Kysymys- ja vastaustopiikki

Ajankohta ja maantiede lienee WWII ja Saksa ja tehtävä lienee mekaanikko. Panzer III?
Muuten oikein, mutta etsitty vehjas oli kokonaan toisen puolustushaaran käytössä.
Sen kun arvaa, voi miettiä, että mitä miehet tekivät tuossa tarinassa, ja siitä voi hahmotella laitetta. Se on ollut omassa lajissaan tietyllä tapaa poikkeuksellinen, ja siksi tuota kuvattua menetelmää saattoi noudattaa.
 
Haalarin väri viittaisi siihen, että kuvassa on Luftwaffen "mustia miehiä" eli mekaanikkoja.

Operaation Barbarossan alussa etenemisvauhti oli rajua ja lentokentiksi soveltuvaa aluetta jouduttiin tiedustelemaan edestä.
Jos ajoneuvolla saattoi ajaa 50 km/ h sen pahemmin pomppimatta, pelto tai aro soveltui kiitoradaksi.

Tapahtuiko tämä kiitotien testaaminen jollakin tietyllä ajoneuvolla, juuri siitä minulla ei ole tietoa.
 
Haalarin väri viittaisi siihen, että kuvassa on Luftwaffen "mustia miehiä" eli mekaanikkoja.

Operaation Barbarossan alussa etenemisvauhti oli rajua ja lentokentiksi soveltuvaa aluetta jouduttiin tiedustelemaan edestä.
Jos ajoneuvolla saattoi ajaa 50 km/ h sen pahemmin pomppimatta, pelto tai aro soveltui kiitoradaksi.

Tapahtuiko tämä kiitotien testaaminen jollakin tietyllä ajoneuvolla, juuri siitä minulla ei ole tietoa.
:) hyvä!
Nyt on päästy sen vaikeamman vaiheen yli. Todellakin kyse on lentokentän etsintämenetelmästä, mutta tuolla pikamenetelmällä löydetty kenttä ei ihan joka koneelle kuitenkaan soveltunut. Myös ajankohta oli täsmälleen oikein, ja siitä saa lisävinkkiä konetyypistä.

Edit: täsmennetään vielä, että Hans ja kumpp. etsivät siis kiitorataa jollekin spesifille lentokoneelle. Mikä?
 
Viimeksi muokattu:
Kysymystä voi pohtia myös siltä kantilta, että mille lentokoneelle tarvittiin tuollainen, kuitenkin ad hoc -tyyppinen ratkaisu. Mieluiten laivueet kuitenkin sijoittuvat oikeille kiitoradoille, kunnon fasiliteettien äärelle.
 
Hans haukotteli. Kiivas eteneminen pakotti yksikön toistamaan tämän tempun tavan takaa. Väsymyksestä punaisin silmin hän käynnisti kuorma-auton ärtyneenä.

- No jätkät kyytiin, hoidetaan homma, niin päästään ehkä joskus syömään ja nukkumaan. Tämä näyttää sopivalta paikalta, testataan.

Ludwig, Rudi hyppäsivät lavalle ja Dedrick kömpi pelkääjän paikalle. Hans kiihdytti nopeasti 50 km/h:n tuntinopeuteen, ajoi keskittyneesti tällä nopeudella muutaman kierroksen, ja hidasti sitten. Miehet eivät olleet sinkoilleet ja pomppineet liikaa kyydissä liikaa.

- Tämä se on, vai mitä?

Vastaukseksi kuului myöntävää murahtelua, olihan metodi testattu ja hyväksi havaittu moniaita kertoja kesän ja alkusyksyn aikana.
Näytti siltä, että tässä oltaisiin. Hetki.
----------------------------------------
Ihmisen tappamiseen sodassa käytettävää laitettahan tässä taas haetaan nimen ja tyypin tarkkuudella. Edellä oleva tarina antaa vihjeen laitteesta.

Vielä toinen arvaus. Fieseler Fi 156 Storch?
 
