Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kiinan korkeimmat virkamiehet jättivät Putinin Vladivostokissa järjestämän talousfoorumin huomiotta

Itäisen talousfoorumin, joka avattiin 3. syyskuuta Vladivostokissa ja jota markkinoitiin "arvovaltaisena liiketoiminta-areenana" Aasian ja Tyynenmeren alueen maille sekä "vaihtoehtona Davosille", ohittivat Venäjän tärkeimmän kauppakumppanin — Kiinan — korkea-arvoiset virkamiehet.

Kiinan hallituksesta ei osallistunut foorumiin ainuttakaan edustajaa. Kiinan ulkoministeriö ja keskuspankki eivät myöskään lähettäneet paikalle virkamiehiä. Foorumiin saapui vain 120 000 asukkaan kiinalaisen kaupungin pormestari.
😂😂😂
Hyvin pyhkii putjalla, kukahan sinne ylipäänsä tullut?? Läski Kim? Taleban?
 
OPECin tuotantokiintiöiden nostot jatkuvat eli Saudi-Arabia, UAE, Kazakstan ja Irak saivat tahtonsa läpi. Kazakstan ja Irak tuottavat jo nyt yli kiintiöidensä ja kaksi muuta ovat toisen lähteen ainoat, joilla on selkeästi oikeaa kapasiteettia nostaa tuotantoa. Määrä on aika symbolinen, hieman yli 100 000 tynnyriä päivässä, mutta kun se tulee samaan aikaan laskevan kysynnän kanssa niin vaikutus on silti markkinoilla reilusti hintaa alentava, etenkin kun jatkoa on seuraamassa kuukausi toisensa perään.

 
Juttelin netissa yhden henkilön kanssa, hän ei ymmärrä Trumpia kritisoivia ihan täysin, erityisesti asennetta miksi USA ei anna Ukrainalle mitään ilmaiseksi. Hän perustelee miksi USAn pitää koko ajan tukea kaikkia..hän myös askarrutti minua sanomalla että Euroopan edelleen tulee Venäjältä kaasua, Druzhban kautta. LNG:ta ostetaan ja tietenkin miten harmaita teitä pitkin Lännestä kulkee vaikka mitä ryssälään. Tästä laadun ostamisesta on kuulemma Trumpikin maininnut. Onko näin?
Minua kiinnostaa LNG. Kuinka paljon ostetaan ryssien LNG:ta. Ja kuinka paljon kaasua tulee Druzhba putken kautta? Miksi sitä ei voi katkaista? Sopimuksien pitäminen on outoa tilanteessa,jolloin putte rikkonut kansainvälistä lakia hyökkämällä Ukrainaan.
 
Viimeksi muokattu:
2024 7mrd eurolla
Missä LNG terminaalit ovat Euroopassa? Osaatko vastata? Onko 7 mrd 2024 paljon, ja mistä muualta LNG kaasua ylipäänsä muualta ostettu Euroopaan?
 
No, kuinka monta näistä on ryssien LNG terminaaleja, Suomessa ainakin tunsin ennestän yhdestä. Entä muut? Ja onko mahdollisuus laittaa poikki Druzhban? Vai LNG:ta ostetaaan paljon enemmän? Tästä ei mielellään puhuta, mutta pitää.
 
No, kuinka monta näistä on ryssien LNG terminaaleja, Suomessa ainakin tunsin ennestän yhdestä. Entä muut? Ja onko mahdollisuus laittaa poikki Druzhban? Vai LNG:ta ostetaaan paljon enemmän? Tästä ei mielellään puhuta, mutta pitää.

Kyllä tästä puhutaan.
Ensi vuonna ei solmita enää uusi sopimuksia (EU:n suunnitelma) ja
Euroopan Unioni haluaa lopettaa venäläisten LNG -kaasun tuonnin kokonaan v. 2028, jolloin (tammikuussa 2028) pitkäaikaisetkin sopimukset päättyvät.

Euroopan unioni toi venäläistä nesteytettyä maakaasua (LNG) noin 4,48 miljardin euron (5,23 miljardin dollarin) arvosta vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla.

Tämä oli kasvua 3,47 miljardista eurosta viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna EU:n tilastoviraston Eurostatin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa mietiskelyssä kuka ostaa mitäkin ryssiltä tulee muistaa mittasuhteet.

Öljyä ostaa Euroopassa enää Unkari ja Slovakia, samoin putkikaasua käytännössä enää samat mätämunat. Trumpiltahan on tullut parin viime viikon aikana avointa viestiä, että EU:n tulee lopettaa energian osto Venäjältä, sehän on suoraan naamioitu nootti Ficolle ja Orbanille, koska heidän politiikkaansa se merkitsee täyskäännöstä. Mikäli Trump on asiassa tosissaan niin kulisseissa menee sitten viesti siitä mitä seuraa ellei Unkari ja Slovakia muuta kurssiaan. Jäädään odottamaan mitä tuleman pitää, mutta kumpikaan ei ole asettumassa poikkiteloin sekä USAn että EUn kanssa, jälkimmäisen kanssa ovat temppuilleet, mutta molempia vastaan ei tule onnistumaan.

