Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Taas mennään, tällä kertaa kohteena Venäjän sotilaspuolen toimitusketjut. Tämä on kyllä kerrassaan mainiota.
 
Uutisia Venäläisten taloudesta, poimittu Venäläisten videoplogeista:
-Ruuan hinta on stabiloitunut, hinta nousi käytännössä 2x aikaisempaan. Eli suoraan "teoreettisen" ruplakurssin mukaisesti
-Isoissa supermarketeissa on noin kaikkea, keskikokoiset ja pienet kaupat alkaa olla osin tyhjiä
-Elektroniikka alkaa kadota kaupoista, ostohaluja vähentää posketon hintataso, korotuksilla noissa vain taivas rajana
-Työpaikat vähenee, yleinen trendi on että sovitaan pienemmästä palkasta jotta saa pitää työnsä
-jotain ymmärtävillä on käsitys että kuukausi-pari tässä pitää venyä. Se mitä tuon jälkeen tapahtuu on joko Putinin ihme tai homma romahtaa omaan mahdottomuuteensa
-kotimarkkinan romahtamisen takia venäläiset yritykset hakee asiakkaita viimeisistä ei-pakotteita asettaneista naapureista. Kazastan, Uzbekistan ja Pohjoiskorea tarjoavat varmasti hyvän yrityskasvuympäristön.
 

VR käynnistää idän tavaraliikenteen uudelleen​

Tavaraliikenne käynnistyy uudelleen keskiviikkona 30. maaliskuuta.
VR jatkaakin idän tavaraliikennettä.
VR jatkaakin idän tavaraliikennettä.

VR jatkaakin idän tavaraliikennettä. IL
Tekijän kuva
Anni Tuominen
[email protected]
Tänään klo 9:39

VR:n idän tavaraliikenne käynnistyy uudelleen tänään keskiviikkona, yhtiö tiedottaa.
VR tiedotti aikaisemmin keskeyttävänsä tavaraliikenteen 27. maaliskuuta Venäjän rautateihin kohdistuvien Iso-Britannian pakotteiden vuoksi.

Nyt yhtiö kertoo Ison-Britannian viranomaistiedon mukaan, että kyseiset pakotteet eivät kuitenkaan koske VR-konsernin sopimuksia.
Idän tavaraliikenne käynnistyy uudelleen keskiviikkona 30. maaliskuuta.
Aikaisemmin Venäjän ja Suomen väliä liikennöineen Allegro-junan liikenne keskeytettiin maanantaista 28.maaliskuuta alkaen toistaiseksi. Nyt tehdyllä päätöksellä ei ole vaikutusta Allegron liikennöintiin.
 
Poisto
 
Olen hiukan skeptinen pakotteiden toimimiseen. Lyhyellä tähtäimellä ne saattavat vaikuttaa ja kaataa Putinin hallinnon. Ollaanko tarkkana ettei taloussota mene räiskimiseksi kun pitäisi ampua tarkasti. Kaiken "cancelointi" ei ole sitä.

Mahdollinen ikävä vaikutus, 10-20 vuoden tähtäimellä, voi olla että niillä pakotteilla saatetaan luoda a) hirviövaltio joka on kuin natsisaksa, b) jos ei sitä niin vähintään Kiinan vasalli. Mistä kukaan tietää mikä on Putinin seuraaja. Siksi meidän on päästävä puolustusliiton jäseneksi. Viimeistään siinä kaaoksessa kun Putin kaatuu, sen jälkeisiä hetkiä ei pidä jäädä odottelemaan. Ettei tehdä toistamiseen samaa virhettä kuin 90-luvulla jolloin oli tilaisuus. Venäjä ei katoa rajan takaa yhtikäs mihinkään. Siellä se on ja tulee olemaan.

Totta kuitenkin on että mitkä olisivat pakotteiden vaihtoehdot. Niin, ei niitä taida olla. Miksipä edes kävisimme kauppaa valtion kanssa joka toteuttaa valtioterrorismia. Mutta ymmärtävätkö venäläiset, tai tietävätkö, sen miksi heistä ei nyt - kansakuntana - tykätä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta onhan tämä aivan päätön ratkaisu huoltovarmuuden kannalta.
Herää kysymys onko syynä poliittisen johdon saamattomuus vai VR:n keskijohdon bonukset?
En nyt tiedä onko Kiinalaiset tuotteet nyt niin korkealla prioriteetilla huoltovarmuuden osalta. Eiköhän Kiinasta tule kuiten junarahtina elektroniikkaa ja muuta kulutustuotetta. Ajattelitko että nämä kaikki siirretään konttiliikenteeksi, rahtilaivoihin? En oikein näe että tuossa transit liikenteessä bonukset painaisi. Veikkaan että ensin itkee kuluttajat, jos Kiinan halpa rompe lakkaa kulkemasta. Voihan olla että tuonti Kiinasta loppuu jos heittäytyvät kovin ryssää tukemaan
 
