Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Tämä laakeriasia taitaa olla vähän monimutkaisempi kuin yleisesti ymmärretään. Saa mennä toiseen maailman paloon kun edellisen kerran on käytetty laakereita sotatalouden kuristajana. On hyvin mahdollista että laakerit on puttelille hyvin iso päänsärky.

No aloitetaan alusta, eli metallurgiasta ja voiteluaineista. Trans-siperian radalla laakerin tulee toimia +100 - -70°C lämpötiloissa. Samaa vaatimusta ei ole missään muussa junaradassa koko maailmassa. Kun katselee voiteluaineita raskaisiin laakereihin niin jo -40°C tekee vaikeaa ja tuolla -70°C tulee vastaukseksi täysi ei-oo. Erästä puolituttua metallurgia jututin tässä taannoin ja yritin keskustella aiheesta. Vastauksia ei oikein tullut ja kauttarantain jotain suostui kertoilemaan. Käytännössä laakeria joka toimii junan telikuormilla ja +100 - -70°C lämpötila-alueella ei ole olemassa missään. Kehnosti toimivan voisi periaatteessa tehdä mutta vaatisi pitkällisen kehitystyön ja laajat kenttäkokeet. Mennään siis normaalin osaamisen ulkopuolelle niin että heilahtaa. Antoi myös ymmärtää että työmaalla oli ohjeistettu että jos joku näitä alkaa kysellä niin heti tietoa pääkonttorille. Eli jotain tässä lienee menossa ja asian keskustelu päättyi siihen.

Tiedetään että Neuvostoliiton aikaan junat alkoi kulkea ilman vaihtoja Trans-siperian radalla ja kulkevat vielä nykyäänkin. Aiheesta löytyy vanhempaa ja uudempaa matkakertomusta ihan lehdidistä. Joten Neuvostoliitto kykeni kehittämään laakerin joka toimii ainakin jotenkuten mutta ei leikkaa kiinni ekalla pakkasajolla. Jopa nykymenetelmin tälläinen laakeri kestää huonosti, mahdollisesti vain kuukausia. Neuvostoliiton hajottua markkinat avautui ja SKF oli ekana apajilla ja tekikin junan telejä Venäläisen yhteisyrityksen kanssa. Tästä löytyy vanhoja tiedotteita ja sieltä on tietoa että yhteisyrityksen telien osista osa tuli aina Ruotsin tehtailta. Voidaan vahvasti olettaa että SKF sai kerättä tuon Neuvostoliiton kehittämän laakerin salaisuudet ja vietyä sen automatisoidulle linjalle. Sekä pystyi tekemään viimeistelyn vaatimat kenttäkokeet Trans-siperian liikenteessä. Neuvostoliitossa nuo laakerit oli puoli-manuaalista tuotantoa joten SKF teki ne taatusti halvemmin ja paremmin. Yhteisyritys ja tuotannon hajoitus tekee myös sen että kumpikaan osapuoli ei hallitse sitä koko prosessia. Niin kauan kuin SKF ei suostu yhteistyöhön ryssän tehtaan kanssa niin niitä uusia telejä ei tule. Eikä tule mistään muualtakaan koko maailmasta.

Tsaarin aikaan Trans-siperian rata oli paloittain olemassa ja välillä mentiin mm. lautalla. Tuolloin siis juna ei ajanut sekä lämpimässä että pakkasessa. Kapean pakkaslämpötilan laakeri on helppo tehdä kun ei ole suurta lämpöliikettä. Joten heivataan rahti vain junas toiseen pariin kertaan niin hyvin kulkee. Kaikki merkti viittaa siihen että ryssä joutuu siirtymään tähän käytäntöön viimeistään ensitalvena ja ehkä on jo tuossa nyt. Koko vaunufleetti kun pyörii taatusti samoilla "kehnoilla" laakereilla, eli niitä saa vaihtaa tiheään. Mutta junat kuitenkin kulkee koko maassa, tai ainakin kulki. Ja loppujen lopuksi se on Ruotsi joka puristelee puttelia näistä laakerikuulista joten nykytilanne jossa ryssä targetoi rajusti juuri Ruotsia alkaa saada ihan uusia ulottuvuuksia. Tässä joko ryssä luopuu yhtenäisestäTrans-siperian radasta tai kehittää sen laakerin uudelleen vuosia kestävällä työllä.

