Kv-toiminnan näkymättömät haitat

Hande

Kenraali
Olen viime aikoina yrittänyt tutustua Suomen merivoimiin konaisuutena ja silmiin on osunut pari mainintaa kv-toimintaan liittyen.

Pv:n terävänä kärkenä kehitetylle rannikkojääkäripataljoonalle hankitut pimeätoimintavälineet lähetettiin aikanaan uusina Dragsvikin sijasta ulkomaille kriha-joukkojen käyttöön ja pimeätoimintakoulutuksen aloitus tuolle terävän kärjen joukolle siirtyi useilla vuosilla. Kustannusvaikutus kv-tehtävien budjettimomentille 0€, kotimaan puolustukseen tarkoitettu joukko varastokirjanpidossa määrävahvuinen.

Viimeisin EU-taisteluosaston puolivuotinen valmiusaika keskeytti UudPr:n kertausharjoitustoiminnan kokonaan lähes vuodeksi. Oliko komppanian valmiusajasta tosiaan sama hyöty, kuin mitä pitämättä jääneillä kertauksilla olisi ollut? Näin ne kertaukset helposti työnnetään sivuun silloinkin, kun rahoitusta olisi käytettävissä.

Paljonkohan tällaisia näkymättömiä haittoja ulkomailla puuhastelu aiheuttaa siihen nimenomaisesti varatun budjettirahoituksen lisäksi. On helppo nähdä, että esim. Valmiusprikaatien momentilta rahoitettuja Paseja on ollut niin Tsadissa kuin A-stanissa, mutta kuinka laajaa haittaa esim. kevyemmän kaluston lainailu aiheuttaa joka päivä? Säästettäisiinkö kv-touhujen nollaamisella tosiasiassa paljon enemmän, kuin korvamerkitty budjettirahoitus?
 
Sen enempää yksityiskohtiin menemättä vastaan lyhyesti paljon.

Nyt täytyy muistaa, että ihan kaikissa asioissa on omat hyöty- ja haittapuolensa. Joihinkin asioihin pystyttäisiin paljon vaikuttamaan haluttaessa. Esimerkiksi juuri tuohon yllämainitsemaasi ja sitä sivuaviin seikkoihin. Kysymys on priorisoinnista.
Niin hupaisaa kuin se onkin on kv-joukkojen on välillä ollut vaikea saada jotain varusteista, jota Suomessa olisi yllinkyllin. Esimerkiksi lumipukuja, sadeviittoja, rinkkoja, suksia ja polkupyöriä. Ne kun eivät ole sitä hifistelykamaa, jolla halutaan päteä ja esittäytyä maailmalla. Toisaalta taas on maailmalla ollut mukana laitteita, joihin kellään läsnäolevalla ei ole olut käyttökoulutusta ja -oikeutta eikä laitteelle ole niin tarvettakaan olut. Varusteita ja miehiä ja rahoitusta on haaittu maailmalle niin että kotimaan toiminnot kärsivät.
Onneksi on sieltä jotain positiivistakin tullut. On päästy vertailemaan varusteita muiden vastaaviin, seuraamaan toisten toimintatapoja, päästy kokeilemaan joitakin varusteita tositoimessa ja pidempiaikaisessa käytössä kuin kotimaan sotaharjoituksissa, koulutusvaihtoakin on suoritettu ja reserviläisille saatu pitkäaikaista kokemusta ja paljon toistoja määrätyissä toimissa. Onpa kv-tehtävien varjolla saatu tehtyä aivan uusia kalustohankintojakin jopa siinä määrin että kalustoa on riittänyt ihan Suomeenkin asti sillä perusteella, että käyttäjiä on koulutettava etukäteen. Valitettavasti sangen usein kv-kokemukset on kuitenkin unohdettu ja muiden kriteerien annettu vaikuttaa asiaan enemmän. On myös saatu esiin joitakin reserviläisiä, jotka eivät vielä varusmiespalvelusaikana ole osoittanut kykyjään, vaan ne on havaittu vasta "alhaalla". Kantahenkilökunnalle on kyetty anatamaan siellä enemmän varsinaista sodanajan tehtäväänsä lähempänä olevaa operatiivista toimintaa ja johtamistehtävää kuin varusmieskoulutuksessa tai rauhanajan paperien pyörittelyssä.