Vielä toinen arvaus. Fieseler Fi 156 Storch?
:)
Arvelinkin, että tätä tarjotaan.
Siksi kysymyksessää lukee, että ihmiseen tappamiseen tarkoitettu vehje. Storkki on kuitenkin ensisijaisesti yhteyskone, joskin välillisesti varmaan aiheuttanut valtavan määrän kuolemia.
Mutta nyt on päästy vaadittujen ominaisuuksien äärelle tässä arvauksessa, se on tosi.
 
Henschel Hs 123 maataistelukone.

Kaksitasolle kelpasi kiitoradaksi jopa pelto. Pellon sopivuus tarkastettiin ajamalla autolla.
 
Henschel Hs 123 maataistelukone.

Kaksitasolle kelpasi kiitoradaksi jopa pelto. Pellon sopivuus tarkastettiin ajamalla autolla.
Täsmälleen.
Hs 123 on ollut minusta aina hyvin kiinnostava ja tehokas kone.
Kun Puolan sota alkoi, rivissä oli vain 39 kappaletta näitä koneita. Lisää ei tullut, koska tuotanto oli keskeytetty Stukan tultua kuvioihin. Koneen aivan uskomaton kestävyys kuitenkin tarkoitti sitä, että viimeiset etulinjan koneet vedettiin pois vasta 1944 puolivälissä!
Alun perin tarkoitettu kaksoisrooliin hävittäjäksi/syöksypommittajaksi, se osoittautui kuitenkin maataistelukoneeksi, joka pystyi tekemään useampia hyökkäyskierroksia kuin mikään muu konetyyppi. Moottori kesti hyvin osumia, ja rakenne kesti toimimisen hyvin primitiivisissä oloissa. Näin ollen se pystyi seuraamaan hyökkääviä joukkoja välittömässä läheisyydessä, mikä tietysti tarkoitti nopeampaa hyökkäyskiertoa, kun kotikenttä sijaitsi millä tahansa vähänkin tasaisella pläntillä heti rintaman takana. Ei ihme, että komentajat arvostivat ja vaativat sitä takaisin tuotantoon 1943.
Operaatio Barbarossa alettua II.(Schl)/LG 2:lla oli yhdessä lentueessa Henscheleitä (22 rivissä, 17 lentokunnossa), ja kolmessa lentueessa Bf 109 Eemeleitä (38 kpl, mutta vain yksi lentokunnossa!).

Hans ja kumppanit siis toimivat todellisuudessa juuri noin: pieni tasainen alue, esim. lentoon lähtöön sotavarustuksessa kone tarvitsi 200 metrin kiitoradan, ja pellolla ajeltiin kuorma-autolla 50 km/h:n tuntinopeudella muutama kierros. Jos jätkät eivät liikaa sinkoilleet lavalla ja ohjaamossa ympäriinsä, alue oli tarpeeksi vapaa töyssyistä ja kuopista etulinjan tukikohdaksi.
Henschel lensi vieläpä sellaisissa mutaolosuhteissa, missä muut tyypit jouduttiin pitämään maassa. Avo-ohjaamot olivat sitten oma lukunsa Venäjän talvissa.
Lähde: Wings of Fame, volume 7.
Jatka, ole hyvä.

hs123-3.jpg

Hs123winter.jpg

Hs_123_1939_Poland.jpg

04500_HENSCHEL_HS_123_A_1.jpg


Tässäpä vielä sunnuntain kunniaksi reipasta saksalaista marssimusiikkia ja Hs 123. Valitettavasti kuuluisa moottorin ääni kuuluu heikosti.
 
Mikä oli ensimmäinen tähtäinkiikarilla varustettu laajemmin käytössä ollut tarkka-ampuja kivääri?
 
Hain tässä sitä Tuntemattomassakin mainittua pakkausta, jonka Rahikainen oli kai jo syönyt ennen sitä korpivaellusta...

Tuo Ottovillen rautaisannos on kyllä hieno, onko esimieheltä tullut jo käsky avata...
 
Back
Top