Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset


Kulissit kaatuu ja kuplat puhkeaa🤣🤣🤣

Venäjän diktaattori Vladimir Putin tekee kaikkensa, jotta illuusio normaalista elämästä säilyisi Venäjällä.
– Mutta se on illuusio, ja ”normaalius” murenee päivä päivältä enemmän ja enemmän. Moskova on kuvainnollisesti viimeinen, joka sammuttaa valot.
Kunhan ei toteutuisi..
 
  • Tykkää
Reactions: BMW
Kunhan ei toteutuisi..
Niin paljon kuin itsekin tuota toivoisin niin saman Verkkouutisten jutun kommenteista voisi poimia:

Tämä on yhtä humoristinen juttu, kuin tarinat Venäjän ammusten loppumisesta. Siinäkin on kai menossa osa 587. Ei vaikuta mitään. Moskovassa bileet jatkuu ja shampanja virtaa. Maalla mummot kasvattavat kaalia takapihallaan kuten tähänkin asti.
Näitä "ihan kohta ryssä kaatuu kun sämpylät ovat homeessa" juttuja on kuulunut ainakin maaliskuun alusta asti. Joko muuten "yhtenäinen ja päättäväinen länsi" on poistanut Z- pankit SWIFT järjestelmästä? Entä lopettanut öljyostot, ne bulvaanien kauttakin hoidetut? Taas vaihteeksi ilonpilausviesti :D
 
Niin paljon kuin itsekin tuota toivoisin niin saman Verkkouutisten jutun kommenteista voisi poimia:


Näitä "ihan kohta ryssä kaatuu kun sämpylät ovat homeessa" juttuja on kuulunut ainakin maaliskuun alusta asti. Joko muuten "yhtenäinen ja päättäväinen länsi" on poistanut Z- pankit SWIFT järjestelmästä? Entä lopettanut öljyostot, ne bulvaanien kauttakin hoidetut? Taas vaihteeksi ilonpilausviesti :D
Eikös ne ryssät ole peräntyneet maaliskuusta lähtien, vituttaako?
 
Se että ryssän öljyä ei näy niinkään Itämerellä, ei tarkoita etteikö se liikkuisi ollenkaan. Hyvin liikkuu Mustalla merellä.
Homma toimii niin että tankkeri lähtee satamasta täydessä lastissa ja myöhemmin pumpataan muihin laivoihin siinä määrin että ryssäöljy edustaa lastissa vähemmistöä. Kun lastin enemmistö on muualla pumpattua öljyä koko lasti tulkitaan sen mukaisesti.

Suomalaisille ei ole kovasti kerrottu ryssän talouden porsaanreiistä, mutta niitä kuitenkin riittää.
.
 
Fazer?? Todella harmi, jos totta. Ovat ensin lopettaneet suosikki hapanjuureen leivottu vehnä paahtoleipä, ja nyt tukevat Putlerin fasismia 😡 Boikottiin.
Nyt täytyy pahoitella: näemmä Fazer myi toimintonsa ryssille. Täysillä pisteillä siitä ei kuitenkaan päästä, koska olisi ollut mahdollista pistää koneet seis, kerta toiminnanohjausjärjestelmä vaati yhteyden Suomen päähän.

 
Anteeksipyynnöt ei ole mitään.
Tekoja tässä kaivataan. Ensin pitää irtisanoa se FSB:n vasikka Venäjän maayhtiön CEO:n paikalta. Sen jälkeen lahjoittaa UA:lle kolmekymmentä maastoautoa ja toimittaa samalla autoissa ruokapaketteja Ukrainan armeijan sotilaille.
Ketä tärkemmin?
 
Onko joku paremmin perillä, miten syvällä meidän Teboilimme nykyään kyntää? Monet suomalaiset vetivät kaikki ostoksensa pois sieltä, mutta varmaan aika monet ovat myös vähitellen palanneet takaisin asiakkaiksi.. Itsellä tämä päätös on pitänyt ja ollut myös helppo toteuttaa: 24.2.22 alkaen en ole asioinut ko ketjun kanssa mitenkään..
 
Onko joku paremmin perillä, miten syvällä meidän Teboilimme nykyään kyntää? Monet suomalaiset vetivät kaikki ostoksensa pois sieltä, mutta varmaan aika monet ovat myös vähitellen palanneet takaisin asiakkaiksi.. Itsellä tämä päätös on pitänyt ja ollut myös helppo toteuttaa: 24.2.22 alkaen en ole asioinut ko ketjun kanssa mitenkään..
Muistan kuulleeni jostain, että Suomen Teboil ei ole tilittänyt pennin jeniä idän suuntaan helmikuun jälkeen. Joku muistaa varmaan paremmin?
 
Muistan kuulleeni jostain, että Suomen Teboil ei ole tilittänyt pennin jeniä idän suuntaan helmikuun jälkeen. Joku muistaa varmaan paremmin?
Netissä on tekstiä että Teboil myisi Nesteen jalostamon bensaa? En tuohon muuta osaa sanoa. Itse en ole ostanut Teboililta varmaan kymmeneen vuoteen kun aina pitänyt sitä venäläisten omistamana firmana.
Ja niinhän se onkin. Teboil on Lukoilin Suomessa oleva myyntiyhtiö. Oy Teboil Ab:n omistaa kokonaisuudessaan öljyjätti Lukoil, jonka hallinto ja varallisuus kytkeytyvät Venäjän valtioon sekä myös presidentti putteliin. Lukoililla on voiteluainetehdas Haminan satamassa.
.
 