Tämä koko kirjoitus perustuu hyvin hajanaisiin tiedonmuruihin ja siihen tulee suhtautia siten, eli aukot on täytetty ihan aidolla mutulla. Maailman tila juuri tänään vaikuttaa kyllä juuri tälle ja jokin ryssiä närästää Råttissa oikein urakalla vaikka eivät olekkaan mitään ihmeempää tehneet julkisesti.

Nyt tulee kyllä vahvaa tarinaa. Kyllä tietyt lämpötilat asettavat laakereille haasteita. Luvattuun kitkakertoimeen tuskin päästään –70 asteessa ja voitelu ei välttämättä oikein enää pysy laakerin rakenteen sisällä +70 asteessa.

Ja sitten pulahdetaan sieltä insinöörien märkien talouspaperien sekaisesta yksiöstä takaisin tosielämän pariin:

Mitäköhän mahtaa tapahtua –70 asteiselle junanvaunun laakerille kun juna lähtee liikkeelle? Laakeri aiheuttaa runsasta kitkaa alkuun, jonka jälkeen jo muutamassa sekunnissa laakeri lämpiää normaaleihin lämpötiloihin kitkan vaikutuksesta. Lämpeneminen taas johtaa kitkan nopeaan vähenemiseen.

Näin siis tosielämässä. Ole hyvä.

Toinen tarina olisikin sitten moottorien tai muiden kylmässä käynnistettävien laitteiden alkukitka.

ps. Olen säilyttänyt sähköpyörää ulkona ilman akkua –25 asteessa. Moottorin sisällä on vaseliinissa uiva kolmirattainen alennusvaihteisto. Ensimmäiset kymmenen metriä oli todella tahmeita ja moottoria sai polkea kunnolla. Sen jälkeen toimi kuin palmun alla. Mitä jäykempää vaseliinia, sen nopeammin se lämpiää.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tulee kyllä vahvaa tarinaa. Kyllä tietyt lämpötilat asettavat laakereille haasteita. Luvattuun kitkakertoimeen tuskin päästään –70 asteessa ja voitelu ei välttämättä oikein enää pysy laakerin rakenteen sisällä +70 asteessa.

Ja sitten pulahdetaan sieltä insinöörien märkien talouspaperien sekaisesta yksiöstä takaisin tosielämän pariin:

Mitäköhän mahtaa tapahtua –70 asteiselle junanvaunun laakerille kun juna lähtee liikkeelle? Laakeri aiheuttaa runsasta kitkaa alkuun, jonka jälkeen jo muutamassa sekunnissa laakeri lämpiää normaaleihin lämpötiloihin kitkan vaikutuksesta. Lämpeneminen taas johtaa kitkan nopeaan vähenemiseen.

Näin siis tosielämässä. Ole hyvä.

Toinen tarina olisikin sitten moottorien tai muiden kylmässä käynnistettävien laitteiden alkukitka.

ps. Olen säilyttänyt sähköpyörää ulkona ilman akkua –25 asteessa. Moottorin sisällä on vaseliinissa uiva kolmirattainen alennusvaihteisto. Ensimmäiset kymmenen metriä oli todella tahmeita ja moottoria sai polkea kunnolla. Sen jälkeen toimi kuin palmun alla. Mitä jäykempää vaseliinia, sen nopeammin se lämpiää.
Jostain syystä aiheesta kerrotaan näin:
https://www.railway.supply/en/russian-railway-is-on-the-verge-of-collapse/

Ja jopa ryssät itse myöntää että ongelmaa on ja sitä yritetään ratkoa kesään 2023 mennessä:
https://interfax.com/newsroom/top-stories/88585/

Samassa mainitaan että SKF lopetti toimitukset ja siksi ongelma on.

