Kuvia

Tikkakosken museon varastossa on muistaakseni antiikkinen MiG-21 -koulutussimu. Olikohan Panssarimuseon kakkoshallissa esillä joku koulutussimulaattori ? Sellainen iso valkoinen laatikko muistaakseni.
 
En muista, kun tuo T-55M sinun oli vihreä.

Tässä kun virtuaalinäyttelyä kiersin, niin kakkoshallin nurkassa siinä moottoreiden vieressä on tosiaan valkoinen "laatikko" jossa on jonkun kulkupelin ohjaamo ja hallintalaitteet. Mitään opaslappua ei kuitenkaan ole eikä esittelytekstejä, joten en osaa sanoa minkä ajokoulutuslaite tämä on.

 
Tässä kun virtuaalinäyttelyä kiersin, niin kakkoshallin nurkassa siinä moottoreiden vieressä on tosiaan valkoinen "laatikko" jossa on jonkun kulkupelin ohjaamo ja hallintalaitteet. Mitään opaslappua ei kuitenkaan ole eikä esittelytekstejä, joten en osaa sanoa minkä ajokoulutuslaite tämä on.

Tuo taitaa olla Leon simu 🤔 sellainen tuli Hollannista ja olisiko ollut "ajoharjoittelulaite"?

Muok, typo
 
Viimeksi muokattu:
BUK:ia en muistanut 👍 sille oli ajokoulutusvaunu. Suurin ongelma BUK:ssa on rajoitettu näkyvyys vähän joka suuntaan. Johtaja, kun ei perinteisesti ole vaunun kannella vaan istuu ajajan vieressä. Muuten BUK oli ajaettavuudessa verrattavissa jopa länsivaunuhin.
T-55M tornisimu oli aikansa huipputuote ja erittäin hyvä johtaja - ampuja yhteistyön kehittämiseen.
Tuohon BUK:n liittyen. Sillähän tapahtui kuolemaan johtanut onnettomuuskin. Muistaakseni Siikakankaan varikkoaluella. Nyt en muista mikä oli turman syy ja käsittääkseni uhri oli kantahenkilökuntaa...
 
Tuohon BUK:n liittyen. Sillähän tapahtui kuolemaan johtanut onnettomuuskin. Muistaakseni Siikakankaan varikkoaluella. Nyt en muista mikä oli turman syy ja käsittääkseni uhri oli kantahenkilökuntaa...
Niin kävi, tapahtumaketju ja syy oli täydellinen kokemattomuus ps-kalustolle. Tapahtumaketju käynnistyi ruokatunnilla, kun varikon väki oli syömässä ja HelItR väki oli vaunulla. Kaksi henkilöä oli päättänyt käynnistää vaunun mihin olivat perehtymässä ennen koulutusmatkaa Venäjälle. Toinen istui ajajan paikalla ja toinen vaunun ulkopuolella maassa kahden vaunun välissä. BUK:a käynnistäessä, sillä oli taipumus loikata eteenpäin vaihteiston rakenteesta johtuen ja näin kävi myös silläkin kerralla ja henkilö jäin kahden vaunun väliin ja puristui kuoliaaksi.
Asia mikä aina opetetaan ensimmäisenä vaunukurssilla..Älä koskaan jää kiinteän ja liikkuvan vaunun väliin. Oppirahoja mitä maksetaan, kun ps-kalusto leviää PsPr:n ulkopuolelle.
 
FWmdOrgXoAU9amS
 
Ysärillä jossain Sveitsissä tai Itävallassa laskettelukeskuksessa oli vähän samanlainen hissi. Oli siinä kuitenkin se laskettava turvakaari jossa paikka jaloille. Matkalla ylös se sitten pysähtyi ja noilla on tapana kiikkua ja keinua aika "kivasti" silloin. Oli just nousemassa huipulle ja matkaa alas oli ~100m. En ole ihan varma jäikö sivukaiteeseen jäljet puristamisesta, mutta rööki paloi suht nopsaan...
 
Ysärillä jossain Sveitsissä tai Itävallassa laskettelukeskuksessa oli vähän samanlainen hissi. Oli siinä kuitenkin se laskettava turvakaari jossa paikka jaloille. Matkalla ylös se sitten pysähtyi ja noilla on tapana kiikkua ja keinua aika "kivasti" silloin. Oli just nousemassa huipulle ja matkaa alas oli ~100m. En ole ihan varma jäikö sivukaiteeseen jäljet puristamisesta, mutta rööki paloi suht nopsaan...
Noita turvakaarellisiahan nuo on edelleen. Joskus ollut vaikeuksia pysyä kyydissä kun jäätävä keli ja penkki sekä jalansijaa aivan yliliukkaat. suurimman osan ajasta pitää kuitenkin tosissaan yrittää että putoaisi, mutta niin ihmiset siinä jotenkin onnistuu.

Oonpa mäkin tullut naamalleen tuollaisesta kun matalassa kohdassa matkalla kärjet tökkäsi ja kaivautui lumeen. Sukset veti jaloista, jalat veti perseen reunalle ja siinä vaiheessa meikäläisen parhaat palat olikin hyvää vauhtia menossa - turhempi pääty seurasi lätsähtäen mukana turvakaaresta huolimatta.
 
Back
Top