Homma toimii niin että tankkeri lähtee satamasta täydessä lastissa ja myöhemmin pumpataan muihin laivoihin siinä määrin että ryssäöljy edustaa lastissa vähemmistöä. Kun lastin enemmistö on muualla pumpattua öljyä koko lasti tulkitaan sen mukaisesti.
Eikö Urals ja Brent mene sekaisin tiolla tavalla? On asiskkaslla muutakin kiinnostusta raakaöljyn suhteen kuin hinta.
 
Screenshot_2023-01-03-08-53-45-95_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Urals vienti on laskenut todella merkittävästi ja hinta mataa tuossa hätnäppää 50 USD/bbl viivalla. Kuljetusmatkat moninkertaistuneet menee tavara sitten laivalla tai junalla Aasiaan. Laivakuljetus Itämereltä esim. Intiaan arvioitiin jossain noin 16-19 USD/bbl ja Mustalta mereltä 10-13 USD/bbl nykytaksoilla. Harmittavasti voi mennä tavara kaupaksi hiukan alle tuotantokustannusten.
Junakuljetusten osalta tilanne on vielä huonompi.

Noh, onneksi on kaasu - eiku sekin on pudonnut 45 % volyymeissa ja hinta tullut alaspäin merkittävästi, alittaa jo ennen sotaa olleen tason, ja sama pitkien kuljetusmatkojen haaste siinäkin. LNG laivat eivät ehdi montaa reissua Itämereltä Aasiaan vuodessa tehdä ja siksi taksat on sen mukaiset.

Uusivuosi alkoi mukavissa merkeissä kun saa seurata mistä nurkasta Putlerin korttitalo alkaa luhistua ensimmäisenä.

Sen verran vois arvausleikkiä pelata, että mikäli joulukuusta vielä tulee lähes normaalit öljytulot ja maksuajat on luokkaa 60-90 päivää niin vielä helmikuussa tai maaliskuussa on Venäjällä fyrkkaa about puolet normaalista, mutta huhtikuussa alkaa tapahtua.
 
Tökkäsi silmään tämän twiitin taulukko ryssänmaan viennin kasvusta EU-alueelle, mutta kysymys olikin viime vuoden kokonaistilanteesta, joka on alkanut muuttua. Ensimmäisessä vastauksessa on hyvin avattu todennäköistä syytä. Viime vuonna hiilivetyjen hinnan raju nousu nosti viennin arvoa, mutta tänä vuonna tilanne on todennäköisesti jo hyvin toisen näköinen kaasun ja öljyn vientimarkkinoiden ja hinnan sakattua.

Taloussota on pitkän-keskipitkän matkan kisa, ei mikään nopea sprintti. Energian tuontirakenteen muutos ei välitön revoluutio vaan (nopea) evoluutio. Ym. latteuksia. :)

 
Tökkäsi silmään tämän twiitin taulukko ryssänmaan viennin kasvusta EU-alueelle, mutta kysymys olikin viime vuoden kokonaistilanteesta, joka on alkanut muuttua. Ensimmäisessä vastauksessa on hyvin avattu todennäköistä syytä. Viime vuonna hiilivetyjen hinnan raju nousu nosti viennin arvoa, mutta tänä vuonna tilanne on todennäköisesti jo hyvin toisen näköinen kaasun ja öljyn vientimarkkinoiden ja hinnan sakattua.

Taloussota on pitkän-keskipitkän matkan kisa, ei mikään nopea sprintti. Energian tuontirakenteen muutos ei välitön revoluutio vaan (nopea) evoluutio. Ym. latteuksia. :)

Kyllä, jos juoksutermejä käytetään niin taloussota on lajeista aikajänteeltään jossain 10.000m jälkeen, nopeimmillaan kuin marathon ja kovimmillaan enempi kuin ultra-marathon. :)
 
Se että ryssän öljyä ei näy niinkään Itämerellä, ei tarkoita etteikö se liikkuisi ollenkaan. Hyvin liikkuu Mustalla merellä.
Homma toimii niin että tankkeri lähtee satamasta täydessä lastissa ja myöhemmin pumpataan muihin laivoihin siinä määrin että ryssäöljy edustaa lastissa vähemmistöä. Kun lastin enemmistö on muualla pumpattua öljyä koko lasti tulkitaan sen mukaisesti.

Suomalaisille ei ole kovasti kerrottu ryssän talouden porsaanreiistä, mutta niitä kuitenkin riittää.
.
Lisäksi: Jos raakaöljyä viedään esim. Intiaan ja jatkojalostetaan siellä bensaksi yms. , ei se Yhdysvaltojenkaan mielestä ole enää Venäläistä öljyä...
 
Lisäksi: Jos raakaöljyä viedään esim. Intiaan ja jatkojalostetaan siellä bensaksi yms. , ei se Yhdysvaltojenkaan mielestä ole enää Venäläistä öljyä...
Hintakaton ja pakotteiden tavoite oli kurittaa venäjää samalla kun varmistetaan, että maailman taloudelle ei aiheuteta tuhoa. Z-örkit myyvät öljynsä halvalla alle markkinahinnan, ja se jalostetaan ja jalostushyöty toteutuu muualla. Toimii se niinkin.
 
Back
Top