Siitä lämpenemisestä, eli miten nopeasti veikkaat tuollaisen muutamia satoja kiloja rautaa lämpenevän laakerin kitkalla? Arvaa myös lähteekö liikkeelle vai jääkö veturi sutimaan paikalleen jos ne laakerit on niin jäykkiä että alkaisivat lämmittää tuota akselia..
1681329580873.png
 
Jostain syystä aiheesta kerrotaan näin:
https://www.railway.supply/en/russian-railway-is-on-the-verge-of-collapse/

Ja jopa ryssät itse myöntää että ongelmaa on ja sitä yritetään ratkoa kesään 2023 mennessä:
https://interfax.com/newsroom/top-stories/88585/

Samassa mainitaan että SKF lopetti toimitukset ja siksi ongelma on.

Siitä lämpenemisestä, eli miten nopeasti veikkaat tuollaisen muutamia satoja kiloja rautaa lämpenevän laakerin kitkalla? Arvaa myös lähteekö liikkeelle vai jääkö veturi sutimaan paikalleen jos ne laakerit on niin jäykkiä että alkaisivat lämmittää tuota akselia..
Katso liite: 76720
Miten muuten laakeroitu osa käyttäytyy, kun se laitetaan liikkeeseen -50 asteessa? Kun maalaispojan järjellä ajateltuna siellä on aika huikeat välykset. Jos vähänkään pyörä ei ole tasapainossa, niin luulisi tuollaisen liikkeelle lähdön aiheuttavan melkoisen kuorman ja sitä kautta kuluttavan melkoisesti laakeria ja pesiä. Aiheuttaen lisää ongelmia hyvinkin nopeasti.
 

Näin vaikeetakohan se on tänäpäivänä ryssän ostella infrapunatähtäimiä? Huomattavan moni ostajista näyttää olevan venäjältä noissa ir-kiikareissa, tosin sama pätee ihan kaikkeen tavaraan aliexpressissä.
Paas kokeillen vaikka tusina tilausta.
Jos kolmasosassa laatikoita on halkoja ja kiinalaisia joenrantakiviä paukkumuoviin käärittynä, kolmasosassa on mainoksen tuotteesta joku äärimmäisen halvalla kasattu sekä etäisesti lämpötähtäintä muistuttava laite ja kolmasosassa on tuo aito, mutta rikkinäinen jonkun jo kerran palauttama vehje niin oletko hankintaan tyytyväinen? Eikä minkäänlaista vastausta kuulu, jos yrität tehdä reklamaation. Mitä sitten? Läksiäkkö ryssälästä Kiinaan hakemaan rahat takaisin?
 
Paas kokeillen vaikka tusina tilausta.
Jos kolmasosassa laatikoita on halkoja ja kiinalaisia joenrantakiviä paukkumuoviin käärittynä, kolmasosassa on mainoksen tuotteesta joku äärimmäisen halvalla kasattu sekä etäisesti lämpötähtäintä muistuttava laite ja kolmasosassa on tuo aito, mutta rikkinäinen jonkun jo kerran palauttama vehje niin oletko hankintaan tyytyväinen? Eikä minkäänlaista vastausta kuulu, jos yrität tehdä reklamaation. Mitä sitten? Läksiäkkö ryssälästä Kiinaan hakemaan rahat takaisin?
Kaikenlaista on tullut kiinasta ja aliexpressistä tilattua ja onhan se vähän villin lännen ja idän basaarin sekoitus. Mm. yks halpa lämpökamera on just postin kuljetuksessa tännepäin.

Mutta jos vaikka tuosta kommentteja lukee niin suurin osa ostajista on ryssiä ja ovat olleet tyytyväisiä lämpötähtäimiinsä.

Mikä tässä on ehkä oikeastaan enemmän huomionarvoista on että Kiina on saanut kotimaisen mikrobolometrituotannon toimimaan ja hinnat alas. Ja ITAR-säännöksillä voi pyyhkiä pyllyä jos ryssä saa ostettua 50hz mikrobolometrejä suoraan kiinalaiselta tehtaalta.
 
