Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Porschen omistajat ympäri Venäjää ovat raportoineet autojensa muuttuneen ”tiiliskiviksi”, kun autojen turva- ja hälytinjärjestelmää valvonut satelliittijärjestelmä pimeni hiljattain.

Rolf kertoo työskentelevänsä edelleen syyn selvittämiseksi ja huomauttaa, että ”on mahdollista, että tämä on tehty tahallaan.”

Saksalainen luksusautovalmistaja Porsche keskeytti toimitukset Venäjälle keväällä 2022 Venäjän hyökättyä Ukrainaan.


 
Saudi-Arabia on avannut tuotannon uudella aivan jättimäisellä kaasukentällä. Rakentaminen ja tuotannon lisäys jatkuu vielä yli neljä vuotta ja investointeja tehdään yli sadalla miljardilla. Sitten sieltä tulee kaasua ja nesteitä aivan käsittämättömiä määriä. Ryssä ei ole investointien suhteen enää koskaan tuolla tasolla, sieltä ei tule tuollaisia rahoja löytymään enää ikinä.

Se juna meni jo.


Ennuste oli, että marraskuussa ryssien öljy ja kaasutulot putoavat 35 % ja toteuma on 34, aika tarkkaan ne jotka asioita seuraavat pysyvät noista tietoisina.

Siinäpä sitä on ensi vuoden budjetin suhteen miettimistä kun ainakin neljäsosa on tyhjän päälle rakennettu.

 
Mielenkiintosia pankkiuutisia ryssänmaalta, ei niinkään uutisten sisältö vaan enemmänkin se että näitä tietoja ylipäänsä päästetään edes julkisuuteen.

MKB eli Moscow Credit Bank joka on ryssien kuudenneks suurin pankki ilmotti just kolmannen kvartaalin tuloksista. Pankin tulos oli 28 miljardia ruplaa plussalla ensimmäisen 9kk:n aikana "muiden tulojen takia". Se mikä hieman laskee intoo on se että samainen pankki ilmotti että melkein 30% heidän koko lainaportfoliosta on maksuhäiriöisiä ja näiden lainojen osuus oli vaatimattomasti kaheksankertastunu viimesen vuoden aikana.

Kommersantin jutusta:
"According to IFRS reporting, the volume of overdue loans has increased eightfold since the beginning of the year, reaching 668 billion rubles, and its share in the portfolio has reached 28%."

Ite pankin tilanne ei oo vielä ihan niin katastrofi kun vois kuvitella mutta eiköhän tästä jonkunlaisia johtopäätöksiä voida vetää että mikä on pankkialan yleinen tilanne itänaapurissa. Ryssät ei tän kokosia laitoksia todellakaan päästä kaatuun, mutta noitten pankkien pääomittamisesta on tulossa varsin mielenkiintonen operaatio.

Reserves reduced profits​

Moscow Credit Bank posted a net interest loss.​

MKB was the only bank publicly reporting IFRS results for the third quarter of 2025 to report a net interest loss. According to its financial statements, this was due to the creation of additional reserves of almost 200 billion rubles. However, thanks to "other income" of approximately the same amount, the bank managed to finish the third quarter with a profit. Experts believe that the income that allowed MKB to offset the created reserves came from securities transactions.

According to its IFRS financial statements, Moscow Credit Bank (MOEX: CBOM ) posted a net interest loss (including provisions) of almost 127 billion rubles for the first nine months of 2025. A year earlier, the bank posted a net interest income of almost 63 billion rubles. As a result, Moscow Credit Bank became the only bank to report a loss on this item out of nearly three dozen credit institutions that disclosed IFRS financial statements for this period. This result was due to the creation of significant reserves for credit losses on debt financial assets—199 billion rubles for the reporting period. Moreover, the majority of these reserves (almost 188 billion rubles) were created in the third quarter of 2025, resulting in an interest loss of almost 157.6 billion rubles.

These changes occurred against the backdrop of a deterioration in the bank’s corporate portfolio.

  • According to IFRS reporting, the volume of overdue loans has increased eightfold since the beginning of the year, reaching 668 billion rubles, and its share in the portfolio has reached 28%.
  • The corporate portfolio itself has shrunk by only 9% since the beginning of the year.
The ACRA rating agency, which confirmed the bank's A+ credit rating in October, noted that "the share of problem and potentially problem loans in the bank's portfolio has increased slightly compared to last year's value," according to both regulatory reporting and IFRS reporting, as well as the agency's own calculations.


