Lääkäriin vain pää kainalossa?

Hakeudutko helposti lääketieteen piiriin?

  • Joo

    Ääniä: 1 4.3%
  • En

    Ääniä: 13 56.5%
  • Silleen semisti

    Ääniä: 9 39.1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    23
Viimeaikoina kyllä. Ja silloin kun tunsin viimeksi kipua rinnassa, niin minulla taisi olla närästystä ja maha sekaisin edellisenä päivänä ja yrjökin taisi lentää.
Närästys voi olla vaaratonkin ja ohimenevä. Hapan mahaneste voi kuitenkin syövyttää haavan, näin käy jos varsinkin kantaa helikkobakteria. Kannattaa sulkea sen pois.

Kuvailemiasi oireita "maha sekaisin ja yrjö lensi" voivat juhtua myös myrkytyksestä. Oletko ruokaillut ulkona? "Maha sekaisin"voi johtua myös viruksesta, alkukesällä riehui sellainen vatsatautivirus.

Lihaskipua itselläni oli, tanssinut ja jumppanut, seuraavana päivänä ilmestyi kipu kylkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Astma ei ole nykyisin mikään kuolemantuomio. Lääkkeet ovat kehittyneet hyviksi ja niiden avulla on täysin mahdollista viettää aktiivista ja normaalia elämää. Lääkitys vain vaatii ajoittan "säätöä" lääkärin toimesta.
Mitä tulee analyfaksiaan, sellainen voi kehittyä melkeinpä mille tahansa aineelle ja koska tahansa. Eli vaikka aikaisemmin et ole reagoinut ampiaisen pistoon, seuraavalla kerralla siitä voi seurata voimakas reaktio. Kokokeiden luotettavuudesta en osaa sanoa.

Kokemuksesi on julkisen terveydenhuollon helmiä.
Koko terveyskeskus ajatus pitäisi huuhdella viemäriin ja muuttaa sellaiseksi jossa potilas valitsee itse oman lääkärinsä ja tähän on annettu x-summa rahaa.
Siis saat itse päättää mihin lääkäriin menet, raha seuraisi potilasta. Kunnalliset toimijat vastustavat tätä, koska tietävät etteivät pärjäisi kilpailussa. Jo vuosia TK on tunnettu paikkana jonne hakeudutaan töihin pakosta(lääkärit), tai jos ei muualle päästä, kolmas vaihtoehto on halu löytää työpaikka jossa työt eivät häiritse työpäivän viettoa.

"Allerginen nuha on astman riskitekijä:
Riskiä vähentävät nuhan ja virusinfektioiden hyvä hoito, tupakoimattomuus, yleiskunnosta huolehtiminen ja lievienkin astmaaRiskiä vähentävät nuhan ja virusinfektioiden hyvä hoito, tupakoimattomuus, yleiskunnosta huolehtiminen ja lievienkin astmaan viittaavien oireiden aikainen hoito.." (Astma sivulta)

Oireilin 2 kuukautta ennen kun yksityinen suureksi onneksi näki tilanteeni.

Osatko sanoa, voiko minulle käydä niin ettei astma puhkeakaan? Kun minulla ei ollut varsinaista yskä, vain yskähtelyä, eikä ollut vinkuva hegitystä, vaan pikemminkin pinnallista läähätystä, niin voiko tämä olla juuri sitä "lievien astman viitavien oireiden aikainen hoito" kun sain keuhkoputkia avaava inhalaatoria vasta 2 kuukauden oireiden alkamisesta? En tupakoi, mutta olin muutenkin uuppunut henkisesti ennen kesän sairastumista: liika asioita.

Kysyn toiverikkana. Luin että astmassa melkein aina kova yskä mukana, joka pahenee öisin. Minulla ei ollut. Lähinnä erittäin kova uupumista, hengästyttämistä, josta seurasi lisäksi tuskahiki ja muutenkin hikoilu ihan jokaisesta mikroliikestä ja kurkun selvittelyä, joka johtui pitkittyneestä allergisesta nuhasta (tämän lääkärin mielestä).