Kaikenlaista on tullut kiinasta ja aliexpressistä tilattua ja onhan se vähän villin lännen ja idän basaarin sekoitus. Mm. yks halpa lämpökamera on just postin kuljetuksessa tännepäin.

Mutta jos vaikka tuosta kommentteja lukee niin suurin osa ostajista on ryssiä ja ovat olleet tyytyväisiä lämpötähtäimiinsä.

Myynninedistämiskommentteihin kannattaa suhtautua aina varauksella.
 

Taitaa ne pakotteet kuitenkin ryssää "kiusata"... :ROFLMAO:
Entäs jos kansainvälisesti päätetäänkin lähteä turvaamaan Ukrainan viljakuljetuksia Mustallamerellä ? Kynnys siihen ei varmasti ole niin korkea kuin viime kesänä ja Ukrainalla/Romanialla lie aluevesirajoja niin paljon ettei tarvi astua väärälle tontille.

Ja päälle sellainen ukaasi että jos Krimiltä tulee linnun paskakin viljalaivan kannelle niin heihei Krimillä olevat venäläisjoukot.
 
Ukraina-ketjussa oli keskustelua ja arvuuttelua, paljonko sitä rahaa nyt virtaa Venäjälle ölkästä ja miten rahaa tulee sodan rahoittamiseksi. Jonkinlaista estimaattia löytyy Time-lehden jutusta, jossa Yalen Sonnenfeldt ja Tian kertoo kustannuksen olevan keskimäärin 44 taalaa tynnyriltä. Samoin nämä kaverit kertovat, että talous on menossa tiukkaa tahtai alaspäin.

Russia is so inefficient a producer ($44/barrel to extract it and $12/barrel to ship it to Asia versus $22/bbl for Saudi Arabia) that it now selling at breakeven prices with the Urals (Russia) oil market price still below the $60 price cap imposed by the west – all while Russia and Saudi Arabia is forfeiting oil market share amidst hundreds of thousands of new barrels of production coming onboard from new producers such as Guyana, Norway, Kazakhstan, Brazil, and Nigeria.
....
And outside of energy, major sectors of the Russian economy have fallen 60% to 95% from pre-war levels thanks in large part to the exodus of over 1,000 global multinational corporations from Russia, as we have painstakingly documented.
Bofit kertoo tämän päivän katsauksessaan, että ölkkää myytiin eka kvartaalilla keskimäärin hintaan 48 taalaa tynnyriltä. Vaikka miten näitä lukuja ynnäilee, niin johtopäätösä Russia is not stronk on aika lailla selvä. Vararahastoja syödään sellaista vauhtia, että heikompaa hirvittää. Näillä luvuilla ei vuosikausia erikoista operaatiota rahoiteta. Pikemminkin jo syksyllä pitäisi näkyä ahdinko kaikessa kauheudessaan.

Venäläisen Urals-öljyn vientihinta onkin laskenut tuntuvasti viimeisen vuoden aikana. Venäjän finanssiministeriön mukaan Urals-öljyn keskimääräinen vientihinta oli tammi-maaliskuussa noin 48 dollaria tynnyriltä eli 45 % pienempi kuin vuotta aiemmin.
 
Ukraina-ketjussa oli keskustelua ja arvuuttelua, paljonko sitä rahaa nyt virtaa Venäjälle ölkästä ja miten rahaa tulee sodan rahoittamiseksi. Jonkinlaista estimaattia löytyy Time-lehden jutusta, jossa Yalen Sonnenfeldt ja Tian kertoo kustannuksen olevan keskimäärin 44 taalaa tynnyriltä. Samoin nämä kaverit kertovat, että talous on menossa tiukkaa tahtai alaspäin.
Rahaa ei varmasti enää virtaakaan. Ongelma onkin se, että rahaa virtasi tähtitieteellisiä summia 6/2021 - 2/2023 ja kassaa löytyy. Jos oletetaan, että ryssän into sopia lopahtaa kun henkilökohtainen hyöty (=raha) poistuu kansalaisilta, niin vaihtoehdot ryssän lyömiseksi ovat vähintään seuraavat:
a) nopea vaihtoehto: öljyn viennin estäminen -> ryssä kaatuu ja maailmantalous romahtaa
b) pari vuotta: öljyn hintakatto -> nollatase ja kassa loppuu ennen pitkää. Inflaatiolla saanee ostettua kansalaisilta aikaa, mutta silovikeillä palaa käämit. Hintakattoa tulisi ruuvata hieman lisää vaihtoehdon nopeuttamiseksi.
c) hivutus: Nykymalli jossa ostellaan välillisesti öljyä ja varmaan kesällä ruokitaan afrikkaa pakolaisaallon estämiseksi -> menee vuosikausia.