LNG:ä ostaa pienissä määrin Ranska, Espanja ja Belgia, joilla on niitä pitkäaikaissopimuksia joiden perusteella maksaisivat vaikka lopettaisivat kaasun vastaanoton (Take Or Pay tyyppinen sopimus). Mikäli venäläinen maakaasu menee pakotteiden alle niin siltä osin tilanne muuttuisi välittömästi, mutta tämähän ei tule tapahtumaan kun Slovakia ja Unkari ovat mukana äänestyksissä.

Tuosta EU:n tolpasta siis pienenee LNG jatkuvasti ja loppuu viimeistään 2027 lopussa, todennäköisesti aikaisemminkin.

Putkikaasu tulee Turkin kautta ja siihen ei ole haluttu puuttua muuten kuin siirtomaksuja korottaen, jolloin se on vähemmän kannattavaa ryssille, erityisesti Bulgaria ja Turkki ovat maksuja koettaneet jo useita kertoja. Lisäksi putkeen on ostettu isompia määriä Azerbaidžanin kaasua, jolloin kokonaisvolyymin ollessa rajallinen, toisen täytyy vähentyä. Eli on luotu kilpailuasetelma, jossa hintaa voidaan painaa alaspäin. Kun peli on pelattu näin niin sillä on saatu Turkki oikealle puolelle, se hyötyy voimakkaasti siitä, miten ryssiä nyt kuritetaan ja Turkin oma talous on ollut niin kuralla, että kaikki pienikin edistys on sille tärkeää.

Putkiöljyn virtaukseen Ukraina pystyy halutessaan vaikuttamaan itsekin kuten onkin viimeaikoina tehnyt, siellä Valko-Venäjän rajan läheisyydessä on useampia pumppausasemia vaurioitettu, jolloin volyymit ovat ainakin väliaikaisesti laskeneet, mikäli onnistuvat pysäyttämään virtauksen pidemmäksi aikaa talvella niin öljy voi jäätyä putkeen lopettaen tulot siitä hyvin pitkiksi ajoiksi.

Largest-importers-of-fossil-fuels-from-Russia2025-07-01_EN-1536x683.webp

Näiden lisäksi nyt loppuvuodesta laskevat merkittävästi mm. lannoitteiden, alumiinin ja erilaisten metallituotteiden tuonti, kun niitä koskevat tuontikiintiöt ja -tullit. Ensi vuonna kiintiöt supistuvat taas merkittävästi ja tullit kiristyvät, joten täytyy ymmärtää millainen hirttosilmukka Venäjää vastaan on rakennettu.

Jokatapauksessa noiden EU tolppien korkeus yo. kuvassa on jo niin mitätön, että kovin suurta merkitystä niillä ei enää ole, toki nolla on parempi luku ja sitä kohtihan tilanne on lipumassa kvartaali kvartaalilta.

Ukrainan jalostamoiskut vaikuttanevat suoraan tuohon oil products kategoriaan ja siten vähentävät omalta osaltaan siitä saatavaa tuloa.

Mikään yksittäinen asia ei ratkaise Venäjän talouden tilaa lyhyellä aikavälillä, mutta kymmenet ja sadat asiat, jotka menevät heikommin kuin aikaisemmin summautuvat ja sodan sekä muun yhteiskunnan toiminnan rahoittaminen käy jatkuvasti vaikeammaksi.

Matala öljyn hinta on nyt loppuvuodesta ja erityisesti ensivuonna se isoin ongelma, se leikkaa kymmeniä prosentteja tulovirrasta.

Täältä löytyy tuo kuva ja paljon muutakin dataa.

 
Kallis yksikkö venäläisten kannalta:
"
Ukrainalainen elokuvatuottaja Pavlo ”Lazar” Jelizarov hankki toukokuussa 2022 tupakan salakuljettajilta maatalousdroonin. Siitä alkoi kehityskulku, jonka myötä ”Lazarin ryhmästä” on kasvanut yksi Ukrainan tärkeimmistä drooniyksiköistä, joka on erikoistunut raskaisiin pommitusdrooneihin. Asiasta kertoo Forbes Ukraine.
Maatalousdroonin ostettuaan Lazar perusti oman sotilasyksikkönsä syyskuussa 2022. Yksikkö liitettiin osaksi Ukrainan kansalliskaartia, ja alussa siinä oli 300 jäsentä.
Yksikön jäsenistä 98 prosenttia oli siviilejä. Esimerkiksi tiedusteluosastoa johti joukko entisiä talousanalyytikkoja. Se ei kuitenkaan menoa hidastanut.
Kuluvan vuoden kesään mennessä Lazarin ryhmä on tuhonnut drooneilla yli 12 miljardin dollarin (noin 10,2 miljardin euron) arvosta Venäjän kalustoa. Tähän lukuun sisältyy 2 000 panssarivaunua ja 3 000 muuta panssaroitua ajoneuvoa.
"
 
Peskov kertoi ettei talouspakotteilla ole ollut minkäänlaista vaikutusta! Jostain syystä venäläiset kuitenkin jaksavat itkeä pakotteista.