At the same time, thanks to "other income" of almost 195 billion rubles, MKB posted a solid profit in the third quarter—21.9 billion rubles, compared to 8.6 billion rubles a year earlier. For the first nine months of 2025, profit amounted to 28.9 billion rubles, exceeding the previous year's result by 3%.

At the end of June of this year, the bank's top management team changed. According to a Kommersant source in the banking market, a significant number of representatives from VBRR joined the supervisory board of MKB at the last shareholders' meeting ( see Kommersant's July 4 report ). Furthermore, Dina Malikova, who previously held the position of chair of VBRR, replaced Maxim Korzhov as chair of the board of MKB, replacing him for seven months. She signed the IFRS report for the third quarter of 2025. At the time, Expert RA, which affirmed MKB's A+ rating, noted "the bank's increased sensitivity to major credit risks amid declining capital buffers and rising concentration indicators amid the introduction of new regulatory approaches."
In October, the National Rating Agency (NRA) affirmed MKB's AA- credit rating, noting that changes to the bank's ownership structure "increased its transparency" occurred in 2025. As ACRA notes, "the bank is currently pursuing a policy of increasing the level of reserves for problem assets and improving the overall loan portfolio."

According to a Kommersant source familiar with the situation, the Central Bank has been auditing MKB since mid-summer last year, and the Central Bank has determined that significant reserves have been under-recorded.

During the reporting period, "the bank's securities increased by 160 billion rubles, which were put into repo transactions, and the income from these transactions was used to accrue additional reserves and even reflect a profit," Kommersant's source believes. Another Kommersant source in the financial market notes that the bank needed to receive funds that would be classified as "income" rather than "attracted resources." "This could either be financial assistance, which could be in any form (cash, real estate, assets, etc.), or the bank could have sold the securities on which it received income," he explains. MKB did not respond to Kommersant's request.

Experts also believe that the income that covered the bank's interest loss came from securities. Oleg Abelev, Head of Research at Rikom-Trust Investment Company, notes the sharp change in securities prices, particularly at amortized cost. "It appears that MKB was earning quite a decent income in the third quarter from the amortized securities it held. The change there is approximately 200 billion rubles," he notes. He also notes that it's logical for the bank to increase its reserves in this situation.


 
Saudi-Arabia on avannut tuotannon uudella aivan jättimäisellä kaasukentällä. Rakentaminen ja tuotannon lisäys jatkuu vielä yli neljä vuotta ja investointeja tehdään yli sadalla miljardilla. Sitten sieltä tulee kaasua ja nesteitä aivan käsittämättömiä määriä. Ryssä ei ole investointien suhteen enää koskaan tuolla tasolla, sieltä ei tule tuollaisia rahoja löytymään enää ikinä.

Se juna meni jo.


Ennuste oli, että marraskuussa ryssien öljy ja kaasutulot putoavat 35 % ja toteuma on 34, aika tarkkaan ne jotka asioita seuraavat pysyvät noista tietoisina.

Siinäpä sitä on ensi vuoden budjetin suhteen miettimistä kun ainakin neljäsosa on tyhjän päälle rakennettu.

Tietävät tietävät, varsinkin kun kaikki ryssän öljy/kaasutuotanto on ulkomaisten konsulttien avulla rakennettua. Näin siitä tuotannosta on hiilivetyalan isoilla konsulteilla 100% selvä kuva ja täysi käsitys miten pitkään ryssä sitä infraa kykenee tunkittamaan. Nuo konsultithan ne vuosien huoltosuunnitelmatkin ovat tehneet alunperin ja olleet myymässä operaattorit toteuttamaan ne huollot.

Onhan tämä ryssän suurin vientitulojen tuottajan osaaminenkin varmaan oma ryssinnän ennätys, kappas kun kenellekkän tullut mieleen luoda siihen itsenäistä kykyä kehitykseen ja ylläpitoon.
 
Romania on aikeissa seurata Bulgarian esimerkkiä ja kansallistaa osan tai sitten kaikki Lukoilin omaisuus maassa. Laki on sorvattu sitä varten valmiiksi, mutta ensin katsotaan se kortti että haluaako joku paikallinen yhtiö ostaa Lukoililta ne omistukset ja toisaalta myykö Lukoil ja riittääkö edes aika.