Jospa selviäisin säihkähdyksellä täällä kerta? :rolleyes:
 
Monesti kyllä ihmiset sekoittavat sydänkohtauksen närästykseen....mutta ei nyt peloitella ;)

http://www.tohtori.fi/?page=8121124&id=8377351

:D
Niin, ja kun monesti potilas ihmettelee näin oudon kova närästystä, kylmähikisyyttä, säteilyä vasempaan olkapäähään ja repivä syövyttävä kipua öisin, mutta lääkäri ei silti osa epäillä sydänkohtausta, vaan lisää somac:n annostusta..voi olla näinkin päin, terveyskeskuksessa.

Infarktikipu on kyllä aika kova ja terävä, se ei ole mikään pistelyä eikä painon tunnetta. Mutta luin että on olemassa kivuttomatkit infarktit - diabeetikoilla.
 
Viimeksi muokattu:
"Allerginen nuha on astman riskitekijä:
Riskiä vähentävät nuhan ja virusinfektioiden hyvä hoito, tupakoimattomuus, yleiskunnosta huolehtiminen ja li, enkä uskallaevienkin astmaaRiskiä vähentävät nuhan ja virusinfektioiden hyvä hoito, tupakoimattomuus, yleiskunnosta huolehtiminen ja lievienkin astmaan viittaavien oireiden aikainen hoito.." (Astma sivulta)

Oireilin 2 kuukautta ennen kun yksityinen suureksi onneksi näki tilanteeni.

Osatko sanoa, voiko minulle käydä niin ettei astma puhkeakaan? Kun minulla ei ollut varsinaista yskä, vain yskähtelyä, eikä ollut vinkuva hegitystä, vaan pikemminkin pinnallista läähätystä, niin voiko tämä olla juuri sitä "lievien astman viitavien oireiden aikainen hoito" kun sain keuhkoputkia avaava inhalaatoria vasta 2 kuukauden oireiden alkamisesta? En tupakoi, mutta olin muutenkin uuppunut henkisesti ennen kesän sairastumista: liika asioita.

Kysyn toiverikkana. Luin että astmassa melkein aina kova yskä mukana, joka pahenee öisin. Minulla ei ollut. Lähinnä erittäin kova uupumista, hengästyttämistä, josta seurasi lisäksi tuskahiki ja muutenkin hikoilu ihan jokaisesta mikroliikestä ja kurkun selvittelyä, joka johtui pitkittyneestä allergisesta nuhasta (tämän lääkärin mielestä).

Jospa selviäisin säihkähdyksellä täällä kerta? :rolleyes:


Valitettavasti en osaa, enkä siitä syystä uskalla vastata kysymyksiisi.
Käy oikealla keuhkolääkärillä joka on alan asiantuntija ja osaa ottaa kantaa oireisiisi.

Sen tiedän, ettei astmakaan ole ns. stabiili vaiva, vaan välillä se oireilee pahemmin ja välillä vähemmän.
Mitä tulee yksittäisiin kirjallisuudessa mainittuihin oireisiin, tai niiden puuttumiseen, en panisi niiden päälle suurta painoa. Me ihmiset olemme sairauksinemme niin erilaisia, että kokonaisuus on se joka ratkaisee.
Eli mars keuhkolääkärin vastaanotolle.
 
Mahatautia ja voimakasta närästystä se vain taisi olla. Kävin kaikenmaailman poppasetien testatattavana, mutta mitään ei löytynytkään, ei ne ainakaan pahemmin perään soitelleet. Yksi jopa leikillisesti tokaisi että sinähän olet täysin terve PUKKI!

Siispä kaljakauppa kutsuu..
 
Ihmettelin aikanaan, etta mikas perskeleen otus pohkeeseen on pistanyt kun turvotus ei ota loppuakseen sitten millaan. Viikon olin ollut fudis ja boksaus treeneissa ja ajattelin, etta on aika menna lekuriin, vaikkei sinallaan satu, vihloo valilla ja se taas vituttaa, seka turvotus vaan ei laske kunnolla.
Laakari vaanteli tovin jalkaa -> rontgen ja laakarin holmistynyt ilmoitus: Herralla pohjeluu murtunut. :oops:
Toki liki-melkein-lahes aikuisena mielessa oli vaan se pipari ja tissit joten, ei tullut edes mieleenkaan mikaan vakavampi. Onneksi sentaan menin lekuriin. :eek:
 
Mahatautia ja voimakasta närästystä se vain taisi olla. Kävin kaikenmaailman poppasetien testatattavana, mutta mitään ei löytynytkään, ei ne ainakaan pahemmin perään soitelleet. Yksi jopa leikillisesti tokaisi että sinähän olet täysin terve PUKKI!