Hyötyjä ei varmasti ole ulosmitattu lähellekään siinä määrin kuin se olisi mahdollista eikä haittoja minimoitu. Poliittiset intressit ja esim pr-seikat on priorisoitu niiden edelle. Onpa jopa joidenkin persoonien urakehitys saattanut asettua ainakin joksikin aikaa tärkeämpään asemaan. Kv-toiminnan nollaus ei varmaankaan olisi paras ratkaisu, koska silloin menetettäisiin hyötyseikatkin, mutta korjaamisen varaa systeemissä olisi reilusti ja panostuksen määrää olisi syytä tarkistella kriittisesti.
 
Entäs se kv-palvelukseen sijoitettu henkilöstö ja sen työpanos? Vahditaanko ohjatusti kaivoa Israelin ja Palestiinan rajalla vai koulutetaanko kotimaan varusmiehiä tai reserviläisiä?

Olipa kv-toiminnasta mitä mieltä tahansa niin se on ainakin varmaa, että jos se kuopataan niin paineet iskeä suonta puolustusministeriön momentilta ovat heti kovat. En usko, että vuotta paria pitempään pm ehtisi nauttia tästä "säästöstä", kyllä se fyrkka sijoitettaisiin johonkin mielekkäämpään, kuten esim. Kreikan vakuusrahastoon. Otaksun, että tätä rataa ajatus kulkee myös pm:ssä.
 
Kv-toimintaanhan on ehdotettu myös palveluntuottajamallia jossa Pv menettäisi budjetistaan korvamerkityn rahasumman mutta saisi toisaalta käyvän korvauksen kaikista tuottamistaan palveluksista. Rahoituksen malli oli lainattu Hollannista tms. jossa kehitysyhteistyöhön on yksi laari. Tuosta laarista sitten ammennetaan rahaa sopivaksi katsotussa suhteessa erilaisiin toimintoihin, kuten siviilikriisinhallintaan, perinteiseen kehitysapuun ja sotilaalliseen toimintaan.

Miksei Pv välillä voisi olla kumppanuushommissa saamapuolella? Operaatioon luovutettaisiin kunnostettu väline, josta UM maksaisi Pv:lle korvauksen käyttömäärän mukaisesti ja jonka UM kunnostuttaisi esim. Millogilla ennen palautusta. Käyttötuntien hinta lienee nykyään kohtuudella määritettävissä, kun elinkaarimalleja on otettu käyttöön. Henkilöstön määrähän ei tällä konstilla lisääntyisi, mutta päästäisiin ainakin lähemmäs tilannetta, jossa rahat käytettäisiin siihen, mihin ne on budjetoitu. Tuo taas ei ole ollenkaan huono tavoite.

Kaiken kaikkiaan tuollaiset konkreettiset esimerkit oheisvaurioista ovat aina mielenkiintoista luettavaa. Valitettavan vähän niitä on kuitenkin tarjolla. En usko sen johtuvan siitä etteivät kv-touhut olisi jatkuvana häirikkönä kotimaan rauhanajan toiminnoissa.
 
Kv-toimintahan ei ole vielä pitkään ollut suoraan pv:n alaisuudessa. Pv nimenomaan halusi tuon omaan hallintaansa saadaksen paremmin kontrollia asioihin ja saadakseen enemmän hyötyä irti ja vähentäkseen haittoja. Valitettavasti joiltakin osin mentiin jopa takapakkia ja tuota tavoitetta on toteutettu turhan vähän.
 
noska kirjoitti:
Kv-toimintahan ei ole vielä pitkään ollut suoraan pv:n alaisuudessa. Pv nimenomaan halusi tuon omaan hallintaansa saadaksen paremmin kontrollia asioihin ja saadakseen enemmän hyötyä irti ja vähentäkseen haittoja. Valitettavasti joiltakin osin mentiin jopa takapakkia ja tuota tavoitetta on toteutettu turhan vähän.

