Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Kaksi edellistä uutista eli maksuliikennevaikeudet ja omaisuuden uudelleenjärjestelyt liittyvät selkeästi kremlin sotataloussiirtymään. Kun keskuspankin valuuttavarannot hupenee ja vaihtotaseen alijäämä kasvaa niin tilanteelle pitää tehdä jotain. Jos ei tee niin ruplan arvo romahtaa hyvin äkkiä. Yksikertaisin tapa vaihtotaseen hallintaan on laittaa maksuliikenne ulospäin seis ja jättää vain sodan kannalta välttämätön kauppa. Koska ryssä valehtelee aina niin helpoin tapa uutisoida vatnikille tilanne on kertoa että Kiinalaisten pankkien vika. Ja tietysti kreml neuvottelee&hoitaa&pitää huolta vatnikista. Todellisuudessa kreml on taatusti vetänyt töpselin valuuttakaupan vaihtotilistä niin eipähän pääse vatnikki tuhlaamaan rahavarojaan ulkomaiseen tuontitavaraan.

Toinen seuraus vääjäämättömästi jossain kohtaa tulevasta ruplan romahduksesta on se että sisäinen talous jumittuu siihen. Ratkaisu on kansallistaminen ja katsoa johto sellaiseksi joka pitää pyörät pyörimässä vaikka ei olisi käypää maksuvälinettä. Kuuluu kriittisenä osana resurssiohjausperusteiseen talouteen. Näin se vatnikki edelleen käy vaikka saapastehtaassa töissä vaikkei saakkaan ruplia vaan ostokupongin kauppaan josta voi ostaa sillä sitten ruokaa tai toisen vatnikin tuottamaa ruokaa. Normaalin kaupallisen koulutuksen omaava johto tuota ei tee, sinne tarvitaan joku oikea komentaja ruoriin.

Talouspakotteiden kuristama talous ja valtavat kulut sotimiseen alkaa aidosti realisoitua ryssälässä. Toimet on ainakin selkeät, eli vaikka ruplalla on arvoa niin mitään turhaa sillä ei pystykkään ostelemaan. Ruokaa&vaatteita saa kaupasta ja bensaa asemalta mutta kaikki muu pikkuhiljaa hiipuu. Tuonnissa keskitytään vain välttämättömään ja sotaan tarvittava menee aina etusijalle. Tällä saadaan tekohengitettyä ruplaa vielä tovi. Kun jättää valuutanvaihdon vain eliitin oikeudeksi niin pysyy sitten se eliittikin tyytyväsenä.
 
Tutkijan mukaan ryssän ns. varjolaivaston toiminta itämerellä voitaisiin estää kynällä.
Laivoilta voitaisiin vaatia todiste vakavasti otettavasta vakuutuksesta ja jos sellainen puuttuu paatti USAn mustalle listalle.

 
Norjalaiselle ampumahiihtopomolle tuomio korruptiosta, huhuja myös ryssän doping tapausten hyssyttelystä.
Onko nyt niin että Norjassa korruptiorikostenlainsäädäntö on ihan vakavasti otettavalla tasolla, kun tälle Bessebergille antoivat kolme ja risat vuotta istumista.
IBU:ssa ilmeisesti savu haistettiin mutta mitään eivät tehneet, ehkä kokivat oman perseen kastumisen riskiksi jos keikuttaa yhteistä venettä.

 
Itävaltakin hakee polkua jolla irtautuu ryssien kaasunisästä. Vuoteen 2027 mennessä pitäisi olla osto Venäjältä nollassa ja joka vuosi täytyy osoittaa, että venäläisen kaasun osuus on vähentynyt. Nyt se on tuolla vain noussut sodasta huolimatta.

Tärkeitä päätöksiä, jotta Venäjälle tulee selväksi mitä kello on lyönyt.