Mahtaa ryssiä vituttaa ihan tuelta.

 
Venäjä laittaa noita epärealistisia megahankkeita koipussiin kun ei siellä ole rahaa edes ylläpitää nykyistä rataverkkoa säällisessä kunnossa. Muutaman vuoden päästä saavat alkaa karsimaan reittejä kun kaikki eivät ole enää liikennöitävässä kunnossa.

 
Turkin ja Venäjän kaasuneuvottelut ovat tavallaan kalkkiviivoilla kuten olen aiemmin tuonut esille, vanhat putkikaasusopimukset ovat umpeutumassa ja uusien neuvottelut pitäisi olla hyvässä vauhdissa.

No mitä tekee Turkki?

Lyö pöytään pari uutta isoa, talvikuukausille kohdennettua LNG sopimusta saksalaisen SEFEn ja italialaisen ENIn kanssa.

Ryssille vähän painetta kattilaan.

 
Tämäkin data varmaan piilotetaan kohta, mutta Venäjän myyntivolyymista ja mineraaliveron tuotosta pystyy laskemaan taaksepäin keskihinnan mm. Urals öljylle.

Se oli marraskuussa hieman alle 45 USD/tynnyri, joka lähenee jo tuotantokustannuksia etenkin uusimmilla pohjoisilla kentillä. Vanhoista, mutta ehtyvistä kentistä tulee vielä halvalla öljy ylös kun investointeja ei tarvitse enää oikeastaan tehdä ja on vain muuttuvat kustannukset. Pohjoiseen tehtyjen kenttien suhteen tilanne onkin sitten aivan erilainen.

Tuosta vielä vitonen pois niin alkaa rahavirta Kremliin olla melkoisen pieni noro enää.

 
Venäjä laittaa noita epärealistisia megahankkeita koipussiin kun ei siellä ole rahaa edes ylläpitää nykyistä rataverkkoa säällisessä kunnossa.

Se viimeinen limitti on siinä, että ne työntekijät pitää ruokkia jotenkin. Välttämättä kauhean paljon enempää sille orjalle/työntekijälle ei tarvitse tarjota mutta pitää ruokkia siinä missä hevonenkin. Jos valtio ei sitä tee työnantajan puolesta kuten Suomessa, päätyy se työntekijä itse siihen penkereeseen ja siltä osin se työ loppuu.
 
Venäjä laittaa noita epärealistisia megahankkeita koipussiin kun ei siellä ole rahaa edes ylläpitää nykyistä rataverkkoa säällisessä kunnossa. Muutaman vuoden päästä saavat alkaa karsimaan reittejä kun kaikki eivät ole enää liikennöitävässä kunnossa.

Tenttasin tekoälyiltä viimeisimpiä arvioita Ukrainan sodan suorista kuluista ryssäläälle ja tuohon ratahankkeeseen suhteutettuna ryssä on polttanut tähän mennessä 1,5 - 4x määrän rahaa sotimiseen. Jos tuohon ottaa mukaan sotimisen tuomat tulonmenetykset hiilivetykaupan pienenemisen vuoksi niin suhdeluvun saa kertoa kymmenellä.

Samalla nämä mega ja gigaluokan hankkeet on ainoa tapa pitää läpeensä korrutoituneen maan talous raiteillaan koska tälläisen hankkeen tulee valmistua. Jos ei valmistu niin kaikki tietää ikkunan kutsuvan joten varastaminen pysyy kohtuullisella tasolla. Vastaavasti kun esim. moskovan päivityksessä kaikki rahat varastettiin ja saatiin lähinnä uudet kyltit vanhoille aseille. Maga-giga hankkeista jää siis rahaa ryssälään, muuntyyppisissä hankkeissa kaikki rahat valuu ulkomaisille tileille veroparatiiseihin.
 
Kazakstan pohtii ryssien veriöljysiirron pysäyttämistä USAn pakotteiden vuoksi. Tuo olisi jättimäinen pommi Venäjälle sillä noin kymmenen miljoonaa tonnia menee vuosittain tuota reittiä eikä siellä kyetä mitenkään löytämään vastaavaa kuljetusvolyymia muilla välineillä ja vaikka osan saisikin meritietä kulkemaan niin ensin öljy pitäisi saada johonkin satamaan ja se maksaa.