Olisi tärkeää saada koko paletti yhden organisaation johtoon ja UM olisi erinomainen ratkaisu. Hallintojen välimaastossa seilaava järjestely tulee taatusti kalliiksi, eikä lopulta edes tiedetä kuinka kalliiksi.
 
UM on jo kyntensä muutamissa projekteissa näyttänyt ja tulos ei ollu kehuttava. Pv:ia kupattiin koko ajan ja budjetit paisuivat ja homma eteni lyhyissä sykleissä aaltoillen polittisten virtausten ja pr-arvon mukaan. Homma voisi toimia vain jos UM sitten hankkisi täysin oman kaluston ja varusteet ja mieluiten vielä erilaiset kun pv:lla. Tosin silloin menetettäisiin se hyöty, että pv olisi valmiiksi kouluttanut miehet kalustolle ja että kalustosta saataisiin käyttökokemusta ja huolto-organisaatioon kokenutta käivärää kotimaanpuolustuksen varalle. Etuna olisi se, ettei UM voisi silloin kupata pv:n kalustoa ja huoltovarastoa, kuten se on aiemmin tehnyt ja kuten tapahtui silloin kun pv ei ollut johtovastuussa kv-toiminnassa. Nykyiselläänhän kyse on siitä että pv itse sijoittaa kalustoaan haluamllaan tavalla kv-toimintaa suosien eikä siitä että ulkopuolinen taho besorkkaa haluamansa. Korjaustoimi on näin ollen helpompi. Pv vain priorisoi kaluston sijoittelunsa toisin.
 
Joskus ammoin (90-luvulla), kun olin valtion kustantamalla opintoviikolla Niksulassa, niin olivat joutuneet meidän kurssiohjelmaamme karsimaan aikas kovasti, kun sitä ja tätä ja tuota oli viety Jugoslavian perillisiä vahtimaan. No, ei meidän patterimme sellaisia vehkeitä olisi kovassa tilanteessa saanutkaan, mutta muutamien muita kavereita harmitti enempi.
 
Mielestäni varsinkin YK:n passiivinen rauhanturvatoiminta voitaisiin yksityisiltä firmoilta ostaa palveluina ja jopa sotilaat korvata vaikka ISS:n vartijoilla - mielellään itäeurooppalaisilla (halvempaa niin kuin raksallakin). Samalla tavalla nekin osaavat istua varjossa tai ajaa autolla näyttäen lippua. Hommahan on vaativuudeltaan korkeintaan piirinvartijan tasoa. Vaativimpiin hommiin voitaisiinkin sitten palkata yksityiseltä sektorilta entisiä erikoisjoukkojen sotilaita, jotka eivät löydä siviilimaailmasta töitä. Maksetaan kova palkka ja annetaan heidän hoitaa itse firman vehkeet taistelukuntoon mm. rakentamalla hillbilly armour hiluxiin. Rahat tuohon voisi ottaa suoraan kehitysapurahoista. :D Eikä kukaan pääsisi sanomaan että meidän poikia tuodaan pian sinkkiarkuissa kotiin... ;)
 
juhapar kirjoitti:
Joskus ammoin (90-luvulla), kun olin valtion kustantamalla opintoviikolla Niksulassa, niin olivat joutuneet meidän kurssiohjelmaamme karsimaan aikas kovasti, kun sitä ja tätä ja tuota oli viety Jugoslavian perillisiä vahtimaan. No, ei meidän patterimme sellaisia vehkeitä olisi kovassa tilanteessa saanutkaan, mutta muutamien muita kavereita harmitti enempi.