 
Venäjä vakuuttaa että Serbian päätös olla ostamatta venäläisiä hävittäjiä ei vaikuta maiden välisiin suhteisiin. Serbia aikoo ostaa venäläiskoneiden sijaan Rafaleja sillä kaupat venäläisten kautta olisivat tuoneet serbeille talouspakotteita. Rafaleiden osto on Serbian historian suurin asekauppa.

Russia spoke out about Serbia's refusal to buy fighter jets from Moscow​

Serbia’s refusal to buy fighter jets from Russia will not affect relations between the two countries, says Alexei Chepa, First Deputy Chairman of the State Duma Committee on International Affairs. In a conversation with Lenta.ru, he explained why Belgrade decided not to conclude a deal with Moscow .

“We understand that Serbia was going to buy these fighters in order to somehow solve its strategic problems. But given that Serbia is under enormous pressure and, for obvious reasons, there were threats and blackmail in its direction, Serbia would have lost a lot if it had concluded this contract with Russia,” he said.

According to the deputy, such a decision will not affect cooperation between the two states.

According to the Financial Times, Serbia refused to buy fighter jets from Russia. The publication writes that this is due to the Ukrainian conflict and international sanctions. “Due to geopolitical circumstances, it is now impossible, even if we wanted to, to buy anything from Russia,” said an unnamed Serbian official.

Instead, the country decided to purchase the aircraft from France and has already agreed on the terms of the deal by 90 percent. Belgrade will receive 12 fourth-generation Dassault Rafale fighter jets, each worth three billion dollars, in what will be Serbia's largest arms deal.
https://lenta.ru/news/2024/04/14/srbja/
 
Nyt on sitten kaupankäynti ryssien alumiinilla, kuparilla ja nikkelillä kielletty länsimaisissa raaka-ainepörsseissä.

Olemassa olevat varastot voidaan käyttää pois, uusia toimituksia ei sallita.

Ryssä joutuu myymään kaiken alehintaan Aasian markkinoille.

Venäjän vienti näissä tuoteryhmissä on laskenut 2022 ---> 2023 25 miljardista 15 miljardiin, jossa isoin osa tuli hintojen laskun myötä. Nyt varmaan lähestytään 10-11 miljardia tämän vuoden aikana.


Sinänsä hyvä, että tämä meni näin koska LNG:n sanktiointi on oikeasti helpompaa kuin näiden metallien ja silti nämäkin saatiin pois kaupankäynnistä.

Seuraavaksi sitten se kaasu.
 
Nyt on sitten kaupankäynti ryssien alumiinilla, kuparilla ja nikkelillä kielletty länsimaisissa raaka-ainepörsseissä.

Olemassa olevat varastot voidaan käyttää pois, uusia toimituksia ei sallita.

Ryssä joutuu myymään kaiken alehintaan Aasian markkinoille.

Venäjän vienti näissä tuoteryhmissä on laskenut 2022 ---> 2023 25 miljardista 15 miljardiin, jossa isoin osa tuli hintojen laskun myötä. Nyt varmaan lähestytään 10-11 miljardia tämän vuoden aikana.


Sinänsä hyvä, että tämä meni näin koska LNG:n sanktiointi on oikeasti helpompaa kuin näiden metallien ja silti nämäkin saatiin pois kaupankäynnistä.

Seuraavaksi sitten se kaasu.
Miten mahtaa vaikuttaa Suomessa toimivaan Norilsk Nickeliin? Ei varmaan vielä mitenkään, kun Suomessa taidetaan vaan jalostaa malmi? En tiedä, viisaammat kertokoon.

Mutta se on ainakin varma, että kaivosteollisuus näivettyy pikkuhiljaa ryssälässä ja se tulee ajamaan myös raaka-aineiden hintoja ylös länsimaissa.

Pilkkahinnalla ei kaivokset pyöri, joten tämä on kyllä iso uutinen ryssän talouteen pitkällä aikavälillä.

Lisäksi metallit ei putkia pitkin kulje, joten rahtihinnat nousee mukavasti.
 
Nyt on sitten kaupankäynti ryssien alumiinilla, kuparilla ja nikkelillä kielletty länsimaisissa raaka-ainepörsseissä.

