeri.
Miehet ottaneet muistoksi.




Liittyy tähän.

"For the last month the United States has warned the Russian government of its monitoring of two Russian tankers that had arrived on the Iraqi coast and appeared to be involved in smuggling oil. The Russian ambassador to the United States was briefed regularly on the issue, and American diplomats in Moscow have discussed it with the government there, said James P. Foley, a State Department spokesman.


Two American warships enforcing United Nations sanctions against Iraq seized a Russian tanker in the Persian Gulf today after boarding it and discovering evidence that it might be smuggling oil out of southern Iraq, a Pentagon spokesman said.
A lightly armed boarding party from the guided missile cruiser Monterey landed on the tanker by helicopter on Wednesday after repeated attempts to get the tanker to respond to radio queries about its cargo, said the spokesman, Rear Adm. Craig Quigley.
''There were no incidents of violence whatsoever,'' he said. The Americans reviewed the tanker's navigational equipment and documents, including bills of lading. They also took samples of the cargo of gas oil to determine whether the petroleum originated in Iraq. Late today, the analysis of the petroleum -- and the sediment carried in it, which should indicate its source -- had not been completed, officials said.
The Volgoneft-147 tanker, flying a Russian flag, is only the second Russian vessel stopped by the international patrols since 1990, when Iraq was prohibited from selling oil on the open market as punishment for its invasion of Kuwait, Pentagon officials said.

For the last month the United States has warned the Russian government of its monitoring of two Russian tankers that had arrived on the Iraqi coast and appeared to be involved in smuggling oil. The Russian ambassador to the United States was briefed regularly on the issue, and American diplomats in Moscow have discussed it with the government there, said James P. Foley, a State Department spokesman.

The Russian government has told us that this ship is privately owned and that an investigation on the Russian side is under way,'' he said.

The number of ships trying to smuggle oil out of Iraq has risen dramatically with the increase in oil prices to $27 a barrel from $11 a year ago, a senior Pentagon official said. But the unusual presence of Russian vessels pushed the United States to involve the Moscow government.

''We tried to get the Russians to police this ship themselves,'' the Pentagon official said, ''but I guess with oil prices so high it's hard to stop these entrepreneurs.''

https://www.nytimes.com/2000/02/04/world/us-seizes-russia-tanker-said-to-carry-oil-from-iraq.html
 
Back
Top