"Allerginen nuha on astman riskitekijä:
Riskiä vähentävät nuhan ja virusinfektioiden hyvä hoito, tupakoimattomuus, yleiskunnosta huolehtiminen ja li, enkä uskallaevienkin astmaaRiskiä vähentävät nuhan ja virusinfektioiden hyvä hoito, tupakoimattomuus, yleiskunnosta huolehtiminen ja
lievienkin astmaan viittaavien oireiden aikainen hoito.." (Astma sivulta)
Oireilin 2 kuukautta ennen kun yksityinen suureksi onneksi näki tilanteeni.
Osatko sanoa, voiko minulle käydä niin ettei astma puhkeakaan? Kun minulla ei ollut varsinaista yskä, vain yskähtelyä, eikä ollut vinkuva hegitystä, vaan pikemminkin pinnallista läähätystä, niin voiko tämä olla juuri sitä "lievien astman viitavien oireiden aikainen hoito" kun sain keuhkoputkia avaava inhalaatoria vasta 2 kuukauden oireiden alkamisesta? En tupakoi, mutta olin muutenkin uuppunut henkisesti ennen kesän sairastumista: liika asioita.
Kysyn toiverikkana. Luin että astmassa melkein aina kova yskä mukana, joka pahenee öisin. Minulla ei ollut. Lähinnä erittäin kova uupumista, hengästyttämistä, josta seurasi lisäksi tuskahiki ja muutenkin hikoilu ihan jokaisesta mikroliikestä ja kurkun selvittelyä, joka johtui pitkittyneestä allergisesta nuhasta (tämän lääkärin mielestä).
Jospa selviäisin säihkähdyksellä täällä kerta?