Olemassa olevat varastot voidaan käyttää pois, uusia toimituksia ei sallita.

Ryssä joutuu myymään kaiken alehintaan Aasian markkinoille.

Venäjän vienti näissä tuoteryhmissä on laskenut 2022 ---> 2023 25 miljardista 15 miljardiin, jossa isoin osa tuli hintojen laskun myötä. Nyt varmaan lähestytään 10-11 miljardia tämän vuoden aikana.


Sinänsä hyvä, että tämä meni näin koska LNG:n sanktiointi on oikeasti helpompaa kuin näiden metallien ja silti nämäkin saatiin pois kaupankäynnistä.

Seuraavaksi sitten se kaasu.

Ei noita mainittuja myydä kaikkea pörssikaupalla. Osa on sopimuskauppaa, mm nikkelikauppaa tehdään myös sopimuskauppana strategisena metallina.
 
Ei noita mainittuja myydä kaikkea pörssikaupalla. Osa on sopimuskauppaa, mm nikkelikauppaa tehdään myös sopimuskauppana strategisena metallina.
Totta, mutta monet asiakkaat ovat jo äänestäneet jaloillaan ja jättäneet ostamatta ryssiltä, siksi se virta on täyttänyt noita pörssien varastoja (etenkin alumiinissa ilmeisesti yli 90 % LME pörssin varastosta on peräisin Venäjältä).

The share of available aluminium stocks of Russian origin in London Metal Exchange-approved (LME) warehouses rose to 90.4% in December from 78.8% in November, data on the exchange's website showed on Wednesday.

 
Ryssien öljyn etsintäkin on viime vuonna tuottanut lähes vesiperän, uusia öljykenttiä ei ole löytynyt kuin muutamien päivien tarpeiksi ja vanhoja pumpataan tyhjiksi hyvää kyytiä halvalla hinnalla.

 
North Railin junia ollut tässä kuussa aavistus vähemmän tähän ainakin. Jos ennen Kotkan junia ollut päivää kohden keskimäärin 1,5 niin nyt ollut lähempänä yhtä per päivä. Jostain syystä Uudenkaupungin ammoniakkijunia peruutettu vallan ensi kuun puoliväliin.. Ja Niiralan kauttakin tulee niitä lannoitteita vaikkei siitä niin mediassa kun poikkeusluvalla tulevat, nyt näyttää että kahtakin junaa viikossa välillä jos aiemmin oli yksi per juna viikossa.

Ja eikö Harjavaltaan tule myös nikkeliä Kevitsastakin käsittääkseni, eikä kaikki ole Venäjältä, toki Harjavallassa se tehtaan omistus myös venäläisperäistä.
 
Kiinalaisten premium-segmentin autojen myynti nelinkertaistui Venäjällä vuodessa.

In Russia, the number of premium Chinese car models has quadrupled over the year​

At the end of March, there were 46 Chinese models on the Russian car market claiming premium status. They sold 14,736 pieces, which is 33% more than in February, and almost four times (+296%) higher than in March 2023, according to data from experts at Otkritie Bank (part of the VTB group), with which Izvestia reviewed on April 16.

It is clarified that a year ago there were only 11 models in the same segment on the car market, and their sales barely exceeded 3.7 thousand cars. Taking into account premium brands from other countries, the share of the premium segment in the Russian car market has grown to 13%, analysts emphasized.

Experts explained the growth of the indicator by two main factors: the impossibility of purchasing cars from the usual prestigious brands from Europe, Japan, Korea and America due to high prices, as well as the expansion of the volume and diversity of the Chinese model range in the wake of the excitement before the April 1 increase in prices for all parallel imports.

The most popular in March were the Li Xiang L9 and L7 all-terrain vehicles, the mid-size Exeed RX crossover, and two Great Wall sub-brand vehicles - the Tank brand all-terrain vehicles, the 300 series model and the 500 series. Customers also often chose Voayah Free. In addition, cars such as Zeekr 001 and Hongqi H5 sold in the hundreds in March. Voyah Dreamer, Hongqi HS5, Zeekr 009 and Avatr C11 also showed triple-digit sales figures. Six more models - Rox Stone 01, Zeekr 007, Aito M5 and M7, Yangwang U8 and Wey 05 - have been sold in dozens so far.