Siispä kaljakauppa kutsuu..
Pyydä edes Somac kuuri, jos on refluksi, eli närästys. Minulle ainakin kun ei löytynyt mitään, kehotettu syömään Somac kuurin kuvotukseen.

Ihmettelin aikanaan, etta mikas perskeleen otus pohkeeseen on pistanyt kun turvotus ei ota loppuakseen sitten millaan. Viikon olin ollut fudis ja boksaus treeneissa ja ajattelin, etta on aika menna lekuriin, vaikkei sinallaan satu, vihloo valilla ja se taas vituttaa, seka turvotus vaan ei laske kunnolla.
Laakari vaanteli tovin jalkaa -> rontgen ja laakarin holmistynyt ilmoitus: Herralla pohjeluu murtunut. :oops:
Toki liki-melkein-lahes aikuisena mielessa oli vaan se pipari ja tissit joten, ei tullut edes mieleenkaan mikaan vakavampi. Onneksi sentaan menin lekuriin. :eek:
Leikataanko sua?
 
Viimeksi muokattu:
Pyydä edes Somac kuuri, jos on refluksi, eli närästys. Minulle ainakin kun ei löytynyt mitään, kehotettu syömään Somac kuurin kuvotukseen.
Juu, sain Somacin kuukaudeksi. Itsehän vetelin aluksi pari päivää buranaa ja seuraukset olivat tottakai tuhoisat. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei leikattu, oli rasitusmurtuma jos nyt termin oikein muistan. Laakari kylla haukkui pystyyn, etta olisi mennyt pahemmaksi jos en olisi tullut hoitoon.
Sen jalkeen opin levon ja opettelin juoksemaan oikein ja hankkimaan paremmat lenkkarit. :oops:
 
Juu, sain Somacin kuukaudeksi. Itsehän vetelin aluksi pari päivää buranaa ja seuraukset olivat tottakai tuhoisat. :)
No hyvä. Onko 20 mg vai 40mg?
Sinuna nyt jättäisin kaljakaupat kuukaudeksi, anna limakalvojen rauhoitua.

Itsellä on sama refluksi tauti, vahvistettu gastroskopiassa, mutta kun se ei aina oireilee, niin syön kaikkea mitä huvittaa, mutta nyt luin että esim.mm kahvi on kielletty, suklakin. Jostain syystä tämä refluksi minulla alkaa oireilla juuri vilustumisien/flunssien aikana ja jälkeen. Viime aikoina R.aiheuttanut minulle kuvotusta, oireena ei ollut muuta kun tyhjät röyhtäisyt ja hikka. Närästystä tunnen aniharvoin, se taas johtuu sitä että r. takia limakalvot ovat atrofoituneet ylhältä.
Hyvin yleinen vaiva, mutta ei vaaraton. Sanoisin jopa salakavalaksi. Luin ettei sen syntymekanismit ole ihan kokonaan selvät.
Pahus..tomaatitkin pannassa ja raaka valkosipuli, ei mikään chiliakaan saa syödä :(ja niitä söin kipeänä joka päivä panacodin ja coldrexien kerä..no ihmekös..kaurapuuro ja hirssisuurimo ovat sentään sallittuja :D
 
No hyvä. Onko 20 mg vai 40mg?
Sinuna nyt jättäisin kaljakaupat kuukaudeksi, anna limakalvojen rauhoitua.