Silloin toiminta oli suoraan puolustusministeriön alaisuudessa ei siis puolustusvoimien.
 
noska kirjoitti:
UM on jo kyntensä muutamissa projekteissa näyttänyt ja tulos ei ollu kehuttava. Pv:ia kupattiin koko ajan ja budjetit paisuivat ja homma eteni lyhyissä sykleissä aaltoillen polittisten virtausten ja pr-arvon mukaan. Homma voisi toimia vain jos UM sitten hankkisi täysin oman kaluston ja varusteet ja mieluiten vielä erilaiset kun pv:lla. Tosin silloin menetettäisiin se hyöty, että pv olisi valmiiksi kouluttanut miehet kalustolle ja että kalustosta saataisiin käyttökokemusta ja huolto-organisaatioon kokenutta käivärää kotimaanpuolustuksen varalle. Etuna olisi se, ettei UM voisi silloin kupata pv:n kalustoa ja huoltovarastoa, kuten se on aiemmin tehnyt ja kuten tapahtui silloin kun pv ei ollut johtovastuussa kv-toiminnassa. Nykyiselläänhän kyse on siitä että pv itse sijoittaa kalustoaan haluamllaan tavalla kv-toimintaa suosien eikä siitä että ulkopuolinen taho besorkkaa haluamansa. Korjaustoimi on näin ollen helpompi. Pv vain priorisoi kaluston sijoittelunsa toisin.

Olennaista tuon kuppaamisen kannalta olisikin se, että aina kun UM tilaisi jotain, se saisi siitä myös laskun. Minulle riittäisi hyvin, että piilokulut saataisiin pois puolustusvoimien niskoilta. Monta muutakin paranneltavaa asiaa toki olisi, ei tämä mikään autuaaksi tekevä muutos olisi. Tärkeintä olisi määritellä ne kaikkein tärkeimmät joukot, joiden varustusta ei missään olosuhteissa käytetä kv-operaatioissa. Mutta kuten totesit, Pv on itse jatkuvasti aktiivinen täysin päinvastaisin tavoittein.
 
Hande kirjoitti:
noska kirjoitti:
UM on jo kyntensä muutamissa projekteissa näyttänyt ja tulos ei ollu kehuttava. Pv:ia kupattiin koko ajan ja budjetit paisuivat ja homma eteni lyhyissä sykleissä aaltoillen polittisten virtausten ja pr-arvon mukaan. Homma voisi toimia vain jos UM sitten hankkisi täysin oman kaluston ja varusteet ja mieluiten vielä erilaiset kun pv:lla. Tosin silloin menetettäisiin se hyöty, että pv olisi valmiiksi kouluttanut miehet kalustolle ja että kalustosta saataisiin käyttökokemusta ja huolto-organisaatioon kokenutta käivärää kotimaanpuolustuksen varalle. Etuna olisi se, ettei UM voisi silloin kupata pv:n kalustoa ja huoltovarastoa, kuten se on aiemmin tehnyt ja kuten tapahtui silloin kun pv ei ollut johtovastuussa kv-toiminnassa. Nykyiselläänhän kyse on siitä että pv itse sijoittaa kalustoaan haluamllaan tavalla kv-toimintaa suosien eikä siitä että ulkopuolinen taho besorkkaa haluamansa. Korjaustoimi on näin ollen helpompi. Pv vain priorisoi kaluston sijoittelunsa toisin.

Olennaista tuon kuppaamisen kannalta olisikin se, että aina kun UM tilaisi jotain, se saisi siitä myös laskun. Minulle riittäisi hyvin, että piilokulut saataisiin pois puolustusvoimien niskoilta. Monta muutakin paranneltavaa asiaa toki olisi, ei tämä mikään autuaaksi tekevä muutos olisi. Tärkeintä olisi määritellä ne kaikkein tärkeimmät joukot, joiden varustusta ei missään olosuhteissa käytetä kv-operaatioissa. Mutta kuten totesit, Pv on itse jatkuvasti aktiivinen täysin päinvastaisin tavoittein.

Toisaalta jos parin komppanian prujut aiheuttaa sotavaltiolle ongelmia niin oivoi. Ja voivoi.
 
baikal kirjoitti:
Toisaalta jos parin komppanian prujut aiheuttaa sotavaltiolle ongelmia niin oivoi. Ja voivoi.