Olen hiukan skeptinen pakotteiden toimimiseen. Lyhyellä tähtäimellä ne saattavat vaikuttaa ja kaataa Putinin hallinnon. Ollaanko tarkkana ettei taloussota mene räiskimiseksi kun pitäisi ampua tarkasti. Kaiken "cancelointi" ei ole sitä.
Minä kävin omassa päässäni tätä samaa kelaa ja sain mm täältä forumilta lisää eväitä. Oma yhteenvetoni: pakotteet sellaisenaan tuskin kaatavat Puttea. Eivät ne ole juuri missään ketään kaataneet. Mutta yhtään jatkuessaan ne rampauttavat kyvyn käydä teknosotaa. Ryssää haittaa jo nyt selvästi high-techin puute, joka osittain johtuu aiemmista pakotteista. Teoriassa pakotteet voisivat johtaa siihen, että ryssä rakentaa oman high-techin, mutta se on kyllä fantasiaa.
 
En nyt tiedä onko Kiinalaiset tuotteet nyt niin korkealla prioriteetilla huoltovarmuuden osalta. Eiköhän Kiinasta tule kuiten junarahtina elektroniikkaa ja muuta kulutustuotetta. Ajattelitko että nämä kaikki siirretään konttiliikenteeksi, rahtilaivoihin? En oikein näe että tuossa transit liikenteessä bonukset painaisi. Veikkaan että ensin itkee kuluttajat, jos Kiinan halpa rompe lakkaa kulkemasta. Voihan olla että tuonti Kiinasta loppuu jos heittäytyvät kovin ryssää tukemaan
Kiinan ja Länsi-Euroopan välinen junaliikenne on melko uusi ilmiö ja kuljetuskustannuksista johtuen volyymiltään hyvin pieni verrattuna laivaliikenteeseen. Se ei ole katastrofi jos se loppuisi. Toisaalta Venäjän kautta kulkevalle liikenteelle on parhaillaan kehitteillä vaihtoehto joka kiertäisi Venäjän eteläpuolitse ja sisältäisi laivakuljetukset Mustanmeren ja Kaspianmeren ylitse.
 
Veikkaan että ensin itkee kuluttajat, jos Kiinan halpa rompe lakkaa kulkemasta.
Tuo on väärä kuvitelma, että Kiinasta tulee halpaa rompesta. Se on murtoosa tuonnista. Oikeasti lähes "kaikki" rompe tulee kiinasta. Muukin kuin kulutuseletroniikka tai omena tuotteet.
Todella moni brändi on made on China.


Esim moni japanilaiseksi mielletty tuote on kiinalainen.

Screenshot_20220330-201710.jpg
Tai amerikkalaisessa mielletty.
Screenshot_20220330-201840.jpg


Nämä nyt vain esimerkkinä.
 
Tuo on väärä kuvitelma, että Kiinasta tulee halpaa rompesta. Se on murtoosa tuonnista. Oikeasti lähes "kaikki" rompe tulee kiinasta. Muukin kuin kulutuseletroniikka tai omena tuotteet.
Juuri näin. Eivätkö ihmiset ole huomanneet, ettei mm uusia autoja saa ollenkaan? Niitäkään, joita muka tehdään Saksassa.
 
Tuo on väärä kuvitelma, että Kiinasta tulee halpaa rompesta. Se on murtoosa tuonnista. Oikeasti lähes "kaikki" rompe tulee kiinasta. Muukin kuin kulutuseletroniikka tai omena tuotteet.
Todella moni brändi on made on China.


Esim moni japanilaiseksi mielletty tuote on kiinalainen.

Katso liite: 59372
Tai amerikkalaisessa mielletty.
Katso liite: 59374


Nämä nyt vain esimerkkinä.
Joskus miettinyt että mitä kotona jäisi jäljelle jos kaiken kiinassa tehdyn poistaisi? Jotain vanhaa tavaraa todennäköisesti.

Tietokoneet on tehty kiinassa, mutta niiden osista kovalevyt Thaimaassa ja ilmeisesti osa muisteista E.Koreassa tai Taiwanissa.
 
Back
Top