Peskov: Western sanctions against Russia have had no effect​


MOSCOW, September 8. /TASS/. The sanctions imposed by Western countries against Russia over the past four years have had no effect on the country.

This was stated in a commentary to the Telegram channel "Yunashev Live" by the press secretary of the Russian president Dmitry Peskov.

"In general, one can probably say one thing: this unprecedented number of sanctions that have been imposed against our country over the past, one might say, four years have had no effect," the Kremlin spokesman said.
https://tass.ru/ekonomika/24993893
 
Kyllä tästä puhutaan.
Ensi vuonna ei solmita enää uusi sopimuksia (EU:n suunnitelma) ja
Euroopan Unioni haluaa lopettaa venäläisten LNG -kaasun tuonnin kokonaan v. 2028, jolloin (tammikuussa 2028) pitkäaikaisetkin sopimukset päättyvät.

Euroopan unioni toi venäläistä nesteytettyä maakaasua (LNG) noin 4,48 miljardin euron (5,23 miljardin dollarin) arvosta vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla.

Tämä oli kasvua 3,47 miljardista eurosta viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna EU:n tilastoviraston Eurostatin mukaan.

1757361854146.webp
 
Washingtonissa yritetään sorvata tiukempia sekä laajempia pakotteita ryssien talouden kurjistamiseksi, toivottavasti tuolla päästään yhteisymmärrykseen ja edelleen löytyy keinoja vaikeuttaa kaikkea Venäjän taloudellista toimintaa.


Sekään ei ole ryssien tilannetta helpottamassa, että pääasiakas eli Kiina on aikeissa sulkea noin 100 miljoonaa tonnia jalostamokapasiteettia seuraavan 3-5 vuoden kuluessa heikon kannattavuuden sekä ylikapasiteetin vuoksi. Siinä menee melkoinen siivu Venäjän vientipotentiaalista samalla.

 
Viimeksi muokattu:
Venäjällä varastot täyttyvät uusista autoista, elokuuhun mennessä 63% tänä vuonna myydyistä uusista autoista olivat mallivuotta 2023 tai 2024. Varastossa on vielä 100000 vuosimallin 2024 autoa, yhteensä varastossa on yli 500000 uutta autoa.

Cars parked in warehouses​


Hundreds of thousands of last year's cars remain in dealer warehouses. By August, 63% of the total sales volume were cars of the 2023 and 2024 model years, according to data from the Avtostat agency. In 2024, over 1 million Chinese cars worth more than $20 billion were imported into the country. In 2025, about 300 thousand less, Kommersant FM's sources say. They estimate the volume of stocks at between 100 thousand and 500 thousand cars. At what price will the remainder be sold? And when will consumers see the updated model range? Yulia Savina looked into the matter.

This year, car dealerships managed to sell about 0.5 million cars of the 2024 model year. There are still about 100 thousand such cars in stock, Avtostat analysts calculated. At the same time, according to the CEO of the Avtodom group of companies, Andrey Olkhovsky, the total volume of warehouses now amounts to more than 500 thousand cars. According to him, taking into account the volumes that are produced in Russia every month, it will take more than a year to empty these warehouses: “At the current level of sales, about 120 thousand, this is a fairly large volume for several months in advance. These warehouses are located in Russia, so the cars still need to be sold, and new deliveries will most likely be planned for the very beginning of January. After all, the Chinese celebrate the New Year a little later, and they must have time to make shipments before that.

Cars of the next model range will be more expensive due to the rising exchange rate and an increase in the recycling fee. For foreign cars with an engine capacity of 1 to 2 liters - plus 140 thousand rubles in 2026. The import of 3-liter cars will increase in price by about 320 thousand rubles. According to Alexey Podshchekoldin, President of the Russian Automobile Dealers Association, 66 Chinese brands are represented in the Russian Federation, and some dealers still have 2023 stock: “There are small stocks that have not yet proven themselves on the market, for example, Kaiyi, BAIC, BAW and others. Russians are afraid to take them because they understand that it will be very difficult to buy spare parts for them later, that is, it will become more difficult to service this car, and these cars will lose more in their final value.”

