Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämän pitäisi avata kaikille, että tarvetta palata takaisin ryssäkaasuun ei tule koskaan olemaan Euroopan tasolla.

Kulutus laskee noin 10 % vuoteen 2030 mennessä, LNG kapasiteettia on edelleen rakenteilla samoin kuin jonkin verran uutta varastointikapasiteettia. Lisäksi Romanian Neptun Deep ja Turkin/Azerbaidžanin kaasu täyttää osan Kaakkois-Euroopan tarpeesta, Pohjois-Afrikan virtausta Euroopan suuntaan tehostetaan ja biokaasu nousee hiljalleen leikkaamaan joitain prosentteja kulutuksesta.

Tämä vuosi on LNG:n tulojen suhteen kriittisin kun Norjassa oli kesällä suuria huoltotöitä, ensivuodesta alkaen riittää jo matalammat volyymit mikä tulee heijastumaan myös hintoihin.

 
Venäjän terästeollisuuden hiljaiset hautajaiset ovat käynnissä.

Kannattavuus on menetetty ja heikkenee kuukausi kuukaudelta.
Kriittinen tekniikka on ostettu lännestä ja pakotteiden vuoksi osia ja huoltoa ei saa.
Asiakkuudet päättyvät ja uusia ei tule, vanhat asiakkaat Euroopassa, Turkissa jne. etsivät uudet toimittajat, Aasian hintakilpailussa ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä.
Kotimainen kysyntä ei tule elpymään pitkiin aikoihin, koska korkea inflaatio syö kaiken ylimääräisen rahan taloudesta.
Työvoimavaltaisen alan pitäisi uudistua voimakkaasti, mutta se ei siihen kykene ja jää jatkuvasti teknisessä kilpailussa jälkeen.

Yritysten välille tulee vielä raadollinen keskinäinen kilpailu siitä kuka jakaa isoimman siivun kutistuvista kotimarkkinoista.

 
Venäjän keskuspankki on julkisesti varoitellut, että todella massiivinen kriisi voi olla edessä mikäli öljyn hinta putoaa 30-35 USD/tynnyri. Tämä lienee aivan pessimistisin näkemys ja todellisuus tulee olemaan jossain nykyisen ja tämän välimaastossa. Jokatapauksessa ryssä tulee menettämään vielä kymmeniä miljardeja vientituloja 2026 ja edelleen lisää 2027 eikä oikein mitään muuta ole tilalle tulossa.


Tankkerit eivät näin tee kenenkään huviksi kun päivätaksat on 85000 - 150000 dollaria.

Eli Intiaan matkalla olevat tankkerit jäävät odottamaan uusia ohjeita tai uutta määränpäätä. Tämän myötä merillä oleva kelluva öljymassa ei ainakaan pienene eikä Venäjän öljytulot kasva kun rahaa palaa tyhjään odottamiseen.

 
Viimeksi muokattu:
Maailman isot öljy-yhtiöt karsivat rönsyjään, investoivat isosti tuotantoon sekä trimmaavat toimintaansa tulevaa varten. Öljyä ennustetaan olevan markkinoilla ylimäärin ainakin ensivuonna ja ehkä jonkin matkaa 2027, mutta sen jälkeen palataan kulutuksen ja tuotannon normaalimpaan tasapainoon. Tähtäävät siis ottavansa isomman osuuden tulevasta kasvusta tai sitten valmistautuvat siihen, että ryssälässä voi tuotanto laskea jyrkästikin dominopalikoiden alkaessa kaatua.

Samaa luonnollisesti tapahtuu useissa OPEC maissa, josta on ollutkin juttua aiemmin.


Tajikistan on myös täysin kusessa kun ryssät eivät kykene toimittamaan riittävästi mitään polttoaineita. Kriisi leviää kuin Jokisen eväät.

 
Viimeksi muokattu:
Nostaa mukavasti elämisen kustannuksia kun Aasian tuontitavaroihin laitetaan yhtäkkiä tuhansia euroja per kontti lisää maksuja, samoin venäläisten yritysten kilpailukyky ketä tahansa muuta toimijaa vastaan laskee melkoisesti. Lisää tulee vielä kun jakelu Venäjällä muuttuu kalliimmaksi nousevien polttoainehintojen myötä. Olisi mielenkiintoista tietää kuka on pyytänyt esimerkiksi Kazakstania laittamaan tuon rajaliikenteen noin hankalaksi. Ryssillä luonnollisesti on omat pelkonsa ja siksi sisään tulevaa tavaraa tutkitaan, mutta muiden maiden ulosvientikäytäntöjen muuttuminen on se mielenkiintoinen kehitys tässä suhteessa.

 
Samaan aikaan Norjan "sotakassa" alkaa olla kunnossa, noin 300k€ per nuppi, mutta vähän veikkaan, että norjalaiset ovat suunnitelleet rahoilleen paljon fiksumpaa käyttöä:
norways-wealth-fund-reports-record-profits-its-now-worth-v0-vlixx87a0b2f1.webp

Ryssätkin voisivat elellä leveästi öljytuloillaan mutta sotakiimaisen kleptokratian tavoite ei ole tuottaa hyvinvointia vaan pelkkää kärsimystä ja kuolemaa.
 
