Itänaapurissa valmistetun takapuolensuristajan seinäteline? Laite ei ole telineessään, koska se ei sovi siihen.
Hera on hyvä ja jatkaa.
Ja oikean vastauksen voi kysy Patu:lta.
.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Itänaapurissa valmistetun takapuolensuristajan seinäteline? Laite ei ole telineessään, koska se ei sovi siihen.
??.. Quid? tämä oli ilmeisesti kommentti minulle ?
??.. Quid? tämä oli ilmeisesti kommentti minulle ?
Ja se oli käänteinen siksi, että siitä näki hävittäjässä paremmin etuviistoon ”konepellin” pienemmän profiilin vuoksi, sekä paransi koneen painopisteen sijaintia pystyakselilla.Tykin asentaminen lohkojen väliin oli jo sitten tyypillistä teutoonista ylisuunnittelua.Moottorithan asennettiin oikein päin, itse moottori vaan oli rakenteeltaan käänteinen.
Ja se oli käänteinen siksi, että siitä näki hävittäjässä paremmin etuviistoon ”konepellin” pienemmän profiilin vuoksi, sekä paransi koneen painopisteen sijaintia pystyakselilla.Tykin asentaminen lohkojen väliin oli jo sitten tyypillistä teutoonista ylisuunnittelua.
Motorkanone oli ihan oivaltava, mutta mielestäni turha komplikaatio rakenteeseen. Siinä oli myös ongelmia jumiutumisen osalta. Mm. Galland jälkiasennutti siipitykit omaan Mersuunsa kenttätyönä, koska ei pitänyt motorkanonea minään. Tietenkin nokka-asennettu tykki on parempi tarkkuuden osalta eri matkoille ammuttaessa, mutta mitä nyt lukenut parhaiden pilottien taktiikasta, useimmat pyrkivät tietylle, lyhyelle etäisyydelle ja antoivat lyhyen purskeen. Tässä tyylissä tykkien asennuspaikalla ei ole järin suurta merkitystä. Maamaaleihin toki nokka-asennus selvästi parempi.En ehkä sanoisi näin, sillä saksalaiset käyttivät mielellään nokka-aseita muissakin koneissaan (Fw 190, Me 110, Me 410 jne), ja loputkin 109:n aseistuksesta oli nokassa F-versiosta eteenpäin. Tämä on tietoinen strateginen valinta ja mun nähäkseni ihan fiksu, britit ja jenkit käyttivät lähinnä siipiaseita jotka piti kohdistaa aina tietylle etäisyydelle ja esmes liian läheltä ammuttuna suihkut saattoivat mennä maalin molemmilta puolilta ohi.
V-moottorin kasaamisessa käänteikseksi (inverted V) ei ole oikein merkittäviä haittapuoliakaan ja esmes sytytystulppiin pääsi helposti käsiksi. Moottori ei ole ylösalaisin vaan esmes öljypohja on V-lohkojen juuressa. Vastaavasti huohotin on "pohjassa" eli kampiakselin yläpuolella minne se kuuluukin. Oikeastaan ainoa varsinainen haitta tästä rakenteesta on huono öljytiiviys erityisesti moottorin seistessä.
Saksalaiset eivät olleet ainoita käänteistä moottorirakennetta käyttäneitä, esmes de Havilland Gipsy-moottoriperhe on samalla tavalla käänteinen. Katsokaa vaikka Tiger Mothin moottoripellitystä.
Toki kaikki saksalaisten moottorit eivät olleen käänteisiä, kuten BMW:n tähtimoottorit (no, mitenpä niille käänteisyyden määrittelisikään. Öljyproppu, öljypumpun imuaukko ja huohotin toki ovat tietyssä paikassa).
EDIT: Tässä kuvassa näkyy varmaankin tuo öljypohja paremmin. Niitä on tavallaan ilmeisesti kolme, eli varsinainen öljypohja pääpumppuineen ja kummankin lohkon öljynkeräin ja kiertopumppu.
Nya Sverige Delaware-joella, jenkeissä?Pieni pähkinä historianharrastajille.
Missä sijaitsi ja minkä niminen oli Ruotsin läntisin linnoitus1700- 1800 luvulla? Linnoitus oli rakennettu kivesta ja se oli varustettu n. kymmenellä kanuunalla ja koko komeuden yläpuolella liehui ylväänä Ruotsin sinikeltainen lippu.