Toki ryssä kostaa tuon kazakeille siten, että heidän kuljetukset Venäjän puolella estyvät, mutta siinähän juuri aukesi 10 miljoonaa tonnia kapasiteettia kazakkiöljylle päätyä Kiinaan.

Tämä on todennäköisesti ollut pöydällä jo silloin kun Keski-Aasian maiden johtajat kävivät Valkoisessa talossa. Nyt kun Putler näytti taas keskisormeaan rauhanneuvotteluille niin ruuvia kiristetään Trumpin hallinnon siunauksella yksi pieni kymmenen miljoonan tonnin hivautus ja katsotaan miltä se naama alkaa näyttämään kuin oikein ankarasti vituttaa.

Osa Venäjän eteläisistä jalostamoista toimii käsittääkseni kazakkiöljyllä joten aivan täysin ryssä ei voi alkaa kusemaan naapurinsa muroihin. Siinä jää iso määrä polttoaineita tekemättä mikäli niin tekisi.


Kyseessä on kuvassa oleva putkilinja #4.

Oil-Transportation-Routes-in-Kazakhstan-52.webp

Kuvan lähde
 
Turkki sitten jätti ryssät roikkumaan vuodeksi löyhässä hirressä. Tekivät vain yhden vuoden jatkot kahteen Gazpromin kaasusopimukseen. Ensi vuoden lopulla on sitten uudelleen kilpailutus luvassa ja väliin mahtuu vielä neuvottelut Iranin sekä Turkmenistanin kanssa, jolloin saavat jatkuvasti valita halvimman vaihtoehdon. Azerbaidžanin kapasiteettikin on kasvamassa ja kaksi uutta LNG kaasutuslaitosta vielä tulossa käyttöön lähitulevaisuudessa.

Venäjä on melkoisessa nesteessä, jonka se on itse kussut.

 
Kun Ottawassa tapaavat Bill Browder, Irwin Cotler, Marcus Kolga, John McKay ja Brandon Silver, se ei näytä vain muodolliselta tapaamiselta, vaan harvinaiselta kokoontumiselta ihmisiä, jotka ovat vuosien ajan luoneet globaalin taistelun arkkitehtuuria korruptiota ja poliittista sortoa vastaan. Heidän läsnäolonsa yhdessä kansanedustaja James Bezanin kanssa, joka esittää lakiesitystä C-219, antaa tapahtumalle uuden mittakaavan: kyse ei ole enää vain lainmuutosten käsittelystä, vaan uuden kansainvälisen vastuustandardin luomisprosessista niitä valtioita ja eliittejä varten, jotka loukkaavat ihmisoikeuksia. Tässä kontekstissa jopa Bezanin usein toistettu lausahdus "Sergei Magnitskin nimi on tullut ihmisoikeuksien, hyvän hallinnon sekä rauhan ja turvallisuuden suojelun symboliksi" kuulostaa enemmän tarkalta kuvaukselta Kanadan tällä hetkellä vallitsevasta poliittisesta tilanteesta kuin muodolliselta lausunnolta lehdistötiedotteesta.

Mitä muuttuu lakiesityksen C-219 myötä?
Lakiesitys C-219 laajentaa ja vahvistaa merkittävästi Kanadan pakotepolitiikkaa, käytännössä uudistaen sen vastaamaan kansainvälisiä standardeja ja liittolaisten käytäntöjä.

Siinä on paljon ryssillä, oioi tulee kipeätä..

Siinä on mm :


**Uranium One Inc.: Rosatomin suurin omaisuuserä Kanadassa**
Keskiössä: kanadalainen Uranium One Inc. (2900-550 Burrard Street, Vancouver), joka on yksi Rosatomin tärkeimmistä ulkomaisista yksiköistä. Täysin TENEXiin kuuluva yhtiö hallinnoi kansainvälisiä uraaniomistuksia sekä osallistuu uraanin kaivostoimintaan Kazakstanissa, Tansaniassa ja muissa maissa; se omistaa osuuksia useissa yhteisyrityksissä sekä kaksi tytäryhtiötä Kanadassa. Yhtiön hallituksessa ovat Andrej Šutov, Aleksandr Rjabtšenko ja Aleksandr Fedotov - johtajat, jotka ovat suoraan yhteydessä valtion yritykseen, joka on lisätty länsimaiden pakotelistoille. Tästä huolimatta yhtiö jatkoi toimintaansa Kanadassa ilman kattavaa parlamentaarista valvontaa, mikä on mahdollista vain pakotteiden toteutusmekanismeissa olevien aukkojen vuoksi. Lakiesitys C-219 korjaa nämä aukot.