Kai siinä voi eri firma pyörittää ravintolaa ja toinen huoltohallia, jne.

Onhan niissä välillä eri yrittäjätkin, vaikka samalle kassalle maksetaan.

Sama se on vaikkapa Citymarketeissa. Ruokakauppa on kauppiaan ja muut osastot ovat Keskon omia. Asiakas ei eroa huomaa.
Tässä muuten klikkiotsikon takana erikoinen järjestely

Eli aikaisemman Teboilin on hankkinut Hesburger kokonaan kun boikotti iski niin pahasti kyseiseen Teboiliin, jota Neste sitten vuokraa. Eli tuolla kaikki henkilökunta on Hesburgerin, mutta kaikki polttoaineen myynti ja pumput jne on Nesteen vuokraamia. Kyseessä Kivihovin Neste/Hesburger Salossa.
 
Ryssien bisnekset kaatuvat vähän kaikkialla. Joutuvat myymään omistuksensa myös gebardihatuille ja varmasti siinä kaupassa huomioidaan ns. päivän hinta.

Euroopan jalostamot ja jakeluliiketoiminta, Arfikka, Intian jalostamoliiketoiminta on myös liipaisimella.

Kremlissä varmasti hilpeä meininki kun energiasektori luhistuu kuin korttitalo.

 
Boom, siinäpä pommi joka laittaa ryssien ensivuoden talouden syöksykierteeseen mikäli nimet tulee papereihin.

Nyt on jo alennukset 8-12 USD/tynnyri ja mikäli Intia siitä huolimatta kääntää selkänsä niin Kiina ja muutamat paskastanit eivät tule maksamaan juuri mitään Venäjälle öljystään. Tämänhän Trump kävi Xi:lle sanomassa, että jos nyt sitten ostat ryssien öljyä niin maksat niin vähän kuin ikinä kehtaat. Vääntövoima ei riittänyt siihen, että olisi saanut Kiinan merkittävästi vähentämään öljyn ostoja Venäjältä, mutta Intian suuntaan vaikuttaa riittävän.

Brent on kuudenkympin pinnassa niin Urals lähtee viidellä kympillä nyt ja alkuvuodesta ehkä 40-45 ja siitä vielä kulut pois sekä väistämätön volyymin laskukin. Mikäli Slovakia ja Unkari saadaan vielä vaihtamaan toimitukset johonkin muuhun edes osittain niin paska lentää tuulettimeen ihan kunnolla vuoden vaihteessa.

 
Nyt on Lukoilille löytynyt ostaja: https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20191234

Gunvor vaikuttaa ryssän bulvaanifirmalta. Wikipedia tietää, että meille suomalaisille tuttu Gennadi Timtshenko on toinen yhtiön perustajista. Huhutaan myös, että firmalla on kytköksiä Putiniin. Että semmoinen ostaja.
Ostaja löyty heti kun tarve ilmeni. Jokainen meistä tietää mikä todellinen kuvio on, mutta Gunvor taitaa olla "putsi" firma. Joten kun toi menee maaliin niin Lukoil on kaikissa papereissa rehti länsimaalainen firma ja polttoainetta riittää pumpuilla. Tepparin tauluihin vaan Lukoil kohdan vaihtaa että "Member of Gunvor group"
Sit pitäis seuraavaksi sanktioida Gunvor ja eiköhän siinä kohtaa löydy seuraava "putsi"firma joka voi ostaa liiketoiminnan (eikä ole väliä vaikka rahaa ei liikuteltaisi kun todellinen toimija on kuitenkin kokoajan taustalla, eli ryssä ja ryssän valtio). Lukoil on sen kokonen puulaaki jo pelkästään Itävallassa että ryssä ei sitä ihan helpolla menetä. Nää suomen teppari jutut on pelkkä mälliläntti itämeressä. Kumpi voitti tän ekan erän?


edit. typo

Tarkennetaan : Lukoilin kansainväliset toiminnot muuttaa muotoaan rehdiksi länsimaalaiseksi yritykseksi
 
Viimeksi muokattu:
Kai siellä on samanlainen mekanismi ja malli taustalla ku aikasempaakin. Kuka ja mikä lie esim sen limuareenan tossa tuonnoin osti, niin ei päätyny pakotteiden piiriin.
Varmaan noin. Jotainhan siinä veivattiin, ja kauppasumma meni sulkutilille joten ihan samanlainen kauppa ei kai ollut kyseessä.

Eikös lukoilin öljyn ostosta seuraa, että sanktiot paukahtaa ostajalle? Mutta jos ostaakin koko puljun, se muuttuukin pakotevapaaksi koko paska? Ei käy järkeen.
 
Back
Top