Pieni epäsuhta näissä kustannuksissa toki on, kun yksistään Afganistanin operaation käyttökulut ovat vuositasolla merkittävästi suuremmat kuin vaikkapa Porin prikaatin. Lisäksi osa kriha-operaatiosta on siis rahoitettu mm. Säkylän sa-joukon budjetista siten, että valmiusprikaatien sotakalut on lähetetty maailman ääriin. Nyt olemme onneksi saaneet kuulla, että ainoastaan kotimaan toimintoja voi leikata, koska ulkomailla patsastelu tuo lisäarvoa kotimaan puolustukselle. Varusmieskouluts ja kertausharjoitukset eivät ilmeisesti sitten tuo? Firman asennehan tässä on perseellään ja siihen pitäisi päättäjien puuttua.
 
Hande kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Toisaalta jos parin komppanian prujut aiheuttaa sotavaltiolle ongelmia niin oivoi. Ja voivoi.

Pieni epäsuhta näissä kustannuksissa toki on, kun yksistään Afganistanin operaation käyttökulut ovat vuositasolla merkittävästi suuremmat kuin vaikkapa Porin prikaatin. Lisäksi osa kriha-operaatiosta on siis rahoitettu mm. Säkylän sa-joukon budjetista siten, että valmiusprikaatien sotakalut on lähetetty maailman ääriin. Nyt olemme onneksi saaneet kuulla, että ainoastaan kotimaan toimintoja voi leikata, koska ulkomailla patsastelu tuo lisäarvoa kotimaan puolustukselle. Varusmieskouluts ja kertausharjoitukset eivät ilmeisesti sitten tuo? Firman asennehan tässä on perseellään ja siihen pitäisi päättäjien puuttua.

Näyttää vain tuo kansainvälinen hörhöily olevan polittista perua; Suomi haluaa esiintyä näyttävästi kansainvälisissä kapinoissa ja yrittää tuolla keinolla saada lisänäkyvyyttä ja painoarvoa kansainvälisessä poliittisessa kädenväännössä. Firma sitten joutuu täyttämään ao. käskyä :a-angry:.

edit: Joskus toisissa ketjuissa laskeskelin kv-hörjöilyn menojen suuruutta ja taisi
olla about 100 MEUR/vuosi :huh:.

RistoJ:n mukaan (ketjussa 'Puolustusvoimain säästöt....') PV:n osuus kv-kriisinhallinnasta olisi tänä vuonna about 58 MEUR. Päälle pitää kaiketi
laskea vielä ulkoministeriöltä tulevat/menevät eurot. Muistaakseni nuin olisi etä kulut katetaan näiltä kahdelta kustannuspaikalta.
 
veffeade kirjoitti:
Näyttää vain tuo kansainvälinen hörhöily olevan polittista perua; Suomi haluaa esiintyä näyttävästi kansainvälisissä kapinoissa ja yrittää tuolla keinolla saada lisänäkyvyyttä ja painoarvoa kansainvälisessä poliittisessa kädenväännössä. Firma sitten joutuu täyttämään ao. käskyä :a-angry:.

edit: Joskus toisissa ketjuissa laskeskelin kv-hörjöilyn menojen suuruutta ja taisi
olla about 100 MEUR/vuosi :huh:.

RistoJ:n mukaan (ketjussa 'Puolustusvoimain säästöt....') PV:n osuus kv-kriisinhallinnasta olisi tänä vuonna about 58 MEUR. Päälle pitää kaiketi
laskea vielä ulkoministeriöltä tulevat/menevät eurot. Muistaakseni nuin olisi etä kulut katetaan näiltä kahdelta kustannuspaikalta.

käsittääkseni pv haluaa jossain määrin olla mukana noissa, juuri sen vuoksi ettei jäädä täysin entiseksi albaniaksi

toisaalta, käsittääkseni akseli halonen-tuomioja haluaa/halusi osoittaa "kansainvälistä solidaarisuutta".

eiköhän tuossakin toiminnassa pitäisi olla joku roti
 
Pv on joka käänteessä opettamassa ettei tasajako ole taktiikka ja että painopiste on oltava. Nyt se painopiste on sitten määritelty, se on kv-puuhastelu. Leikkuri osukoon vain ja ainoastaan kotimaan puolustukseen.
 