Itsellä on sama refluksi tauti, vahvistettu gastroskopiassa, mutta kun se ei aina oireilee, niin syön kaikkea mitä huvittaa, mutta nyt luin että esim.mm kahvi on kielletty, suklakin. Jostain syystä tämä refluksi minulla alkaa oireilla juuri vilustumisien/flunssien aikana ja jälkeen. Viime aikoina R.aiheuttanut minulle kuvotusta, oireena ei ollut muuta kun tyhjät röyhtäisyt ja hikka. Närästystä tunnen aniharvoin, se taas johtuu sitä että r. takia limakalvot ovat atrofoituneet ylhältä.
Hyvin yleinen vaiva, mutta ei vaaraton. Sanoisin jopa salakavalaksi. Luin ettei sen syntymekanismit ole ihan kokonaan selvät.
Pahus..tomaatitkin pannassa ja raaka valkosipuli, ei mikään chiliakaan saa syödä :(ja niitä söin kipeänä joka päivä panacodin ja coldrexien kerä..no ihmekös..kaurapuuro ja hirssisuurimo ovat sentään sallittuja :D
Se kaljakauppa oli vitsi. ;) Somacin annostus 40mg/vrk. Kattelin myös netistä yhtä juttua, jossa kerrottiin että kahvi on kielletty, mutta en kyennyt olemaan ilman vuorokautta pidempään. Sen verran pahasti olen kofeiiniin koukussa.
 
Se kaljakauppa oli vitsi. ;) Somacin annostus 40mg/vrk. Kattelin myös netistä yhtä juttua, jossa kerrottiin että kahvi on kielletty, mutta en kyennyt olemaan ilman vuorokautta pidempään. Sen verran pahasti olen kofeiiniin koukussa.
Minuakin hirvittää ajatus kahvista luopuminen, ja jotenkin tuntuu että musta tee vasta närästää.
Minulle myös määrättiin Somac 40 mg, kuvotus loppui pian kuurin aloitettuan, olen vähentänyt kahvin juonnin, 2 päivä pärjäsin,mutta tänään oli päänsärkyä ja otin mukillisen kotona, mutta jotenkin se tuntui heti, jos en vain kuvittele, mutta kuvotus ei tullut enää takaisin.
Ei saa juoda vichya myös, mutta sitä en sure. Olen juonut sitä muutenkin liika kesällä, ja se vain pahensi refluksiani, josta unohdin jo tyystin, mutta ei se minusta hävinnyt mihinkään. Silloin tällöin otin Somac 20 mg, mutta ei se näköjään riittänyt. Pitää aina ottaa kunnon 4 viikon kuuria.
Refluksikoille sopivat pienet ateriat 6 kerta päivässä, ja ennen jokaista ruokailua pitää juoda lasillinen haalea kiehautettua vetta, näin netissa neuvotaan :D
 
Kanssataistelijani, haetteko vemppaa vain ajatteluelin kainalossa vai lievemmillä perusteilla?

Pahat kielet väittävät, että Venäjällä tämä olisi yksi johtavia kuolinsyitä, kun ei ajoissa haeta tohtorismiehen apua. Puoliksi slaavilaisena kansana tunnistan tämän piirteen itsessäni, kun taas Ranskassa jne. näyttäisi olevan peruskamaa hakeutua vastaanotolle ihan pelkän flunssan takia.

Mutta miten on, millä kynnyksellä pitää lähteä klinikalle? Pitääkö varata aikaa päivemmällä, kun vähän on hengitys käynyt ajoittain tavanomaista raskaammaksi, vaikkei ole koskaan tullut tupakkia tai höpöheinää poltettua?

Itse vedän rajan siihen, että toimintakyky ei mahdollista tilanteenmukaista toimintaa. Luunmurtuma, joka ei lopeta toimintaa, ei ole lääkärin ajan haaskaamisen väärti (kylkiluut, sormiluun hiusmurtuma, varpaat). 4kk yhtäjaksoista yskimistä, aivojen voiteluaineen vuotoa, päänsärkyä, kuumeilua ja yleistä heikotusta on lääkärikäynnin arvoista.
 
Lääkäritkään eivät näköjään ole immuuneja taudeille. :rolleyes: Nyt perjantaina olisi ollut aika, mutta aamulla tuli tekstiviesti, että aika siirtyy "sairaustilanteen" vuoksi melkein kaksi viikkoa eteenpäin.