However, according to the credit institution, the dynamics of growth in sales of cars of familiar premium brands from Europe, America, Japan and Korea also grew quite actively in March: 4,549 of them were sold - 73% more than in February 2024, and 76% more than in February 2024. more regarding March 2023.

“Most likely, we will no longer see such a high share of the premium segment during the current year. Official distributors are gradually running out of cars produced in 2023, which could be purchased at a maximum discount. In addition, an additional factor in the decline in segment sales in subsequent months may be the luxury tax, under which the Ministry of Industry and Trade has expanded the number of models. The list of cars for which the state will have to pay several hundred thousand rubles at the end of the year already includes Li Xiang L9, Voyah Dremer, Hongqi E-HS9 and Zeekr 009,” noted the press service of Otkritie Bank.

They also added that the low purchasing power of the Russian market as a whole forces the majority of the population to reorient themselves towards cars of mass brands. The credit institution believes that the premium share will probably gradually return to the usual 10%.

The day before, auto expert of the Za Rulem magazine, Alexander Vinogradov, told which cars you should pay attention to when choosing a family car on the Russian secondary market with a budget of 800 thousand rubles. So, in his opinion, you can consider the Lada Largus, Skoda Octavia, Chevrolet Cruze and Toyota Avensis models.
https://iz.ru/1682786/2024-04-16/v-...odelei-avto-uvelichilos-za-god-v-chetyre-raza
 
Ryssät eivät koskaan jätä tilaisuutta käyttämättä ampuakseen itseään jalkaan. Useat alueet kieltävät nyt ulkomaalaisen työvoiman käytön takseissa sekä erinäisissä myyntipisteissä. Aivan kuin se ratkaisisi mitään ongelmaa, luo vain uusia. Hallinnolle kyllä sopii ihmisten liikkumisen sekä rahankäytön rajoittaminen, mutta venäläinen on kekseliäs kiertämään ja luomaan harmaata taloutta tuollaisen kiellon ympärille.

 
Vaikka ryssien paskapuheesta saisi sellaisen kuvan, että heillä edelleen menee hyvin eikä pakotteet pure niin faktat eivät oikein tue sitä väitettä.

Viime vuoteen verrattuna viennin arvo putosi noin 7 miljardia ja tuonnin noin 6 miljardia dollaria ensimmäisellä kvartaalilla.

Se ei oikein vahvista näkemystä, että tilanne olisi mitenkään stabiili.
Viikon sisällä on asetettu metalleihin pakotteita ja kerrottu että öljyteollisuus pumppaa lähteitään kuivaksi, kaasun hinta on pohjissa ja vuoden lopussa häämöttää putkikaasun toimitusten loppuminen Eurooppaan samalla kun Japani irtautuu mahdollisimman nopeasti LNG sopimuksistaan Venäjän kanssa, jalostamoissa on korjaamista varmasti koko vuodeksi ja Ukraina saattaa räjäytellä niitä lisääkin, polttoaineita täytyy ostaa ulkomailta ja sotkea kotimaiseen kaikkea mahdollista moskaa sekaan, jotta voluumia syntyy sekä kolossaaliset tulvaongelmat Uralin kahta puolta tuhoavat miljardien arvosta infrastruktuuria ja tulevat haittaamaan pitkään eteläisen Venäjän logistiikkaa.

Putler istuu bunkkerissaan ja kertoo kansalle kuinka hienosti heillä menee.

 
Yandexin omistuksia ryssä veivaa, venäjän toiminnot eristetään ja Hollantiin länsi toiminnot.
Olisi mielenkiintoista kuulla EU neuvoston päätös millä perusteella entinen tj pakotelistalta poistettiin.


 
Back
Top