Alla esimerkkinä ryssän satumaisista tuloista kaasun hintakehitys. Jos kuvitellaan tuotantokustannuksiksi 5€/MWh (joka sekin varmaan yläkanttiin), niin voi hahmottaa paljonko ryssä takoi rahaa sodalla siihen asti kunnes putkikaasu katkesi. Kolmen päivän sota näyttää näillä kaavioilla jättipotilta myös vientitaseen osalta. Onneksi meni kuten yleensä menee, eli homma ryssittiin.
ngeu_com.jpeg
 
USA sanktioi Budapestissa pesivän ryssänpankin eikä Unkari voinut kuin niellä päätöksen.

Nyt on alkanut Orbania vähän jännittää, kun pakotteita osuu tarvittaessa Unkarinkin maaperälle ja Unkarin ja rysyjen yhteisiin vehkeilyihin Nato-jäsenyydestä huolimatta. Nytpä Orban julistaakin nöyrästi Unkarin ja USA:n menestyksellistä liittolaisuutta. Twiitin vastauksissa mennään asian ytimeen.

Unkarin ulkoministeri on tässä hiljattain vieraillut taas Moskovassa ja Valkoryssänmaallakin on äskettäin käyty. Sellainen liittolainen se Unkari on.
 
USA sanktioi Budapestissa pesivän ryssänpankin eikä Unkari voinut kuin niellä päätöksen.

Nyt on alkanut Orbania vähän jännittää, kun pakotteita osuu tarvittaessa Unkarinkin maaperälle ja Unkarin ja rysyjen yhteisiin vehkeilyihin Nato-jäsenyydestä huolimatta. Nytpä Orban julistaakin nöyrästi Unkarin ja USA:n menestyksellistä liittolaisuutta. Twiitin vastauksissa mennään asian ytimeen.

Unkarin ulkoministeri on tässä hiljattain vieraillut taas Moskovassa ja Valkoryssänmaallakin on äskettäin käyty. Sellainen liittolainen se Unkari on.

Epäluotettava paska siis. Ryssämielisyys on näkynyt koko ajan. Suomen ja Ruotsin Nato-jarrutus. Ja ryssän vastaisten pakotteiden jatkuva torpedointi.
 
USA sanktioi Budapestissa pesivän ryssänpankin eikä Unkari voinut kuin niellä päätöksen.

Nyt on alkanut Orbania vähän jännittää, kun pakotteita osuu tarvittaessa Unkarinkin maaperälle ja Unkarin ja rysyjen yhteisiin vehkeilyihin Nato-jäsenyydestä huolimatta. Nytpä Orban julistaakin nöyrästi Unkarin ja USA:n menestyksellistä liittolaisuutta. Twiitin vastauksissa mennään asian ytimeen.

Unkarin ulkoministeri on tässä hiljattain vieraillut taas Moskovassa ja Valkoryssänmaallakin on äskettäin käyty. Sellainen liittolainen se Unkari on.
Kummasti alkaa puttelin kaverit harveta kun rupla liiraa kohti arvottomuutta ja zenäjän keskuspankilta alkaa taalat loppua. Mutta itseppähän ryssän koko maailmansa perustivat rahan varaan. Kun hallintohimmelistä loppuu voitelu niin putteli saa käskytellä ihan itse itseään.
 
Back
Top