Hyvälle lääkärille olisi tästä apua. Potilashan kertoo diagnoosin, vai miten sitä sanotaan. Mutta en ole tavannut vielä sellaista lääkäriä joka kyselee puolet ajasta. Ehkä johtuu sitä, että itse kerron, ja ne vain kirjoittavat. Tk lääkärit eivät muuten kirjoittaa mitään, vaan kirjoittavat jälkeenpäin, jos kirjoittavat ylipäänsä yhtään mitään.

Nyt luin Kanta.fi:sta mitä tuo viimeinen zombi-lääkäri terveyskeskuksesta kirjoitti minusta - hän vääristi ihan jokaisen lauseni. Oireista, josta kerroin ei löyty pienintakaan maininta. Kysyin mm.voivatko oireeni johtua sitä hammasta, jota yritetty yli kuukauden säilyttää suussani "antamalla sille viimeinen mahdollisuus", vaikka itse olin tasan tarkka varma että hammas oli haljenut mikrofraktuuraksi ja halusin sitä poistettavaksi. Lopulta tulehdus näkyi röntgeenissakin, mutta miksi piti odottaa kuukauden kun juurihoidettu hammas oireilee? Hammastulehdus on vaarallinen sydämelle, varsinkin jo valmiiksi sydäntautiselle, siksi kysyin "ei kai minulla sydänlihas vaurioitunut sitä tulehduksesta?" kun hengästyttää ja väsyttää niin pahasti.

Lääkäri kirjoitti: "potilas pyytä silloin tällöin EKG kun on sydänvaivoja". Jumalauta. En todellakaan pyytä. Eli tämä zombi yritti vielä kierosti syyttää potilasta näin :mad:Taidan tehdä hänestä valitus ylilääkärille, vai mihin näistä pitää valittaa?

Maidan, tiedäthän, että KANsallisessa TerveysArkistossa voi piilottaa potilaskertomuksiaan? Ainakin yksittäisten potilaskertomusten näkymisen lääkäreille voi estää, itse piilotin yhden arkaluontoisemman mutta suhteellisen merkityksettömän potilaskertomuksen juuri alkuviikosta. (Löytyy sivupalkin "Suostumus ja kiellot -kohdasta" --> "Rajoita potilastietojen luovuttamista" --> "Muokkaa käyntien/hoitojaksojen luovutuskieltoja".) KANTA-sivustolla on myös mahdollista kieltää tietojen luovutus kokonaan, joten kannattaa olla tarkkana, ettei vahingossa piilota myös asiallisia/tarpeellisia potilaskertomuksia lääkäreiltä.
 
Itse käyn lääkärissä aina kun on aihetta.

Nuorella, perusterveellä miehellä nyt ei mitään suurempia vaivoja ole ollutkaan, mutta aiheellisia lääkärikäyntejä tulee satunnaisesti esim silmätulehduksen tai muiden harmillisten mutta normaalien vaivojen takia.

Käytän tervettä maalaisjärkeä ja kuuntelen kehoani. Jos alkaa tuntua että nyt ei kaikki ole kunnossa, niin sitten vain lääkäriin. Minkään flunssan takia en ole lääkärissä käynyt, paitsi kun kuiva ja hakkaava yskä oli kestänyt kolme viikkoa niin pahana että nukkuminen oli vaikeaa ja makuuasennosta istumaan nouseminen tuotti suurta tuskaa, vatsanseudun lihasten kipeydyttyä yskän takia.

En ole niitä vanhan ajan tervaskantoja, jotka menevät lääkäriin vasta kun alkaa näyttää siltä että muuten on tiedossa muutto kirkonmaalle. Jokainen tekee omat päätöksensä, mutta omasta mielestäni vaivat on mukavampi ja helpompi hoitaa kuntoon jo varhaisessa vaiheessa ennen kuin ne pahenevat vaikeasti hoidettaviksi. Tämä pätee erityisesti hampaiten kohdalla, koska sairas suu altistaa monille sairauksille. Hampaan irti kiskominen tai juurihoito on ikävä toimenpide verrattuna hampaan paikkaamiseen ajoissa.
 
Back
Top