Hande kirjoitti:
Pv on joka käänteessä opettamassa ettei tasajako ole taktiikka ja että painopiste on oltava. Nyt se painopiste on sitten määritelty, se on kv-puuhastelu. Leikkuri osukoon vain ja ainoastaan kotimaan puolustukseen.

llulen että tuo muuttuu, kun tavja menee eläkkeelle...
 
adam7 kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Pv on joka käänteessä opettamassa ettei tasajako ole taktiikka ja että painopiste on oltava. Nyt se painopiste on sitten määritelty, se on kv-puuhastelu. Leikkuri osukoon vain ja ainoastaan kotimaan puolustukseen.

llulen että tuo muuttuu, kun tavja menee eläkkeelle...

Älä pidättele hengitystäsi sitä odottaessa. Kyllä takana on laajempi tahtotila kuin mitä on vain Ylipäällikön himokkuus vohista kv-estradeilla.
 
baikal kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Pv on joka käänteessä opettamassa ettei tasajako ole taktiikka ja että painopiste on oltava. Nyt se painopiste on sitten määritelty, se on kv-puuhastelu. Leikkuri osukoon vain ja ainoastaan kotimaan puolustukseen.

llulen että tuo muuttuu, kun tavja menee eläkkeelle...

Älä pidättele hengitystäsi sitä odottaessa. Kyllä takana on laajempi tahtotila kuin mitä on vain Ylipäällikön himokkuus vohista kv-estradeilla.

Näin on, katseet vaan kokoomuksen suuntaan
 
Kaikkeen "ihmeelliseen" valtiolla on varaa, mutta jostain kai on tingittävä.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/11/1430101/afganistanissa-vammautunut-sotilas-palkittiin---joutuu-taistelemaan-hoidostaan

Afganistanissa vammautunut sotilas palkittiin - joutuu taistelemaan hoidostaan

"Aliupseeriliitto on valinnut ylivääpeli Pekka Jylhän vuoden aliupseeriksi.

Yli 25 vuotta Puolustusvoimissa työskennellyttä Jylhää kiitellään ahkeruudesta sekä ammattitaidosta ja sen jatkuvasta kehittämisestä. Samalla Aliupseeriliitto haluaa tuoda esille kriisinhallintatehtävissä palvelleiden hoitoa ja kuntoutusta vaativien sotilaiden tilanteen, jota se pitää heikkona.

48-vuotias Pekka Jylhä haavoittui vakavasti Afganistanissa panssarimiinan räjähdyksessä viime helmikuussa palveltuaan maassa noin vuoden. Räjähdyksen seurauksena Jylhä menetti kuulon toisesta korvastaan ja sai vaurioita polveen ja lannerankaan. Kuulo ja polvi saatiin kuntoon, mutta mies taistelee yhä liikkumista vaikeuttavien ja kipua aiheuttavien selkävaivojen kanssa.

Jylhä pitää selvänä, että kriisinhallintatehtäviin lähdetään riskit tiedostaen, mutta kokee joutuneensa taistelemaan hoidostaan sen jälkeen, kun kriisinhallintehtävä Porin prikaatissa päättyi.

- Tuntuu todella pahalta, että joudun selittelemään ja todistelemaan byrokratian rattaisiin sitä, että en ollut tässä kunnossa, kun lähdin sinne, Jylhä kertoo MTV3:n 45 minuuttia -ohjelman haastattelussa.

- Me Afganistanissa olleet luotimme siihen, että jos jotakin tapahtuu, meistä pidetään huolta. Tämä kokemus kuitenkin avasi silmät.

Jylhä on kaikesta huolimatta toiveikas, sillä vielä tämän vuoden puolella hänen on määrä päästä leikkaukseen.

- Nämä vaivat loppuvat ja pääsen vihdoin viimein elämisen ja työn alkuun uudestaan, Jylhä iloitsee.

Valtion tukea toimenpiteelle ei toistaiseksi kuitenkaan ole, vaan kulut maksaa Aliupseeriliitto.

Aiheesta lisää illan Kymmenen uutisissa ja huomisen 45 minuuttia -ohjelmassa MTV3-kanavalla."
 
Back
Top