At the same time, according to the results of seven months of 2025, just over 5.5 thousand electric cars were sold in Russia. This is two times less than for the same period in 2024. The share of "electric cars" in the total volume of the car market is now less than 1%. But this market segment cannot be called unpromising, says Alexey Barmin, Managing Partner of the Prestige-Auto Group of Companies: “Chinese concerns have experienced a large overstocking of warehouses. But our Russian cars, for example, Evolute, have been standing since 2023 and cannot be sold. AITO, in particular, is a good brand, but certain models — M5, M7 — have also been in dealer warehouses since 2023. It so happened that these are not very competitive electric cars. I would not put this in a separate class, for example, electric cars or hybrids. Because in general this segment, although not very strongly supported in Russia, nevertheless, the cars continue to be supplied, since they themselves are quite interesting and economical.”


Over 773 thousand new passenger cars were sold in Russia in the first eight months of this year, 23% less than in the same period of 2024. According to Frank RG analysts, 70% of car sales are carried out with the use of credit funds. But the approval rate dropped to 39% in September. Market participants agree that sales can be restored only if the Central Bank's key rate is reduced to at least 12%.
https://www.kommersant.ru/doc/8023929?from=vertical_lenta
 
Venäjällä varastot täyttyvät uusista autoista, elokuuhun mennessä 63% tänä vuonna myydyistä uusista autoista olivat mallivuotta 2023 tai 2024. Varastossa on vielä 100000 vuosimallin 2024 autoa, yhteensä varastossa on yli 500000 uutta autoa.

https://www.kommersant.ru/doc/8023929?from=vertical_lenta
Epäillä sopii, että näistä tulee piakkoin haluamattaan elinten luovuttajia pimeille varaosamarkkinoille. Venäjä ja arvokas tavara varastoissa on niin nähty yhtälö.
 
No mitä voi tehdä tavaroille jota EU:sta menee Venäjälle esim Kazahstanin kautta. Tämä oli kuulemma niin jos eu:ssa oleva yritys myynyt esim. Joku tavara 12 miljoonalla, sitten lopetti sen myynti suoraan Venäjälle, ja sama tuote menee samalla summalla Kazahstaniin, ja sieltä palaa Venäjälle. Tämä on se harma bisnes.
Siksi vatnikit sanoo "mikä sanktiot, meillä on kaikki kuten oliki ennen. Varmaan jotkut rehellisesti lopetti. Mutta voiko tätä harma bisnesta todeta ja miten?
 
No mitä voi tehdä tavaroille jota EU:sta menee Venäjälle esim Kazahstanin kautta. Tämä oli kuulemma niin jos eu:ssa oleva yritys myynyt esim. Joku tavara 12 miljoonalla, sitten lopetti sen myynti suoraan Venäjälle, ja sama tuote menee samalla summalla Kazahstaniin, ja sieltä palaa Venäjälle. Tämä on se harma bisnes.
Siksi vatnikit sanoo "mikä sanktiot, meillä on kaikki kuten oliki ennen. Varmaan jotkut rehellisesti lopetti. Mutta voiko tätä harma bisnesta todeta ja miten?

Kaikki vienti ei ole kiellettyä, ei se että Venäjälle menee tavaraa jonkun summan X arvosta tarkoita, että se koko summa on jotain pakotteiden kiertoa. Moni yritys on lopettanut toimintansa Venäjällä tai suoran viennin sinne ja mikäli kyseessä ei ole pakotteiden alaiset tuotteet niin kyllä tilalle tulee jotain muuta vientiä bulvaanien ja välikäsien kautta. Esimerkiksi kodinkoneet Euroopasta tai autonrenkaat, lääkkeet, ruoka jne. Joillain yrityksillä voi olla kielto myydä suoraan Venäjälle tai sieltä on mennyt oman ketjun myyntiliike nurin tai uusien omistajien käsiin, tällöin vienti voi mennä muita reittejä. Toki kaikki harmaatalous sekä pakotteiden kierto haluaa hyödyntää samoja reittejä, mutta se on vain jokin osuus kokonaisviennistä.

Tottakai ryssät sanovat, että kaikki on niinkuin ennenkin, mutta totuus on usein tarua ihmeellisempi. Kummasti niitä siviililentokoneita ei esimerkiksi valmistu kuten aiemmin tai kaivoksia suljetaan kun varaosia tuotantolaitteisiin ei ole tai jalostamot jäävät korjaamatta. Se millä on merkitystä voidaan estää kohtalaisen hyvin, ne millä ei ole mitään merkitystä kuten vaikkapa kodinkoneet niin menkööt sinne, sehän on vain sekin raha pois venäläisiltä.

Samaan aikaan öljytuotteiden vienti on laskenut jyrkästi. Rahan tulovirta vähenee, joten kyllä se jossain vaiheessa tulee leikkaamaan sitä ostettavien hyödykkeiden virtaakin, persaukisille ei ole koskaan mitään hyvää luvassa.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top