---

**FESCO ja siihen liittyvät henkilöt ja offshore-rakenteet**
Ryhmän "Kaukoidän meriliikenteen varustamo" (FESCO, Far Eastern Shipping Company) suuri logistiikkakonsortio: se operoi Vladivostokin satamaa, merikonttiliikennettä, maantiekuljetuksia sekä rautatiepalveluita. Ryhmä on pakotelistoilla Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Monacossa ja se on Yhdysvaltojen valtiovarainministeriön OFAC:n seurannan alla. FESCO vastaa öljyn, kemikaalien, kaksikäyttötuotteiden sekä ydinteollisuuden laitteiden kuljetuksista. Verkostoa, jonka kautta nämä järjestelyt toteutettiin, johtavat Mihail Rabinovitš, Andrei Severilov, Sergei Bazylev ja Sergei Tšemarda, mahdollisesti heidän kontrolloimiensa offshore-yhtiöiden, kuten Domidias, Parallel Nominees, Ermenossa, SAV Consultants ja muiden kautta. Tämä on esimerkki siitä, kuinka Venäjän kaupalliset ja poliittiset eliitit ovat hyödyntäneet aukkoja pakotejärjestelmässä. Lakiesitys C-219 vaikeuttaa vastaavia järjestelyjä merkittävästi: RCMP:n ja FINTRAC:n raportointi tekee seurannasta pakollista, ja komiteoiden suositukset voivat välittömästi johtaa pakotteiden asettamiseen.

---

**Korruptiota maahanmuutosektorilla (Apex Capital Partners)**
Tutkimukset paljastavat yhteyksiä moskovalaisten maahanmuutosta neuvovien konsulttien, välittäjärakenteiden ja entisten Kanadan lähetystön työntekijöiden välillä. Tämä luo suoran riskin agenttien soluttautumiselle. Uusi laki kiristää rajoituksia tällaisten järjestelyjen osalta käyttöön ottamalla viisumirajoituksia asiaan liittyville henkilöille.

---

**Agenttien toiminta Toronton lakialalla**
Tutkimusten mukaan joukko asianajotoimistoja Kanadassa palvelee Venäjän tiedustelupalvelujen etuja – mukaan lukien omaisuuksien laillistaminen ja pakotteiden kiertäminen. RCMP:n ja FINTRAC:n pakollisten raportointien myötä tällainen toiminta ei voi enää jatkua huomaamatta.

---

**Kaksikäyttötuotteiden kauppa**
Kemikaalien ja teollisuustuotteiden toimitukset Venäjälle ovat olleet mahdollisia, koska systemaattinen valvonta puuttuu. Lakiesitys C-219 ottaa käyttöön tällaisen valvonnan.

---

Ehdotettu lakiesitys C-219 pyrkii ratkaisemaan useita aukkoja Kanadan pakote-, valvonta- ja turvallisuusjärjestelmässä vahvistamalla raportointia ja kiristämällä valvontaa.
Ja paljon muutakin..
 
Lyhyellä aikavälillä Venäjän talous on aika tiukasti köysissä, mutta olen mielelläni seurannut myös asioita, jotka vaikuttavat pidemmällä, usean vuoden, tai jopa vuosikymmenen jänteellä. Tässä on yksi sellainen.

OPEC maiden joukossa on useita maita, jotka haluavat suurentaa peruskiintiötään ja siten saada suurempi markkinaosuus oli globaali öljynkysyntä millainen tahansa. Kyseiset maat ovat sellaisia, joiden tuotantokustannukset ovat erittäin alhaisia ja reservit todella suuria, kuten Saudi-Arabia ja Irak.

Samalla kun huomioi kuinka voimakasta öljyn tuotannon lisäys on OPECin ulkopuolella niin ryssien kujanjuoksu tulee jatkumaan vielä pitkään tapahtui nyt käynnissä olevassa sodassa mitä tahansa.

 
Back
Top